Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Så de har råd att betala ut 2 miljarder dollar men inte råd att ha kvar 1000 anställda.

dessa förhandlingar är troligen inte färska, utan pågått ett tag, så de kickade 1000 pers för att kunna köpa Mojan ink 40 anställda

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror inte jag gillar detta. Microsoft hatar PC gaming.

Jag har aldrig förstått mig på varför de hatar gaming på PC så. Vafan det är ju totalt dominanta på PC-marknaden med Windows.

Kan det vara för att Steam har lyckats sno åt sig alla intäkter på spel? Eller för att Android och iOS har så mycket smartare affärsmodeller med skatt på varje såld app.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tilax:

Jag har aldrig förstått mig på varför de hatar gaming på PC så. Vafan det är ju totalt dominanta på PC-marknaden med Windows.

Kan det vara för att Steam har lyckats sno åt sig alla intäkter på spel? Eller för att Android och iOS har så mycket smartare affärsmodeller med skatt på varje såld app.

Det handlar nog till stor del om MS Xbox-satsning i början av 00-talet MS har ju börjat peta ut lite mer titlar på senare tid, även om många av dessa är återutgivna RTS-klassiker.

Samtliga plattformar har royaltys. På PC är det till största delen Valve som tar dessa pengar med deras Steam-plattform. Andelen spel som inte använder Steam-DRM'et är försvinnande liten tyvärr.

Något som kommer bli intressant att se framöver är om MS fortsätter att prioritera Xbox eller om även PC kommer få lite nya titlar. Det lär ju vara en tidsfråga innan nytt Halo tillkännages, antingen en "HD-uppdatering" eller en Halo 5 eller motsvarande. Då arkitekturen återigen är lika så borde det kunna ge lite fler MS-titlar till PC igen.

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Tror notch har mjölkat mc tillräckligt så de smartaste för han är nog att sälja och ta nån miljard o börja med något nytt istället då har han ett bra startkapital att göra vafasen han vill

Jepp, precis min tanke. För de 9,8 miljarder som han får kan han ju (när väl bindningstiden mot MS är slut) starta en ny spelstudio med total kontroll och dessutom ett sjuhelsikes startkapital.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag hade nog sålt utan att tveka

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

fyrtiotusen miljarder

Hade sålt och aldrig mer tänkt på företaget.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Minecraft borde vara på sin peak just nu i värde. Så hög tid att sälja om man vill gå i pension. Notch skulle inte ens behöva röra pengarna. Han skulle kunna leva av räntan från dem enbart

Någon fler än jag som tänkt på att det blir en fin slant in i skattekistan?! ;P

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Pressen på att producera en uppföljare till en sådan mastodont framgång som Minecraft måste vara extremt tung att bära, bara den anledning kan vara tillräcklig för att det skall vara lockande att sälja sitt varumärke.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Geeks Gaming

Minecraft går i princip inte o spela mot en server utan moddar, och det är sjukt tråkigt o lira det utan moddar. Är väldigt tveksam till om micresoft kommer uppmuntra att folk släpper moddar till det...

Om det går igenom så är det nog döden för minecraft, eller så tar moddare över en gammal version och ger ut den som freeware. Hade kunnat funka det med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni som tycker det är smart och bra att sälja när någon slänger upp fetbörsen:

Hur tror ni Sverige sett ut om våra tidiga pionjärer och uppfinnare lagt sig platt med drömmar om fulla kassakistor när utländska företag kom knackande på dörren?

Tänk om Ingvar Kamprad sålt IKEA till Walmart på 1960-talet, som ett exempel.

Hur har spelarna tjänat på att EA köpte upp Dice och slapp utveckla en ny spelmotor samt kan införa sina älskade mikrotransaktioner överallt?

Det ligger helt klart någonting i det du säger. Dock så vet vi inte om Minecraft har lång tid kvar eller om den börjar rinna ut.
Om det sistnämnda är fallet, så är det som många påpekar, smartare att sälja klabbet. Håva in bombat med pengar, luta sig tillbaka med ciggar i mungipan, och se på när Minecraft sjunker till botten, tillsammans med ett gäng desperata personer hos Microsoft.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Skulle sålt på dirren, sen kan han göra vad fan som helst Grattis Notch! Self-made man

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Nu kanske det blir stöd för Oculus rift med

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Hoppas han säljer alltihop och går sin egen väg och skapar andra intressanta spel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Sälj skiten och skratta hela vägen till banken (alltså banken i Luxemburg, inte i Svedala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Meh, MC är ju redan "klart", eller? Så det enda som microsoft kan göra är väl att förhindra att det kommer en sequel från Mojang.

Minecraft fungerar inte på det sättet. Spelet blir aldrig klart och det säljs inte några sequels, inte så som minecraftutvecklingen har styrts tidigare.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta inte kommer hända. Jag har svårt att se hur spelet och spelarna skulle gynnas av detta.
DLC, DRM, slutet på moddning?

Skrivet av Tilax:

Jag har aldrig förstått mig på varför de hatar gaming på PC så. Vafan det är ju totalt dominanta på PC-marknaden med Windows.

Kan det vara för att Steam har lyckats sno åt sig alla intäkter på spel? Eller för att Android och iOS har så mycket smartare affärsmodeller med skatt på varje såld app.

Kanske för att PC spelare är djävulen och piratkopierar i större grad än konsol spelare? Konsol spel kostar väl i dom flesta fallen mer än PC spel också..skulle tro att det finns en slant till MS i varje köpt spel.

Permalänk

Det går inte!!!!!!

Känner på mig att det kommer bli skit av minecraft!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Nyhet på Reuters som säger att affären kommer presenteras på måndag och att det rör sig om 2,5 miljarder dollar.
http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0H72EV20140912?irpc=...

Permalänk
Medlem

Nu skriver Mojang själva att affären är klar:
https://mojang.com/

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt. Mojang har sålt sin själ till djävulen för "lite" pengar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Stort grattis till Markus, se upp för kommunisterna nu bara.

Permalänk
Medlem

R.I.P Minecraft

Jaha de va de spelet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro