Permalänk
Medlem

Problem med RAM

Hej,

Har fått i uppgift av en kompis att sätta ihop hans dator, men stöter på med ram minnerna.
Jag kan inte komma vidare när jag har 2 minnen installerade, den startar och går igång i ca 5 sek, sedan dör den och startar om och fortsätter så hela tiden.
Med ett minne installerat startar den fint och jag kommer in till bios direkt, någon som har haft liknade problem och har en lösning?

komponenter:

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
intel i5 4690K
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS ?
Om det är en specifik slot som strular så kan CPU sockeln vara skadad.
Och såklart är den en specifik minnessticka som krånglar så kan den ju vara trasig.
Men kolla BIOS först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampuSK:

Hej,

Har fått i uppgift av en kompis att sätta ihop hans dator, men stöter på med ram minnerna.
Jag kan inte komma vidare när jag har 2 minnen installerade, den startar och går igång i ca 5 sek, sedan dör den och startar om och fortsätter så hela tiden.
Med ett minne installerat startar den fint och jag kommer in till bios direkt, någon som har haft liknade problem och har en lösning?

komponenter:

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
intel i5 4690K
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Tack på förhand.

Vilka platser har du stoppat minnena i? dom ska antingen sitta i dom 2 grå i första hand eller dom 2 svarta i andra hand.

Permalänk
Medlem

Testat minnena var för sig?
Kollat distanserna? Har varit med om att distanser på fel plats har bråkat med en minnesplats eller fått moderkort att göra dom mest märkliga saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Senaste BIOS ?
Om det är en specifik slot som strular så kan CPU sockeln vara skadad.
Och såklart är den en specifik minnessticka som krånglar så kan den ju vara trasig.
Men kolla BIOS först.

Båda minnestickorna fungerar men endast i en specifik slot.
Är ganska okunnig när det kommer till BIOS, hur kollar man om det är senaste versionen och hur uppdaterar man?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Vilka platser har du stoppat minnena i? dom ska antingen sitta i dom 2 grå i första hand eller dom 2 svarta i andra hand.

Jag har testat både svart och grå, den startar endast med en sticka i grå slot 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Testat minnena var för sig?
Kollat distanserna? Har varit med om att distanser på fel plats har bråkat med en minnesplats eller fått moderkort att göra dom mest märkliga saker.

Båda minnerna funkar i en specifik slot. Har distanser på alla platser som jag kunde använda.

Permalänk
Medlem

Även testat alla andra minnesplatser var för sig med bara en sticka i och respektive minnessticka för att utesluta sk dubbelfel?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Även testat alla andra minnesplatser var för sig med bara en sticka i och respektive minnessticka för att utesluta sk dubbelfel?

Har nu testat båda minnena (ett i taget) i alla platser och kommit fram till att båda minnena fungerar i en svart och en grå plats, det är alltså 2 slots där inget minne fungerar. Kan det vara något med timingen eller att man kanske ska aktivera XMP?

Permalänk
Medlem

sitter färgerna bredvid vandra typ svart svart grå grå? prova i så fall från processorn sett
I/O --- cpu ---- [ ] [x] [ ] [x]

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

sitter färgerna bredvid vandra typ svart svart grå grå? prova i så fall från processorn sett
I/O --- cpu ---- [ ] [x] [ ] [x]

Nej.

I/O ---- CPU ----- [SVART(båda funkar)] [GRÅ(båda funkar)] [SVART] [GRÅ]

Kan man testa köra ett i svart och ett i grå? (vet att det ej är rekommenderat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampuSK:

Nej.

I/O ---- CPU ----- [SVART(båda funkar)] [GRÅ(båda funkar)] [SVART] [GRÅ]

Kan man testa köra ett i svart och ett i grå? (vet att det ej är rekommenderat.)

Ja du kan absolut testa det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja du kan absolut testa det.

Har nu testat :

I/O ---- CPU ----- [SVART(minne)] [GRÅ(minne)] [SVART] [GRÅ]

Datorn startar utan problem och ber mig sätt i windows skiva. BIOS visar memory size: 8gb.

Kan man installera windows nu?? dual channel kan ju inte vara aktivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampuSK:

Har nu testat :

I/O ---- CPU ----- [SVART(minne)] [GRÅ(minne)] [SVART] [GRÅ]

Datorn startar utan problem och ber mig sätt i windows skiva. BIOS visar memory size: 8gb.

Kan man installera windows nu?? dual channel kan ju inte vara aktivt?

Du kan installera. Inga problem. I värsta fall kan du bara köra single channel ram, ja. Och det är ju inget som påverkar installationen. Du kan ju testa att uppdatera bios vid senare tillfälle eller andra ram-stickor eller något, i framtiden.

Men jag har inte kollat i manualen till ditt moderkort vilka slottar som ska användas. Det är nämligen inte självklart att det ska vara varannan. Det varierar mellan moderkort. Även om det vanligaste är som du säger.

Det är ju dock intressant att ta reda på orsaken så det inte är något fel på moderkortet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag googlade ditt moderkort och kollade manualen, enligt den så skall 2 minnesstickor fungera antingen som [ ] [X] [ ] [X] eller [X] [ ] [X] [ ].

Om ingen av dessa fungerar är det uppenbart fel på moderkortet.

Moderkortets manual v1001 pdf sidan 16.

Enligt manualen så är platserna placerade i denna ordning: [4] [2] [3] [1]

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Du kan installera. Inga problem. I värsta fall kan du bara köra single channel ram, ja. Och det är ju inget som påverkar installationen. Du kan ju testa att uppdatera bios vid senare tillfälle eller andra ram-stickor eller något, i framtiden.

Men jag har inte kollat i manualen till ditt moderkort vilka slottar som ska användas. Det är nämligen inte självklart att det ska vara varannan. Det varierar mellan moderkort. Även om det vanligaste är som du säger.

I moderkortsmanulalen säger den ju varannan men då vägrar datorn starta... (ska testa nu igen dock)

Detta är ju en burk som ska spelas på, tappar man mycket prestanda när man kör singel istället för dual channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag googlade ditt moderkort och kollade manualen, enligt den så skall 2 minnesstickor fungera antingen som [ ] [X] [ ] [X] eller [X] [ ] [X] [ ].

Om ingen av dessa fungerar är det uppenbart fel på moderkortet.

Moderkortets manual v1001 pdf sidan 16.

Enligt manualen så är platserna placerade i denna ordning: [4] [2] [3] [1]

ingen av de konfigurationerna fungerar.. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampuSK:

ingen av de konfigurationerna fungerar.. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu...

Det är ju helg. Så du kan ändå inte reklamera moderkortet förrän på måndag.
Så det beror väl på om ni tänkt använda datorerna i helgen. Då är det ju bara att köra på med lite slöare ram.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är ju helg. Så du kan ändå inte reklamera moderkortet förrän på måndag.
Så det beror väl på om ni tänkt använda datorerna i helgen. Då är det ju bara att köra på med lite slöare ram.

Har vägarna förbi netonnet imorgon där den är köpt, så funderar på att lämna in den så de får kolla på den.

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara moderkortet, utan felmonterad CPU, eller böjda pinnar.
Skulle nog lyfta på CPU i det här läget och inspektera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av HampuSK:

Har vägarna förbi netonnet imorgon där den är köpt, så funderar på att lämna in den så de får kolla på den.

När bara single channel funkar brukar det vara en böjd pin i sockeln. Plocka ur cpu och inspektera.

Eller så lämnar du in det, böjd pin täcker dock inte garantin. Men du kan ju prova, inte säkert att det är det som är felet.

Permalänk
Medlem

Va inne på netonnet idag och de konstaterade att moderkortet va defekt så fick ett nytt:) nu fungerar den som den ska! Tack för hjälpen iallafall!!