Permalänk

Hur får jag fullscreen på tv'n?

Hej!

Jag undrar hur det är möjligt att få fullscreen på tv'n? när jag streamar filmer från datorn via plex och dessa är i 1080p men det blir ändå en svart kant.

Mvh

Permalänk
Medlem

Du menar dom svarta fält ovan och under bilden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildformat_(film)

Fler ex

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

blir det svart på ovan och undersidan eller på höger och vänster-kanterna också? Är det bara uppe och nere är det för att filmen antagligen inte är i 16:9 utan 21:9 eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

AMD kör som standard på underscan om du kopplar med HDMI. Kika i CCC på din bildskärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

blir det svart på ovan och undersidan eller på höger och vänster-kanterna också? Är det bara uppe och nere är det för att filmen antagligen inte är i 16:9 utan 21:9 eller nåt sånt.

Det är svarta kanter på ovan & undersidan precis och det är så på alla filmer även fast de är i 1080p

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

AMD kör som standard på underscan om du kopplar med HDMI. Kika i CCC på din bildskärm.

Nä jag kopplar inte via HDMI utan streamar via Plex

Permalänk
Medlem

Det ska vara så

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChoosenOne:

Nä jag kopplar inte via HDMI utan streamar via Plex

Vad streamar du genom? Google Chromecast eller en PC?

Har du samma besvär på din PC om du spelar filerna genom Plex där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChoosenOne:

Hej!

Jag undrar hur det är möjligt att få fullscreen på tv'n? när jag streamar filmer från datorn via plex och dessa är i 1080p men det blir ändå en svart kant.

Mvh

Förmodligen är inte filmen i 16:9 format. Du kan alltid gå in i TV-menyn och sträcka ut bilden så alla blir långa i huvet om du vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChoosenOne:

Det är svarta kanter på ovan & undersidan precis och det är så på alla filmer även fast de är i 1080p

Av någon anledning så är inte 1080p 1080p. Typ.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Av någon anledning så är inte 1080p 1080p. Typ.

haha, detta har jag länge funderat över.
varför skriva 1080p, när filmen nästan ändå aldrig är det. mycket bättre att skriva 1920, då det alltid är 1920.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, detta har jag länge funderat över.
varför skriva 1080p, när filmen nästan ändå aldrig är det. mycket bättre att skriva 1920, då det alltid är 1920.

Håller helt med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Av någon anledning så är inte 1080p 1080p. Typ.

Skrivet av morxy49:

haha, detta har jag länge funderat över.
varför skriva 1080p, när filmen nästan ändå aldrig är det. mycket bättre att skriva 1920, då det alltid är 1920.

Ni är ju inte helt fel på det, men det blev inte riktigt rätt ändå. Det är aspec ratio som är intressant i detta sammanhang. Inte antal pixlar i bredd eller höjd.
"Filmen har troligen inte 16:9 format" är ett bättre uttryck här. Men det är ju sant som ni säger att uttrycket 1080p ofta saknar relevant info (vilket visserligen gäller även för uttrycket 1920).

Skrivet av ChoosenOne:

Hej!Jag undrar hur det är möjligt att få fullscreen på tv'n? när jag streamar filmer från datorn via plex och dessa är i 1080p men det blir ändå en svart kant.

Mvh

Det är bildförhållandet som är problemet här.

Din TV har en aspect ratio på 16:9. Alltså hur bred bilytan är i förhållande till hur hög den är. Det mesta som spelas in för TVsändningar så som dokusåpor, nyheter TVserier och sportevenemang är producerat i 16:9. Det sända materialet är i dessa fall anpassat för skärmen (TVskärmen i detta fallet) vilket gör att man inte får några svarta kanter vid dessa sändningar.
Men filmer brukar produceras med bioduken i åtanke och där används inte 16:9-formatet utan det är mycket bredare bildstandard som gäller för filmer.
Tauri har förklarat det bra men lite kortfattat i ett inlägg högre upp här.
Ett alternativ är att skaffa en TV som inte har formatet 16:9 utan 21:9. Det skulle ta bort de svarta kanterna på filmer. Men då skulle du få svarta kanter på sidorna för allt annat TVmaterial istället tyvärr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Okej va synd att det inte går att ordna, tycker det är störande med dessa svarta kanter men några filmer blir faktiskt fullscreen på tv
n men det är bara några, man kan väl säga att 95% blir med svart kant och 5% fullscreen

Då finns det ingen vits med 1080p, det är synd.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Vad streamar du genom? Google Chromecast eller en PC?

Har du samma besvär på din PC om du spelar filerna genom Plex där?

Streamar genom PC till Plex på min Samsung smart tv och det blir samma när jag spelar upp filmerna i VLC på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChoosenOne:

Okej va synd att det inte går att ordna, tycker det är störande med dessa svarta kanter men några filmer blir faktiskt fullscreen på tv
n men det är bara några, man kan väl säga att 95% blir med svart kant och 5% fullscreen

Då finns det ingen vits med 1080p, det är synd.

Det finns ultrawide TV som kommer fyllas ut av 95% av dina filmer. De övriga 5%, och alla tv-serier, kommer få svarta fält på sidorna istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChoosenOne:

Streamar genom PC till Plex på min Samsung smart tv och det blir samma när jag spelar upp filmerna i VLC på datorn.

Då är det som de andra säger, filerna som är besväret. De är helt enkelt inspelade i ett biograf-format sen när de släpps på bluray, dvd osv så gör man om formatet så det ska passa våra 16:9 skärmar som vi använder och då blir det helt enkelt ett val av att antingen klippa av skådespelarnas ansikten en bra bit in eller ha svart kant över och under bilden. Som högst är dessa biograf-formaten 2.66:1, dvs den är 2,66 bilder bred sin den är hög. I 1080P format hade det var en upplösning på 2873 x 1080 pixlar ungefär, och det är ju 953 pixlar som en TV eller skärm inte har på bredden. Där av de svarta kanterna i topp och botten, eller om man vill så kan man zooma men du klipper man också bort det som händer på kanterna i filmen och det kan som sagt var en bit av en skådespelares ansikte eller värre.

Varför de använder ett sådant format till film får du fråga hollywood... de mumlar säkert ihop någon bra anledning...

Visa signatur