Vilket låter högst? CPU Kylare, gpu eller hdd?

Permalänk
Avstängd

Vilket låter högst? CPU Kylare, gpu eller hdd?

Hej! Har detta idag:

fractal design r4 chassi
4790k med stock kylare
msi gtx 750ti
seagate barracuda 1gb hdd

Jag vill få ner ljudnivån ifrån min dator ytterligare men kan inte riktigt avgöra vad som ger ifrån sig mest ljud.

Jag tänkte först att intel stock kylaren skulle vara det första att byta till ex; 212 evo. Men när jag kopplade ur grafikkort och chassi fläktarna tycker jag det låter som hårddisken gör mer noise ifrån sig än cpu kylaren så även ifall jag byter cpu kylaren så kommer väl ljudnivån inte förändras särskilt mycket då grafikkort kombinerat med hårddisk överröstar den ändå?

Det sägs att 750ti ska vara i den tystare gruppen när det kommer till grafikkort, men jag tycker det låter ganska mycket ändå, går det att montera tystare fläkt på grafikkort? (har ett ljudkort precis under så det känns inte riktigt som det skulle få plats med ett större fläkt där)

Vad är den bästa uppgraderingen för att få ner ljudnivån så mycket som möjligt ifrån datorn? (i vilken ordning)

Ny CPU kylare? SSD? eller grafikkort modifikation? (om det är möjligt)

Tack och ursäkta ifall jag är en idiot. (Borde nog ha postat i "Chassin och nätaggregat" delen?)

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Koppla ur så mycket fläktar som möjligt, stoppa resterande fläktar en efter en till du hittar vilken som låter.

Återkom när du vet exakt vad det är som låter så får du lösningen på ditt problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Koppla ur så mycket fläktar som möjligt, stoppa resterande fläktar en efter en till du hittar vilken som låter.

Återkom när du vet exakt vad det är som låter så får du lösningen på ditt problem.

Fast jag kan väl inte koppla ur cpu fläkten? blir inte processors överhettad på direkten då?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

på min dator låter min hårddisk mer än allt annat tillsammans. jag har också en barracuda. efter det är det mitt nätaggregat. annars är det helt knäpptyst, min loop låter inte alls och twinfrozr är ju löjligt tystgående. pumpen låter inget heller. målet för mig åtminstone är att köpa ett semi-passivt agg, har redan bestämt supernova p2 1000 (http://tpucdn.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_P2_1000/images/fan_n...), samt att köpa en ssd på 500gb för att kunna slippa hårddisken och låta den sova och ha masslagring på den, typ filmer och sådant. med de här två sakerna blir det mer eller mindre helt ljudlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Fast jag kan väl inte koppla ur cpu fläkten? blir inte processors överhettad på direkten då?

I idle är det ingen fara men CPU-kylaren är med största sannolikhet inte boven dramat, du har kopplat alla chassifläktar till fläktkontrollen och kör dem på lägsta hastigheten?

Grafikkortsfläkten kan du utan fara stoppa med fingrarna i en liten stund.

Nätaggregatsfläkten blir svår att stoppa men du märker om det är den som låter när du gjort det andra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Corsair TX750M
Noctua UB12 v2 eller vad den heter
2st geforce 670pc med windforcekylare
Öppet chassi och inga chassifläktar (men får ju mer ljud från allt så klart)

Jag kör med en ssd som systemdisk, drar jag igång den enda mekaniska disk som ligger i viloläge jämt så låter den ensamt lika mycket som allt ovanstående och det är skönt när den är av. Jag vet faktiskt inte vad som låter mest efter den men spontant gissar jag på nätagget då cpu-fläktar går på 800rpm och grafikkorten småsnurrar lite bara..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

I idle är det ingen fara men CPU-kylaren är med största sannolikhet inte boven dramat, du har kopplat alla chassifläktar till fläktkontrollen och kör dem på lägsta hastigheten?

Grafikkortsfläkten kan du utan fara stoppa med fingrarna i en liten stund.

Nätaggregatsfläkten blir svår att stoppa men du märker om det är den som låter när du gjort det andra.

Skrivet av versions:

på min dator låter min hårddisk mer än allt annat tillsammans. jag har också en barracuda. efter det är det mitt nätaggregat. annars är det helt knäpptyst, min loop låter inte alls och twinfrozr är ju löjligt tystgående. pumpen låter inget heller. målet för mig åtminstone är att köpa ett semi-passivt agg, har redan bestämt supernova p2 1000 (http://tpucdn.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_P2_1000/images/fan_n...), samt att köpa en ssd på 500gb för att kunna slippa hårddisken och låta den sova och ha masslagring på den, typ filmer och sådant. med de här två sakerna blir det mer eller mindre helt ljudlöst.

Hade datorn på endast i bios och med alla chassi fläktar urdragna helt jämnförde jag grafikkortets fläkt med finger metoden och cpu kylaren av och på.
Helt klart är det grafikkortets fläkt som surrar högst. Vad kan man göra åt det?

Det är detta kortet: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/...

Är twinfrozr så mkt tystare tro? För vad jag läst så ska msi gtx 750ti generellt ligga i den tystaste kategorin av grafikkort.
I MSI Afterburner visar gpu idle temp 30 grader nu när jag endast kör browser etc.. Men cpu fan speed är låst på minimum 34%. går inte få den lägre.

Vad kan man göra?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att grafikkort kan styras olika, mina styrs av temperatur i firmware men vissa låter högt i bios och justeras efter en annan kurva mha. drivrutiner eller annan mjukvara när man kommer in i windows. Du kan ladda ner http://www.evga.com/precision/ i vilket du kan skapa en egen fläktkurva.. antagligen kan du ta ner den väldigt mycket (nära botten) i windows/idle.. håll koll på tempen via overlay i spel eller på en annan skärm och justera in dig ordentligt. gpu-klockningen sköts automatiskt och ligger på några hundra mhz när jag är i windows så de är stenkalla trots i princip ingen fläktfart alls.

Gällande cpu så är det lite lurigt.. jag har ingen styrning på mina utan kör dom med resistorer så det blir ungefär 800rpm..funkar bra i 4,8ghz @ 1.41 volt på 2500k då kylaren är svinstor.. funkar inte i prime95 men inget spel är i närheten av belastning och tempsen jag får där.. du kan prova det gamla tricket att använda +12 volt som + och +5 volt som minus till fläkten (= 7 volt).. var noga med att kolla cpu temp när du spelar tunga spel dock!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Hade datorn på endast i bios och med alla chassi fläktar urdragna helt jämnförde jag grafikkortets fläkt med finger metoden och cpu kylaren av och på.
Helt klart är det grafikkortets fläkt som surrar högst. Vad kan man göra åt det?

Det är detta kortet: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/...

Är twinfrozr så mkt tystare tro? För vad jag läst så ska msi gtx 750ti generellt ligga i den tystaste kategorin av grafikkort.
I MSI Afterburner visar gpu idle temp 30 grader nu när jag endast kör browser etc.. Men cpu fan speed är låst på minimum 34%. går inte få den lägre.

Vad kan man göra?

Ställ in en ny fläktkurva till grafkkortet, ändra så att den inte börjar varva upp innan du är uppe i runt 80grader.
I afterburner, Settings-Fan, ändra så att den gröna linjen är i botten fram till 70grader och därefter böjer sig uppåt. För att aktivera ska "fan speed (%)" lysa grönt och pricken i Auto ska också lysa grönt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Ställ in en ny fläktkurva till grafkkortet, ändra så att den inte börjar varva upp innan du är uppe i runt 80grader.
I afterburner, Settings-Fan, ändra så att den gröna linjen är i botten fram till 70grader och därefter böjer sig uppåt. För att aktivera ska "fan speed (%)" lysa grönt och pricken i Auto ska också lysa grönt.

Gjorde detta men ingen ändring jag gör på kurvan verkar fysiskt sänka fläkt hastigheten ändå. Den verkar vara låst på 34% trots att jag aktiverar hela fan speed rutan grön samt auto pricken och trycker på apply... hmmm :/

(Det går en gul streckad linje vid 34 på graphen så trots att jag sänker kurvan under den påverkas inte fläkthastigheten lägre. Men höja över 34 hör jag direkt skillnaden på. Så programmet reagerar med fläkten fysiskt men den verkar ändå gå på minst 34%. Kan det vara så att fläkten på denna icke- twinfrozer helt enkelt inte går långsammare?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Avstängd

2.5 timma av forskning i ämnet ledde mig till "kepler bios tweaker" för att försöka sänka minimum hastigheten på fläkten i kortets vbios. Visade sig att biosets fan control inställningar var utgråade och omöjliga att ändra. Hittade sedan en forum kommentar som bekräftar situationen.

"...the fan section of ALL 750Ti BIOSes is not editable (without a single exception) unlike that of 660/760 cards, meaning that the minimun fan speed, though varying with different vendors, are around 900-1000 rpms..."

Den ger egentligen inte ifrån såg så mkt ljud utan bara ett sus som jag egentligen endast störs av såhär mitt i natten. På dagtid hörs det knappt. Perfektionisten i mig önskar en helt ljudlöst dator klockan 3 på natten. Eftersom jag egentligen bara spelar spel som gjordes på 90-talet säljer jag nog detta grafikkortet och nöjer mig med intel hd graphics :D, oh no intel hd 4600 stödjer inte 144hz igenom dual dvi. vafan!

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Vattenkyl med passiv radiator kan bli bra beroende på budget och engagemang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa ett nytt grafkikkort, förslagsvis ett passivt kylt då http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v794

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

... eller ta bort fläkten som sitter och montera en 120mm chassifläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

... eller ta bort fläkten som sitter och montera en 120mm chassifläkt.

Hur breda är de? För precis under har jag ett creative soundblaster z på den enda slotten (asus b85m-g) såg väldigt tight ut, är inte hemma nu så svårt att säga hur mkt space utan plasthöljet och med den tunna orginal fläkten, går det föresten att enkelt ta bort och sätta tillbaka plasthöljet (med fläkt) på dessa grafikkort?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Hur breda är de? För precis under har jag ett creative soundblaster z på den enda slotten (asus b85m-g) såg väldigt tight ut, är inte hemma nu så svårt att säga hur mkt space utan plasthöljet och med den tunna orginal fläkten, går det föresten att enkelt ta bort och sätta tillbaka plasthöljet (med fläkt) på dessa grafikkort?

Normala är 25 mm men finns även 15 och 12 mm.
Ser ut att vara ett par skruvar i överkant och ett par i underkant så det är nog ganska lätt att få loss. Sedan får du se hur sladden till fläkten sitter till men borde också vara lätt att dra ut.
Den nya fläkten går antagligen inte att sätta fast på samma kontakt som den innan utan får sättas på moderkortet som en chassifläkt.

Problemet är att få fast nya fläkten men det brukar gå bra med ett par buntband.

Problem #2 är att kanske grafikkortet kan bråka när det inte känner av någon fläkt? Detta har jag ingen aning om hur det är men helt klart värt att ta reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

2.5 timma av forskning i ämnet ledde mig till "kepler bios tweaker" för att försöka sänka minimum hastigheten på fläkten i kortets vbios. Visade sig att biosets fan control inställningar var utgråade och omöjliga att ändra. Hittade sedan en forum kommentar som bekräftar situationen.

"...the fan section of ALL 750Ti BIOSes is not editable (without a single exception) unlike that of 660/760 cards, meaning that the minimun fan speed, though varying with different vendors, are around 900-1000 rpms..."

Den ger egentligen inte ifrån såg så mkt ljud utan bara ett sus som jag egentligen endast störs av såhär mitt i natten. På dagtid hörs det knappt. Perfektionisten i mig önskar en helt ljudlöst dator klockan 3 på natten. Eftersom jag egentligen bara spelar spel som gjordes på 90-talet säljer jag nog detta grafikkortet och nöjer mig med intel hd graphics :D, oh no intel hd 4600 stödjer inte 144hz igenom dual dvi. vafan!

Jag byggde en dator åt mina föräldrar utan rörliga delar som sitter i vesa-fäste bakom skärmen (passiv kylning på allt + ssd). Kostade inte många kronor och ska du inte "ultra-surfa" med flera skärmar och en massa tabbar på 100 mbit+ uppkoppling så kan jag inte se framför mig hur man inte skulle nöja sig med en sådan. Swappa över till den när du inte spelar och sätt speldatorn i vänteläge? Skärmarna jag köpt senaste åren brukar ha fler än 1 bildingång.

Är ju en alternativ tanke iallafall? Jag själv kör allt utom spel på på en NAS så för mig skulle det göra detsamma rätt stor andel av timmarna man spenderar vid datorn om jag skulle sitta vid en sådan.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Hej! Har detta idag:

fractal design r4 chassi
4790k med stock kylare
msi gtx 750ti
seagate barracuda 1gb hdd

Jag vill få ner ljudnivån ifrån min dator ytterligare men kan inte riktigt avgöra vad som ger ifrån sig mest ljud.

Jag tänkte först att intel stock kylaren skulle vara det första att byta till ex; 212 evo. Men när jag kopplade ur grafikkort och chassi fläktarna tycker jag det låter som hårddisken gör mer noise ifrån sig än cpu kylaren så även ifall jag byter cpu kylaren så kommer väl ljudnivån inte förändras särskilt mycket då grafikkort kombinerat med hårddisk överröstar den ändå?

Det sägs att 750ti ska vara i den tystare gruppen när det kommer till grafikkort, men jag tycker det låter ganska mycket ändå, går det att montera tystare fläkt på grafikkort? (har ett ljudkort precis under så det känns inte riktigt som det skulle få plats med ett större fläkt där)

Vad är den bästa uppgraderingen för att få ner ljudnivån så mycket som möjligt ifrån datorn? (i vilken ordning)

Ny CPU kylare? SSD? eller grafikkort modifikation? (om det är möjligt)

Enda sättet att stoppa ljudet är att byta gpu:n mot en 750 strix. Byta psu:n mot en ljudlös eller hybrid. Byta cpu flänsen till en 120mm modell och koppla på fläktar som du styr manuellt till <500rpm

Alternativt kan du modifiera psun och gpun, men då ska du veta vad du håller på med. Annars är det både farligt och ineffektivt. Dessutom tappar du garantin på psun.

Allt annat du gör kommer vara en halvlösning, och då gäller det kanske främst att stoppa de värsta ljudbovarna. Börja med att köpa cpu fläns som har plats för större fläkt(ar) helst 120mm, och dra ner hastigheten manuellt om bios inte ger dig tillräcklig kontroll.

Mitt bygge fungerar som jag beskrev ovan, se sign. Den sitter i ett billigt men ventilerat chassi, och är 100% tyst på 1m avstånd i mitt väldigt tysta arbetsrum. Den håller sig tyst även vid spel och tunga laster, vilket kanske inte är optimalt (där är nya strix bättre) men det är väldigt skönt att veta att den aldrig kommer dra igång ngn fläkt eller ändra varvtal, vad som än händer.

Edit - såg just att du har en roterande hdd också. Den får du flytta till ett annat rum, kanske till routern om du har en bra sådan, och investera i en ssd.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Vattenkyl med passiv radiator kan bli bra beroende på budget och engagemang

Skickades från m.sweclockers.com

Låter inte pumpen?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Hade datorn på endast i bios och med alla chassi fläktar urdragna helt jämnförde jag grafikkortets fläkt med finger metoden och cpu kylaren av och på.
Helt klart är det grafikkortets fläkt som surrar högst. Vad kan man göra åt det?

Det är detta kortet: https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/...

Är twinfrozr så mkt tystare tro? För vad jag läst så ska msi gtx 750ti generellt ligga i den tystaste kategorin av grafikkort.
I MSI Afterburner visar gpu idle temp 30 grader nu när jag endast kör browser etc.. Men cpu fan speed är låst på minimum 34%. går inte få den lägre.

Vad kan man göra?

Som sagt, vill du stanna hos 750 så har asus nu släppt strix kylaren för den. Strix stänger av sina fläktar <65C - alltså allt annat än hardcore gaming. Vet inte vad du spelar, men detta betyder att om du kör tex league of legends på högsta så går den inte igång då heller, utan först med en nyare fps på högre inställningar.

Verkar vara lite dålig tillgång tyvärr, men sist jag kollade prisjakt hade iaf en butik 750 strix på lager.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Låter inte pumpen?

jag kör en d5 på lägsta läget som sitter ovanpå en någorlunda tjock bit skumgummi. jag monterade den i chassit med pumpplattan som följer med enthoo primo som är gummibelagd både mot chassit och pumpen och det var helt klart märkbart högljutt, nu låter den inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag kör en d5 på lägsta läget som sitter ovanpå en någorlunda tjock bit skumgummi. jag monterade den i chassit med pumpplattan som följer med enthoo primo som är gummibelagd både mot chassit och pumpen och det var helt klart märkbart högljutt, nu låter den inte alls.

Ja de verkar ju superhäftiga de där fläktlösa kylarna som är som en stor radiator som sitter utanför chassit. Perfekt i kallare klimat då de värmer kalla rum 😁.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell