Vilket gtx 980 ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket gtx 980 ska man välja?

hej, jag undrar vilket av dom man ska välja. bryr mig inte om prisskillnaden på ett par hundra kronor.

har funderat på STRIX, MSI eller Zotac AMP extreme.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

Finns strix? Har inte sett det på Inets hemsida i alla fall. Blir nog två EVGA för mig

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Finns strix? Har inte sett det på Inets hemsida i alla fall. Blir nog två EVGA för mig

De har med ett 980 Strix på sin hemsida, så det kommer nog att komma.
Strix hade i så fall varit mitt val.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Som alltid:

Ett grafikkort = tredjepartskylare

Två grafikkort eller mer = referenskylare

Om du ska bencha eller använda LN2 så finns EVGA Classified, MSI Lightning, ASUS Matrix osv.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga andra GTX 980 än referens att köpa förrän i oktober. Kommer säkert tester till dess.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Finns strix? Har inte sett det på Inets hemsida i alla fall. Blir nog två EVGA för mig

Jodå, det ska komma ut i Strix med :). men som du såg så va evga extreme sexig..

Skrivet av Rydisen:

De har med ett 980 Strix på sin hemsida, så det kommer nog att komma.
Strix hade i så fall varit mitt val.

men prestandamässigt så är väl evga bättre? eller..

Skrivet av fantomsmurfen:

Det finns väl inga andra GTX 980 än referens att köpa förrän i oktober. Kommer säkert tester till dess.

vad det ser ut som nu så finns dom att beställa i alla fall

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

men prestandamässigt så är väl evga bättre? eller..

Nja. Det som skiljer är i så fall klockfrekvenser, och det går ju att fixa själv.
Sen har EVGA ganska generös garanti där de låter användare byta till vattenblock etc utan att garantin bryts.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

hej, jag undrar vilket av dom man ska välja. bryr mig inte om prisskillnaden på ett par hundra kronor.

har funderat på STRIX, MSI eller Zotac AMP extreme.

Vänta till EVGA släååer aftermarket-kylare det hade jag gjort. ha is i magen ^^

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

enligt Asus egen hemsida ska Strix-versionen vara tillgänglig fr.o.m idag men det finns bara för 970 vad jag kan se.... skumt.

"ASUS Strix GTX 980 and GTX 970 gaming graphics cards will be available worldwide from 19th September, 2014. Please contact your local ASUS representative for further information."

http://rog.asus.com/362672014/gaming-graphics-cards-2/press-r...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

så svaret är att man borde vänta tills oktober ?

Permalänk

Köpte SC, eftersom jag är lat och inte orkar fippla med överklockning osv.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Som alltid:

Ett grafikkort = tredjepartskylare

Två grafikkort eller mer = referenskylare

Om du ska bencha eller använda LN2 så finns EVGA Classified, MSI Lightning, ASUS Matrix osv.

Är det för platsens skull då eller?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Är det för platsens skull då eller?

Mer för temperaturerna men ja, också för platsens skull på sätt och vis. Om du bara har ett grafikkort kommer du garanterat få bäst temperaturer om du köper ett med en kylare som inte är referens. Typ Asus DirectCu, EVGA ACX, MSI Twin Frozr, Gigabyte WindForce osv. Anledning är för att det finns mycket plats för grafikkortet att hämta in sval luft.

Om man har fler så är referenskylare att rekommendera, men det är om du kör luftkylt. Om man vattenkyler sina grafikkort (vattenblock) så är det värt att vänta på speciella kort som EVGA Classified, MSI Lightning, Asus Matrix osv. för att dom har mera påkostade komponenter som tillåter en att överklocka mer.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Mer för temperaturerna men ja, också för platsens skull på sätt och vis. Om du bara har ett grafikkort kommer du garanterat få bäst temperaturer om du köper ett med en kylare som inte är referens. Typ Asus DirectCu, EVGA ACX, MSI Twin Frozr, Gigabyte WindForce osv. Anledning är för att det finns mycket plats för grafikkortet att hämta in sval luft.

Om man har fler så är referenskylare att rekommendera, men det är om du kör luftkylt. Om man vattenkyler sina grafikkort (vattenblock) så är det värt att vänta på speciella kort som EVGA Classified, MSI Lightning, Asus Matrix osv. för att dom har mera påkostade komponenter som tillåter en att överklocka mer.

Så när jag smaskar i mina 980 så ska jag köra två st reffisar?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Så när jag smaskar i mina 980 så ska jag köra två st reffisar?

Om du har ont om utrymme, dålig lufttilförsel eller en blanding därimellan. Jag skulle nog nästan alltid gå referens om inte tredje-part kylare vore VÄLDIGT överlägsna (vilket dom inte alltid är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Som alltid:
Ett grafikkort = tredjepartskylare
Två grafikkort eller mer = referenskylare

Skulle inte säga "alltid", utan snarare att moderkort/chassi, dvs utrymme och luftflöde spelar in en hel del.

Du kan utan problem ha ett kort med tredjepart och ett med referens om du ska köra SLI också (sätt referens underst = båda korten får "frisk" luft).

Du kan till och med köra med två tredjepartskylare i SLI, dock sätter detta större krav på plats och luftflöde i chassi, för att inte nämna vilken typ av kylare som faktiskt sitter på korten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Om du har ont om utrymme, dålig lufttilförsel eller en blanding därimellan. Jag skulle nog nästan alltid gå referens om inte tredje-part kylare vore VÄLDIGT överlägsna (vilket dom inte alltid är).

Jag kommer nog ha plats, chassit jag ska bygga i när jag köper delarna är ett Corsair 750D, vilket jag har hört ska vara ett stort chassi. Jag bör väl klara mig då?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

köpte evga 980 SC, orkar inte överklocka gpuer

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

köpte evga 980 SC, orkar inte överklocka gpuer

Orkar du inte flytta en stapel med musen i tex msi afterburner , då är man lat

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

hej, jag undrar vilket av dom man ska välja. bryr mig inte om prisskillnaden på ett par hundra kronor.

har funderat på STRIX, MSI eller Zotac AMP extreme.

Nu vet jag iofs inte hur kvalitén är på Zotac korten, men det intressanta är att dom verkar vara det enda kortet som även klockat minnet på korten.

Permalänk

skulle gärna vilja köpa 980 men har inte råd. Har ett 780ti och hade tänkt att sälja det. Vad kan man få det för.
köpte det i februari och är inte överclockat.

Visa signatur

Jokobib

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Jag kommer nog ha plats, chassit jag ska bygga i när jag köper delarna är ett Corsair 750D, vilket jag har hört ska vara ett stort chassi. Jag bör väl klara mig då?

Tror nog det. Är svårt att säga när man själv inte har ett likt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokobibnumber1:

skulle gärna vilja köpa 980 men har inte råd. Har ett 780ti och hade tänkt att sälja det. Vad kan man få det för.
köpte det i februari och är inte överclockat.

Av vilken anledning vill du byta från 780Ti till 980??

Prestandaskillnaden är inget du kommer märka i något spel eller annan applikation, endast i syntetiska tester och även där ligger korten ganska lika beroende på vilket test du kör.

Permalänk
Avstängd

Skulle också vilja avråda från EVGA's samtliga modeller för att dom (1 bekräftat så länge) använder en analog voltage controller. Alla andra inklusive referens använder digital voltage controller. EVGA har också sämre komponenter i överlag. Vet inte varför dom har gjort så den här generationen.

Permalänk

780ti har 3gb minne och 980 har 4gb och kör 4 skärmar i surround vill ha mer minne

Visa signatur

Jokobib

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Orkar du inte flytta en stapel med musen i tex msi afterburner , då är man lat

Jag gillar inte att överklocka grafikkort, känns som att det är en del som kan gå åt helvete. Jag har varken tid eller ork att sätta mig och pilla med det!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AddixD:

Jag gillar inte att överklocka grafikkort, känns som att det är en del som kan gå åt helvete. Jag har varken tid eller ork att sätta mig och pilla med det!

Med Maxwell är det enklare än någonsin. Basically ladda hem EVGA Precision och sätt allt på max.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Skulle också vilja avråda från EVGA's samtliga modeller för att dom (1 bekräftat så länge) använder en analog voltage controller. Alla andra inklusive referens använder digital voltage controller. EVGA har också sämre komponenter i överlag. Vet inte varför dom har gjort så den här generationen.

källa på att evga har så mkt sämre komponenter samt vad är skillnaden på analog/digital voltage controller? Kan det inte vara så att en analog i detta fall kan vara bättre?

m.v.h Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Skrivet av Hampus666:

källa på att evga har så mkt sämre komponenter samt vad är skillnaden på analog/digital voltage controller? Kan det inte vara så att en analog i detta fall kan vara bättre?

m.v.h Hampus

Precis! Ge oss källa. Evga brukar ju inte skojja runt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hampus666:

källa på att evga har så mkt sämre komponenter samt vad är skillnaden på analog/digital voltage controller? Kan det inte vara så att en analog i detta fall kan vara bättre?

m.v.h Hampus

Skrivet av jokkan1338:

Precis! Ge oss källa. Evga brukar ju inte skojja runt

http://www.overclock.net/t/1513723/various-nvidia-gtx-980-970...

Och nej, analog är alltid värre.