Permalänk

Bästa kylningen till en Amd FX 8350

är det värt att köra på vatten kylning på bara processorn jag har just nu denna kylare https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
men tycker att 50gradet är mycket och vill få ner den tempen

Permalänk
Medlem

50 grader i load?
Du kommer ha svårt att få ner temperaturen utan att antingen köra "riktig" vattenkylning (inte paket från Corsair etc) eller andra exotiska kylmetoder.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

är det värt att köra på vatten kylning på bara processorn jag har just nu denna kylare https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
men tycker att 50gradet är mycket och vill få ner den tempen

Då kan jag säga att vad du tycker är irrelevant För 50 grader i load är vääldigt svalt. Du får nog sätta dig in lite i vad som anses som hög temp du grabben

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Det är inte full load konverterar jag om filmer så då blir den över 90 grader och datorn slår av sig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du plats i chassiet så är väl en Noctua NH-D15 det värsta du kan klämma dit utan att använda dig av full custom vattenkylning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Det är inte full load konverterar jag om filmer så då blir den över 90 grader och datorn slår av sig

Då låter det mer som att kylningen är inkorrekt monterad. Testa att montera om din kylare, finns bra guider på nätet om du är osäker

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

helt klart något som är fel i kontakten mellan CPU och kylaren 90c bara vid rendering av film = /

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

allt sitter som det skall med kylpasta och så har detta chassit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339871
nzxt guardian 921

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_xxx:

allt sitter som det skall med kylpasta och så har detta chassit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339871
nzxt guardian 921

Jag tror inte heller att din kylare sitter monterad som den ska.
Går temperaturen upp i 90 grader på den processorn samt att den självdör vid tyngre arbete så låter det som att den absolut inte är tillräckligt kyld. Men med kylaren du har borde det inte vara några problem.

Jag kan se två alternativ till att kylaren är felmonterad. Antingen är det 50 grader varmt i rummet där datorn står (AMD-processorerna har nästan aldrig större delta-T än 40 grader) eller så har spänningsmatningen skruvats upp på tok för högt vid överklockning av processorn.
Stämmer inte två ovanstående alternativ in så tror jag nog att kylaren inte sitter rätt.

Eller ja, ett tredje alternativ är väl att det är fel på temperatursensorerna visserligen. Men det ser jag som mindre troligt än monteringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hur mycket skall spänningen vara på cpu´n normalt ? jag har ej ställt på spänningen alls har kört den original

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte heller att din kylare sitter monterad som den ska.
Går temperaturen upp i 90 grader på den processorn samt att den självdör vid tyngre arbete så låter det som att den absolut inte är tillräckligt kyld. Men med kylaren du har borde det inte vara några problem.

Jag kan se två alternativ till att kylaren är felmonterad. Antingen är det 50 grader varmt i rummet där datorn står (AMD-processorerna har nästan aldrig större delta-T än 40 grader) eller så har spänningsmatningen skruvats upp på tok för högt vid överklockning av processorn.
Stämmer inte två ovanstående alternativ in så tror jag nog att kylaren inte sitter rätt.

Eller ja, ett tredje alternativ är väl att det är fel på temperatursensorerna visserligen. Men det ser jag som mindre troligt än monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Hur mycket skall spänningen vara på cpu´n normalt ? jag har ej ställt på spänningen alls har kört den original

Hade själv en fx 8120 som också blev för varm under load, men då var den överklockad till 4 ghz.
Tycker också att det låter märkligt att den blir så varm. Men jag tyckte det var märkligt att min fx 8120 inte kunde gå i 4 ghz med en silverstone argon ar01.
Slutade med att jag bytte till haswell refresh och då klarade jag att köra 4.4 ghz utan några värmeproblem.
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_xxx:

Hur mycket skall spänningen vara på cpu´n normalt ? jag har ej ställt på spänningen alls har kört den original

Det kan jag inte på rak arm för din processor, men har du inte varit på inställningarna alls eller försökt dig på automagisk överklockning med mjukvara i Windows så kan du inte få närmelsevis så höga temperaturvärden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

har ej provat klocka och ja börjar tro att det är mitt chassi som är på tok för dåligt då det ej är så många fläktar i den kan det vara något sådant problem ?

nord och syd bryggan är åxå jätte varma har ingen bra kylning över lag över moderkortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_xxx:

har ej provat klocka och ja börjar tro att det är mitt chassi som är på tok för dåligt då det ej är så många fläktar i den kan det vara något sådant problem ?

nord och syd bryggan är åxå jätte varma har ingen bra kylning över lag över moderkortet

Låter också otroligt. Möjligtvis om du helt saknade chassifläktar i ett chassi som inte var ett normalt fulltowerchassi.
Men så länge du har ett tämligen normalt chassi med minst en fläkt så ser temperaturen inte rimlig ut om du inte klockat processorn och har den processorkylaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du har väl fläkt monterad på kylaren ?

Permalänk

själv klart den som medföljde men har den sugandes

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du tar av kylaren sådär så förstör du kylpastans verkan. Då måste du göra rent både CPU och kylare, för att sen applicera ny pasta. Bästa sättet är att bara lägga dit ett "riskorn" med pasta mitt på CPUn och sen låta kylaren trycka ut det själv när du skruvar fast den. Dessutom ska den kylaren med bara en fläkt helst ha den fläkten blåsandes på kylaren snarare än i pull ut från kylaren för bästa effekt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

nu ligger datorn på 34c i stand by är detta mycket ?

Smetade ut kylpastan och sedan hade jag på lite mer i mitten

http://i.imgur.com/QilvHIb.jpg

Permalänk

Jag vet att andra inte brukar göra så, men jag har precis som du utsmetat över hela i ett tunt lager på processor och kylfläns och sen vrider jag lite fram och till baka när jag sätter ihop det. Har alltid funkat för mig. Provade att bara ha ett riskorn på en amd processor, någon av de tidiga med heat spreader och den blev tokvarm. Löste sig när jag plockade isär och gjorde som jag beskrev ovan. Har iofs alltid bara haft Arctic silver på mina processorer.

edit: ta bort klicken i mitten och ha det jämntunt tycker jag, och ha sen lika tunt på motyta. Eller ha bara riskorns stor klick utan att ha det andra, kanske funkar bättre för dig.

34 grader är ju bra, kolla vad du får i load nu. Jag har 34 grader med min processor i idle, har inte kollat vad den blir i load.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk

vad använder ni för program för att kolla tempen 34 stod det i bios iaf för mig

hände mig med när ja bara provade ett riskorn och körde på kylaren men som detta så har det åxå alltid fungerat för mig iaf

Skrivet av TheRobban:

Jag vet att andra inte brukar göra så, men jag har precis som du utsmetat över hela i ett tunt lager på processor och kylfläns och sen vrider jag lite fram och till baka när jag sätter ihop det. Har alltid funkat för mig. Provade att bara ha ett riskorn på en amd processor, någon av de tidiga med heat spreader och den blev tokvarm. Löste sig när jag plockade isär och gjorde som jag beskrev ovan. Har iofs alltid bara haft Arctic silver på mina processorer.

34 grader är ju bra, kolla vad du får i load nu. Jag har 34 grader med min processor i idle, har inte kollat vad den blir i load.

Permalänk

Jag kollade idle temp i bios

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk

Körde konvertering till hd grafik och då körde alla 8 kärnor 100% konstant i 30min tempen steg till 80grader nu sedan slog datorn av sig men ställer jag ner antalet kärnor till 6 så kan jag konvertera fint på 80% load och då kan jag även spela utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Körde konvertering till hd grafik och då körde alla 8 kärnor 100% konstant i 30min tempen steg till 80grader nu sedan slog datorn av sig men ställer jag ner antalet kärnor till 6 så kan jag konvertera fint på 80% load och då kan jag även spela utan problem

Testa puch and pull på cpu kylaren. Två fläktar.
Sen hur mycket varv går fläcken på när cpun arbetar?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

vet ej hur man kollar hur snabbt fläkten snurrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

vet ej hur man kollar hur snabbt fläkten snurrar

CPUID HWMonitor brukar visa ett par fläktar iaf. Du bör ha åtminstone en fläkt i inblås på datorn och en i utsug.

På Kylaren är det bäst att ha två fläktar, en blås och en som suger.

Har du bara en ska den blåsa genom kylaren mot bakre chassifläkten. Sätter du en ensam fläkt på kylaren som suger, blir det sämre kylning, eftersom den inte drar luft genom hela kylaren då utan mest in från sidorna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Idle temperaturen är helt irrelevant att veta. Det är under load som är intressant. Kör en runda prime eller occt och mät då så får du relevanta siffror

Skickades från m.sweclockers.com