Permalänk
Medlem

Byta RAM-minne på laptop

Har precis fått en dator genom jobbet, men hade gærna uppgraderat RAM-minnet i den. Just nu sitter dær 2gb DDR2 minne i den och jag hade gærna haft 4gb. ÆR det svårt att gøra det sjælv? Vilket typ av minne borde man køpa? Kan man ha 2 olika typer av minne (ett DDR2 och ett DDR3). Kan man gøra det sjælv?

Tacksam før all hjælp!

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

1. Det är inte speciellt svårt att göra det själv om man inte har tummen mitt i handen. Det handlar om att skruva loss en lucka på undersidan av datorn (givetvis med batteriet urtaget), samt sätta fast den nya minnesmodulen i sin plats under luckan, alternativt först ta bort den gamla minnesmodulen för att ersätta med den nya.

Här ser du en bild på hur det kan se ut:

2. Det minne du behöver är med största sannolikhet SO-DIMM DDR2, men det beror på vilken dator du har, så även vilken hastighet du ska ha.

3. Du kan inte blanda DDR2 och DDR3 i samma dator. Nånsin.

Det jag behöver veta för att kunna vara till ytterligare hjälp är exakt vilken dator det är du har, tillverkare och modellnamn.

Det är inte säkert att datorn klarar av mer än 2 GB minne, men det finns en möjlighet.

Edit: La till bild.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tack før svaret! Riktigt bra med bild också

Datorn ær en HP Elitebook 8530w (Kan vara att de bestæmde sig før en Hp Elitebook 6930p också). Hade gærna haft DDR3 minne i den, men det kanske inte var møjligt? Hur vet man det?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Enligt följande länk:
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657176&SL_S...
...så säljs den modellen med 2-4GB:
2 GB (installerad) / 8 GB (max) - DDR2 SDRAM - 800 MHz ( 1 x 2 GB )
4 GB (installerad) / 8 GB (max) - DDR2 SDRAM - 800 MHz ( 2 x 2 GB )
I vilket fall som helst så hanterar den inte annat än DDR2 minne
och du har en oanvänd hållare till extra minnet.

1st. HP minne - 2 GB - SO DIMM 200-pin - DDR2 800 MHz ( PC2-6400 ) kostar cirka 600:-

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papas
Tack før svaret! Riktigt bra med bild också

Datorn ær en HP Elitebook 8530w (Kan vara att de bestæmde sig før en Hp Elitebook 6930p också). Hade gærna haft DDR3 minne i den, men det kanske inte var møjligt? Hur vet man det?

Fast varför hade du gärna haft DDR3 minne i den?
DDR, DDR2 och DDR3 är ju standarder som talar om maxhastighet och utformningen av kontakten.

DDR2 och DDR3 i samma frekvens innebär inte att DDR3 är snabbare utan troligen långsammare pga högre latens m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast varför hade du gärna haft DDR3 minne i den?
DDR, DDR2 och DDR3 är ju standarder som talar om maxhastighet och utformningen av kontakten.

DDR2 och DDR3 i samma frekvens innebär inte att DDR3 är snabbare utan troligen långsammare pga högre latens m.m.

Samt betydligt mer kostsamt för den tveksamma prestandahöjningen.

Här har du ett billigare alternativ av en tillförlitlig tillverkare, det finns ingen anledning att köpa HP-minne bara för att det råkar vara en HP-dator:

OCZ SO-DIMM DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB (OCZ2M8002G) ~400:- inklusive frakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304299

Bli inte förvånad om det "fattas" cirka 5-600MB minne när du startar upp datorn efter uppgraderingen. Detta är en begränsning i 32-bitars operativsystem som totalt bara kan adressera 4GB minne (inklusive grafikkretsens 512 MB samt lite annat smått och gott).

Kör du redan en 64-bitarsversion av Windows så är inte detta ett problem.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tack før alla svaren! Problemet løste sig sjælv då datorn jag fick redan hade 4gb installerat. Anledningen till att jag var mer sugen på DDR3 var att de jag sett har arbetat på frekvenser på ca 50% mer æn DDR2. Att det skulle vara så mycket mer kostsamt visste jag inte. De lilla jag har sett så skulle det inte vara så øverdriven prisskillnad. Men huruvida prestandahøjningen ær stor eller liten kan sækert ni bra mycket bættre æn jag

Tack igen!

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

1. Det är inte speciellt svårt att göra det själv om man inte har tummen mitt i handen. Det handlar om att skruva loss en lucka på undersidan av datorn (givetvis med batteriet urtaget), samt sätta fast den nya minnesmodulen i sin plats under luckan, alternativt först ta bort den gamla minnesmodulen för att ersätta med den nya.

Här ser du en bild på hur det kan se ut:
http://www.fonerbooks.com/laptop/sodimm_3.jpg

2. Det minne du behöver är med största sannolikhet SO-DIMM DDR2, men det beror på vilken dator du har, så även vilken hastighet du ska ha.

3. Du kan inte blanda DDR2 och DDR3 i samma dator. Nånsin.

Det jag behöver veta för att kunna vara till ytterligare hjälp är exakt vilken dator det är du har, tillverkare och modellnamn.

Det är inte säkert att datorn klarar av mer än 2 GB minne, men det finns en möjlighet.

Edit: La till bild.

Lånar tråden !

hittade en laptop när jag och svärfar rota i hans gamla lådor och startade upp den, den fungerade ! så tänkte eftersom de bara va 2 gig i ram och vill ha lite mer så den klarar av ett simpelt spel som LoL så tänkte jag fråga vilka ram minne man ska köpa till denna..

det är en Dell inspiron 9400, model no PP05XB

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av preffs:

Lånar tråden !

hittade en laptop när jag och svärfar rota i hans gamla lådor och startade upp den, den fungerade ! så tänkte eftersom de bara va 2 gig i ram och vill ha lite mer så den klarar av ett simpelt spel som LoL så tänkte jag fråga vilka ram minne man ska köpa till denna..

det är en Dell inspiron 9400, model no PP05XB

2GB är max i en Dell Inspiron 9400.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det kan gå att uppgradera till 4GB, men är inte officiellt supportat.
En användare rapporterar exempelvis att han fick byta lite fram och tillbaka mellan 1GB och 2GB stickor innan BIOS ville känna alla 4GB. Dell Forum

Det är DDR2 667MHz minne i datorn i alla fall. Kanske att ett sånt här kit skulle fungera.'
Går säkert att hitta billigare beggade stickor.

På egen risk i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det kan gå att uppgradera till 4GB, men är inte officiellt supportat.
En användare rapporterar exempelvis att han fick byta lite fram och tillbaka mellan 1GB och 2GB stickor innan BIOS ville känna alla 4GB. Dell Forum

Det är DDR2 667MHz minne i datorn i alla fall. Kanske att ett sånt här kit skulle fungera.'
Går säkert att hitta billigare beggade stickor.

På egen risk i alla fall

Aha va tråkigt finns det något annat sätt att kanske få datorn att klara av det spelet ? lite offtopic nu kanske men..

Visa signatur

MSI 990FXA-GD65 990FX | AMD FX-6100 3,3GHz (3.6GHz) Black Edition | Vengeance LP Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz | GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr | Kingston HyperX 3K SSD 120GB/240 GB | Corsair CX 500W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av preffs:

Aha va tråkigt finns det något annat sätt att kanske få datorn att klara av det spelet ? lite offtopic nu kanske men..

Den ska funka som den är. LoL ska bara kräva 1GB minne och ett grafikkort som stödjer Shader 2.0. Datorn uppfyller båda så vida det sitter ett Geforce GO 7800 i den. Dell Inspiron 9400 såldes även med Intels GMA 950 grafik och den tror jag inte stödjer Shader 2.0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!