ev skaffa 34 rum 21:9. kan datorn driva/ värt det?

Permalänk
Medlem

ev skaffa 34 rum 21:9. kan datorn driva/ värt det?

Jag sitter på 1440p nu, som ni ser i sign. Är lite sugen på att skaffa en 34 tummare men undrar ifall mitt singelkort kan driva upplösningen på ändå bra grafik? Gör ju nu bf4 på high \ ultra 60 s fps vsync.

Prislappen är saftig men säljer jag min 1440p, så kan jag ev i alla fall minst få 3000 , o då blir det liksom 5000 kr.för.skärmen, ev 6000.
Funderar på LGs. Vet att det finns gsync skärmar ute men föredrar ips alla dagar i veckan.

Det enda jag är lite osäker på är just att stativet inte går att höja.. såg att det fanns väggfäste som man kunde köpa?

I alla fall. Är det värt att skaffa en sån skärm o kan jag driva det bra? Vet inte hur.många som redan köpt just skärmen, om det är.värt eller vänta på att prislappen ska.gå ner om det kommer fler skärmar.

Blev kladdigt med text. Ursäkta, sitter på.mobilen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

LG's UM95 har VESA 100x100 på baksidan så vilket VESA-fäste som helst med dessa hålmått — likväl bord- som vägg- — kommer att passa om foten känns jobbig. Jag rekommenderar varmt Ergotron LX eller MX, men då snackar vi också uppåt 1500 SEK i extrakostnad. Å andra sidan kan du tänka bort allt vad skärmstativ och justeringsmöjligheter heter vid skärmköp otaliga år framöver och fokusera på faktiska panelegenskaper, så jag tror nog det betalar sig.

Just de här 34"-skärmarna som sådana får gärna någon ägare säga några ord om. Jag är också nyfiken.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara värt att vänta på AOCs 21:9 34" 1440p som enligt leverantörer och sweclockers ska komma ut denna månad. Dels så skulle den väl vara lite billigare och dels så skulle den ha stativ med bättre funktionalitet så som pivot och vara höj/sänkbar.
Borde vara samma panel i båda skärmarna också skulle jag gissa på.
Thunderbolt hade den däremot inte, men det kanske inte är en dealbreaker?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan vara värt att vänta på AOCs 21:9 34" 1440p som enligt leverantörer och sweclockers ska komma ut denna månad. Dels så skulle den väl vara lite billigare och dels så skulle den ha stativ med bättre funktionalitet så som pivot och vara höj/sänkbar.
Borde vara samma panel i båda skärmarna också skulle jag gissa på.
Thunderbolt hade den däremot inte, men det kanske inte är en dealbreaker?

har faktiskt ingen aning om vad thunderbolt är. det låter som något viktigt om folk tror att den ska hamna runt 6000 kr jämfört med 7500?

vad säger ni andra som har 21:9 och ev gått från 1440 på 27 tum?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

har faktiskt ingen aning om vad thunderbolt är. det låter som något viktigt om folk tror att den ska hamna runt 6000 kr jämfört med 7500?

vad säger ni andra som har 21:9 och ev gått från 1440 på 27 tum?

Thunderbolt är ett överföringsprotokoll och en kabelanslutning motsvarande displayport eller HDMI. Har även överföringsfunktionalitet som USB/firewire med ordentlig överföringshastighet. Så det är väl ett gränssnitt som konkurrerar med USB och skärmstandarderna kan man väl säga. Apple har anammat detta sedan 2-3 år tillbaka men inte många andra har hängt på tåget än så länge. Troligen för att utvecklaren (Intel) har tagit ut rätt höga licensavgifter för att få använda gränssnittet så alla prylar som använder dessa kontakter blir en del dyrare.
Har man tänkt koppla sin skärm mot en nyare appledator så är det väl kanske värt de extra slantarna för thunderbolt för en del...

Tror visserligen att AOCskärmen är lägre prissatt av fler anledningar. AOCs ultrawide 34" är inte först ut på marknaden, AOC brukar försöka lägga sig lågt prismässigt och designen på LGskärmen har väl fått en mer "lyxig design".

Hur det är att gå över till 21:9 vet jag ej så där jag har jag dåligt med input. Har spetsat in mig på AOCskärmen som jag nämnde tidigare, men vi får väl se hur det blir ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Thunderbolt är ett överföringsprotokoll och en kabelanslutning motsvarande displayport eller HDMI. Har även överföringsfunktionalitet som USB/firewire med ordentlig överföringshastighet. Så det är väl ett gränssnitt som konkurrerar med USB och skärmstandarderna kan man väl säga. Apple har anammat detta sedan 2-3 år tillbaka men inte många andra har hängt på tåget än så länge. Troligen för att utvecklaren (Intel) har tagit ut rätt höga licensavgifter för att få använda gränssnittet så alla prylar som använder dessa kontakter blir en del dyrare.

Hur det är att gå över till 21:9 vet jag ej så där jag har jag dåligt med input. Har spetsat in mig på AOCskärmen som jag nämnde tidigare, men vi får väl se hur det blir ;).

tyvärr är jag för IPS före TN och HZ. kommer ändå bli svårt att uppnå 100% av 144hz, eller vad det är... vissa säger att man inte märker skillnad på AOCs och http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196369-l... ( LGs).

Prislappen är ju saftig som sagt.. + att det verkar som man måste köpa till väggfäste eller lägga en bok under ( bok ser ju för jävligt ut).

skulle gärna uppskatta någon med LGs eller så, som kan ge mig lite input på just min skärm till att lägga ut 8500 kr för en ny ( kommer sälja min 27 tummare jag har nu, så då kanske jag hamnar på 6000-6500kr istället)

samt vill jag gärna veta hur ett 780 klarar av den

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

tyvärr är jag för IPS före TN och HZ. kommer ändå bli svårt att uppnå 100% av 144hz, eller vad det är... vissa säger att man inte märker skillnad på AOCs och http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196369-l... ( LGs).

Prislappen är ju saftig som sagt.. + att det verkar som man måste köpa till väggfäste eller lägga en bok under ( bok ser ju för jävligt ut).

Vet inte riktigt varför du tar upp "IPS före TN". Aocskärmen och lgskärmen är båda ips 60hz enligt uppgifterna som är släppta. Jag skulle gissa på att det är exakt samma panel från samma tillverkare i båda.
Sedan är inte AOCskärmen släppt eller recenserad ännu så de som hävdar skillnader mellan denna och LGskärmen har nog tänkt på en annsn skärm eller gissar bara. Vi får vänta till AOCskärmen är släppt helt enkelt.

Behöver kanske inte lägga extra pengar på stöd/fot till AOCskärmen heller. Den ska ju som sagt ha lite mer inställningsmöjligheter.

Kanske har AOCskärmen andra brister. Det vet vi inte ännu, men det lär vi få reda på snart för den skulle ju som sagt släppas denna månad enligt flera källor. Så mitt råd är väl att vänta och se vad som komma skall denna månad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte riktigt varför du tar upp "IPS före TN". Aocskärmen och lgskärmen är båda ips 60hz enligt uppgifterna som är släppta. Troligen är det exakt samma panel från samma tillverkare.
Sedan är inte AOCskärmen släppt eller recenserad ännu så de som hävdar skillnader mellan denna och LGskärmen har nog tänkt på en annsn skärm eller gissar bara. Vi får vänta till AOCskärmen är släppt helt enkelt.

Behöver kanske inte lägga extra pengar på stöd/fot till AOCskärmen heller. Den ska ju som sagt ha lite mer inställningsmöjligheter.

