Permalänk
Medlem

Skillnaden amd intel

Om jag ska köpa en dator med intel core i3 processor, vad är motsvarigheten i amd? Jag jmfr olika datorer och ska ha en med i3 men vet inte vad samma prestanda är i amd.

Permalänk
Medlem

blir väl en fx6300 då kanske. skulle välja en i3 utan tvekan personligen. får man fråga varför du ska ha en i3, vad är syftet med burken?

Permalänk

Talar vi stationärt eller bärbart? Årets eller förra årets? Det kan vara stor skillnad mellan en i3 och en i3.

Permalänk
Medlem

Jo, ska kunna se på film, redigera videofilmer som tagits med mobilen, redigera bilder. Vår senaste dator kraschade, något kretskort tro jag. Den datorn vi hade orkade inte med att spela upp vissa "tyngre" filmer. Bildrutorna hängde inte med. "Vi" kräver inte så mycket utan merän ovan så datorn behöver inte vara bästa prestanda men jag tänker ändå att i3 behöver man ha!? Sedan är ju om man ska ha 4gb ramminne eller 8 gb ramminne och varför ska man ha 8 istället för 4? I vilket sammanhang?

Skrivet av versions:

blir väl en fx6300 då kanske. skulle välja en i3 utan tvekan personligen. får man fråga varför du ska ha en i3, vad är syftet med burken?

Permalänk
Medlem

Bärbar. Tänkte jag skulle hitta en bärbar med rimligt pris. Inget speciell. Har inte tänkt om det är förra året si3 eller årets i3 mer finna en dator på någon internetsajt, typ NetOn Net. Viktigaste att den ska kunna spela tyngre filmer (vår förra klarade ite det, 8 år gammal), filmen laggade, bildrutorna blev som en sörja, redigera videofilmer från mobilen samt redigera bilder/foton.

Skrivet av Obligatorisk:

Talar vi stationärt eller bärbart? Årets eller förra årets? Det kan vara stor skillnad mellan en i3 och en i3.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en i5 iaf, om du bara ska hålla på med bilder och filmer så håller den säkert 8 år också. Det bästa för just film- och bildredigeringar är i7 då den har hyperthreading, men en sådan kostar ca 2700kr och i5 ca 1800kr.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu är ju jag inte så där kanon på datorer. När du menar de priserna du skriver så är det endast om man skulle köpa själva processorn förmodar jag. Annars så kostar ju en i5 typ 6-7000 kr, typ. Jag har tänkt att köpe en bärbar och undrar just om i3 och även om ramminnet, om man ska 4 eller 8 och i så fall i vilket sammanhang ska man välja 8?

Skrivet av Redblaze:

Jag skulle satsa på en i5 iaf, om du bara ska hålla på med bilder och filmer så håller den säkert 8 år också. Det bästa för just film- och bildredigeringar är i7 då den har hyperthreading, men en sådan kostar ca 2700kr och i5 ca 1800kr.

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Bärbar. Tänkte jag skulle hitta en bärbar med rimligt pris. Inget speciell. Har inte tänkt om det är förra året si3 eller årets i3 mer finna en dator på någon internetsajt, typ NetOn Net. Viktigaste att den ska kunna spela tyngre filmer (vår förra klarade ite det, 8 år gammal), filmen laggade, bildrutorna blev som en sörja, redigera videofilmer från mobilen samt redigera bilder/foton.

vad har du för budget? dvs hur mkt får datorn kosta max? Då kommer folk peka en "best prestanda för pengen"

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 3-5000 kr.

Skrivet av adrian_cool69:

vad har du för budget? dvs hur mkt får datorn kosta max? Då kommer folk peka en "best prestanda för pengen"

Permalänk
Medlem

Vad är det gör om datorn är trött och slö och hänger sig hela tiden. Är det proccesorn eller ramminnet man ska tänka på då?

Permalänk

Hittade dessa Lenovo datorer, antingen med i3 eller i5 Core processor. Den dyrare i5 modellen kommer med 8GB minne, men båda datorerna går att uppgradera till 16GB RAM ifall du bestämmer dig för att börja editera filmer i högre kvalite än mobilen. Du klarar dig lugnt på antingen eller, dock bör modellen med i5 räcka längre för dina behov

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Stavning
Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Vad är det gör om datorn är trött och slö och hänger sig hela tiden. Är det proccesorn eller ramminnet man ska tänka på då?

Det är hårddisken som gör att datorn känns seg efter ett tag användning. Jag kan rekommendera att du använder en SSD istället för HDD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Det kan vara många faktorer som påverkar. T ex att processorn kan vara för långsam och gammal för att hantera dagens högre videoupplösningar, hårddisken börjar bli full, en massa onödiga program/applikationer som körs i bakgrunden etc.

Skrivet av Felicia1:

Vad är det gör om datorn är trött och slö och hänger sig hela tiden. Är det proccesorn eller ramminnet man ska tänka på då?

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Vad är det gör om datorn är trött och slö och hänger sig hela tiden. Är det proccesorn eller ramminnet man ska tänka på då?

hehe! kul att du är nyfiken och välkommen till dator världen!

Utifrån det du skrivit att din dator är 8 år gammal så är det egentligen alla delar som inte hänger med i de nya formaten som film oftast spelas in i numera. Du behöver en ny! en laptop klarar sig ca 3-5 år (och då har du pressat) 8 år för mig är galet!

* När det gäller film redigering av stora filer (fullhd, 2k hd osv) så är det processorn som jobbar vilket betyder att jag skulle rekommendera minst en i5'a minst (finns många olika modeller på detalj nivå men vi skippar det - for now)

* 4gb ram vs 8gb ram - Här är det samma sak, är det väldigt stora/långa/full-hd och du vill använda video redigerings program så är 8gb att rekomendera. Skapar du mer Instagram klipp, Vines eller korta 1-10min klipp i windows movie maker klarar du dig med 4gb och kan uppgradera på 5min till 8gb längre fram om behovet skulle komma. Ram är viktigt när man vill köra väldigt många program samtidigt.

* Att din nuvarande dator är slö/hänger sig beror nog mest på underhåll och att allt med den är gammal. Det jag menar är att den säkert är full av "skräp program" som lämnar spår efter sig som segar ner dator - har du t.ex fabriksåterställt/formaterat hela datorn någon gång?

Jag försöker att undvika tekniska termer :P...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Läste en recension på länken på i3 och en användare hade skrivit att den var för avancerad?

Skrivet av Tahamatan:

Hittade dessa Lenovo datorer, antingen med i3 eller i5 Core processor. Den dyrare i5 modellen kommer med 8GB minne, men båda datorerna går att uppgradera till 16GB RAM ifall du bestämmer dig för att börja editera filmer i högre kvalite än mobilen. Du klarar dig lugnt på antingen eller, dock bör modellen med i5 räcka längre för dina behov

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Skrivet av Felicia1:

Läste en recension på länken på i3 och en användare hade skrivit att den var för avancerad?

de nyare datorerna kommer med Windows 8.1 vilket ser väldigt annorlunda ut i början men man kan göra den mer windows xp/vista/7 stilen med lite trix... finns inget som gör den mer avancerad än andra...

spelar storlek och sånt roll? 13, tum, 15 tum osv?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

lapis 5k, kanske ska titta på begagnat då för att få mer kvalité för summan tex:
http://www.greentech.se/sv/kraft-intel-i3i5i7/lenovo-thinkpad...
http://www.nadex.se/se/art/lenovo-thinkpad-t410-14-wxga-led-2...

samtidigt att svänga förbi webhallen eller netonnet är ju enkelt, personligen har jag hellre en 4 år gammal lenovo än en acer.

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Jag tror inte du kommer ha något problem med att använda den om du klarar av att redigera filmer från mobilen
Datorn är inte mer eller mindre avancerad än vilken annan laptop som helst i samma prisklass. Däremot kommer datorn med Windows 8, vilket förmodligen skiljer sig lite från det Windows du är van vid.
Det handlar nog snarare om ovana att använda bärbara datorer och/eller nya Windows operativsystemet.

Skrivet av Felicia1:

Läste en recension på länken på i3 och en användare hade skrivit att den var för avancerad?

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för all data utan alltför tekniska detaljer. Datorn har kraschat utan min fråga var mer av allmän karaktär - slö dator:) Den redigering som görs är via mobil, senaste Sony. Dock så är tanken att dottern ska skaffa redigeringsprogram så hon kan mixa med det hon har spelat in, dv s kunna lägga till ljud, lägga in bilder i videofilmen o s v. Sedan vill man kunna spela upp "tyngre" filmer på tv:n via datorn utan att det krånglar, t ex 5 gb filmer

Skrivet av adrian_cool69:

hehe! kul att du är nyfiken och välkommen till dator världen!

Utifrån det du skrivit att din dator är 8 år gammal så är det egentligen alla delar som inte hänger med i de nya formaten som film oftast spelas in i numera. Du behöver en ny! en laptop klarar sig ca 3-5 år (och då har du pressat) 8 år för mig är galet!

* När det gäller film redigering av stora filer (fullhd, 2k hd osv) så är det processorn som jobbar vilket betyder att jag skulle rekommendera minst en i5'a minst (finns många olika modeller på detalj nivå men vi skippar det - for now)

* 4gb ram vs 8gb ram - Här är det samma sak, är det väldigt stora/långa/full-hd och du vill använda video redigerings program så är 8gb att rekomendera. Skapar du mer Instagram klipp, Vines eller korta 1-10min klipp i windows movie maker klarar du dig med 4gb och kan uppgradera på 5min till 8gb längre fram om behovet skulle komma. Ram är viktigt när man vill köra väldigt många program samtidigt.

* Att din nuvarande dator är slö/hänger sig beror nog mest på underhåll och att allt med den är gammal. Det jag menar är att den säkert är full av "skräp program" som lämnar spår efter sig som segar ner dator - har du t.ex fabriksåterställt/formaterat hela datorn någon gång?

Jag försöker att undvika tekniska termer :P...

Permalänk
Medlem

15,6 ska den nog vara. Tack för alla svar

Skrivet av adrian_cool69:

de nyare datorerna kommer med Windows 8.1 vilket ser väldigt annorlunda ut i början men man kan göra den mer windows xp/vista/7 stilen med lite trix... finns inget som gör den mer avancerad än andra...

spelar storlek och sånt roll? 13, tum, 15 tum osv?

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen köpa begagnat när det gäller datorer när livslängden är sådär?

Skrivet av L.T.G:

lapis 5k, kanske ska titta på begagnat då för att få mer kvalité för summan tex:
http://www.greentech.se/sv/kraft-intel-i3i5i7/lenovo-thinkpad...
http://www.nadex.se/se/art/lenovo-thinkpad-t410-14-wxga-led-2...

samtidigt att svänga förbi webhallen eller netonnet är ju enkelt, personligen har jag hellre en 4 år gammal lenovo än en acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Tack för all data utan alltför tekniska detaljer. Datorn har kraschat utan min fråga var mer av allmän karaktär - slö dator:) Den redigering som görs är via mobil, senaste Sony. Dock så är tanken att dottern ska skaffa redigeringsprogram så hon kan mixa med det hon har spelat in, dv s kunna lägga till ljud, lägga in bilder i videofilmen o s v. Sedan vill man kunna spela upp "tyngre" filmer på tv:n via datorn utan att det krånglar, t ex 5 gb filmer

Jämfört med en 8 år gammal dator så funkar det mesta du får tag i för att spela "tyngre filmer".

Du behöver ingen i5/i7 om inte du ska göra väldigt mycket avancerad videoredigering där du lägger till massor av effekter, övergångar, fade in/ut och sånt.

Ska det bara klippas lite på hobbynivå, lite enklare övergångar och lägga på musik och lite ljud och sånt, så funkar det med i3 eller AMD A8/A10 t.ex. utan problem.

8GB minne kan vara trevligt just för att videofiler tar stor plats när man redigerar. När man spelar upp stora filer, så läses en liten del in åt gången, så då är det inte lika viktigt.

En SSD eller åtminstone hybridhårddisk istället för en vanlig hårddisk är också trevligt för att hela datorn ska kännas snabbare, men det är absolut inget krav och brukar inte finnas på billigare modeller.

EDIT: Nej, jag skulle inte köpa en begagnad laptop, eftersom batteriet är en viktig del och då vill man helst ha helt nytt.
Tänk också på att ta en skärm med upplösning minst lika stor som mobilen spelar in i. Alltså om det är Full HD på mobilens filmer, så vill du ha en laptop med 1920x1080 i upplösning. Är det 720p/HD ready, så funkar det med den mindre 1366x768.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

klart alltid trevligare ha nytt, kan bara bli dyrt med kvalité. Men som det verkar skulle du klara dig med vad som, oberoende om det är AMD eller intel (som blackeagel påpekar).

Men minst en hybris HDD vill du ha tex
http://www.inet.se/produkt/1971857/lenovo-flex-15-i5-8gb-500g...

annars dessa 8 å välja från
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s186464313&o=produkt_pr...

strunta i de två översta celeron cpu ......

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

klart alltid trevligare ha nytt, kan bara bli dyrt med kvalité. Men som det verkar skulle du klara dig med vad som, oberoende om det är AMD eller intel (som blackeagel påpekar).

Men minst en hybris HDD vill du ha tex
http://www.inet.se/produkt/1971857/lenovo-flex-15-i5-8gb-500g...

annars dessa 8 å välja från
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s186464313&o=produkt_pr...

strunta i de två översta celeron cpu ......

Att filtrera till hybriddiskar känns väldigt begränsande, och att inte filtrera bort celeron.

Här skulle jag inspektera efter en att ha, vill man ha en SSD så får man kryssa i det, men om det är enda datorn de vill ha så kan det vara lite klent med diskyta om man inte köper externt också.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s186466563&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Hej

Mycket bra svar. Lite funderingar till då: Hur vet jag om det är full hd på videoinspelningar från mobil? Dottern har nyaste sony och jag har en iphone 4S. Sedan drar det väl iväg prismässigt om upplösningen på skärmen 1920x1080?

Skrivet av blackeagle:

Jämfört med en 8 år gammal dator så funkar det mesta du får tag i för att spela "tyngre filmer".

Du behöver ingen i5/i7 om inte du ska göra väldigt mycket avancerad videoredigering där du lägger till massor av effekter, övergångar, fade in/ut och sånt.

Ska det bara klippas lite på hobbynivå, lite enklare övergångar och lägga på musik och lite ljud och sånt, så funkar det med i3 eller AMD A8/A10 t.ex. utan problem.

8GB minne kan vara trevligt just för att videofiler tar stor plats när man redigerar. När man spelar upp stora filer, så läses en liten del in åt gången, så då är det inte lika viktigt.

En SSD eller åtminstone hybridhårddisk istället för en vanlig hårddisk är också trevligt för att hela datorn ska kännas snabbare, men det är absolut inget krav och brukar inte finnas på billigare modeller.

EDIT: Nej, jag skulle inte köpa en begagnad laptop, eftersom batteriet är en viktig del och då vill man helst ha helt nytt.
Tänk också på att ta en skärm med upplösning minst lika stor som mobilen spelar in i. Alltså om det är Full HD på mobilens filmer, så vill du ha en laptop med 1920x1080 i upplösning. Är det 720p/HD ready, så funkar det med den mindre 1366x768.

Permalänk
Medlem

Hey neighbor!

Ja, webhallen-Lenovon såg ju ut att vara ganska bra !/$, vet dock inte riktigt hur kul de där i5 *U-cpu:erna är i annat än att de ger bra batteritid. Någon med erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat lite och jag står väljer mellan några. Men på den ena är det i3 och 8 gb ramminne medans det på den andra är i5 och 4 gb ramminne. Utifrån mina önskemål, se ovan. Vad är det jag främst ska titta på... Jag har fått lite fingervisning av snälla medlemmar.

Permalänk
Medlem

ram kan du uppgradera om det tryter. i3 eller i5. jag hade nog valt den som har högst GHz. Men även utifrån tillverkare. Nu vet vi ju inte vilka två olika du överväger mellan

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att jag ska välja i5 4 gb framför i3 8 gb. Bl a för att jag inte har massa program å sidor uppe samtidigt.

Skrivet av Felicia1:

Nu har jag tittat lite och jag står väljer mellan några. Men på den ena är det i3 och 8 gb ramminne medans det på den andra är i5 och 4 gb ramminne. Utifrån mina önskemål, se ovan. Vad är det jag främst ska titta på... Jag har fått lite fingervisning av snälla medlemmar.