Överklockning kvarstår efter ASUS 5-way optimization

Permalänk

Överklockning kvarstår efter ASUS 5-way optimization

Hej Sweclockare,

Testade häromdagen ASUS' 5-way optimization (i AI suite 3) för att se ungefär var jag bör sikta för en manuell överklockning.
Fick en stabil överklocknig på 4,5 Ghz på bra temperatur. Inte mer med det.

Ville därefter återställa det hela och göra processen manuellt (gillar inte att låta mjukvara sköta sådant åt mig).
Således:
• Avinstallerade AI Suite 3
• "Load Optimized Default" i BIOS (MOBO; Asus z97-a)

Men! Vid check i CPU-z och Task Manager ligger min CPU på strax under 3,9 Ghz (39x multiplier, bus speed 99,9 Mhz).
Att notera är att default speed på min CPU (i5 4690K) är 3,5 Ghz.
BIOS ser ut att ha återgått till defaults korrekt (auto), men något tycks ha hänt under denna process som drar upp hastigheten.

"Men, du tänkte väl ändå överklocka? Varför bry sig?" - kanske du tänker.
Mja, problemet är också att jag efter detta upplever hela systemet som en aning "choppy".
Stresstest i Prime 95 och memtest86 under natten/morgonen visar inga problem, men känslan är distinkt.

Amatör som jag är, hur bör jag gå tillväga för att nå tillbaka till en clean ruta 0 igen?
Att pilla ned multipliern manuellt går väl an, men samtidigt undrar jag varför det blivit knas i första läget?

Ps. Timings på RAM-minnena ser också rätt ut i BIOS.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Sweclockare,

Testade häromdagen ASUS' 5-way optimization (i AI suite 3) för att se ungefär var jag bör sikta för en manuell överklockning.
Fick en stabil överklocknig på 4,5 Ghz på bra temperatur. Inte mer med det.

Ville därefter återställa det hela och göra processen manuellt (gillar inte att låta mjukvara sköta sådant åt mig).
Således:
• Avinstallerade AI Suite 3
• "Load Optimized Default" i BIOS (MOBO; Asus z97-a)

Men! Vid check i CPU-z och Task Manager ligger min CPU på strax under 3,9 Ghz (39x multiplier, bus speed 99,9 Mhz).
Att notera är att default speed på min CPU (i5 4690K) är 3,5 Ghz.
BIOS ser ut att ha återgått till defaults korrekt (auto), men något tycks ha hänt under denna process som drar upp hastigheten.

"Men, du tänkte väl ändå överklocka? Varför bry sig?" - kanske du tänker.
Mja, problemet är också att jag efter detta upplever hela systemet som en aning "choppy".
Stresstest i Prime 95 och memtest86 under natten/morgonen visar inga problem, men känslan är distinkt.

Amatör som jag är, hur bör jag gå tillväga för att nå tillbaka till en clean ruta 0 igen?
Att pilla ned multipliern manuellt går väl an, men samtidigt undrar jag varför det blivit knas i första läget?

Ps. Timings på RAM-minnena ser också rätt ut i BIOS.

Frekvensen 3.9GHz är HELT normal för din processor. Det heter Turbo Boost.
Hackigheten har möjligen att göra med att windows gillar att byta last mellan kärnorna hela tiden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Frekvensen 3.9GHz är HELT normal för din processor. Det heter Turbo Boost.
Hackigheten har möjligen att göra med att windows gillar att byta last mellan kärnorna hela tiden.

Hej, tack för snabbt svar.
Multipliern ligger på 35x i BIOS, men kilar alltså iväg till 38-39x helt på eget bevåg inuti Windows (courtesy of "Turbo Boost"). Är det rätt förstått?
Taskigt värre i så fall!

Hursom, beteendet att byta last mellan kärnorna; du menar att det skulle ha uppstått efter denna process?
Allt var nämligen frid och fröjd för 1 dygn sedan, så någonting måste ha hänt under denna tid.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bjoern_87:

Hej, tack för snabbt svar.
Multipliern ligger på 35x i BIOS, men kilar alltså iväg till 38-39x helt på eget bevåg inuti Windows (courtesy of "Turbo Boost"). Är det rätt förstått?
Taskigt värre i så fall!

Hursom, beteendet att byta last mellan kärnorna; du menar att det skulle ha uppstått efter denna process?
Allt var nämligen frid och fröjd för 1 dygn sedan, så någonting måste ha hänt under denna tid.

Du har en Turbo multipel som ligger på:
39 på kärna 0
38 på kärna 1
37 på kärna 2
36 på kärna 3

Enhanced Turbo kan ge lite högre på de som ligger under 39x

Detta ligger i UEFI och inte i Windows. Stänger du av Turbo så sjunker max Frekvensen till 3.5GHz.

Nja, då är det nog något annat som är fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

På ROG modelen så är det många som har haft problem med Asus ai suite 3. Tydligen så försvinner inte programvaran helt vid avinstallation. Det ska finnas ett verktyg till att radera det helt, kanske finns det för dom vanliga Asus moderkorten också?

Edit 2:

Permalänk

Tack för svar,

Happ, då blir det till att felsöka från grunden.
Trist värre!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har eventuellt hittat en ledtråd:
CPUn ligger i idle och pendlar mellan ca 5% och ca 30-50% till synes helt random.
Processen "Microsoft Windows Search Indexer" rampar ibland upp till 30 % CPU-användning.
Men även när processoranvändningen ligger lågt så är hela systemet mycket segt.

Har någon något bra förslag på varför en annars splitterny (och senast häromdagen välfungerande) processor plötsligt beter sig så här?

Virus känns mycket osannolikt då en clean install av Win 8.1 gjordes för några timmar sedan och BitDefender Pro varit igång sedan dess.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T