Kanske har AOCskärmen andra brister. Det vet vi inte ännu, men det lär vi få reda på snart för den skulle ju som sagt släppas denna månad enligt flera källor. Så mitt råd är väl att vänta och se vad som komma skall denna månad.

whops.. av någon anledning tänkte jag på ASUS 27" SWIFT när du sa AoC >.> mitt fel !

alright,. jag väntar!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, LG eller AOC 34tums 21:9?

Vilken tror ni kommer bli bäst? LG finns ute men inte AoC, i Sverige i alla fall. AoC kommer ju ut denna månaden. Det jag inte gillar med LGs är att man inte kan höja den, så vitalt för mig.

Nu vet ju inte vi allt om aoc men det vi vet är att LG har Lightning eller lightbolt på deras skärm. Vad är det? Har inte heller koll på vem som gör panelen till aoc.

Om LGs är bättre så kan man ju köpa väggfäste.
Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Jag skulle välja AOC, tror det är samma panel i båda. Billigare och så kan man höja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Jag skulle välja AOC, tror det är samma panel i båda. Billigare och så kan man höja den.

LG har thunderbolt på sin skärm men det är ingenting jag anser är nödvändigt för mig alls. Verkar vara bra om man gillar att föra över saker fram o tillbaka till o från datorn.

Står att LG har AH~ips o AOC har ips. Försöker läsa mig till vad skillnaden är men kommer aldrig fram till något! Någon som kan förklara?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Finns det '' hype '' runt AOC 34 u3477Pqu ?

https://www.komplett.se/aoc-34-led-u3477pqu/821806 Något jag ser fram emot som tusan efter jag sett LGs. dock är jagi nte intresserad av LGs extra funktioner som lightbolt eller vad det är och den saker som har med färg att göra + att LGs kan man inte höja, sänka mm.

det finns inte mycket mer att hitta om just denna skärmen än vad som redan finns. den har ju inte släpps någon stans verkar det som. många tror att den kommer ha samma panel som LGs och om så är fallet, såp blir det givet köp för mig. tänkte sälja min 27 1440p och köpa AOCn.

Många som ser fram emot detta ?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en lite billigare 3440x1440!
Då jag endast lirar WoW och lite Skyrim så kommer det att äga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Entusiast

Står i valet och kvalet på om det blir en sån här skärm eller en ny TV. Kommer inom en snar framtid flytta till en tvåa och behöver nåt att se på film och serier på i sovrummet. Antingen blir det en TV i typ 60" som blir TV till vardagsrum och min gamla 47" placeras i sovrummet, eller så får 47" ta plats i vardagsrummet och denna skärm får vara det jag ser serier och film på i sovrummet.

Eventuellt köper jag både och då jag är jävligt sugen på den här skärmen

Problemet är att jag måste köpa en massa annat skit... säng med tillbehör, köksbord med stolar samt en massa annat skit som hör en lägenhet till

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Återigen har vi fått sammanfoga trådar pga. korspostning, vänligen kom i fortsättningen ihåg att denna regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Står i valet och kvalet på om det blir en sån här skärm eller en ny TV. Kommer inom en snar framtid flytta till en tvåa och behöver nåt att se på film och serier på i sovrummet. Antingen blir det en TV i typ 60" som blir TV till vardagsrum och min gamla 47" placeras i sovrummet, eller så får 47" ta plats i vardagsrummet och denna skärm får vara det jag ser serier och film på i sovrummet.

Eventuellt köper jag både och då jag är jävligt sugen på den här skärmen

Problemet är att jag måste köpa en massa annat skit... säng med tillbehör, köksbord med stolar samt en massa annat skit som hör en lägenhet till

Lägg all krut på skärmarna

Köp säng-cirkusen och köksbordet begagnat för en spottstyver.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

får se när AOCn släpps... hype för onsdag, då jag kan få den på fredag om det finns i webbutik och inte är en beställningsvara . står preliminärt att de kommer på onsdag för komplett men inet/dusti säger 28e, dvs nästa söndag.. hmm

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP