Microsoft skrotar varumärkena Nokia och Windows Phone till julhandeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thureson:

Hörde på Radio Vega (typ finlandssvenskarnas P4) att Nokia (nätverksdelen) hade anställt 40 personer för Android-utveckling och att det ryktades att de skulle köra igång med mobiltillverkning igen för att få tillväxt i företaget .

De har några utvecklare i Kalifornien som jobbar på avdelningen Technologies (gamla NRC/R&D) med Z Launcher – ett Androidprogram/launcher. De har ändå accepterat att de avvecklat och förlorat på den mobila sidan. NSN och Here har en del Androidutvecklare också, för helt andra syften. Here utvecklar ju fortfarande navigationsappar för Android (lanseras i oktober hos Samsung, driver kartorna i Amazons FireOS osv). De får ju inte heller utveckla/sälja telefoner fören efter 31 december 2015 alltså 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haplue:

Jaha, då har man en av de sista nokiasen då... Lumia 1520 <3

Har faktiskt funderat på att skaffa den, men har varit lite skeptisk till om den är allt för stor.

Är du nöjd med 1520:n annars?

Tycker också att det hade varit kul att få en av de sista Nokia-telefonerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

"You need Windows to run this application"

- Aa men vad fan, det har jag ju!

Jag tror dom skjuter sig i foten igen med det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gadgety:

Jag hade fått förståelsen att det är RT och WP som slås ihop.

Windows 8 RT och Windows 8 delar drygt 90% av källkoden så.... det är väl samma sak ungefär ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Windows 8 RT och Windows 8 delar drygt 90% av källkoden så.... det är väl samma sak ungefär ändå.

Du menar som att chimpanser och människor delar mer än 98% av DNA?

***

Personligen tycker jag det kvittar med vad det heter. Lumia klingar bättre imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar hur länge MS, eller snarare, undrar hur länge MSFT ägarna kommer tillåta att det hälls resurser ner i vad allt mer ser ut som ett svart hål. Tidigare kunde man alltid "förklara" WP låga marknadsandel med att det saknades kritiska finesser, men numera anser väl de flesta att OSet är rätt komplett trots det så har WP haft vikande marknadsandel under 2014.

Gillar själv Windows/MUI på pekplattor, men där kan man också bara konstatera att intresset från utvecklare är löjligt svagt för plattformen

Att använda Windows för att komma in på marknaden för mobila enheter kanske snart blir en modern variant av "beating a dead horse"

Skrivet av Zotamedu:

De hoppas väl på att satsningen på hybrider, surfplattor och annat smått bärbart ska smitta av sig och få folk att köpa även telefoner med Microsoft. Tanken är ju inte helt fel. Att erbjuda ett enhetligt ekosystem är lockande. Apple hur ju byggt mycket på det. Det kan ju bli extra intressant nu när x86 börjar leta sin in i telefoner. Kan de göra en tillräckligt lätt version av Windows för att köra den i en mobil så det verkligen blir samma OS? Vore rätt kul att kunna köra vanliga desktopappar i telefonen även om UI vore helt fruktansvärt för de flesta. Fast de vill väl föra över mycket till WinRT ändå och där ingår väl även en del verktyg för att hantera olika upplösningar och inmatningsmetoder om jag förstått det rätt. Så tanken och teorin är inte helt fel. Det är bara den där lilla biten med att lyckas med det i praktiken också.

Skrivet av Yoshman:

x86 på telefoner är kört tror jag, idag är även rätt enkla systemkretsar "good enough" så det enda man kan konkurrera med nu är pris. På plattor tror jag det finns plats för t.ex. Core M, även på Android.

Skulle säga att det är samma problem för Windows Phone, erhm "Windows" (som man kör på en telefon) och Windows för pekplattor. Spelar ingen roll hur bra det bli nu, då Android och Ios är redan "good enough" och historien inom denna bransch visar att det väldigt ofta slutar med en eller i bästa fall två dominanta aktörer.

Dold text

Jag tror att Windows phone missade tidsfönstret (hehu) och har inte längre en chans, hur bra det än skulle bli. Android och iOS fyller alla behov.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

"You need Windows to run this application"

- Aa men vad fan, det har jag ju!

Jag tror dom skjuter sig i foten igen med det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan helt hålla med om att det inte alltid är så enkelt för vanliga konsumenter (även om det är hyfsat enkelt för oss entusiaster och nerdar).

Man skall dock komma ihåg att "Windows" först och är främst ett varumärke, och inte någon specifik teknologi eller implementation.

Det sträcker sig över en hel familj av operativsystem som sträcker sig ifrån Windows 1.0 - ME på MS-DOS, till Windows NT 3.1 - 8.1 och Windows CE 1.0 - WP 8.1. Därutöver så finns en massa specialversioner för server, embedded och annat.

Samma problem finns för en del andra produkter och varumärken.

Tex så är det inte alltid så lätt om man har en MacBook att veta exakt vilka specifikationer som gäller och vilka tillbehör som passar. Här måste man vara nogrann som användare och ha stenkoll på vilket modellår och spec som gäller för en viss produkt. Skall nämnligen precis ta över en MBPr ifrån en kollega på jobbet så jag har själv varit i denna situationen och lite osäker på exakt vad som gäller. Har fått klarhet i det nu och blir riktigt kanon, men kan säkert vara lite svårare och krångligare för "vanliga" användare och konsumenter att få koll på det.

Samma sak med iPad som ibland har lite lustiga namn. Tex så heter min "Nya iPad", mendans min frus heter "iPad med Retina-skärm". Detta fasten min har Retina-skärm, och fastän hennes är nyare än min. *hepp*

Därav att vi konsumenter, media och tom tillbehörsföretag måste hålla reda på vilken generation de är och ofta döper de inofficiellt till iPad 3, 4, 5, etc (fasten de inte benämns och marknadsförs av Apple själva så).

Jag antar att Microsoft inte bara kan ha "Windows" som den enda identifikationen av ett system. De måste säkert ha någon form av vidare specifikation av det så att man kan se vilket system som man har. Tex om det är för en dator eller en telefon, vilken CPU (ARM vs x86, 32-bit vs 64-bit), vilket versionsnummer, och vilken featureversion (typ Bing, Home eller Pro). De kommer säkert att lösa det på något sätt. Annars så skulle det ju bli omöjligt att veta vilka tillbehör eller program som passar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Dold text

Jag tror att Windows phone missade tidsfönstret (hehu) och har inte längre en chans, hur bra det än skulle bli.

Det är uppenbart att Microsoft var alldeles för långsamma här, och reagerade alldeles för sent på marknaden med övergången till touchskärmar. Samma sak för Nokia - även långt innan Elop och WP kom in i bilden så var de flera år för sent ute.

De kommer nog därför att aldrig bli en platform som dominerar eller används av majoriteten. Den platsen har nog Google tagit med Android för all framtid tror jag personligen (precis som Microsoft gjort med desktop).

Skrivet av Gibbe:

Android och iOS fyller alla behov.

Det sagt så skulle man kunna säga att ett enda system i världen skulle kunna fylla alla människors behov. Sedan så får vi överlåta det till er som är på iOS eller Android-sidan att bestämma vilket det skall bli.

Kanske vi skall bestämma oss alla för att standardisera på Android (det är ju ändå absolut störst)?

Å andra sidan kan man ju ge en poäng till Apple här. Blir ju krångligt med så många olika tillverkare att hålla reda på.

Så kanske bättre att när vi ändå är igång att vi även standardiserar på en enda hårdvaruleverantör, och då kanske Apple är ett bättre val?

Är ganska säker på att deras telefoner fyller alla behov.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Qt/QML fungerar rätt bra för Blackberry idag. Som mjukvaruplattform är det kraftfullare och enkelt att utveckla för. Nokia valde att avveckla inget annat. De hade lämnat Symbian C++ och Avkon i Symbian^3+ (du kunde fortfarande använda det), och det var ju standard C/C++ och Qt som gällde för utveckling. Så de bytte ner sig från att ha gått över till modern mjukvara och kapacitiv multitouch, med multitasking och köret. C++-program eller native överhuvudtaget kunde du inte börja köra igen fören WP8. Det finns fortfarande problem att skriva vanliga C/C++-program till Windows Phone 8.1 idag. Det finns också lite olika varianter av körverk och ramverk, minst 3 st olika sätt att skriva program på WP8.1. Bara ett av dem är delvist kompatibelt med Windows Runtime på skrivbordet. Ren C är riktigt krångligt att köra. Projekt som har hållit på i flera år får inget fungerande.

Det kommer hur som helst inte bli ett Windows. Windows Phone för telefoner och surfplattor på ARM kommer inte ha något skrivbord och tredjepartsutvecklare kommer inte kunna köra Win32/Windows-API. Windows Runtime delar mer eller mindre redan featureset med skrivbordet och telefonen idag med WP8.1, (WP8 körde bara en mindre subset, hade inte samma XAML-format osv) men du kan fortfarande inte köra samma WinRT-program på skrivbordet som på telefonen. Att ta bort Windows RT betyder alltså att du kan utveckla för telefon och surfplatta i ett på ett bättre sätt. Universal apps är ändå inte att du kör samma program på plattformarna utan att du bygger olika med förändringar i bland annat UI och inte delar all kod. Olika typer av konvertibla och 2-in-1 kommer köra Windows med skrivbordsprogram och utvecklarna kommer mer eller mindre bara utveckla Win32-program för dem.

Det finns fortfarande plats för några olika plattformar, men BB10 och Jolla/Sailfish kör ju Android-runtime för att komma in i ett större ekosystem. Amazons FireOS kör forkat Android. I Kina kör de Android med alternativa programbutiker, och exporterar samma modeller med Googles tjänster/butik. iOS står på egna ben. Fd LiMo som aldrig varit i något annat än Japanska featurephones och idag kallas Tizen hamnar nog inte mer än i smartklockorna. WP med krympande andel platsar inte riktigt, de drar inte nytta av Windows eller Microsofts andra produkter, det är inte enkelt att utveckla för eftersom det är relativt svårt att portera program osv. Det är helt beroende av att Microsoft och Qualcomm orkar lägga ner oproportionerligt stora resurser. Det är fortfarande inte bättre integrerat mot Microsofts tjänster än konkurrenterna, även om Exchangestöd och sånt är på en acceptabel nivå nu. Det räcker nog att ett av två företag inblandade tröttnar för att de ska ge upp. Eller så accepterar de att ligga på 3% andel. Problemet är ju bara att de måste växa en hel del för att ligga kvar på 3-4% globalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Va? Jag trodde HTC One bara fanns med Android?

http://www.htc.com/us/smartphones/htc-one-m8-windows/

Skrivet av GaMeR2K5:

Vart får man tag i den med Windows?

Tror inte det kommit till Sverige än. Kanske de väntar tills Windows Phone 8.1.1 är klart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är ganska tragiskt att norden som var ledande på mobiler med Ericsson och Nokia inte lyckades hänga med och nu finns ingen av dem kvar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Lol out loud!

Skrivet av Zoidberg:

R.I.P in peace.

Där flög mjölken ut ur näsan. Tack!

Permalänk

Jag köpte nyss en Nokia Lumia 930 vad betyder detta för mig? Också kommer vi med windows phone få windows 9? Tacksam för svar.

Permalänk

Själv kan jag tycka att Nokia Lumia-serien har lyckats fantastiskt ihop med Windows phone som OS.
Jag har en Lumia 630 sen några veckor tillbaka och är jättenöjd med den. Enda akilleshälen än så länge är att app-tillverkarna behöver ta sig i kragen. Vissa appar finns men saknar funktioner,samt vissa saknas helt. Men på det stora hela finns det mesta som behövs i en smartphone.
Synkningen med en Windows 8 dator är oklanderlig, man får med Office, telefonen flyter fint utan att behöva den värsta hårdvaran, detta med Live Tiles är det bästa sen rostat bröd osv osv

Jag tror att Microsoft såg detta och det är därför de köpte upp mobiltillverkningen från Nokia. För att som Apple kunna släppa en helt egentillverkad lur med eget OS.
Min 630 kostade mig 1100:- och den täcker mina behov nästan helt..Min iPhone kostade 6200:- och inte ens den täckte behoven helt.

Nåja, det är min enkla åsikt och tro

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Lol out loud!

Ingen kul, men likväl en klassiker på samma tema: LCD Display

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av computergeekzor:

Jag köpte nyss en Nokia Lumia 930 vad betyder detta för mig? Också kommer vi med windows phone få windows 9?

Ja, det är extremt troligt (men självklart inget som jag personligen kan garabtera då inte mycket officiellt är släppt om WP9).

Det var bara i bytet av grundoperativ ifrån Windows CE till Windows NT som WP inte uppgraderades (tyvärr). Annars så har WP i princip lika bra uppgraderingar som iOS, med enda skillnaden att det kan ta lite längre tid då det är fler modeller och ibland även olika tillverkare. Snabbast är dock normalt just Nokia/Microsoft, då du är troligen en av de första som får uppgraderingen.

Det är inte alls i närheten av samma olika hantering som på Android-sidan - där det varierar starkt emellan tillverkare och enskilda lurar vilka som får uppgraderingar till senaste system eller inte.

Däremot så tror jag inte att Microsoft släppt någon tidplan för Windows 9 för telefoner. Mest rykten som just nu (ändrar sig hela tiden) talar om allt ifrån våren 2015 till sutet av 2015.

Men du kan dock ta det lungt för att sammanfatta det kort. Är du nöjd så behåll och njut av din nya telefon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är uppenbart att Microsoft var alldeles för långsamma här, och reagerade alldeles för sent på marknaden med övergången till touchskärmar. Samma sak för Nokia - även långt innan Elop och WP kom in i bilden så var de flera år för sent ute.

De kommer nog därför att aldrig bli en platform som dominerar eller används av majoriteten. Den platsen har nog Google tagit med Android för all framtid tror jag personligen (precis som Microsoft gjort med desktop).

Det sagt så skulle man kunna säga att ett enda system i världen skulle kunna fylla alla människors behov. Sedan så får vi överlåta det till er som är på iOS eller Android-sidan att bestämma vilket det skall bli.

Kanske vi skall bestämma oss alla för att standardisera på Android (det är ju ändå absolut störst)?

Å andra sidan kan man ju ge en poäng till Apple här. Blir ju krångligt med så många olika tillverkare att hålla reda på.

Så kanske bättre att när vi ändå är igång att vi även standardiserar på en enda hårdvaruleverantör, och då kanske Apple är ett bättre val?

Är ganska säker på att deras telefoner fyller alla behov.

Jag tror nog att Nokia skulle haft en chans då. De hade ju många saker "i rören", olika projekt, OS, tjänster och allt vad det var. Allt sånt dödade Elop, han skar alltså bort varenda alternativ förutom just Windows phone.

Min poäng är att Android och iOS i princip vuxit färdigt, och erbjuder allt som kan tänkas inom ramarna för branschen, eller hur jag ska uttrycka mig. Windows phone-plattformen är fortfarande halvfärdigt i konsumenters ögon. Möjligtvis kan det bli en hit som lite mer skräddarsydd företagslösning.

Jag säger inget att det måste var just en. Var får du det ifrån? En är inte "lika bra" som två. Andoid och iOS är på sätt och vis varandra motsatser, och fyller olika nicher. iOS är uppstryrt, standardiserat och strömlinjeformat, och av den anledningen lätt och effektivt, förutsatt att man är nöjd med det som erbjuds. Android å andra sidan erbjuder full valfrihet.

Jag har svårt att se vad en tredje nich skulle vara för konsumenter. Det skulle i så fall vara företagskunder som sagt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag tror nog att Nokia skulle haft en chans då. De hade ju många saker "i rören", olika projekt, OS, tjänster och allt vad det var. Allt sånt dödade Elop, han skar alltså bort varenda alternativ förutom just Windows phone.

De var döda långt innan Elop ens kom på tal att rekryteras till Nokia. De var helt förbisprungna av iOS och Android.

Dessutom; då säger ju själv att det inte finns något behov av något mer (än Android och iOS); hur skulle de då, men just dina egna argument, haft en chans att överleva med alla olika system de hade i pipen?

Ett problem var ju att de statsade vilt på en massa olika OS och inriktning utan något riktigt fokus och utan att veta vart de ville. Totalt kaos (jo, jag körde själv Nokia och Symbian på den tiden).

Skrivet av Gibbe:

Min poäng är att Android och iOS i princip vuxit färdigt, och erbjuder allt som kan tänkas inom ramarna för branschen, eller hur jag ska uttrycka mig.

Vad menar du med "vuxit färdigt";

Att de inte kommer att utvecklas eller förändras mer?

Att de inte kommer att växa i försäljning?

Att de inte kommer att komma i nya produkter eller produktsegment?

Skrivet av Gibbe:

Windows phone-plattformen är fortfarande halvfärdigt i konsumenters ögon.

Halvfärdigt???

I vilkas ögon?

Dina?

I ögonen av de som är fan och använder Android eller iOS?

I ögon av de som faktiskt använder WP?

Nästan alla jag känner som kör WP är väldigt nöjda med just systemet. Samma sak återspeglas i många oberoende undersökningar där WP väldigt ofta visar på högre kundnöjdhet än just de kunder som Android eller iOS? Vad tror du att det beror på om dina egna hypoteser skulle stämma?

Jag säger inget att det måste var just en. Var får du det ifrån? En är inte "lika bra" som två. Andoid och iOS är på sätt och vis varandra motsatser, och fyller olika nicher.

Skrivet av Gibbe:

iOS är uppstryrt, standardiserat och strömlinjeformat, och av den anledningen lätt och effektivt, förutsatt att man är nöjd med det som erbjuds

Lustigt att du nämner deyt, men det är exakt samma sak me WP. Det är precis lika effektivt som iOS (har massor av iOS-enheter och WP-enheter som jag själv använder). Skulle säga att det tom flyter på snäppet bättre och stabilare än iOS. Speciellt på klenare hårdvara så går det grymt smidigt.

Skrivet av Gibbe:

Android å andra sidan erbjuder full valfrihet.

Håller med. Men är som du själv är inne på även en klar nackdel. Har själv haft lite olika Android-telefoner och de har alla varit laggiga och sega i jämförelse med min iOS och WP-enheter.

Dessutom så har de haft sämre stöd för uppgraderingar till senaste OS. Här har både iOS och WP varit klart bättre (enda undtantaget är ifrån WP7->WP8 där Microsoft bytte helt OS i botten ifrån CE till NT).

En annan klar nackdel som jag själv upplevet med Android är att användargränssnittet varit olika. Har haft inställningar på helt olika ställen på de telefoner som jag köpt ifrån ZTE, Samsung och Sony. Varje gång så måste jag leta som en galning innan jag hittar fram till rätt inställning för att tillverkarna i sin visdom valt att själva helt designa om hur de ser ut och är uppbyggda. Ren idioti.

Skrivet av Gibbe:

Det skulle i så fall vara företagskunder som sagt.

Kan hålla med om att det är där de kanske har störst chans. Det och mindre rika delar av världen som inte köper high-end-telefoner i samma utsträckning.

Det är ju inte säkert att WP överlever för all framtid, men absolut inte pga att det är "halvfärdigt" som du påstår att det är (har du själv ens ägt och använt en WP-telefon dagligen under en hyfsad tid kan man ju undra). Det största problemet och missen ifrån Microsofts sida är att de kom för sent in på marknaden, och precis som du säger så är det svårt att vara den tredje spelaren.

Ungefär samma situation som på dekstopmarknaden, men där Android är dominerande på telefon så är det Windows, och med Apple som största andrahandsalternativet. WP är ju något som i dagsläget är lite mer nischartat som Linux på desktop, och för de användare som verkligen aktivt jämför och är beredd att testa alternativen (även om det nog får anses ha en större nisch på telefon än vad Linux har på desktop).

Vissa enstaka marknader har dock gått bättre än andra. Tex i de största länderna i västeuropa så har det gått riktigt bra för WP; men en snittmarknadsandel runt eller över 10%. USA är dock en fortsatt relativt svag marknad (som har en relativt väldigt hög andel av iOS och Apple i jämförelse med resten av världen).

Ärligt talat; tanke på hur svårt det är för WP (med all uppbackning och kaptital som skjuts till ifrån Microsoft), hur tror du att Nokia hade klarat sig med alla de egna systemen som "de hade i pipen"?

Inte många år tror jag så hade de varit helt kursat. Nu har de åtmisntonde kvar nätdelen och den övriga verksamheten som går med vinst. Även om det är olika så är det lätt att jämföre med Ericsson som inte heller har kvar några telefoner till slutkunder (även om de delvis gör lite komponenter så är de inte i närheten av så framgångsrika som Qualcomm och många andra leverantörer).

Finns en Alcatel, Philips eller några andra europeiska tillverkare av betydande mått kvar (vet att det finns några få specialister med extremt små serier)?

Själv så tycker jag att WP är det grymt trevligaste och snyggaste systemet. Fungerar väldigt praktiskt till det jag använder mina telefoner till. Även om jag även har flera iOS-enheter (och tidigare även telefoner med Android) så tycker jag att det är kul att det finns innovation och andra system som uppstickare på marknaden.

Det sagt så har jag inget emot de som, av olika orsaker, och andra preferenser än mig, föredrar iOS och Android. Är helt med på det och kan förstå det.

De skall dock inte komma och tala om för mig vad jag skall gilla och köra - eller vad som "duger" åt mig.

För mig har aldrig "duger" varit "good enough"!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det där är en omskrivning av historien. Att det blev så spretigt är en effekt av omstyrningen.

Nokia hade redan Symbian och MeeGo med en delad mjukvaruplattform och man hade helt enkelt utvecklat för Qt/QML/QtQuick och QtMobility-apierna oavsett om programmet skulle byggas för Symbian eller MeeGo. Detta lades ner först efter Elop kom på plats. Innan de kunde visa några WP-telefoner. Windows Phone har hunnit gå igenom tre olika APIer/programmodeller sedan 2010 i princip. Applikationer för Qt riktade mot Symbian Anna/Belle kunde "återanvändas" i Harmattan (MeeGo) genom att bara bygga om den i SDK:t mer eller mindre (beroende på hur mycket "anna-api:s" man är tvungen att göra om till Harmattan, Qt-versionen och några andra komponenter var den samma). Meltemi eller liknande med en delad miljö den också hade inte varit så spretigt. Istället fick vi nedläggning av Symbian, MeeGo och Meltemi. Vi fick Asha som var en S40-variant, vi fick Nokia X, vi fick traditionella S40-telefoner och vi fick WP där allt var inkompatibelt och inte kunde dela utveckling och program. De kunde inte dela gränssnitt och utseende ens. Sen om de hade lyckats på egen hand är ju en annan sak, det hade i alla fall inte blivit ett sådant snabbt ras om man vidareutveckla modellprogrammet istället för att sluta utveckla mjukvaran och sluta lansera telefoner. BB10 är ju som sagt baserat på Qt/QML och QtQuick idag, så är Sailfish. Det är inte som att mjukvaran inte fanns. De låg ju före BB i utvecklingsfasen med flera år. Blackberry lever fortfarande och kan möjligen leva vidare på sin egna teknik även om de också inte skulle komma upp i nivå med rekordåren på sina smarta telefoner. Något Nokia var långt ifrån att göra med WP. Nokia sålde när Elop steg in fler smarta telefoner än Apple samt fler än som levererades med Android. De sålde fler än BB också. Det var inte J2ME och knapptelefoner det var frågan om, eller ens Java och Qwerty som BB sålde vid den tiden, Nokia hade ju kapacitiv pekskärm med multitouch, appar som var mer användbara (och skrevs i vanlig C/C++ helst) än det som kom till WP7.X, kamerateknik som tog flera år att spöa på annat håll. De hade möjlighet att samarbeta med helt andra leverantörer som TI, Broadcom och ST-Ericsson som på den tiden hade intressanta lösningar. Om de hade funnits kvar hade de kunnat göra som BB10 och köra en Android Runtime på sitt egna system dessutom. Vilket åtminstone skulle vara mer försvarbart än en fork som Amazons FireOS, Android vill man ändå ska kunna ta del av Androids ekosystem direkt. Eller så kunde de sålt verksamheten under 2011 istället och fått ut större vinst/försäljningssumma medan verksamheten fortfarande hade något förtroende. Låtit någon annan skära ner. Mer åt Ericssonhållet eller Alcatelhållet alltså. Microsoft 3 sep 2013 efter nära 3 års samarbete eller konkurs utan samarbetet var inte riktigt valen de gjorde under 2010 eller hade på bordet.

Sen hade de kanske inte framgång bara för att de hade växande försäljning, men de hade total avveckling med Elop och ingen möjlighet att se och hitta vad de var bäst på. De fick inget handlingsutrymme och var tvungen att vara exklusiva på ett spår.

LG, Sony Mobile (som fortfarande har personal i Lund), Motorola Mobility och lite andra firmor som låg skakigt till under smartphoneövergången finns kvar idag som tillverkare. Trotts svikande försäljning i flera år. Blackberry med sitt egna operativsystem också då. Andra t.ex. Europeiska märken sänktes ju innan smartphonevågen, t.ex. sänkte BenQ Siemens mobilverksamhet och avveckla den under tidigt 2007 mindre än två år efter köpet. Sagem kollapsa och omforma sig, som egen tillverkare med eget varumärke överlevde de aldrig in i smartphone-eran. Sen finns ju såklart Microsoft Mobile kvar med personal i Finland även om de inte vill ha kvar mycket av verksamheten. Med tanke på att de inte ens kunde släppa en WP8-produkt fören november 2012 tyder dock på att de blev ganska missledda av Microsoft. De valde en plattform som inte fanns.

Permalänk
Medlem

snabbt svar, vet ej, jag har en 925 och har haft den precis ett år, det har kommit ut en 4-5 uppdateringar sen förra hösten men den enda som gjort stor "synlig" skillnad är wp 8.1 som kom för ca 1 månad sedan, hoppas du blir nöjd med din 930 då jag älskar min 925

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ja, det är extremt troligt (men självklart inget som jag personligen kan garabtera då inte mycket officiellt är släppt om WP9).

Det var bara i bytet av grundoperativ ifrån Windows CE till Windows NT som WP inte uppgraderades (tyvärr). Annars så har WP i princip lika bra uppgraderingar som iOS, med enda skillnaden att det kan ta lite längre tid då det är fler modeller och ibland även olika tillverkare. Snabbast är dock normalt just Nokia/Microsoft, då du är troligen en av de första som får uppgraderingen.

Det är inte alls i närheten av samma olika hantering som på Android-sidan - där det varierar starkt emellan tillverkare och enskilda lurar vilka som får uppgraderingar till senaste system eller inte.

Däremot så tror jag inte att Microsoft släppt någon tidplan för Windows 9 för telefoner. Mest rykten som just nu (ändrar sig hela tiden) talar om allt ifrån våren 2015 till sutet av 2015.

Men du kan dock ta det lungt för att sammanfatta det kort. Är du nöjd så behåll och njut av din nya telefon.

Hej tack för ditt välskrivna inlägg. Jag är toknöjd med den! Kör med win8 på datorn så det var ju inga problem! Älskar att ha snabb tillgång till mailen och skype. Bings sport program är ju helt galet bra man kan se allt så nu blir det lätt att hålla koll på fotbollen Sen kan man lägga till sina lag man följer.

Som sagt blir bara windows phone för mig i framtiden!

Permalänk
Skrivet av Kel:

snabbt svar, vet ej, jag har en 925 och har haft den precis ett år, det har kommit ut en 4-5 uppdateringar sen förra hösten men den enda som gjort stor "synlig" skillnad är wp 8.1 som kom för ca 1 månad sedan, hoppas du blir nöjd med din 930 då jag älskar min 925

Jag älskar den! Som sagt blir bara windows phone för mig i framtiden!

Permalänk
Medlem

Mina första var 3510i. Inte lika rejäl som 3310, hade föredragit 3310 tror jag

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Nokia verkar alldeles för sent fattat hur viktigt det var med en stor plattform. Som någon annan skrev ovanför, jag tror redan det var kört när elop anställdes. Att de tog en Nordamerikansk VD var väll bara det ett täcken på att de var fullt medvetna om vilket fiasko den gamla ledningen lett företaget in i. Chansningen med windows mobile misslyckades ju kapitalt men jag tror fortfarande inte de hade mycket alternativ. De vara för sena med Android och deras egna plattformar var omogna och för sent ute. Hade detta inte redan varit ett faktum hade Elop aldrig anställts.
Qt är ju tekniskt väldigt bra idag men deras qtbaserade meego var inte i närheten av vad qt är idag. Det var ju först med qtquick2 som qml blev hyfsat konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Nokia verkar alldeles för sent fattat hur viktigt det var med en stor plattform. Som någon annan skrev ovanför, jag tror redan det var kört när elop anställdes. Att de tog en Nordamerikansk VD var väll bara det ett täcken på att de var fullt medvetna om vilket fiasko den gamla ledningen lett företaget in i. Chansningen med windows mobile misslyckades ju kapitalt men jag tror fortfarande inte de hade mycket alternativ. De vara för sena med Android och deras egna plattformar var omogna och för sent ute. Hade detta inte redan varit ett faktum hade Elop aldrig anställts.
Qt är ju tekniskt väldigt bra idag men deras qtbaserade meego var inte i närheten av vad qt är idag. Det var ju först med qtquick2 som qml blev hyfsat konkurrenskraftigt.

BB10.2 använder fortfarande Qt 4.8. Sen ska ju Qt 4.7 och 4.8 jämföras mot Windows Phone 7.0 NoDo och 7.5 Mango/Tango som bara körde "Silverlight". XNA var enda möjligheten att bygga spel/3D där. BB10 utvecklas och får Amazon App Store direkt i telefon/plattan med 10.3, så användarna slipper modifiera program som inte släpps på BB-World, de går som sagt in i ett etablerat ekosystem utan att bygga på det (i grunden) utöver att erbjuda ett hyfsat NDK för native-utveckling. Det är inte så mycket chansning att välja något som inte finns. Qt rullade på Symbian också. Meltemi skulle varit Qt-baserat också. QtMobility som skulle rulla på allt var redan feature-complette i början av 11. Istället lades allt det ner och S40 ersattes av tja S40, så Asha var inte mer än S40 för peskärm. Symbian, MeeGo och Meltemi på Qt samt Qt som avhyttrades lades ju ner redan ganska tidigt under 2011, Qt och kommersiella licenser sköttes först av ett externt företag efter det hela för att säljas till dem under 2012. De hade kunnat gjort det annorlunda, de hade kunnat avveckla på ett annat sett.

De förbrukade i vilket fall som helst allt sitt förtroendekapital innan de kunde lansera en WP8-lur i november 2012, vilket i sig är en ganska lång tid sedan Burning platform-Memo eller officiella tillkännagivandet 11 februari 2011. Mycket händer under den tiden. Mycket händer alltid på 1.75 år. Inget Nokia lansera mellan feb 2011 och november 2012 hade "en framtid" på mer än enstaka mjukvaruuppdatering och var döende innan de ens lanserats. Det gäller ju WP7.X-produkter för dem, så ja de valde en plattform som inte fanns innan WP8 och 1.5-2 år innan betyder att produkten inte ens hade börjat utvecklas och ta form i någon riktig mening och var ett helt osäkert kort. Man kan inte köra stopgaps i nästan 2 år när under samma tid t.ex. iOS gick från 4.X/4.2.X till iOS 6.X, Android gick från 2.3 Gingerbread till 4.1+ Jelly Bean. Så går inte att göra det mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

BB10.2 använder fortfarande Qt 4.8. Sen ska ju Qt 4.7 och 4.8 jämföras mot Windows Phone 7.0 NoDo och 7.5 Mango/Tango som bara körde "Silverlight". XNA var enda möjligheten att bygga spel/3D där. BB10 utvecklas och får Amazon App Store direkt i telefon/plattan med 10.3, så användarna slipper modifiera program som inte släpps på BB-World, de går som sagt in i ett etablerat ekosystem utan att bygga på det (i grunden) utöver att erbjuda ett hyfsat NDK för native-utveckling. Det är inte så mycket chansning att välja något som inte finns. Qt rullade på Symbian också. Meltemi skulle varit Qt-baserat också. QtMobility som skulle rulla på allt var redan feature-complette i början av 11. Istället lades allt det ner och S40 ersattes av tja S40, så Asha var inte mer än S40 för peskärm. Symbian, MeeGo och Meltemi på Qt samt Qt som avhyttrades lades ju ner redan ganska tidigt under 2011, Qt och kommersiella licenser sköttes först av ett externt företag efter det hela för att säljas till dem under 2012. De hade kunnat gjort det annorlunda, de hade kunnat avveckla på ett annat sett.

De förbrukade i vilket fall som helst allt sitt förtroendekapital innan de kunde lansera en WP8-lur i november 2012, vilket i sig är en ganska lång tid sedan Burning platform-Memo eller officiella tillkännagivandet 11 februari 2011. Mycket händer under den tiden. Mycket händer alltid på 1.75 år. Inget Nokia lansera mellan feb 2011 och november 2012 hade "en framtid" på mer än enstaka mjukvaruuppdatering och var döende innan de ens lanserats. Det gäller ju WP7.X-produkter för dem, så ja de valde en plattform som inte fanns innan WP8 och 1.5-2 år innan betyder att produkten inte ens hade börjat utvecklas och ta form i någon riktig mening och var ett helt osäkert kort. Man kan inte köra stopgaps i nästan 2 år när under samma tid t.ex. iOS gick från 4.X/4.2.X till iOS 6.X, Android gick från 2.3 Gingerbread till 4.1+ Jelly Bean. Så går inte att göra det mycket sämre.

Ja windows phone 7 var i sett stort samma som deras meego platform, ej färdig. De hade behövt phone 8 2012 mer eller mindre.
Som jag ser det är det tveksamt om blackberry är en seriös konkurrent numera. Som jag fattat det har de varit tvungna att säga upp stora delar av deras utvecklingsteam och de har väll en VD som mer eller mindre antytt att det kan finnas en framtid utan telefonverksameten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Ja windows phone 7 var i sett stort samma som deras meego platform, ej färdig. De hade behövt phone 8 2012 mer eller mindre.
Som jag ser det är det tveksamt om blackberry är en seriös konkurrent numera. Som jag fattat det har de varit tvungna att säga upp stora delar av deras utvecklingsteam och de har väll en VD som mer eller mindre antytt att det kan finnas en framtid utan telefonverksameten?

Fast det är ju en blandning mellan olika företag och kompetenser. De gamla BB OS6/7 folken kan säkert hitta andra jobb. Det är lite annan kompetens på QNX och nya BB10-sidan, de utvecklar fortfarande både tjänster och mobilplattform, de verkar inte sälja och verkar vilja finnas kvar. Sen är de en marginell spelare såklart, men det är inte direkt som Nokia hade varit ensamma med att använda Qt om de hade fortsatt. Hade de fortsatt med WebOS så hade de nog gått till att börja utnyttja Qt mer än de gjorde också. Sen är det ganska bekant från skrivbordsdatorer och till viss del embedded/inbyggnadsutveckling. Så det är inte direkt någon svag miljö att bygga på. Sparprogrammet är ju klart nu i Blackberry. De får nya kunder som Ford inom fordonsvärlden, bland annat tack vare att de jobbar med Qt. Så länge man vill kan man vidareutveckla något, det är när företag ger upp vi ser massor gamla skräpprodukter som inte utvecklas. Sen övergav ju andra Symbian som plattform och Nokia blev ensamma, men t.o.m. Symbian var mycket modernare än WP7.X så som det var 2010 och att Nokia utvecklade operativsystem till konkurrenterna när Symbian tävlade mot Windows Mobile och Blackberry OS hade de inte så mycket nytta av. Det var mest jobb.

Hade de vetat om Microsofts planer och när produkter verkligen kom/skulle komma, i styrelsen känns det inte som om det hade varit så givet val. Att de verkligen blev så pass exklusiva, ställde in planerna på redan annonserade produkter och stod utan något att sälja, att de tappade så snabbt och verkligen inte kunde få ut intressanta produkter gjorde att det gick väldigt snabbt innan de inte hade något att stå på. Sen kanske de hade att välja mellan att avveckla huvuddelan av verksamheten vilket som, men gjorde det ändå på sämsta möjliga sett. Mycket av deras produkter fick ingen väg framåt. Att verkligen annonsera om att de ska gå över till en plattform exklusivt innan den finns förstår jag inte riktigt resonemanget i. De hade kunnat samarbeta och kunnat presentera hårdvara samtidigt som de säger sig vilja bli WP-säljare. Här förstod nog varken Microsoft, Elop eller Nokia varandra. Nokia var sämsta möjliga leverantör till att välja något som aldrig skulle ha volymer i hundramiljonersklassen årligen, men de hade ju konkurrerande programvara de fick bort från marknaden. Det är ändå inte särskilt rätt för dem, förväntningarna blir nog högre än de bör vara när de tar över en före detta jätte. WP hade nog fungerat bättre med något som hade uppstickarstatus. Fast det var ju först vintern 2012 de verkligen fick ihop till en smartphone-plattform, och vid den tiden hade de redan hunnit bränt utvecklare flera gånger. Nu när det blivit mer likriktat och vi har två stora så är inte Windows Runtime och ett system det generellt är svårare att portera program till så mycket att komma med. T.o.m. företag Microsoft har investerat i har lagt ner planerna på WinRT-program för telefoner och datorer p.g.a. problemen. Kommer någon med en mer lättåtkomlig miljö och t.ex. erbjuder dig lite pengar (till utvecklaren alltså) up-front så har du lättare att motivera utvecklingen och lättare att underhålla en fungerande lösning. Mycket har gått så riktigt dåligt på WP för apputvecklare, och där har du i princip 3 olika sätt att skriva program på idag. Har det inte heller kvalité så tröttnar ju också eventuella kunder.

Vi får se var Microsoft sätter ambitionen efter de gått över till egna varumärken. Det blir i.a.f. inga 15%+ av marknaden som deras planer var för ett tag sedan kan vi nog räkna med. De måste växa en del i försäljning för att ens ligga kvar på 3%. Tillräckliga volymer kan rättfärdiga produkten i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Synd! Även om jag inte använde mig av en Nokia så är all konkurrens bra för marknaden

Det kommer fortfarande att finnas en telefon tillverkare, bara namnet som ändras.
Men visst det är synd när Nokia, Motorola, Ericsson och annat som vart med från början försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

snabbt svar, vet ej, jag har en 925 och har haft den precis ett år, det har kommit ut en 4-5 uppdateringar sen förra hösten men den enda som gjort stor "synlig" skillnad är wp 8.1 som kom för ca 1 månad sedan, hoppas du blir nöjd med din 930 då jag älskar min 925

Jo, regelbundna uppdateringar är en stor fördel med WP och iOS tycker jag. Både för lite äldre telefoner och olika tillverkare (detta har jag ibland upplevt inte alls varit fallet för alla de telefoner med Android som jag köpt).

Skrivet av computergeekzor:

Hej tack för ditt välskrivna inlägg. Jag är toknöjd med den! Kör med win8 på datorn så det var ju inga problem! Älskar att ha snabb tillgång till mailen och skype. Bings sport program är ju helt galet bra man kan se allt så nu blir det lätt att hålla koll på fotbollen Sen kan man lägga till sina lag man följer.

Som sagt blir bara windows phone för mig i framtiden!

Kul, tack!

Skrivet av Rist:

Nokia verkar alldeles för sent fattat hur viktigt det var med en stor plattform. Som någon annan skrev ovanför, jag tror redan det var kört när elop anställdes. Att de tog en Nordamerikansk VD var väll bara det ett täcken på att de var fullt medvetna om vilket fiasko den gamla ledningen lett företaget in i. Chansningen med windows mobile misslyckades ju kapitalt men jag tror fortfarande inte de hade mycket alternativ. De vara för sena med Android och deras egna plattformar var omogna och för sent ute. Hade detta inte redan varit ett faktum hade Elop aldrig anställts.
Qt är ju tekniskt väldigt bra idag men deras qtbaserade meego var inte i närheten av vad qt är idag. Det var ju först med qtquick2 som qml blev hyfsat konkurrenskraftigt.

Håller helt med dig i din beskrivning ovan.

Skrivet av Alpha77:

Det kommer fortfarande att finnas en telefon tillverkare, bara namnet som ändras.
Men visst det är synd när Nokia, Motorola, Ericsson och annat som vart med från början försvinner.

Jo, det är helt klart lite nostalgi när de tre första och största varumärkena inom mobiltelefoner inte längre är med oss!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Motorola Mobility är fortfarande med oss, precis som Volvo Personvagnar Aktiebolag. Båda är verksamheten såld för sig, båda har licens för varumärket. Sony Mobile sparkar 1000 personer i Lund nu tyvärr, men är fortsättningen av Ericssons verksamhet.