Permalänk

Råd om köp av processor.

Tjena alla sweclocksvänner!

Har funderat på att köpa en ny processor till min dator och skulle vilja ha lite råd på vad det är man ska ha, är inte speciellt insatt uppgradering osv.

Det system jag sitter på idag är

Nvidia Geforce GTX 650
Intel Core i5-2400 3,10 GHz
12 gb ram
Asus PBZ68-v-LX antar att det är moderkortet?

Varför jag har tänkt mig att byta processor är som att det känns i vissa spel att det är i processorn som den sista krämen kommer ut, men som sagt så har jag inte en aning. Vänligen ge lite råd på om det kan vara det som gör att min dator känns seg när jag spelar spel och råd på vad för slags processor jag ska köpa, är det så att jag måste köpa ett nytt moderkort ifall jag byter processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qungenlol:

Tjena alla sweclocksvänner!

Har funderat på att köpa en ny processor till min dator och skulle vilja ha lite råd på vad det är man ska ha, är inte speciellt insatt uppgradering osv.

Det system jag sitter på idag är

Nvidia Geforce GTX 650
Intel Core i5-2400 3,10 GHz
12 gb ram
Asus PBZ68-v-LX antar att det är moderkortet?

Varför jag har tänkt mig att byta processor är som att det känns i vissa spel att det är i processorn som den sista krämen kommer ut, men som sagt så har jag inte en aning. Vänligen ge lite råd på om det kan vara det som gör att min dator känns seg när jag spelar spel och råd på vad för slags processor jag ska köpa, är det så att jag måste köpa ett nytt moderkort ifall jag byter processor?

Vilka spel spelar du?

Din processor är mest troligt inte problemet i denna setupen. Den kan hänga med upp till de kraftigaste grafikkorten idag i de allra flesta spel. Häng kvar vid den ett tag till. Byter du processorn måste du även byta moderkortet.

Något du skulle kunna göra är att logga CPU och GPU användning medan du spelar. Inkl frekvenser för att se om CPU'n throttlar pga värme. Posta skärmdump här om du inte kan tolka resultaten. GPU-användningen loggar du med tex MSI Afterburner, CPU-användning med tex Aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Eller så köper du en begagnad 2500K eller 2600K, såg 2st på marknaden för inte så länge sedan, dessa kan du lätt klocka till 4,5GHz och då lär inte processorn vara flaskhals längre. sen kanske du skall ha ram anpassat för dual channel, eller sitter du på 3GB moduler ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilka spel spelar du?

Din processor är mest troligt inte problemet i denna setupen. Den kan hänga med upp till de kraftigaste grafikkorten idag i de allra flesta spel. Häng kvar vid den ett tag till. Byter du processorn måste du även byta moderkortet.

Något du skulle kunna göra är att logga CPU och GPU användning medan du spelar. Inkl frekvenser för att se om CPU'n throttlar pga värme. Posta skärmdump här om du inte kan tolka resultaten. GPU-användningen loggar du med tex MSI Afterburner, CPU-användning med tex Aktivitetshanteraren.

Jag spelar mestadels cs:go och bf4, det jag är mest irriterad på är att jag fps droppar nåt sjukt när jag skjuter i spelen. Har försökt ta reda på vilken komponent det kan vara orsaken till detta och upplever detta problem mycket just i csgo får inget flyt. Ska prova med att logga cpun och gpun lägger upp så fort som jag är hemma från jobbet kan det vara så att processorn blir överhettad fort och inte "orkar" med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qungenlol:

Jag spelar mestadels cs:go och bf4, det jag är mest irriterad på är att jag fps droppar nåt sjukt när jag skjuter i spelen. Har försökt ta reda på vilken komponent det kan vara orsaken till detta och upplever detta problem mycket just i csgo får inget flyt. Ska prova med att logga cpun och gpun lägger upp så fort som jag är hemma från jobbet kan det vara så att processorn blir överhettad fort och inte "orkar" med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt grafikkort är ju inte världens vassaste, så att din fps droppar när det är mer som händer på skärmen är kanske förståeligt. Men kolla gärna hur CPU/GPU används när du spelar så att du inte byter något som inte behövs bytas.

Om processorn blir överhettad kommer den att klocka ner sig. Det kan vara det som är problemet. Om du brukar rengöra fläktar och kylflänsar lite då och då ska inte detta kunna göra så stor skillnad som det verkar vara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!