Permalänk
Medlem

Inkoppling av hemmabio

Jag skaffade mig en panasonic TX-P42ST60Y för en tid sedan och nu ett hemmabio från philips, jag har kopplat in datorn till tven via hdmi och DVDn och tven via toslink kabel, men jag får endast ut ljud via subwoofern och två asv högtlarna, är det någon till kabel som jag lär införskaffa? Mvh Jonas

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för signalkälla som ger stereo ? Vad är det du kallar "Philips" modell ? länk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Jag skaffade mig en panasonic TX-P42ST60Y för en tid sedan och nu ett hemmabio från philips, jag har kopplat in datorn till tven via hdmi och DVDn och tven via toslink kabel, men jag får endast ut ljud via subwoofern och två asv högtlarna, är det någon till kabel som jag lär införskaffa? Mvh Jonas

Kör du 5.1 material då, tex film?
Om så är det nog mest lite inställningar du har missat, tex i uppspelningsprogramet, (vad det nu är för nått)

Tex i MPC HC är downmix till stereo + LF (subben) default, vill man ha 5.1, 7,1 etc får man ställa in det.

Den då du inte nämner vad du har för hemmabio, så kan man egentligen inte säga riktigt vad som tokigt alls egentligen.
Sen skriver du att du kopplat toslink till TV inte det mer normala till hemmabioförstärkaren, vilket kan orsaka problemet.

Sist mistännkar man nog när du nämner dels att det är kopplat med toslink till TV + philips att det är nån allt i ett budgethistoria, vilket alltid orsakar sådana här problem, när dom är så pass begränsade, ofta inte kan avkoda knappt nått gällande olika ljudformat.

Lösning är skaffa en riktigt hemabioförstärkare, koppla inte via toslink alls helst (för liten bandbredd för det mesta över DD 5.1) samt koppla allt till förstärkaren via HDMI, ljudet också..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag ska tillägga att jag inte är så inbiten i detta, men modellen heter philips hts5591 och såhär har jag kopplat, detta utifrån vad jag fick med (köpte systemet begangnat) och att jag snabbt läst på nätet att man skall använda en toslink.

Jag vill alltså få ljudet ur datorn och bilden på tven, och har kopplat
dator->hdmi-> TV
Blueray->toskabel->TV

Om jag kopplar HDMI från bluerayspelaren till HDMI 2 på tven så får jag fram menyn på biosystemet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ifall du matar med t.ex. spotify så blir det bara ljud ur två högtalare (+ subwoofer). Källan måste peta ut 5.1 också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur fixar jag detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonash93:

jag ska tillägga att jag inte är så inbiten i detta, men modellen heter philips hts5591 och såhär har jag kopplat, detta utifrån vad jag fick med (köpte systemet begangnat) och att jag snabbt läst på nätet att man skall använda en toslink. http://forumbilder.se/DE17U/imag0172.jpg

Jag vill alltså få ljudet ur datorn och bilden på tven, och har kopplat
dator->hdmi-> TV
Blueray->toskabel->TV

Om jag kopplar HDMI från bluerayspelaren till HDMI 2 på tven så får jag fram menyn på biosystemet.

Tack på förhand

Tvn kommer inte att mata ut 5.1 ljud via toslink som den tar emot det via hdmi, datorn skall kopplas direkt till Philipsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med hur jag ska koppla sedan mellan philipsen och Tven, nu går ju singnalerna från datorn till Philips och sedan?

Permalänk
Medlem

I själva verket har du köpt en optisk spelare med högtalaranslutning. Det är långt ifrån något som kan kallas hemmabiosystem.

TVn kan knappast skicka ut något annat än dolby digital, och det förutsätter att originalljudet är kodat i dolby digital. Ingen omkodning där inte.

Om spelaren kan ta emot flerkanaligt genom spdif bör du kunna få fram i någon manual.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om jag tänker rätt, så bör du koppla så här.

Dator till TV med HDMI kabel, för i huvudsak bild, ej ljud.
Dator till Philips via toslink, för ljud.
Philips till TV med HDMI, för bild.

Förstår inte riktig varför du kopplat toslink till TV för....

Bästa vore om du kom över en hemabioförstärkare som har HDMI växel för ljud + bild

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om jag tänker rätt, så bör du koppla så här.

Dator till TV med HDMI kabel, för i huvudsak bild, ej ljud.
Dator till Philips via toslink, för ljud.
Philips till TV med HDMI, för bild.

Förstår inte riktig varför du kopplat toslink till TV för....

Bästa vore om du kom över en hemabioförstärkare som har HDMI växel för ljud + bild

Förmodligen för att slippa använda TVns högtalare vid TV-tittande...

Längre än så sträcker sig inte möjligheterna med diskuterade högtalarförsedda dvd/bd-spelare.

I mitt tycke ren och skär lögn att kalla det för hemmabiosystem. Hur många skulle acceptera en systemkamera med fast optik?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara