Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Att kalla det för Windows är väll inte så dumt för det är ju ett starkt varumärke.

Det är mycket förvirrande då 'Windows' redan finns i många andra versioner. Eller kanske har Microsoft tänkt sig att samtliga tidigare versioner är någon form av pre-release och nu släpps den första skarpa versionen någonsin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fan va bra det verkar

Ser riktigt coolt ut! ska bli kul att se hur man kan anpassa, om man kan få bort Modern UI biten där osv. Längat efter betan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hmm.. Jo i och för sig. Bara desktop får vara desktop så.

Håller helt med. Funktionerna finns ju redan där och kan idag låsas up via "Anytime Upgrade", så det vore bättre om alla fick tillgång till allt, och helst gratis. Då kan Microsoft stå sig riktigt bra som ett alternativ för de som skapar det innehåll andra konsumerar.

Nämen titta! Modern UI finns ju där fast _valbart_. Skönt.. Då slipper vi bråk om "startmenyn vs modern UI" i framtiden. Bara att välja hur man vill ha det

haha, mmm den borde funnits där för längesedan skönt att de lägger in den iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ger ett mycket bättre intryck än alla bilder. Pekskärmsapparna är fortfarande meningslösa och redundanta men nu vet vi att man "Out of the box" kan ta bort skräpet utan massa program och tillägg. Finns inget att tveka på nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha, mmm den borde funnits där för längesedan skönt att de lägger in den iaf!

Ja, och hoppas de lärt sig något. Att startmenyn måste finnas som ett valbart alternativ pratades det om på MSDN redan vid Developer Preview för 8.0.. Men men.. Sent ska syndaren vakna, heter det ju

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Ger ett mycket bättre intryck än alla bilder. Pekskärmsapparna är fortfarande meningslösa och redundanta men nu vet vi att man "Out of the box" kan ta bort skräpet utan massa program och tillägg. Finns inget att tveka på nu.

Jag fattar inte hur någon människa kunde tro att apparna inte skulle kunna tas bort? Varför skulle man inte få den möjligheten helt plötsligt när det har gått bra i alla versioner av Windows hittills?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

Det här bekräftar väl mer eller mindre den "mjuka" framtoning som Microsoft kommer att ha i framtiden under Satya Nadellas ledning.
Borta är deras betydligt mindre kundorienterade beteende från 90- och tidiga 00-talet där stilen var betydligt mer bufflig, inte minst till följd av deras mer eller mindre monopolistiska ställning gällande operativsystem, webbläsare samt annan typ av programvara.

Marknaden har förändrats (Mac OS, Chrome OS, Linux distros, mobila enheter m.m.) och Microsoft har inte längre den dominerande ställning de har. Att lyssna på kunderna är nog något som Satya Nadella kommer att trycka på hårt under den tiden han leder företaget. Att tvätta bort Balmers spår blir ett viktigt jobb.

Detta är en vinnande strategi, inte minst av kommentarerna till denna nyhet att döma.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ser hoppfullt ut men bakgrundsfärgerna för diverse app liknande funktioner borde tonas ner, få neutralare färger eller kanske helt tas bort och ikoner borde omarbetas så att de överensstämmer med nyare designform. Endast en teknisk beta men dom har kvar lite jobb att få operativsystemet att se lite mer enhetligt ut och i mitt tycke sluta likna en färgglad klipp och klister bok för småbarn.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ser riktigt coolt ut! ska bli kul att se hur man kan anpassa, om man kan få bort Modern UI biten där osv. Längat efter betan!

hur tror du att OSD kommer funka under betan då? massa fulhack för att få till det för att sen få officiellt stöd i sccm 2015, precis som när win8 kom

men annars, vet man nåt mer som är nytt förutom lite ui och virtuella skrivbord?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är mycket förvirrande då 'Windows' redan finns i många andra versioner. Eller kanske har Microsoft tänkt sig att samtliga tidigare versioner är någon form av pre-release och nu släpps den första skarpa versionen någonsin?

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 8 skulle ju egentligen varit Windows 0.8, motsvarande med 7:an. Windows XP stod antagligen för Windows eXPeriment

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Varför måste Micro$oft bestämma vilket UI användarna måste använda? Det är ett klart exempel på maktmissbruk. Alla de gamla UI skulle utan problem vara möjliga att ha som valbara skrivbordsgränssnitt så att användarna själva kan välja hur det skall se ut.

Win 3.x - Skåpigt, kantigt och lite bökigt men charmigt.
Win 9x/ME/NT/2000 - Stilrent och strikt.
Win XP - Väldesignat och mycket behaglig arbetsgrund.
Win Vista - Försök till uppgradering av UI:t men inga större nyheter. Föll med OSets seghet.
Win 7 - Designteamet fick en knäpp och tappade texturen i sjön. Färgerna blöder och kontrasten lider.
Win 8 - Designteamet sparkades. Några personer som endast arbetat med programkod under 90-talets början fick jobb att snabbt designsätta UI:t.
Win 9 - Prestige och pengar gör att man inte kan investera i en ordentlig design. Dessutom måste man få ut nästa OS snabbt innan hela M$ faller. Man åtgärdar endast det mest nödvändiga och struntar i resten.

Till de som inte förstår att de tre nedersta OSen innehåller sarkasm - Detta är inte fakta utan hur jag upplever Microsoft har arbetat.

Jag slutade använda Windows (på egna datorer) i samband med XP. Det är solklart det bästa OS som M$ har gjort i sin historia, med en god avvägning av frihet/automation samt design. När M$ lade ned supporten till XP sköt de sig själva i foten och tog självmord på världens näst mest använda OS (Helt galet, eller hur? Jmf. Linuxdistros som har bråkdelen av en promilles användande och supportas till fullo). Efter supportens upphörande gäller endast Linux hos mig vid nyinstallation.

Många gillar Win 7, helt klart eftersom det finns en acceptans bland användarna. Lika bra som XP var för sin tid kan det dock inte anses, vilket går att se i statistiken för hur många som använt OSen genom tiderna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Varför måste Micro$oft bestämma vilket UI användarna måste använda?

Vem förutom Microsoft tycker du skulle bestämma åt Microsoft hur de ska göra sitt UI till sitt operativsystem? Är ju helt värdelöst att Apple ska designa iPhone jämt, låt någon annan göra det åt dom!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hur tror du att OSD kommer funka under betan då? massa fulhack för att få till det för att sen få officiellt stöd i sccm 2015, precis som när win8 kom

men annars, vet man nåt mer som är nytt förutom lite ui och virtuella skrivbord?

Vet faktiskt inget alls, svårt att få tag på info, men jag ska testa så fårt jag får en ISo hehe ska bli intressant om det funkar... Misstänker att det kommer funka att göra REF img av den test versionen i MDT , sen importera in WIM filen till SCCM, om du kör 2012R2 med winPE 5 eftersom Win 9 kommer att använda DISM.

ska bli kul att testa iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker i varje fall att virtuella skrivbord ska bli en jäkligt bra funktion.

Så mycket har jag inte saknat startmenyn i Win8. Kör med Ctrl+S samt Ctrl+X när jag vill åt någonting.

Edit: Hoppas på billig uppgradering för oss som nyligen köpt Win8 :S

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det vore väl väldigt korkat att fortsätta använda Windows 8 som varumärke när det har så dåligt rykte. Folk har redan fått en väldigt negativ bild av Windows 8 så istället för att försöka rädda det är det mycket smartare att släppa en ny version. Så de är tvärt om väldigt smarta som inte lägger in detta i Windows 8.2 utan istället satsar hårt på att få ut Windows 9 istället.

Varför inte rädda windows 8? vad är det som är så svårt för ett företag som microsoft och rätta till sina fel? kom ut med stora service pack till windows 8 så kan det bli en räddning för windows 8 och sen få ett trevligt utseende och rykte.

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vem förutom Microsoft tycker du skulle bestämma åt Microsoft hur de ska göra sitt UI till sitt operativsystem? Är ju helt värdelöst att Apple ska designa iPhone jämt, låt någon annan göra det åt dom!

Där sa du någonting (Ironi åsido). Skicka in det som ett seriöst förslag till M$. Det skulle lösa problemen med att folk blir påtvingade något de inte gillar genom att UI inte är bundet till OS. Min tanke var att de skulle göra sina gamla UI kompatibla med sina nyare OS, men detta var en bättre idé!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja vad är det med dom menar du? Tror du inte att du kan ta bort dom eller? För i så fall har du fel.

Om så är det gott och väl, men Microsoft borde släppa en bild där det inte finns dessa, så skulle dom slippa en massa negativ kritik redan över Windows 9.

EDIT: såg videon lägre upp, ser Rätt OK
Kan nog bli bra när man konfat menyn.

Retar mig dock på att det heter all apps

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ju funnits

Skrivet av bud986:

Virtuella skrivbord det var på tiden, tog Microsoft bara 15 år.

MS har haft detta nästan 10 år, fast i resource kit. Förmodligen bara techies som ville ha det men då har man nog koll.

Se http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

energibesparing

Skrivet av Segas:

Vad använder Microsoft för verktyg i sina OS? Apor som utvecklare och en 16 färger palett? Windows 95 får ju Windows 8/9 att se uråldrigt ut!

ÖRK!

Tanken med detta var att spara energi, det finns många windowsdatorer... men mest var det nog för bärbara. Mac book sopade ju mattan med Windows på den fronten.

Håller dock med, känns lite 3.1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Fattar inte varför microsoft programerade in detta i windows 8.1 update 2 istället.. =/ jävla va blåsta microsoft är

Eftersom 8 är kört som varumärke, och folk skall fatta att 9:an (eller whatever) är mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

windows andel av omsättningen

Skrivet av Ozzed:

Det får heta vad det vill bara det blir bra för desktopanvändare utan pekskärm.

Men jag har lite svårt att se hur Microsoft tänkt sig ta betalt. Om det bara heter "Windows" borde det ju innebära att kommande uppgraderingar blir gratis, såvida de inte tänkt sig typ ett "Windows 365", och det kan de ju lycka till att få tant Berit att betala för.

Men jag tror det är smart att ha det gratis. Windowslicenser är rätt liten del av Microsofts inkomster idag ändå, plus att argumentet "det är för dyrt" försvinner vad gäller uppgradering.

Själv tänker jag dra in previewn i en virtuell maskin och leka runt med så får vi se. Men jag är väldigt hoppfull om det här.

Jaså, senast vid nyår stod detta för 25% av alla intäkter. Se ex http://www.microsoft.com/investor/EarningsAndFinancials/Financials/FY13/Q4/SegmentRevenues.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolu:

Tanken med detta var att spara energi, det finns många windowsdatorer... men mest var det nog för bärbara. Mac book sopade ju mattan med Windows på den fronten.

Håller dock med, känns lite 3.1

Hur menar du då? Färgpaletten? Det kan ju knappast spara energi, åtminstone inte något mätbart eller ens märkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag tycker i varje fall att virtuella skrivbord ska bli en jäkligt bra funktion.

Linux och UNIX har haft virtuella skrivbord i tjugo år. Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig integrera dem i mitt arbetsflöde, trots flera ansträngningar.

Fast kommande Windows verkar mycket lovande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Linux och UNIX har haft virtuella skrivbord i tjugo år. Jag har fortfarande inte riktigt lärt mig integrera dem i mitt arbetsflöde, trots flera ansträngningar.

Då har Du egentligen inte haft behovet. För egen del är det ett måste och att Linux o Unix haft det länge säger egentligen en del om vad dessa OS använts till under en lång tid, dvs diverse tekniska tillämpningar, CAD o simuleringsverktyg, programutveckling osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Smaken är som baken. Jag tror de flesta tycker att de använder sig av ett modernt formspråk vilket inte betyder att alla behöver gilla det.

Håller med. Gillar metro/modern UI.

Är dock ännu snyggare och mer konsekvent genomfört på WP. Gillar det verkligen skarpt där.

Hoppas att de med 9:an lyckas med samma sak i Windows (nu är det ju lite av en blandning, och inte heller lika snyggt implementerat som i WP).

Skrivet av Factorial112:

nu vet jag inte hur MS:s hierarki ser ut till 100% men min lilla "insider information" består i min polare/fd klasskamrat som faktiskt jobbar inom Win/Dev i Seattle... det"Magnus ;)" har att säga är typ att "alla" utvecklare förstår fördelar/nackdelar med 1 OS... men samtidigt försöker påpeka I/O är det samma..

...

, ... förstår du/ni inte det så.. ehhm ja ehhm kanske VAKNA!!!???

Jag förstod dessvärre inte vad du skrev ovan. Sorry.

Skrivet av strejf:

Vem förutom Microsoft tycker du skulle bestämma åt Microsoft hur de ska göra sitt UI till sitt operativsystem? Är ju helt värdelöst att Apple ska designa iPhone jämt, låt någon annan göra det åt dom!

Ha, ha - klockren kommentar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vem förutom Microsoft tycker du skulle bestämma åt Microsoft hur de ska göra sitt UI till sitt operativsystem? Är ju helt värdelöst att Apple ska designa iPhone jämt, låt någon annan göra det åt dom!

De kan göra som de vill men det är ändå användare som är tänkta att köpa produkterna och om användarna inte gillar vad de ser och om användarna dessutom märker att tillverkaren inte lyssnar på önskemål om förbättringar så kanske det inte blir något köp av framtida produkter? Om Microsoft vill ha sina användare kvar är det nog bäst att lyssna på deras önskemål. Det är liksom inte självklart längre att Windows är det enda operativsystem man kan ha och man måste anpassa sig till detta. Nu tycker jag att Microsoft ändå har börjat lyssna så det löser sig nog ändå för deras del.

Själv har jag bytt till Linux (vilket jag gjorde när Windows Vista släpptes). Jag vill själv kunna bestämma över min egen dator. Det är inte Microsoft som äger min dator så varför ska de bestämma över den? Är ju värdelöst om Microsoft eller Apple ska bestämma innehållet i min dator jämt, låt mig själv få göra det istället! Som tur är kan jag själv välja bort det jag inte vill ha och istället välja något annat.