Permalänk

Gamingskärm

Hej, jag tänkte köpa en ny skärm och undrar då vad som man borde tänka på. Hög hz och låg responstid är vad jag har uppfattat är prio ett på en gamingskärm. Några jag har tittat på är:
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hlbb...

Kanske även denna om tomten finns
http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

Är någon av dessa skärmar helt värdelösa eller fungerar alla perfekt? Har ni kanske en själv som vill berätta lite?

Permalänk
Medlem

Har en BenQ XL2411z som funkar perfekt, mitt bästa köp till datorn. Eizon är självklart den bästa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk

Fina skärmar det där
Har du tillräckligt med kraft för att köra 144hz/240hz med dina nuvarande komponenter?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TimMy2003:

Fina skärmar det där
Har du tillräckligt med kraft för att köra 144hz/240hz med dina nuvarande komponenter?

FG2421 är 120 Hz; i övrigt är din fråga relevant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

innan du köper en skärm, ställ då denna fråga till dig själv?
har jag tillräckligt med "kräm" för att kunna köra det spelet / spelen jag spelar i 144 hz eller 240hz?
om ja så köp
om inte så köp inte eller så köp och uppgradera systemet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik98an:

Hej, jag tänkte köpa en ny skärm och undrar då vad som man borde tänka på. Hög hz och låg responstid är vad jag har uppfattat är prio ett på en gamingskärm. Några jag har tittat på är:
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz
http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hlbb...

Kanske även denna om tomten finns
http://www.inet.se/produkt/2207432/eizo-23-foris-fg2421-bk-24...

Är någon av dessa skärmar helt värdelösa eller fungerar alla perfekt? Har ni kanske en själv som vill berätta lite?

brorsan har en eizo 2421, den är nog den bästa 1080p gamingskärmen på marknaden!

annars om du har stålar som fasen så skulle jag efter denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866

1440p
144hz
g-sync eller svart bild mellan hz:en så att "ghostingen" försvinner. tyvärr inte båda samtidigt
27"
hört att det ska vara riktigt bra färger för TN panel

edit: eizon är somsagt 120hz, men bakgrundsbelysningen uppdateras 240 gånger per sekund, så varannan är svart på den med. (funkar likadant som med asusen)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Quiki:

innan du köper en skärm, ställ då denna fråga till dig själv?
har jag tillräckligt med "kräm" för att kunna köra det spelet / spelen jag spelar i 144 hz eller 240hz?
om ja så köp
om inte så köp inte eller så köp och uppgradera systemet !

FG2421 är 120 Hz, men i övrigt har du rätt.

Viktigt att tänka på är att det inte nödvändigtvis behövs en monsterdator för att en 144 Hz-skärm ska vara värd; som Quiki skriver beror det helt på vilka spel man spelar. Om jag exempelvis hade en 2500K och ett HD 7870 skulle jag ändå köpa en 144 Hz-skärm, då jag nästan bara spelar CS. Om man dessutom spelar spel som man inte kan driva i 144 fps är ju ingen skada skedd: I värsta fall får man samma (o)flyt som innan i de spelen och i de flesta fall får man en ökning, även om den inte är hela vägen upp till 144 Hz. 100 Hz är exempelvis en fet uppgradering från 60 Hz.

Skrivet av JonatanR:

annars om du har stålar som fasen så skulle jag efter denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866

1440p
144hz
g-sync eller svart bild mellan hz:en så att "ghostingen" försvinner. tyvärr inte båda samtidigt
27"
hört att det ska vara riktigt bra färger för TN panel

Swift har – till skillnad från FG2421 – inte BFI; dess ULMB-funktion fungerar istället så att bakgrundsbelysningen tänds och släcks visar inte en svart bildruta mellan varje riktig bildruta, utan släcker enbart ner bakbelysningen i 120 Hz.

EDIT: Förtydligande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Swift har – till skillnad från FG2421 – inte BFI; dess ULMB-funktion fungerar istället så att bakgrundsbelysningen tänds och släcks i 120 Hz.

menar du då att det är 60 hz eller aka 60 fps och varannan hz (+60hz) så släcks skärmen (120hz sammanlagt)?
eller e det då som 240 och att av 120 av dem är bakgrundsbelysningen släckt och de andra 120 är de tända?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonatanR:

menar du då att det är 60 hz eller aka 60 fps och varannan hz (+60hz) så släcks skärmen (120hz sammanlagt)?
eller e det då som 240 och att av 120 av dem är bakgrundsbelysningen släckt och de andra 120 är de tända?

Swift kan köras i 144 Hz utan ULMB (med G‑Sync) eller 120 Hz med ULMB (utan G‑Sync). I ULMB-läget uppdateras skärmen i 120 Hz precis som vanligt, samtidigt som bakbelysningen släcks ned mellan varje uppdatering.

Detta står i kontrast till FG2421, som lägger in en svart bildruta mellan varje riktig bildruta. Båda metoderna reducerar motion blur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tror att g-sync eller freesync är mer värdefullt än en snabb skärm, du blir inte av med tearing i en snabb skärm och inte heller alla ryck då det blir mismatch mellan GPU och skärmen, oavsett hur snabb burk du än har.

Har själv ingen erfarenhet av det, läs mer här http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...
"Project FreeSync is AMD's name for the complete solution: a compatible AMD Radeon™ graphics card, an enabled AMD Catalyst™ graphics driver, and an Adaptive-Sync-aware display. Together, these three pieces will abolish tearing, eliminate stuttering, and greatly reduce input latency."

Personligen föredrar jag AMD då dom kör mycket öppet, ex drivrutiner, displayport, vesa, mantle öpper för nvidia att nyttja
Nvidia licensierar/stänger koden delar inte med sig och ställer krav gameworks, hdmi, g-sync, stämmer hit och dit för patetiska patent intrång osv.
Delvis jag tror att adaptive-sync ingår i vesa std (kan ha fel) tror inte det behövs extra hårdvara fritt för skärmtillverkarna att använda, för g-sync så är det licenser och kostar pengar.

Men vad jag vet så kanske du får sälja själen till djävulen och skaffa g-sync, tror inte freesync är släppt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Swift kan köras i 144 Hz utan ULMB (med G‑Sync) eller 120 Hz med ULMB (utan G‑Sync). I ULMB-läget uppdateras skärmen i 120 Hz precis som vanligt, samtidigt som bakbelysningen släcks ned mellan varje uppdatering.

Detta står i kontrast till FG2421, som lägger in en svart bildruta mellan varje riktig bildruta. Båda metoderna reducerar motion blur.

då är tekniken exakt samma. på eizon är det bara bakgrundsbelysningen som släcks ned mellan varje bildruta

Pappa jobbar på eizo nordic, så man får höra ett o annat

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonatanR:

då är tekniken exakt samma. på eizon är det bara bakgrundsbelysningen som släcks ned mellan varje bildruta

Pappa jobbar på eizo nordic, så man får höra ett o annat

Det skulle isåfall betyda att Thomas Ytterberg har fel. Så här skriver han:

Skrivet av Thomas Ytterberg:

Fjärde metoden är en kombination av någondera overdrive-inställning och vad som närmast kan förklaras som "strobing backlight", där lysdioderna släcker ned medan kristallerna vrider sig. Trögheten som ger eftersläpningar på LCD-paneler döljs alltså av att skärmen släcker ned ljuset under den perioden.

Ytterligare en variant på detta finns hos Eizo Foris FG2421, där Eizo tillämpar black-frame-insertion. Skärmen uppdateras i dubbla frekvensen, 240 Hz, och denna extra uppdatering används för att panelen ska visa svart samtidigt som lysdioderna släcker ned. Detta kortar ned responstiden ytterligare.

Jag och (såvitt jag kan se) Ytterberg menar att FG2421:s BFI skiljer sig från Swifts ULMB, då den förstnämnda inte bara släcker bakbelysningen utan även låter panelen visa en svart bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det skulle isåfall betyda att Thomas Ytterberg har fel. Så här skriver han:

Jag och (såvitt jag kan se) Ytterberg menar att FG2421:s BFI skiljer sig från Swifts ULMB, då den förstnämnda inte bara släcker bakbelysningen utan även låter panelen visa en svart bild.

Får ta o fråga imorgon igen då.

De sa att kristallerna i skärmen vred sig till nästa frame undertiden som bakgrundbelysningen var släkt. Kan ha missforstått det men ja

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

brorsan har en eizo 2421, den är nog den bästa 1080p gamingskärmen på marknaden!

annars om du har stålar som fasen så skulle jag efter denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866

1440p
144hz
g-sync eller svart bild mellan hz:en så att "ghostingen" försvinner. tyvärr inte båda samtidigt
27"
hört att det ska vara riktigt bra färger för TN panel

edit: eizon är somsagt 120hz, men bakgrundsbelysningen uppdateras 240 gånger per sekund, så varannan är svart på den med. (funkar likadant som med asusen)

Relevant skillnad ä at EIZO'n har mycket bättre panel med sin VA-panel istället för TN, ASUS har snålat på den sidan men nästan dubbelt så mycket vill de ha betalt

Skrivet av JonatanR:

då är tekniken exakt samma. på eizon är det bara bakgrundsbelysningen som släcks ned mellan varje bildruta

Pappa jobbar på eizo nordic, så man får höra ett o annat

Skrivet av Alling:

Det skulle isåfall betyda att Thomas Ytterberg har fel. Så här skriver han:

Jag och (såvitt jag kan se) Ytterberg menar att FG2421:s BFI skiljer sig från Swifts ULMB, då den förstnämnda inte bara släcker bakbelysningen utan även låter panelen visa en svart bild.

Här kan ni läsa om hur det fungerar

http://gaming.eizo.com/wp-content/uploads/file/turbo240_white...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Spelar huvudsakligen CS:GO. Där har jag ungefär 300 fps. Om det är vad ni menar med kräm

Asus swift skärm ligger långt bort från min budget. Sedab har jag ingen nytta av G-sync eftersom jag har ett AMD kort i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik98an:

Spelar huvudsakligen CS:GO. Där har jag ungefär 300 fps. Om det är vad ni menar med kräm

Asus swift skärm ligger långt bort från min budget. Sedab har jag ingen nytta av G-sync eftersom jag har ett AMD kort i burken.

skulle gå med Eizon då riktigt finfin skärm!

"bleeden" på kanterna varierar rätt mycket från skärm till skärm
"bleeden" kommer nästan bara i mörka gråtoner!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini