Oculus Rift utmanas av VR-glasögonen Totem i Kickstarter-kampanj

Permalänk
Medlem

Konkurrens kylfläns potens
sånt som är bra att ha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Frågan är, hur många år behöver man vänta tills den släpps?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår det som att den inte har PenTile. Tack!!

Vad är så himla fel med pentile i en sån här lösning? Tänkte du surfa runt på webben och läsa svart text mot vit bakgrund med VR-glasögon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Det blir att köpa denna om inte Oculus kontrar med consumer edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

vad är problemet med att öka skärmens upplösning egentligen? Det är ju inte direkt brist på mobilskärmar med superhög upplösning?

Tja... brist och brist, det finns några få mobiler som kör 1 440p.

Du kan sätta dubbla skärmar med 1 440p per öga om du vill (som Valves VR-prototyp), men det finns problem:

1. Pris. Både devkitts och slutprodukter av denna typ ska nog inte vara prissatta för högt om du vill ha något genomslag. Oculus ska sälja sin CV1 för ca 3 000kr och då är den subventionerad av Facebook. (Precis som med konsoler alltså.) Sätter du dubbla 1 440p-skärmar av OLED-typ så skulle nog priset bli för högt.

2. Bandbredd. Då du vill driva skärmarna i 90 Hz kommer du få svårt att få över signalen från datorn. HDMI klarar inte det. Faktum är att du behöver Displayport 1.3 som precis har utannonserats och som inte finns på ett enda grafikkort.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Teddis:

Vad är så himla fel med pentile i en sån här lösning? Tänkte du surfa runt på webben och läsa svart text mot vit bakgrund med VR-glasögon?

Jag har provat DK2, så jag vet hur värdelöst PenTile är i VR. Åtminstone i 1080p då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

... humor att se en överproducerad film såhär, gillar skarpt kirurgen som fått ta på sig arbetskläderna inklusive munskyddet för att prata om det här.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det enda denna ser ut att tillföra utöver Rift är ju att kunna tracka händerna med kamerorna, vilket ju förmodligen inte är en så liten grej ändå. Måste ge en extrem immersion-känslan att se sina händer inne i VR-världen. Tveksamt om denna feature ensam kan klara att konkurrera ut oculusen dock..

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag har provat DK2, så jag vet hur värdelöst PenTile är i VR. Åtminstone i 1080p då.

Oculus har sagt att de kommer fortsätta med pentile-skärmar. De har sagt att de ser pentile som en bättre mer effektiv användning av en bestämd mängd subpixlar än rgb-stripe, plus att de anser att rutnätseffekten är mindre synlig på sådana skärmar. I övrigt behöver skärmen vara OLED för att få low persistance.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Oculus har sagt att de kommer fortsätta med pentile-skärmar. De har sagt att de ser pentile som en bättre mer effektiv användning av en bestämd mängd subpixlar än rgb-stripe, plus att de anser att rutnätseffekten är mindre synlig på sådana skärmar. I övrigt behöver skärmen vara OLED för att få low persistance.

Och jag håller med. Pentile ger ett betydligt behagligare mönster än RGB stripe i VR-tillämpningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sgt. Stinger:

Oculus har sagt att de kommer fortsätta med pentile-skärmar. De har sagt att de ser pentile som en bättre mer effektiv användning av en bestämd mängd subpixlar än rgb-stripe, plus att de anser att rutnätseffekten är mindre synlig på sådana skärmar. I övrigt behöver skärmen vara OLED för att få low persistance.

Skrivet av Hulle:

Och jag håller med. Pentile ger ett betydligt behagligare mönster än RGB stripe i VR-tillämpningar.

/hulle.

Verkligen? Pentile har alltid varit värre än RGB på mobilskärmar, är det så stor skillnad när det är ett VR-headset?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Verkligen? Pentile har alltid varit värre än RGB på mobilskärmar, är det så stor skillnad när det är ett VR-headset?

Det har att göra med mellanrummet mellan pixlarna, hur själva pixlarna är placerade. På en 1 080p-skärm så pass förstorad som den blir av linserna ser man mellanrummet relativt tydligt. Då är det diamantformade mönster hos Pentile-skärmar mer behagligt och inte lika störande som det raka rutnätet hos RGB-stripe-skärmar.

Nånting med att hjärnan gärna uppmärksammar och stör sig på raka linjer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Hulle:

Det har att göra med mellanrummet mellan pixlarna, hur själva pixlarna är placerade. På en 1 080p-skärm så pass förstorad som den blir av linserna ser man mellanrummet relativt tydligt. Då är det diamantformade mönster hos Pentile-skärmar mer behagligt och inte lika störande som det raka rutnätet hos RGB-stripe-skärmar.

Nånting med att hjärnan gärna uppmärksammar och stör sig på raka linjer.

/hulle.

Intressant. Pentile är ju fasligt irriterande på telefoner i jämförelse med RGB. Spännande att det är så mycket bättre när panelen är nära ögonen, trodde det skulle vara mycket värre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

vad är problemet med att öka skärmens upplösning egentligen? Det är ju inte direkt brist på mobilskärmar med superhög upplösning?

Hur många mobilskärmar med upplösning högre än vad de kommer ha i Oculus konsumentversionen finns det då?

( Vi vet att CV1 kommer få högre upplösning än DK2 alltså minst 1440p ).

För att ge en helt pixelfri upplevelse i VR som har hög field of view (FoV) behövs minst 4K upplösning. Hur många sådana mobilskärmar finns det i produktion?