Microsoft Windows 9 med startmeny på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tyvärr. har varit lite sugen på windows 9, men efter jag ser det här håller jag mig nog kvar till win7 ett tag till.

är också besviken, blir nog att kvar win7

aero finns vare sig på win8 eller win9?

fattar inte varför man har tagit bort det isf?
det är ju skitsnyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Om du vet så jobbar du alltså på MS?

Nu har ni ju bara en argumentation som egentligen bara rör sig om hur man definierar utvecklingen. Det blir bara löjligt och meningslöst. Bättre att försöka förstå vad den andre pratar om istället för att låsa sig till det man först tänkte på om det nu inte verkar gå ihop. Jag tycker det är glasklart vad han syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mostek:

är också besviken, blir nog att kvar win7

aero finns vare sig på win8 eller win9?

fattar inte varför man har tagit bort det isf?
det är ju skitsnyggt

Bland annat därför. Du ska titta på applikationen, inte hur snygga ramarna är.

Permalänk
Medlem

Väldigt platt och kantigt. Tom startmeny ikonen är en stor fyrkant. Ingen "mjukhet" i gränsnittet alls.
Gillar "3D" känslan i win 7, och den runda startmeny knappen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Som sagt detta är ju bara Windows 8.2 under nytt namn så behåll gamla Windows 7 eller köp en Apple dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreatiad:

Bland annat därför. Du ska titta på applikationen, inte hur snygga ramarna är.

Tror inte det har så mycket med det att göra för de har inte försökt designa ramarna fult. Det ligger snarare i att Aeros stil är daterad modemässigt. Det är platt och färgstarkt formspråk som gäller idag. Det är lite konstigt att folk är så förvånade över detta. Man undrar ju nästan om de också blir förvånade när klädaffärer inte erbjuder samma stil hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Tror inte det har så mycket med det att göra för de har inte försökt designa ramarna fult. Det ligger snarare i att Aeros stil är daterad modemässigt. Det är platt och färgstarkt formspråk som gäller idag. Det är lite konstigt att folk är så förvånade över detta. Man undrar ju nästan om de också blir förvånade när klädaffärer inte erbjuder samma stil hela tiden?

HAha datanördar kör samma kläder alltid

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Blir nog en uppdatering till windows 9 om nu startmenyn finns med, jag älskar windows 7, bästa windows som gjorts änsålänge, windows 8 har jag inte ens funderat på att uppdatera till.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande och blir troligtvis ett köp Q1/Q2 nästa år om den skjuter skarpt då! Ser jättebra ut med startmenyn och allt runtomkring, sitter på W7 nu och har inte ens vart i närheten av åttan, var DX12 bekräftat för W9(eller Threshold....eller bara Windows som jag hörde någonstans)?

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem

Tycker att denna visar bättre hur startmenyn kommer att se ut då den verkar vara på en högre upplöst skärm samt användaren har bytt färg på den.

[EDIT: dock verkar det vara en äldre version då man kan se att shut down knappen finns på det gamla stället. Det viktiga är att se lite hur den ser ut med annan färg än mörkblå samt högre upplöst.]

Permalänk

Har hört rykten om att detta skall vara gratis? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Chrome OS:

Betydligt mer färgglatt och "aero" liknande, mindre platt och fyrkantigt än Windows 9. Jämför du en Windows phone med android på Sony eller Samsung etc är det absolut inte det här platta, fyrkantiga och enfärgade.

Likadant med iOS.

OS X:

Mer glossy men bilden säger allt.

Är bara Windows som kör med 16 färger och fyrkantigt, är inte alls någon trend som de flesta säger att det är.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Som sagt detta är ju bara Windows 8.2 under nytt namn så behåll gamla Windows 7 eller köp en Apple dator istället.

Windows 7 var bara Vista 2.0. Vista var värdelöst alltså är Windows 7 det med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 7 var bara Vista 2.0. Vista var värdelöst alltså är Windows 7 det med?

Skickades från m.sweclockers.com

Vista hade ett vettigt UI, vilket man inte kan säga om 8an.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

...
Är bara Windows som kör med 16 färger och fyrkantigt, är inte alls någon trend som de flesta säger att det är.

Få se nu, du jämför startskärmen i Windows 8 med orelaterade delar av andra system och säger sedan att Windows kör med bara 16 färger ?

Jag kan också helt selektivt välja bilder för att föra fram min poäng, tycker Android L kopierat tiles och windows appar rakt av med samma färgskala till och med:

Dessutom var det den platta trenden och inte färgval som var trenden, vet inte hur du missuppfattade. Gnället från vissa verkar ju gälla "3D looken" i Windows 7, genomskinliga glasimitationer och annat dylikt som är på väg bort i de flesta system.

Permalänk
Medlem

Klickar ni verkligen i startmenyn? Jag tror inte jag använt startmenyn mer än en handfull gånger de senaste 15 åren. I XP var det ju standard med ikoner pinnade på taskbaren och i Vista/Win7/Win8 trycker jag alltid på win-tangenten och skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Om du vet så jobbar du alltså på MS?

Det vet alla redan att han gör.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Om du vet så jobbar du alltså på MS?

Vem pratar du med och vad pratar du om och varför citerade du mitt inlägg då det inte ser ut att ha något med det att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Klickar ni verkligen i startmenyn? Jag tror inte jag använt startmenyn mer än en handfull gånger de senaste 15 åren. I XP var det ju standard med ikoner pinnade på taskbaren och i Vista/Win7/Win8 trycker jag alltid på win-tangenten och skriver.

Tro det eller ej men det finns människor som lever kvar i 1995 och fortfarande vill slösa tid på att klicka runt i en arkaisk startmeny och de är för de stackarna som Microsoft har en startmeny i Windows 9.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Windows 9 leak shows how to make the Start menu look like Windows 7 http://www.neowin.net/news/windows-9-leak-shows-how-to-make-t...

Visa signatur

janee

Permalänk

För övrigt så tycker jag att det är synd att man har gått från pseudo-3D och flerfärgade ikoner som ibland ser ut som glas till trista, platta och enfärgade 2D diton.

Jag gillar heller inte att man ändrade på Google Chrome ikonen på samma sätt... jaja ibland går utvecklingen bakåt innan den går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

För övrigt så tycker jag att det är synd att man har gått från pseudo-3D och flerfärgade ikoner som ibland ser ut som glas till trista, platta och enfärgade 2D diton.

Jag gillar heller inte att man ändrade på Google Chrome ikonen på samma sätt... jaja ibland går utvecklingen bakåt innan den går framåt.

Design handlar om att variera sig, annars blir folk uttråkade. Folk går inte runt med samma kläder som för 10 år sedan heller. Iofs kanske datorintresserade inte är den modestarkaste gruppen, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Design handlar om att variera sig, annars blir folk uttråkade. Folk går inte runt med samma kläder som för 10 år sedan heller. Iofs kanske datorintresserade inte är den modestarkaste gruppen, men ändå.

Nja, fast hur länge har inte folk gått runt i enkla jeans och enfärgade tröjor? Det kanske är motsvarigheten till hur Windows har sett ut de senaste 15 åren då, medan Windows 8 är "senaste modet". Alla blir inte uttråkade, utan bara de som ständigt måste ha det senaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tirim4:

De måste verkligen fixa lite enhetliga systemikoner. Ser förbaskat fult ut med ett platt gränssnitt med den gamla vanliga utforskarikonen på.

Ja. Håller med om att de verkligen borde uppdatera ikonerna och göra formgivningen mer konsekvent.

Skrivet av Mocka:

Fint men det jag är mest intresserad av är att veta om man fortfarande kommer att kunna starta program genom att trycka på Windowstangenten på tangentbordet och skriva de första bokstäverna i programnamnet sen Enter. Gör så med flera program och älskar det.

Det skall inte vara något problem.

Skrivet av Dreatiad:

De har avskaffat den onödiga ramen runt applikationen och lagt till en väldigt tunn dropshadow runt istället. Sedan är det ju en modern app som visas också och inte "vanligt program" som vissa kallar det (hur nu ett vanligt program defineras).

Gillar verkligen denna förbättringen. Klart mer intressant för mig än startmenyns återkomst (även om jag tycker det är bra att den återinför som alternativ).

Skrivet av Cooling23:

Alla börjar med platt utseende senaste tiden. Kolla tex Spotify, Google, Apple, Facebook mm. Det är nya trenden.

Tycker om det. Känns mer sofistikerat, "cleant" och renodlat med platt och antingen matta (OS X) eller klara färger.

Massor av billig 3D, glanseffekter och genomskinklighet känns verkligen som 00-talet. Fult och trist enligt mig (kan köpa att andra har annan smak).

Skrivet av Orber:

Chrome OS:
...

Är själv inte intresserad av Chrome OS (även om jag föredrar Chrome som webbläsare), men det ser verkligen inte snyggt eller modernt ut.

Gillar inte. Ser "billigt" ut på något sätt (men det kanske är avsiktligt med tanke på kundgruppen).

Skrivet av Orber:

Likadant med iOS.

Gillade verkligen inte "gamla" iOS, men tycker iOS 7 är det snyggaste OS som Apple någonsin släppt i historien. Gillar skarpt.

Skrivet av Orber:

OS X:
...
Mer glossy men bilden säger allt.

Tycker att OS X blir allt mer "matt" i färgtema för varje uppgradering av systemet. Som ett tydligt exempel så var knappar för fönsterhantering (de röda, gula och gröna) i tidiga OS X-versioner extremt glansiga och genomskinliga. I senare versioner så är de visserligen fortfarande "bollar", men betydligt diskretare och klart mer "matta" i designen. Verkar även som om de mer och mer sneglar på iOS som inspiration för sin formgivning.

Ser bättre och bättre ut för varje release tycker jag!

Skrivet av Orber:

Är bara Windows som kör med 16 färger och fyrkantigt, är inte alls någon trend som de flesta säger att det är.

Är inte alls begränsat till 16 färger. Fånigt påhopp/trollning!

Om du inte ser trenden med platt/matt över 3D/glans så är det väldigt märkligt (för att uttrycka mig milt). Gäller både fysiska prylar, tryckta grafiska produktioner, operativsystem, appar, samt även webbsidor.

Enkel "less is more" är enligt mig en väldigt tydlig och stark formgivningstrend de sista åren. Sedan är det helt OK om du personligen inte gillar det (jag gillar det skarpt).

Skrivet av Evil Peter:

Design handlar om att variera sig, annars blir folk uttråkade. Folk går inte runt med samma kläder som för 10 år sedan heller. Iofs kanske datorintresserade inte är den modestarkaste gruppen, men ändå.

Nu är det ju så att vi "datorintresserade" nerdar (som jag själv tillhör) är i minioritet, och man skall komma ihåg att de flesta köpare och konsumenter är "vanliga" användare. Det är de som de flesta företag inriktar sig på, inklusive de som säljer tekniska prylar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

De som har windows 8.1, får man då win9 uppdateringen gratis?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

De som har windows 8.1, får man då win9 uppdateringen gratis?

Finns ingen info om det. Jag minns när Windows 8 kom ut så kostade det bara 300 kr om man hade Windows 7.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan