Permalänk
Medlem

displayport funkar inte! hjälp snabbt!

Fick precis min dell u2414h och en dp kabel till. Ena sidan har stor anslutning och andra en liten anslutning. På skärmen finns det två st dp in och en dp out. På mitt gtx 670oc finns det två st displayport anslutningar, och kabeln passar bara i en utav dom, stora anslutningen på kabeln alltså så den lilla delen åker in i skärmen. Men när jag startar datorn står det bara att displayport kunde inte hittas??

Hjälp fort tack snälla ni!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Exakt vad för grafikkort och övriga komponenter i datorn?
Provade du alla uttag som det gick att fästa kontakten i på skärmen?
Har du provat skärmens OSD-meny?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet vid såna här tillfällen brukar vara att användaren valt fel inenhet på skärmen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Exakt vad för grafikkort och övriga komponenter i datorn?
Provade du alla uttag som det gick att fästa kontakten i på skärmen?
Har du provat skärmens OSD-meny?

Prövade skärmens OSD meny och ändrade så nu funkar det. Har även bytt RGB färger till YCbCr444 och pillat lite i inställningarna på skärmen, men jag tycker skärmen har ändå en mörk bild, lite brunaktig, inte alls som en LED skärm. Hur jag än ändrar i inställningar så är det såhär. Ska det vara så?

Märker även att texten har rött runt omrking sig? Och blå text har svart runt omrking sig? Vad fan är detta..

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem nu...

Efter att ha stängt av skärmen ett tag och sen sätter igång den igen står det vara entering sleeping mode.
Klicka på valfri tagent eller rör musen bla bla. Ingenting funkar... har startat om datorn flera gånger med skärmen på och av, ändrat input source osv... fan va de ska krångla! Det funkade ju hur bra som helst för ett tag sedan.

Hjälp

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Prövade skärmens OSD meny och ändrade så nu funkar det. Har även bytt RGB färger till YCbCr444 och pillat lite i inställningarna på skärmen, men jag tycker skärmen har ändå en mörk bild, lite brunaktig, inte alls som en LED skärm. Hur jag än ändrar i inställningar så är det såhär. Ska det vara så?

Märker även att texten har rött runt omrking sig? Och blå text har svart runt omrking sig? Vad fan är detta..

Sist jag kolla är den en led

Har inte råkat ut för ditt problem. Men låter som halo effekt Låter inte som du lyckas kalibrera rätt. Var det så när du använde RGB också?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sist jag kolla är den en led

Har inte råkat ut för ditt problem. Men låter som halo effekt Låter inte som du lyckas kalibrera rätt. Var det så när du använde RGB också?

Min skärm är väl en IPS? Det står att den är det.
Jag gick in i OSD menyn och aktiverade displayport 1.2? Och då blev det normal

Fixade även entering power saving mode genom att stänga av datorn, nätagget, dra ut kontakten, dra ut dp ur både datorn och skärmen, vänta nån minut och sen koppla in allt igen. Om det var tillfälligt vet jag ännu inte, återstår att se imorgon när jag startar datorn igen.

Sen en till sak verkar det som att spel flyter på bättre? På watch dogs har jag allt på ultra förutom textures somär på medium för att få kvitt lagget när man kör bil. Hade innan denna skärmen i spelet AO på temporarily SMAO, men nu har jag TXXSA 4X ( kommer inte riktigt ihåg vad det stod ). Det kunde jag inte med förra skärmen? Bra iaf..

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Min skärm är väl en IPS? Det står att den är det.
Jag gick in i OSD menyn och aktiverade displayport 1.2? Och då blev det normal

Fixade även entering power saving mode genom att stänga av datorn, nätagget, dra ut kontakten, dra ut dp ur både datorn och skärmen, vänta nån minut och sen koppla in allt igen. Om det var tillfälligt vet jag ännu inte, återstår att se imorgon när jag startar datorn igen.

Sen en till sak verkar det som att spel flyter på bättre? På watch dogs har jag allt på ultra förutom textures somär på medium för att få kvitt lagget när man kör bil. Hade innan denna skärmen i spelet AO på temporarily SMAO, men nu har jag TXXSA 4X ( kommer inte riktigt ihåg vad det stod ). Det kunde jag inte med förra skärmen? Bra iaf..

Både jag och min bror får samma ibland att när man startar datorn eller den varit i standby så startar inte skärmen, enda sättet att lösa det på är att stänga av datorn, dra ur strömmen och vänta lite och sen starta datorn igen så det verkar ju vara något med dessa skärmarna som inte gillar displayport

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Både jag och min bror får samma ibland att när man startar datorn eller den varit i standby så startar inte skärmen, enda sättet att lösa det på är att stänga av datorn, dra ur strömmen och vänta lite och sen starta datorn igen så det verkar ju vara något med dessa skärmarna som inte gillar displayport

Då är man inte ensam om det. Kanske går att leva med ändå. Vet du vad usb kabeln gör för nytta inkopplad som man fick med?

Vad kör du för inställningar på skärmen?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Då är man inte ensam om det. Kanske går att leva med ändå. Vet du vad usb kabeln gör för nytta inkopplad som man fick med?

Vad kör du för inställningar på skärmen?

Usbkabeln är för att du ska kunna använde dom 3 usbportarna som finns i skärmen.
Jag kör mini displayport
Inputcolor format: YPbPr
Gamma: PC
Preset Modes: sRGB
Displayport 1.2: enabled

Att jag kör YPbPr är för inställningarna i mina nvidia drivers, det kanske inte stämmer med vad du kör.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EMM386:

Då är man inte ensam om det. Kanske går att leva med ändå. Vet du vad usb kabeln gör för nytta inkopplad som man fick med?

Vad kör du för inställningar på skärmen?

Windows kan FORTFARANDE inte ens komma i närheten av OSX strömsparläge, det brukar tyvärr ganska ofta sluta med resultat som ditt. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Usbkabeln är för att du ska kunna använde dom 3 usbportarna som finns i skärmen.
Jag kör mini displayport
Inputcolor format: YPbPr
Gamma: PC
Preset Modes: sRGB
Displayport 1.2: enabled

Att jag kör YPbPr är för inställningarna i mina nvidia drivers, det kanske inte stämmer med vad du kör.

Ok, får se om man orkar använda dem hehe.

Jag hade samma inställningar som dig, fast min Preset Modes vad Standard. Ser ingen skillnad på standard och sRGB i Preset Modes?
Sen i Nvidia kontrollpanel kör jag YCbCr444.

Får fortfarande känslan att vitt inte är helt vitt. På min förra skärm LG Flatron 22 led så liksom lyste skärmen. På denna IPS är det helt matt även på ljusare inställningar. Kan inte säga att bilden är dålig, utan inte lika stark som på min LG skärm?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Min skärm är väl en IPS? Det står att den är det.
Jag gick in i OSD menyn och aktiverade displayport 1.2? Och då blev det normal

Fixade även entering power saving mode genom att stänga av datorn, nätagget, dra ut kontakten, dra ut dp ur både datorn och skärmen, vänta nån minut och sen koppla in allt igen. Om det var tillfälligt vet jag ännu inte, återstår att se imorgon när jag startar datorn igen.

Sen en till sak verkar det som att spel flyter på bättre? På watch dogs har jag allt på ultra förutom textures somär på medium för att få kvitt lagget när man kör bil. Hade innan denna skärmen i spelet AO på temporarily SMAO, men nu har jag TXXSA 4X ( kommer inte riktigt ihåg vad det stod ). Det kunde jag inte med förra skärmen? Bra iaf..

Står tydligt här i alla fall " AH-IPS LED (lysdiod)". Sen är led bakgrundsbelysningen, inte en skärm panel som IPS är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384616

Sen vad menar du med 1.2, körde du 1.1 innan ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Står tydligt här i alla fall " AH-IPS LED (lysdiod)". Sen är led bakgrundsbelysningen, inte en skärm panel som IPS är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384616

Sen vad menar du med 1.2, körde du 1.1 innan ?

Ok. Bilden har fortfarande lite brungulaktig ton i sig hur jag än pillar i inställningarna, men om jag ändrar i nvidias färginställningar och drar upp ljusstyrka till 52-55 så blir det mycket bättre, men då blir bilder å liknande alldeles för ljusa.. har även läst att man inte ska köra på grafikkortets färger utan " Använd andra program som styr färginställningar " , eller så ska jag använda nvidias inställningar då jag har displayport kopplat tilll grafikkortet?

Gah.. vet inte hur jag ska göra. I alla fall, i skärmens OSD så vart DisplayPort 1.2 disable och gav texten överallt konstiga färger, så jag enablade 1.2 och allt blev normalt.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Ok. Bilden har fortfarande lite brungulaktig ton i sig hur jag än pillar i inställningarna, men om jag ändrar i nvidias färginställningar och drar upp ljusstyrka till 52-55 så blir det mycket bättre, men då blir bilder å liknande alldeles för ljusa.. har även läst att man inte ska köra på grafikkortets färger utan " Använd andra program som styr färginställningar " , eller så ska jag använda nvidias inställningar då jag har displayport kopplat tilll grafikkortet?

Gah.. vet inte hur jag ska göra. I alla fall, i skärmens OSD så vart DisplayPort 1.2 disable och gav texten överallt konstiga färger, så jag enablade 1.2 och allt blev normalt.

1.2 är nyare än äldre standarder 1.3 är nyare (men gissar starkt att skärmen inte har stöd för det ).

Du ska köra standard i all programvara och kalibrera i OSD endast. Ska finnas reglage för både ljus och färg/skärpa och liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

1.2 är nyare än äldre standarder 1.3 är nyare (men gissar starkt att skärmen inte har stöd för det ).

Du ska köra standard i all programvara och kalibrera i OSD endast. Ska finnas reglage för både ljus och färg/skärpa och liknande.

1.3 finns inte på denna skärmen hehe

Har kalibrerat i OSD, bara testade att fixa lite i nvidias färginställningar, vissa saker blir bättre och vise versa men har tagit default igen.
I skärmens OSD har jag 100% ljusstyrka och 74% i kontrast. Om jag drar upp kontrasten lite till blir det alldeles för mycket och drar jag ner blir det för matt.
Om jag ändrar Input Color Format till RGB blir det konstigt, så kör på YPbPr, Sharpness är på 50%.

Alltså jag är nöjd hur det ser ut i bilder osv nu, men är jag på internet, tillexempel här på sweclockers så blir det lite mer mörktonaktig brungul ton? Vart icke så på min förra skärm, då vart det fint vitt och inte så mörka färger liksom..

EDIT- såg att om jag ändrade Gamma i OSD från PC till MAC så blev det mer normalt på webbsidorna samt aktivitetsfältet, men allt annat blir sämre.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

1.3 finns inte på denna skärmen hehe

Har kalibrerat i OSD, bara testade att fixa lite i nvidias färginställningar, vissa saker blir bättre och vise versa men har tagit default igen.
I skärmens OSD har jag 100% ljusstyrka och 74% i kontrast. Om jag drar upp kontrasten lite till blir det alldeles för mycket och drar jag ner blir det för matt.
Om jag ändrar Input Color Format till RGB blir det konstigt, så kör på YPbPr, Sharpness är på 50%.

Alltså jag är nöjd hur det ser ut i bilder osv nu, men är jag på internet, tillexempel här på sweclockers så blir det lite mer mörktonaktig brungul ton? Vart icke så på min förra skärm, då vart det fint vitt och inte så mörka färger liksom..

EDIT- såg att om jag ändrade Gamma i OSD från PC till MAC så blev det mer normalt på webbsidorna samt aktivitetsfältet, men allt annat blir sämre.

Ja gama kan ju vara felet.

Kan du inte ändra gama manuellt? Låter som du har för varm gama inställt därför går åt brun. eller ja gult ska det egentligen vara och blått åt andra hållet:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja gama kan ju vara felet.

Kan du inte ändra gama manuellt? Låter som du har för varm gama inställt därför går åt brun. eller ja gult ska det egentligen vara och blått åt andra hållet:)

Gamma kan jag bara ändra manuellt i nvidias färginställningar, men allt verkar bra nu eller så har jag vant mig. Tänk om jag skulle koppla in min förra skärm nu, hade nog tyckt den var bättre tråkigt nog.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Andrezz,
Jag föreslår att du läser ett på ordentligt om din skärm.
Börja med att läsa ett test från TFT.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

Till exempel gör de dessa inställningar när de kalibrerar:

"Monitor OSD Option
Calibrated Settings
Brightness: 35
Contrast: 75
Preset mode: Custom Color
RGB: R 99, G 92, B 98"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Gamma kan jag bara ändra manuellt i nvidias färginställningar, men allt verkar bra nu eller så har jag vant mig. Tänk om jag skulle koppla in min förra skärm nu, hade nog tyckt den var bättre tråkigt nog.

Jag hade färgfel när jag köpte min skärm med men det berodde på nvidias drivrutiner, det var något fel som dom fixat i dom senaste nu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning