Permalänk
Medlem

Problem med överhettning

Jag har på sistone haft problem med Bsod när jag spelar vissa spel. Då framför allt Divinity: Original sin. Har även hänt i andra spel med mycket på skärmen samtidigt.
Riggen köptes förra sommaren och jag beställde den från inet med montering.

När jag kör Whocrashed så visar samtliga crashloggar att det är värme som är problemet.
Jag har försökt felsöka en del själv men jag är inte särskilt bra på detta.

Igår körde jag Prime 95 blend test med 4 workers och då gick min cpu temp upp till 90 grader efter bara 5 minuter..

har ni några tips på hur jag ska göra för att felsöka och säkerställa vilken komponent som spökar? testet jag skrev om ovan får ju mig att tro att det är cpu men är helt novis på denna typ av felsökning så behöver lite hjälp.

(om detta inte hör hemma här så peka mig gärna i rätt riktning )

Tack på förhand!

moderkort: ASUS Z87-A ATX
processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Kylning: Antec KÜHLER H2O 620
Nätagg: be quiet! KRAFT 700W
Minnen: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB

Permalänk
Medlem

kolla så att alla fläktar fungerar? dvs öppnat upp chassist och fysiskt kollat så alla snurrar? igensatta dammfilter?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aazor:

kolla så att alla fläktar fungerar? dvs öppnat upp chassist och fysiskt kollat så alla snurrar? igensatta dammfilter?

yes, gjorde det igår ( borde stått i problembeskrivningen), tänkte först att det var det med men det var efter att jag rengjort allt som jag gjorde testet i prime 95.

specs på fläktar:

Fläktplatser fram
2st 120mm, (1200rpm, 17dBa, )

Fläktplatser bak
1st 140mm, (140mm, 1000rpm, 19dBa)

Fläktplatser topp
1st 200mm, ( 1000rpm, 23dBa)

chassit är en cooler master storm trooper

Permalänk
Medlem

Insåg efter lite rotande i forumen att jag borde ha postat detta i support

då jag köpte den monterad från Inet så ringde jag deras support.
han som svarade var övertygad om att det var min vattenkylning som gett upp och då jag för närvarande bor i en stad med en butik så kommer jag att lämna in den på rep enligt garantin så slipper jag rota i det.

men tack för visat intresse!