Permalänk
Medlem

Gigabyte Z87X UD3 startar ej! Hjälp!

När allt är inkopplat och strömmen slås på så slår det av sig direkt av sig själv och slår sedan på sig direkt igen, denna loop bara fortsätter tills man kapar strömmen helt på PSUn.

MEN om man sätter BIOS switchen i läge single BIOS så startar det upp och håller sig igång men ingen bild från grafikkortet!

Det är ett helt nytt kort och CPU(i5 4690) övrig gammal utrustning är corsair CX750M, nvidia 660 ti, 32gb crucial ballistix tactical (8x4)

Är det fel på kortet eller har jag missat något??

Permalänk

Hej,

Jag utgår från att alla övriga komponenter fungerade på det gamla moderkortet innan bytet. Så innan du lämnar tillbaka kortet;
- rudimentär felsökning: ta bort alla komponenter utom en minnes-modul för att kunna starta BIOS. Och sen lägger du gradvis till komponenter.
- kör du med samma OS-installation på disken efter MB-byte? Om ja, installera om.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

4690 är en haswell refresh cpu om jag inte missminner mig. Z87 mobos kan behöva en bios updatering innan de stödjer haswell refresh cpus.

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen som förre skrivaren skrev så behövs en uppdatering av bios. Synd att du inte köpte ett Z97 så hade du sluppit detta.:(

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för infon!

ska testa det!

Permalänk
Medlem

Men vänta! Hur gör jag det utan bild??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Delmar78:

Men vänta! Hur gör jag det utan bild??

Det gör du inte. Du behöver komma åt en annan CPU som kortet klarar för att flasha det. Ev kan du få gjort det hos den du köpte dina grejer?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)