Permalänk
Medlem

Höga temps?

Hej! Idag så installerade jag H100i i min dator (fick den av en kompis). Dock så är jag osäker på om tempsen är bra, för får ungefär samma temps som jag fick på min H60.

Temps: http://i.imgur.com/lsBwdfV.png
Inuti datorn: http://i.imgur.com/nc3jyoA.jpg

Känns nästan mer värt det att ha min H60 med 2 fläktar då, eftersom att det ej blev någon skillnad.

(Detta är i IDLE, vet ej vilket program jag skulle kunna använda för att testa annars.)

Är detta normala tempraturer eller har jag gjort nått fel?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Idle säger ingenting. Du kan iaf prova att spela en timme eller så och sen kolla vad högsta uppmätta temperatur var.

EDIT: Du har GALET hög spänning till din processor. Har du överklockat den? Så extremt hög volt borde du INTE behöva.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

IDLE temp är inget man kan gå på, Load temp är det intressanta.
Kör Prime95 i ca 10 minuter, mät under tiden med Coretemp eller realtemp, HW monitor, eller annat bra program.

Om det är 35, 40, 45c i Idle har ingen betydelse
men om det är 65, 75, eller 85+ i Load det har stor betydelse för tex klockingsförmåga med olika kylare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Väldigt höga idle temperaturer isåfall. Prova prime95 och se vilka LOAD temps blir.
Du får montera om blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Idle säger ingenting. Du kan iaf prova att spela en timme eller så och sen kolla vad högsta uppmätta temperatur var.

EDIT: Du har GALET hög spänning till din processor. Har du överklockat den? Så extremt hög volt borde du INTE behöva.

Skrivet av ggustavsson:

IDLE temp är inget man kan gå på, Load temp är det intressanta.
Kör Prime95 i ca 10 minuter, mät under tiden med Coretemp eller realtemp, HW monitor, eller annat bra program.

Om det är 35, 40, 45c i Idle har ingen betydelse
men om det är 65, 75, eller 85+ i Load det har stor betydelse för tex klockingsförmåga med olika kylare.

Skrivet av makn:

Väldigt höga idle temperaturer isåfall. Prova prime95 och se vilka LOAD temps blir.
Du får montera om blocket

Cirka 90-100 i load, testar att installera om!

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn fort.

Gå in i BIOS och kolla så att Vcore står på auto eller någonting under 1,4v. Om du har 1,76v på Vcore kommer din dator troligtvis dö inom en vecka.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Stäng av datorn fort.

Gå in i BIOS och kolla så att Vcore står på auto eller någonting under 1,4v. Om du har 1,76v på Vcore kommer din dator troligtvis dö inom en vecka.

Står fel i Hwmonitor. Står 1,7V för mig med men de syftar på något annat värde. Tror det är spänningen man matar processorn med. Alltså Haswell har väl strömförörjningen inbyggd om jag inte minns fel, det är spänningen till denna del jag syftar på.

Haha gud vad flummigt det låter men det är så det ligger till iaf.

Edit: Den spänningen heter VCCIN! Tycker dock att hans VID är rätt hög ändå, min ligger på 1,165V, hans på 1,27V.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Står fel i Hwmonitor. Står 1,7V för mig med men de syftar på något annat värde. Tror det är spänningen man matar processorn med. Alltså Haswell har väl strömförörjningen inbyggd om jag inte minns fel, det är spänningen till denna del jag syftar på.

Haha gud vad flummigt det låter men det är så det ligger till iaf.

Edit: Den spänningen heter VCCIN! Tycker dock att hans VID är rätt hög ändå, min ligger på 1,165V, hans på 1,27V.

Jaså? Haswell har inbyggd strömförsörjning? Bra där för annars så:

Fast Haswell prollar dör kanske inte förräns vid 150c? Har för mig att jag läst det här på Swec?

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Installerade om kylaren, och nu har jag cirka 35-40 grader IDLE och cirka 80 grader i full load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Står fel i Hwmonitor. Står 1,7V för mig med men de syftar på något annat värde. Tror det är spänningen man matar processorn med. Alltså Haswell har väl strömförörjningen inbyggd om jag inte minns fel, det är spänningen till denna del jag syftar på.

Haha gud vad flummigt det låter men det är så det ligger till iaf.

Edit: Den spänningen heter VCCIN! Tycker dock att hans VID är rätt hög ändå, min ligger på 1,165V, hans på 1,27V.

Har allt på Auto, vågar ej ändra riktigt än :l

Permalänk

Har allt på Auto, vågar ej ändra riktigt än :l

Dold text

Kör en defualt på din BIOS till att börja med (spara den du har nu först) Så kan vi ju ta det därifrån...

Jag skulle nog inte kört Prime för stabilitetstest etc. utan istället valt IBT (Intel BurnTest) eftersom Prime belastar CPUn onödigt hårt. Sådana scenarier händer inte vid vanligt bruk. IBT på defaults är mer rimligt att systemet belastas med då och då i min mening. Jag rekar även OCCT i kombo med IBT.

Om jag inte misminner mig så har flera medlemmar här skrivit att Prime+Haswell=nono? Annars så har du en ny version utav prime att hämta här, som kan pressa CPUn hårdare med ca:8c

http://hardforum.com/showthread.php?t=1781170

Lycka till!

//Dog

EDIT: Jag ser nu att jag lyckats missa att du lyckades få ner tempen avsevärt vad trevligt. Men annars så har du IBT/OCCT att använda vid senare tillfälle.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Dogshitjoint:

Jaså? Haswell har inbyggd strömförsörjning? Bra där för annars så:

Fast Haswell prollar dör kanske inte förräns vid 150c? Har för mig att jag läst det här på Swec?

Ja verkligen xD blev själv orolig när jag först starade min dator med denna prollen. Vet inte varför Hwmonitor kallar det för VCORE men det har inget med coresen att göra. Kan fixa bilder på mitt BIOS och på Cpu-z osv ifall det behövs.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Ja verkligen xD blev själv orolig när jag först starade min dator med denna prollen. Vet inte varför Hwmonitor kallar det för VCORE men det har inget med coresen att göra. Kan fixa bilder på mitt BIOS och på Cpu-z osv ifall det behövs.

Utav högst förståeliga skäl...

Antagligen så är det en bugg?

EDIT: Fel!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Installerade om kylaren, och nu har jag cirka 35-40 grader IDLE och cirka 80 grader i full load

Av ren nyfikenhet, vad är det för CPU vi snackar om? Av vad jag kan förstå av tidigare posts är det en i7 haswell.

Mina prollekärnor ligger på ca 65-70 grader i full load (Aida 64) med enstaka pikar strax under 80 grader. Idle är ca 40 grader. Blev lite förvånad över att du får 10 grader högre temps än mig, trots att din kylarlösning ska prestera något bättre eller jämförbart.
Temps efter 30 min aida full system stresstest

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Av ren nyfikenhet, vad är det för CPU vi snackar om? Av vad jag kan förstå av tidigare posts är det en i7 haswell.

Mina prollekärnor ligger på ca 65-70 grader i full load (Aida 64) med enstaka pikar strax under 80 grader. Idle är ca 40 grader. Blev lite förvånad över att du får 10 grader högre temps än mig, trots att din kylarlösning ska prestera något bättre eller jämförbart.
Temps efter 30 min aida full system stresstest

I7 4790K (Oklockad) Ja, det var förvånande att det var sån skillnad i load faktisk
http://puu.sh/bBlun/26646a72ee.png Där har ni CPU-Z printt

EDIT: Jag hade tydligen ändrat i bios så moderkortet klockar åt mig, har nu 4.4 Mhz med 1.194 CoreVoltage och runt 60-70 grader i load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

I7 4790K (Oklockad) Ja, det var förvånande att det var sån skillnad i load faktisk
http://puu.sh/bBlun/26646a72ee.png Där har ni CPU-Z printt

EDIT: Jag hade tydligen ändrat i bios så moderkortet klockar åt mig, har nu 4.4 Mhz med 1.194 CoreVoltage och runt 60-70 grader i load

Jag tänkte att det var något lurt De nya värdena verkar mer rimliga, tur att det löste sig!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Jag tänkte att det var något lurt De nya värdena verkar mer rimliga, tur att det löste sig!

Tack för att du reagerade! Hade nog inte tänkt på det annars