10mbits lås när jag kopplar in router/switch mellan fiberjacket och datorn

Permalänk

10mbits lås när jag kopplar in router/switch mellan fiberjacket och datorn

Kära Sweclockers,

Har haft ett problem väldigt länge nu och får inte hjälp av Bahnhof.
Mitt problem är att när jag kopplar in min router asus rt-n66u till fiberjacket så kappas hastigheten till 10mbits. Det som jag har testat är att byta ut alla kablar, har även testat en korskopplad kabel emellan routern och fiberjacket. Jag har även provat 2st switchar som jag vet fungerar istället för routern och får där exakt samma problem. Har även testat två stycken andra routrar som används idag fast på andra ställen med ett likadant resultat. Har varit i kontakt med Bahnhof flera gånger blivit lovad tekniker men dem har backat och säger att jag ska ringa tillverkarna av hårdvaran.

En lustig sak är att när jag kopplar min dator direkt till uttaget så får jag 100mbit men detta är inte aktuellt då jag har övriga enheter som går på trådlöst. Ps3, mobiler, chromcast etc. Datorn är det enda som är kopplad med kabel till routern. Har testat allt(?) och vänt upp och ner på forum. Kör även nu Merlins firmware då jag kan se vad duplexen hamnar på i routern och den visar att jag får 10mbit full duplex i min wanport. Testade även att köra dual wan och använda några av de andra portarna som wanport med samma resultat.

Någon som varit i liknande sits?
Ska jag byta från Bahnhof till bredbandsbolaget för att få bättre service?

All hjälp uppskattas även om jag kan verka tjurig då jag har haft problemet sen innan sommaren.

Hjälp...?

Permalänk
Medlem

Verkar som routern stryper din hastighet på något sätt.

Jag har fiber och kopplar nätverkskabel från Switchen i hallen och in i min router Netgear funkar och jag får 100/100

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla om du har nån form av bandbreddsbegränsning aktiverad i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa att konfigurera 100M FD på WAN-porten (dvs stäng av autoneg och kör manuellt). Tror inte det hjälper men värt ett försök.

Hade du testat att koppla uttag - switch - pc? Och får ändå 10Mbps?
Låter som att det är något knas i ditt fastighetsnät.

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt det låter som fel på deras sida. Nästan som att den neg:ar till ett steg lägre än din max (antar att din dator har gbit).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av madtop:

Testa att konfigurera 100M FD på WAN-porten (dvs stäng av autoneg och kör manuellt). Tror inte det hjälper men värt ett försök.

Hade du testat att koppla uttag - switch - pc? Och får ändå 10Mbps?
Låter som att det är något knas i ditt fastighetsnät.

Kan inte ändra duplex i routern.
Ja, precis, så har jag testat det. Verkar som det är handskakningen som inte funkar som den ska.

Skrivet av FubbHead:

Tycker definitivt det låter som fel på deras sida. Nästan som att den neg:ar till ett steg lägre än din max (antar att din dator har gbit).

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det är några där ute som håller med mig! Får fortsätta min kamp mot Bahnhof. Så kanske jag får en tekniker från stadsnätet som kan titta på switchen.

Permalänk
Medlem

har du testat tvinga datorn och routern till full duplex 1000 megabit?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheapriff:

Kan inte ändra duplex i routern.
Ja, precis, så har jag testat det. Verkar som det är handskakningen som inte funkar som den ska.

Va? Den routern som alla hyllar och säger att den är bäst?
Är inte direkt hightech att kunna konfa layer 1.

Det låter onekligen som att det är något strul med din fastighetsinstallation.
Är det inte kabeln så är det fastighetsswitchen som strular. Stå på dig och få dit en tekniker.

Permalänk
Medlem

Eftersom han får 100 mbit när han kör kabel direkt från Switchen till datorn så borde inte switchen strula?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova koppla ihop datorn och routerns wan-port och se om hastigheten blir riktig. Eftersom det rör sig om länkhastigheten är det switchen i andra ändan som bråkar med din router. Men visst det finns skumma kompatibilitetsproblem som kan uppstå eller att din router är "trasig"

Permalänk

Pratat med Bahnhof igen nu och ska få en tekniker utskickad från stadsnätet och förhoppningsvis så ska han kunna åtgärda problemet. De sa dock att om den inte hittar något problem så kan jag bli debiterad...

Permalänk
Medlem

Fick du hem någon tekniker? Har du fått ordning på det?

Jag upplever precis samma fel, har oxå Bahnhof. Det som händer är att när jag kopplar in ett router mellan uttaget och dator så stryps nedhastigheten till runt 10mbit/s. Kör jag kabel direkt funkar det utmärkt. Trodde först det va strul med routern, en nyköpt Asus RT-AC52U som jag tänkt skicka tillbaka. Jag köpte en ny Netgear WNR2000 N300 som jag tänkte ha så länge medan min Asus router var på undersökning. Men det jag kunde konstatera när jag fått min Netgear var att det vara samma problem där oxå! Vilket gjorde att jag började fungera på om inte felet ligger hos Bahnhof. Jag ska slå Bahnhof en pling imorgon för att höra vad de säger.

Märkligt är oxå att det fungerar bra med tjänstefördelaren som Bahnhof skickade med av märket Eltek (denna konfas dock av Bahnhof på distans när den är inkopplad).