Hjälp mig att laga exploderad(?) tv. *BILDER*

Permalänk

Hjälp mig att laga exploderad(?) tv. *BILDER*

Jag har fått tag i en defekt TV av märket Thomson 37LB130S5.
När jag kopplar in den så startar inte skärmen, men dioden bredvid knappen blinkar och det klickar i tvn.
Skruvade upp TVn och såg att några kondensatorer är trasiga och något som ser ut att ha brunnit eller exploderat!

Som ni kan se på bilden så är dom två stora kondensatorerna trasiga och dom har öppnats som dom ska, men den lilla där bredvid?! Vad har hänt med den egentligen? Kan jag byta ut den och isåfall hur tar jag reda på vad det är för komponent?

Här är en bild från andra sidan, notera att det är ett par svarta kondensatorer till vänster som också ser svullna ut men dom ser inte ut att ha läckt ännu. Tänkte byta dom också om det blir en reparation.

Stora kondensatorerna på första bilden är: 2200UF 35V
Dom andra två till vänster är: Jianghai CD282 2700UF 16V
Jag hittade båda på www.elfa.se

Men den andra har jag ingen aning om vad det är, ser ut som att det står 26 och eventuellt ett stort V framför, det är allt som går att se.
Det finns två komponenter några centimeter ifrån som precis ut som den som brunnit, vågar man gissa på att det är samma?
En av dom syns nere till vänster på bild två.
Så här står det i alla fall på dom, två rader text:
L0620-2.2µH 36-WILD 229-XXO

Har ingen aning om vad det är för nått, kan ni hjälpa mig?
Om ni vet vart man kan köpa en ny reservdel så posta gärna.

EDIT fixade länkarna, bayimg var inte så bra så hostade på annan sida.
EDIT 2 Lade upp alla bilder på MEGA ifall att dom inte fungerar igen.
https://mega.co.nz/#!78EkQb5B!Tk4D0aaIRZ8aC1cr5ZTQRotWPkALnGR...

Inlineade bilderna.
Permalänk

Hittade en till trasig kondensator, den har klyvats på mitten!
Tog bara en bild på den så ursäkta mig för den dåliga kvaliten.

Inlineade bild.
Permalänk
Medlem

Släng skiten. Om du inte har en aning om vilka komponenter som behövs så är du fel ute.
Visst finns det blandad kompetens här på forumet men använd ett som handlar om dåliga kondingar istället.
Typ badcaps.com eller något, du får förmodligen fler resultat bara genom en googling.
Iofs varför lägga resurser på en skit-tv som Thomson.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Släng skiten. Om du inte har en aning om vilka komponenter som behövs så är du fel ute.
Visst finns det blandad kompetens här på forumet men använd ett som handlar om dåliga kondingar istället.
Typ badcaps.com eller något, du får förmodligen fler resultat bara genom en googling.
Iofs varför lägga resurser på en skit-tv som Thomson.

Tack för ditt tips om badcap jag ska skriva där sedan.
Har googlat och hittat reservdelar för kondensatorerna och det kostar inte ens 50kr tillsammans så klart att det är värt att försöka laga TVn!
Det är bara den sista komponenten som jag inte vet vart jag kan få tag på den.

Btw jag hittade ett franskt forum där någon har exakt samma fel som jag.
http://www.teleservice-depannage.com/t3412-Panne-Thomson-32LB...

Permalänk
Skrivet av 37LB130S5:

Jag har fått tag i en defekt TV av märket Thomson 37LB130S5.
När jag kopplar in den så startar inte skärmen, men dioden bredvid knappen blinkar och det klickar i tvn.
Skruvade upp TVn och såg att några kondensatorer är trasiga och något som ser ut att ha brunnit eller exploderat!

Bild 1
https://i.imgur.com/jeKoTUi.jpg

Som ni kan se på bilden så är dom två stora kondensatorerna trasiga och dom har öppnats som dom ska, men den lilla där bredvid?! Vad har hänt med den egentligen? Kan jag byta ut den och isåfall hur tar jag reda på vad det är för komponent?

Här är en bild från andra sidan, notera att det är ett par svarta kondensatorer till vänster som också ser svullna ut men dom ser inte ut att ha läckt ännu. Tänkte byta dom också om det blir en reparation.
https://i.imgur.com/YwmiTWx.jpg

Stora kondensatorerna på första bilden är: 2200UF 35V
Dom andra två till vänster är: Jianghai CD282 2700UF 16V
Jag hittade båda på www.elfa.se

Men den andra har jag ingen aning om vad det är, ser ut som att det står 26 och eventuellt ett stort V framför, det är allt som går att se.
Det finns två komponenter några centimeter ifrån som precis ut som den som brunnit, vågar man gissa på att det är samma?
En av dom syns nere till vänster på bild två.
Så här står det i alla fall på dom, två rader text:
L0620-2.2µH 36-WILD 229-XXO

Har ingen aning om vad det är för nått, kan ni hjälpa mig?
Om ni vet vart man kan köpa en ny reservdel så posta gärna.

EDIT fixade länkarna, bayimg var inte så bra så hostade på annan sida.
EDIT 2 Lade upp alla bilder på MEGA ifall att dom inte fungerar igen.
https://mega.co.nz/#!78EkQb5B!Tk4D0aaIRZ8aC1cr5ZTQRotWPkALnGR...

Skrivet av 37LB130S5:

Hittade en till trasig kondensator, den har klyvats på mitten!
Tog bara en bild på den så ursäkta mig för den dåliga kvaliten.
http://image.bayimg.com/4155ec3d9f073d0d6713117a079743cd2fedf...
alternativ länk: https://i.imgur.com/ec3llTm.jpg

Vad jag vet är Thomson budget och verkar bekräftats på bilderna

Nä men ser nästan ut som gått för hög ström genom tv:en (åska t.ex). Annars är väl som vanligt riktigt dåliga kondensatorer:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är en platt-tv från 2005, det är lika lönt som att reparera en VHS. Bilden är skitdålig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Du kan testa att laga nätagget, men var medveten om att det föreligger seriösa risker i att pilla med detta utan att veta exakt vad du gör. De två stora kondingarna är troligen bara där för glättning, så då måste du inte matcha deras värden till 100%. Du måste ligga på samma eller högre spänning, temperaturtålighet och kapacitans. Den bränskadade komponenten bredvid de två stora kondensatorerna ser ut som en spole. Det är möjligt att den inte är skadad, inspektera den närmre. Om den är skadad är det lite småsvårt att leta fram en ersättare.
Den sista komponenten (som är kluven rakt av) är troligen också en kondensator. Löd loss den och se om du kan läsa ut dess värden.
Tänk på att elektrolytkondensatorer har en polaritet. Omvänd inte denna, då tenderar de att explodera.

Edit: Fast spolen ser jävligt ledsen ut. Är den så bränd så är det något allvarligt fel på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det är en platt-tv från 2005, det är lika lönt som att reparera en VHS. Bilden är skitdålig.

Fast det kan finnas andra anledningar till att man vill laga något, tex utbildning och underhållning.

Permalänk
Inaktiv

Se om du inte kan löda loss kondningen så man kan få lite bättre bilder med mer info! Tänk på att det kan behövas rätt hög temperatur på lödkolven!

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Det är en platt-tv från 2005, det är lika lönt som att reparera en VHS. Bilden är skitdålig.

Har ingen TV just nu så 720p är bättre än ingenting, planerar att koppla upp min laptop till den och den klarar ändå inte bättre.

Skrivet av Jory89:

Du kan testa att laga nätagget, men var medveten om att det föreligger seriösa risker i att pilla med detta utan att veta exakt vad du gör. De två stora kondingarna är troligen bara där för glättning, så då måste du inte matcha deras värden till 100%. Du måste ligga på samma eller högre spänning, temperaturtålighet och kapacitans. Den bränskadade komponenten bredvid de två stora kondensatorerna ser ut som en spole. Det är möjligt att den inte är skadad, inspektera den närmre. Om den är skadad är det lite småsvårt att leta fram en ersättare.
Den sista komponenten (som är kluven rakt av) är troligen också en kondensator. Löd loss den och se om du kan läsa ut dess värden.
Tänk på att elektrolytkondensatorer har en polaritet. Omvänd inte denna, då tenderar de att explodera.

Edit: Fast spolen ser jävligt ledsen ut. Är den så bränd så är det något allvarligt fel på nätagget.

På det franska forumet så identifierade dom den blåa kluvna som "2.2nF 2kV" så det ska nog gå att hitta en ersättare.
Det var folk som skrev där att dom hittat reservdel till spolen eller vad det nu är på ebay, gjorde en sökning men hittade inget.

Det var folk som skrev i tråden att dom lyckats laga TVn med hjälp av tråden så om jag får tag på spolen "L0620-2.2µH 36-WILD 229-XXO" så ska jag beställa allt och försöka laga TVn.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Se om du inte kan löda loss kondningen så man kan få lite bättre bilder med mer info! Tänk på att det kan behövas rätt hög temperatur på lödkolven!

Kan inte göra det ikväll men ska definitivt lägga upp bilder här åt er när jag gjort det någon annan dag, kanske till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Fast det kan finnas andra anledningar till att man vill laga något, tex utbildning och underhållning.

Det är sant:-)
Jag var likadan själv, eller är, säger sambon,det var inte länge sedan jag släpade hem en 50" plasma från skräpkällaren. Den stod i soffan i i finrummet länge innan jag insåg att den var fubar. Men den var inte gammal och det var en kvalitets-tv.
Samsungs-datorskärmar har jag räddat en del från jobbets deponi, till dem finns ju färdiga konding-paket på badcaps.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Jag hittar ingen av exakt den där spolen, men kan jag bara byta den mot en annan spole som också har värdet "2.2uH" eller kommer det att gå åt pipan? Hittade nämligen massor av spolar på ebay, dom liknar dock inte alls den som sitter i TVn till utseendet men det står samma värde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 37LB130S5:

Jag hittar ingen av exakt den där spolen, men kan jag bara byta den mot en annan spole som också har värdet "2.2uH" eller kommer det att gå åt pipan? Hittade nämligen massor av spolar på ebay, dom liknar dock inte alls den som sitter i TVn till utseendet men det står samma värde..

Så länge värdena är likadana så ser jag ingen anledning till att det skulle gå åt hornpär.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hoppas du har en multimeter med att mäta med då den du kallar den "blåa saken" är ett överspänningskydd.
När den går sönder brukar någon transistor/ic med vara paj.
samt att spolarna brinner bara inte utan beror på någon annan komponent oftast en mosfet transistor eller diod.
Så har du ingen multimeter för att kunna mäta med så skulle jag nog inte bara byta dom komponenter som ser trasiga ut för dom kommer brinna igen.

Sedan ni som tycker det ser ut som budget funderar lite på vad ni har för tv då det inte finns så många tvtillverkare i världen men det finns många märken men dom köper av någon annan som producerar tv'n åt dom.

Edit: apropå spolar även om det står samma värde så är det inte säkert det passar har spolen en järnkärna så måste ersättaren ha det annars blir det helt andra egenskaper så fort det blir spänning över.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Fixade bildtaggar så att bilderna syns i posten*

Ett annat alternativ är att söka på modellnumret (antingen TV:ns eget, eller om du ser något på nätdelen) på exempelvis Ebay efter en ersättningsnätdel. De brukar bara kosta någon hundring eller ett par, vilket är mer än lösa komponenter, men troligen bra mycket mindre arbete. Om man ser det snarare som ett belönande arbete i sig att dra fram lödkolven så kan man ju givetvis ge sig på att fixa det själv (det har jag själv gjort i liknande situationer), men man ska veta att felsökning kan vara ordentligt dryg i sämsta fall. Ibland är det uppenbart att felet är exempelvis lågkvalitativa kondensatorer som gett upp, men här verkar det ju ha varit mer dramatiskt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Hoppas du har en multimeter med att mäta med då den du kallar den "blåa saken" är ett överspänningskydd.
När den går sönder brukar någon transistor/ic med vara paj.
samt att spolarna brinner bara inte utan beror på någon annan komponent oftast en mosfet transistor eller diod.
Så har du ingen multimeter för att kunna mäta med så skulle jag nog inte bara byta dom komponenter som ser trasiga ut för dom kommer brinna igen.

Sedan ni som tycker det ser ut som budget funderar lite på vad ni har för tv då det inte finns så många tvtillverkare i världen men det finns många märken men dom köper av någon annan som producerar tv'n åt dom.

Edit: apropå spolar även om det står samma värde så är det inte säkert det passar har spolen en järnkärna så måste ersättaren ha det annars blir det helt andra egenskaper så fort det blir spänning över.

Tack för ditt inlägg du tog upp flera viktiga saker!

Jag har en multimeter, är dock inte säker på hur jag ska mäta med den.
Jag ska ta loss den där trasiga spolen och inspektera i helgen, om den visar sig ha en järnkärna och jag hittar en reserv med järnkärna och samma värde, kan det gå att använda den då eller är det mer saker man måste ha rätt?

Angående transistor/ic, jag glömde skriva att det nämns i den franska tråden jag länkade tidigare.
Dom säger att man måste byta ut IC "A6159 STRA6159" också, hittade den på ebay för 50 spänn. Jag använde google translate för att översätta allt.

Överspännings skyddet identifierades som en kondensator med värdena "2.2nF 2kV" på det franska forumet, kan det stämma eller är det fel?
På ebay hittar jag kondensatorer som ser likadana ut med just dom värdena.

I värsta fall, kan man kanske använda ett nätaggregat från en dator för att driva TVn? Har några såna liggandes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 37LB130S5:

Tack för ditt inlägg du tog upp flera viktiga saker!

Jag har en multimeter, är dock inte säker på hur jag ska mäta med den.
Jag ska ta loss den där trasiga spolen och inspektera i helgen, om den visar sig ha en järnkärna och jag hittar en reserv med järnkärna och samma värde, kan det gå att använda den då eller är det mer saker man måste ha rätt?

Angående transistor/ic, jag glömde skriva att det nämns i den franska tråden jag länkade tidigare.
Dom säger att man måste byta ut IC "A6159 STRA6159" också, hittade den på ebay för 50 spänn. Tror den sitter i den lilla metallburen bredvid ström delen, den syns på franska forumets bilder.. Använde google translate för att översätta allt.

Överspännings skyddet identifierades som en kondensator med värdena "2.2nF 2kV" på det franska forumet, kan det stämma eller är det fel?
På ebay hittar jag kondensatorer som ser likadana ut med just dom värdena.

Det är en slags kondensator den blåa.
Om det är järnkärna i och du hittar en med samma värde med järnkärna så funkar det.

Låter som din reparation kan bli väldigt dyr för något du inte vet om det kommer funka sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är en slags kondensator den blåa.
Om det är järnkärna i och du hittar en med samma värde med järnkärna så funkar det.

Låter som din reparation kan bli väldigt dyr för något du inte vet om det kommer funka sedan.

Tack för svaret.
Alla delar kommer att kosta ca 150 kronor tillsammans, så så farligt dyrt blir det inte.
Tar gärna risken för om jag får den att fungera så är det en billig TV, dom på det franska forumet som hade exakt samma trasiga komponenter som mig fick ju igång sina så det ger mig hopp.
Annars hade jag nog gett upp nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde försöka få tag på en servicemanual eller åtminstone ett schema och att många kondingar ryker samtidigt på det där sättet kan tyda på att det egentligen inte är de som är grundproblemet utan de gått sönder pga nått annat hänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde försöka få tag på en servicemanual eller åtminstone ett schema och att många kondingar ryker samtidigt på det där sättet kan tyda på att det egentligen inte är de som är grundproblemet utan de gått sönder pga nått annat hänt.

Kondensatorerna har pajat på grund av ålder dom andra komponenterna av åska kan jag tänka mig bara då spolarna brukar brinna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Hoppas du har en multimeter med att mäta med då den du kallar den "blåa saken" är ett överspänningskydd.
När den går sönder brukar någon transistor/ic med vara paj.
samt att spolarna brinner bara inte utan beror på någon annan komponent oftast en mosfet transistor eller diod.
Så har du ingen multimeter för att kunna mäta med så skulle jag nog inte bara byta dom komponenter som ser trasiga ut för dom kommer brinna igen.

Sedan ni som tycker det ser ut som budget funderar lite på vad ni har för tv då det inte finns så många tvtillverkare i världen men det finns många märken men dom köper av någon annan som producerar tv'n åt dom.

Edit: apropå spolar även om det står samma värde så är det inte säkert det passar har spolen en järnkärna så måste ersättaren ha det annars blir det helt andra egenskaper så fort det blir spänning över.

Nä, det är möjligt, men dom bygger av uppdrag från Tv etikett-tillverkaren (alltså väljer hur billiga/dyra delarna i tv:en ska vara). Vad jag vet så är Thomson ett budget märke (rätta mig om jag har fel).Panasonic t.,ex har egna fabriker för viss tillverkning. tror även Samsung och lg har viss egen. Lg brukar sälja sina paneler som hamnar hos andra "tillverkare" (som dell t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar