Permalänk
Medlem

Överklockning, blåskärm?

Hej! Jag klockade nyligen min processor (QX6700, socket 775) genom att dra upp, err, heter det counter eller något liknande (?), från 10 till 12. Tidigare låg den på 2,6GHz och nu på 3,2GHz. Jag lyckades inte klocka mer eftersom datorn inte ville starta, trots att andra har lyckats klocka upp sina till 3,6GHz om jag inte minns fel.

Idag fick jag en blåskärm, och jag har för mig att det vanligtvis innebär att något strular med grafikkortet. Men eftersom jag nyligen började klocka min processor så undrar jag om inte det kan ha bidragit. Jag har inte fifflat med några andra komponenter (inte medvetet i varje fall). Kan överklockningen av processorn medföra blåskärm? Det har ju bara hänt en gång, men ändå. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Hej! Jag klockade nyligen min processor (QX6700, socket 775) genom att dra upp, err, heter det counter eller något liknande (?), från 10 till 12. Tidigare låg den på 2,6GHz och nu på 3,2GHz. Jag lyckades inte klocka mer eftersom datorn inte ville starta, trots att andra har lyckats klocka upp sina till 3,6GHz om jag inte minns fel.

Idag fick jag en blåskärm, och jag har för mig att det vanligtvis innebär att något strular med grafikkortet. Men eftersom jag nyligen började klocka min processor så undrar jag om inte det kan ha bidragit. Jag har inte fifflat med några andra komponenter (inte medvetet i varje fall). Kan överklockningen av processorn medföra blåskärm? Det har ju bara hänt en gång, men ändå. Tack på förhand!

Ja, en felaktig överklock kan ge blåskärm.

Nollställ allt och höj sakta. Du får prova dig fram

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast

Det som händer när du ökar klockfrekvensen är att processorn blir ostabilare och det kan resultera i blåskärmar.
För att motverka detta så måste man också höja spänningen som du inte verkar ha gjort för spänningen gör det mer stabilt (V-core) men höjer dock värmen som processorn alstrar.
Bara för att datorn startar upp så innebär nämligen inte detta att den är stabil över huvud taget, för att få en aning om hur stabil den är under belastning så måste du också stresstesta din överklockning i till exempel Prime95 i några timmar.

Väldigt hög spänning kan också ge permanenta skador om man inte har rätt kylning för det så leta upp en överklocknings-guide för din processor innan du fortsätter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det där 10 till 12 borde ha varit multipeler.
Sen när du klockar ett 775 system gör man det främst genom att höja FSB/CBLK, inte via multipeler.

Att tänka på är att hålla koll på minnet, då det är knutit till samma FSB, man bör ha minst PC6400 minne = 800Mhz för att klocka
Detta minne sätter man ned till 533 eller 667Mhz innan man klockar, lämnar man kvar det på 800Mhz så slår minnet i taket ganska omgående och kommer inte gå att klocka mer än marginellt.

Du får hålla koll på vcore också, lämna inte denna på auto vid överklocking manuellt är vad som gäller.
Försök INTE med autoöverklocking om det nu skulle finnas några sådana funktioner, på den här tiden fungera sånt väldigt dåligt.

Se till att du har OK kylare innan överklocking, mät temperaturen konstant när du gör dina överklockingsförsök.

Jo ca 3.6-3,7Ghz bör man kunna komma till, under förutsättning man har minne som klarar det, oftast PC8500 + bra moderkort + bra kylare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar! Det stämmer att det är multipler jag addera, två steg. Jag tittade lite på hur andra hade klockat min processor (Qx6700) och där jobbade de flesta med just multipler. Jag provade att höja FSBn senare, med den höjda multiplern på 12, men hur lite jag än höjde med så startade aldrig datorn.

V-Core-spänningen höjde jag först men sedan sänkte jag den med små steg eftersom jag trodde att det skulle öka livslängden på den. Kanske har jag tagit ned spänningen för mycket i så fall och bör höja den. Hur ser jag när det blir lagom, inte för mycket, inte för lite? Temperaturen i dagsläget ligger på ca 50 grader som lägst och nästan 70 grader som högst. Det skiljer lite mellan de fyra olika kärnorna men det är en snabb siffra i alla fall.

Minnet hade jag inte tänkt på alls. Jag har 800Mhz-minnen och har inte dragit ned dessa. Faktum är att jag istället försökte höja de, sakta, men det gick inte heller.

Permalänk
Medlem

Det som gör klockning roligt på S775 är att FSBn är länkad till minnena. 400fsb och 1:1 ratio skulle köra minnena i 800Mhz och med 10-12 i multipel skulle det bli 4-4,8Ghz. Det var roligare att klocka förut.

Att veta när man har lagomt med spänning gör man genom att få processorn stabil i linpack (te.x intel burntest eller LinX) och sedan sänker spänningen tills den blir ostabil. Då vet man lägsta stabila värdet, sedan lägger man på typ 0.05V eller nått så ligger man ganska bra till.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack! Hur gör jag med minnena som rekommenderades ovan? Vill ni förklara lite basic hur jag sänker minnena eller finns det någon bra guide? Jag har DDR2 800Mhz-minnen.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga på rak arm. Hur ditt bios ser ut beror på vad du har för moderkort, vilket du inte nämnt så vi vet inte :). Sedan var det bra många år sedan jag satt och klockade med FSB så minns inte så mycket. Är det en sekundär dator som du sitter och klokar med så är det bara att gå lös på saken, såvidare du inte ökar spänningarna jättemycket så kommer inget att gå sönder, dock kan man behöva reseta BIOS till originalinställningar ifall man failar då datorn inte bootar alla gångar.
På mitt gamla asus så hade jag en lista där jag kunde välja olika hastigheter på minnet, du har 267mhz fsb så minnet borde gå i 533Mhz om du har 1:1 ratio. Det går att se i CPU-Z(kanske står som 267Mhz där)

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hmm, osäker på var jag ser vilket moderkort jag har men jag har för mig att det är ett Gigabyte, någonting, DS3. De guider jag läser nämner olika frekvenser som man kan pilla på, och hur de förhåller sig till varandra, men i mitt BIOS hittar jag inget som heter FSB, däremot antar jag att det är det.

Jag sänkte minnena, drog ned multipeln till original och ökade FSBn till 320. Alltså 320*10 och så kör jag på 3,2Ghz. Tidigare körde jag med 12*266 och fick då alltså också ca 3,2Ghz. Det lustiga är (eller så är det självklart) att min temperatur har gått ned rätt mycket, dryga 5 grader tjänade jag på att inte röra multipeln och bara köra på FSBn.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats få upp hastigheten till 3,4Ghz. Minnena var nog de som var svårast att förstå, men om jag förstått det rätt så skulle jag alltså ha sänkt minneshastigheten eftersom FSB drar upp dem tillsammans med processorn. Nu ligger minnena (som vanligtvis ligger på 800Mhz) på 814Mzh. Däremot förstår jag fortfarande inte vad cycle timers gör, mer än att de ska vara så låga som möjligt.

Nåväl, jag har hittat en bra spänning för både minnen och processor, datorn har inte fått blåskärm på ett tag nu. Samtidigt är jag lite orolig över temperaturen. Vid load har den aldrig överstigit 74C, som max, på ena kärnan. Bör jag sänka processorhastigheten för att få den svalare eller klarar den sig bra vid den temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har lyckats få upp hastigheten till 3,4Ghz. Minnena var nog de som var svårast att förstå, men om jag förstått det rätt så skulle jag alltså ha sänkt minneshastigheten eftersom FSB drar upp dem tillsammans med processorn. Nu ligger minnena (som vanligtvis ligger på 800Mhz) på 814Mzh. Däremot förstår jag fortfarande inte vad cycle timers gör, mer än att de ska vara så låga som möjligt.

Nåväl, jag har hittat en bra spänning för både minnen och processor, datorn har inte fått blåskärm på ett tag nu. Samtidigt är jag lite orolig över temperaturen. Vid load har den aldrig överstigit 74C, som max, på ena kärnan. Bör jag sänka processorhastigheten för att få den svalare eller klarar den sig bra vid den temperaturen?

74C är inte så farligt. Men för att bedöma det du skrivit måste jag ändå rekommendera att du läser en grundläggande guide för överklockning. Oavsett sockel så finns det mycket man behöver veta innan man börjar kasta omkring spänningsvärden.

Men för att ge lite stöd: FSB är grundfrekvensen som både minnen och processorn är länkade till. Det bästa sättet att överklocka mindre flexibla system är att använda sig av uteslutnings metoden.

Lek först med alla värden och sätt ett mål innan du börjar överklocka. Helst realistiska mål. Välj ett FSB värde som kommer hålla dina minnen runt samma värden. D.v.s. 750-820 eller så om du har 800 minnen. Sätt även ett mål med multipeln till CPU med samma FSB värde. Säg t.ex 3.4 GHz.

Lämna multipeln där du satt den till CPUn. Sänk minnena långt under original frekvens. Sänk nu även FSB tills din processor hamnar på ca 3GHz. Stresstesta 8-12 timmar med Prime95 (Small FFTs). Om det krashar höjer du spänningen (Vcore/CPU Voltage) ETT snäpp. Prova igen tills datorn klarar av dessa frekvenser. Håll på så här och stega upp med FSB försiktigt. Om du kommer till en punkt där Vcore inte hjälper längre kan mycket väl moderkortet (NB Voltage) behöva en ökning.

När du är klar med CPU ställer du ner multipeln och börjar om på låg FSB igen fast med minnena denna gång. Då ska du köra BLEND TEST i Prime95 samt memtest86 för att kolla minnenas stabilitet. Kör tills du når önskade värden och kombinera sedan CPU värdena med DRAM värdena.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

memtest86 är ingen bra metod för att testa om minnena är stabila. Har haft minnen som klarat memtest86 men kraschat i linpack efter någon sekund.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

memtest86 är ingen bra metod för att testa om minnena är stabila. Har haft minnen som klarat memtest86 men kraschat i linpack efter någon sekund.

Då krashar dom även i Blend test, därav varför jag hade det som första prövningsmetod.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Nytt problem

Ett nytt problem som har uppstått är att datorn inte startade en dag pga överklockningen. Den har funkat hur stabilt som helst i flera dagar men så en dag gick det bara inte. Moderkortet gick tillbaka till standardinställningar och nu verkar det inte som att jag kan klocka som tidigare. Jag har provat att öka FSBn med tom ett steg; från 266 till 267, jag har hög VCore och minnet har tom blivit sänkt, men datorn vill inte starta. Jag har försökt att meka med små steg och hittar inte felet. Vad kan det bero på?

Det enda som fungerar är att jag kan höja multipeln, från 10 till 12 har jag lyckats. Men av någon anledning så blir processorn varmare med ökning av multipel istället för FSB, trots att jag har samma spänning. Därför vill jag få tillbaka funktionaliteten där jag kan öka FSBn istället. Kan ni komma på något? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Ett nytt problem som har uppstått är att datorn inte startade en dag pga överklockningen. Den har funkat hur stabilt som helst i flera dagar men så en dag gick det bara inte. Moderkortet gick tillbaka till standardinställningar och nu verkar det inte som att jag kan klocka som tidigare. Jag har provat att öka FSBn med tom ett steg; från 266 till 267, jag har hög VCore och minnet har tom blivit sänkt, men datorn vill inte starta. Jag har försökt att meka med små steg och hittar inte felet. Vad kan det bero på?

Det enda som fungerar är att jag kan höja multipeln, från 10 till 12 har jag lyckats. Men av någon anledning så blir processorn varmare med ökning av multipel istället för FSB, trots att jag har samma spänning. Därför vill jag få tillbaka funktionaliteten där jag kan öka FSBn istället. Kan ni komma på något? Tack på förhand!

Att CPUn blir varmare när du ökar multipeln är för att de äldre CPUerna inkl min alstrar även värme vid höga frekvenser, inte bara högre spänningar.

Har du kollat max spänningsvärden för dina komponenter? Samt, har du hållt koll på NB tempen?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Tja, jag har kollat hur andra har klockat likadana processorer och där har det inte varit ovanligt att överstiga 1,5v. Jag har aldrig gått över den gränsen. För närvarande ligger min på 1,38 vill jag minnas. NB-tempen har jag däremot mindre koll på. Var ser jag den?

Men jag tycker ändå det är märkligt att en klockning plötsligt slutar att fungera. FSBn går ju inte att röra längre utan måste stå på auto. Att klocka ned den går inte heller så det är något jag inte begriper.