Permalänk

Vad ska jag ha? [27' Skärm]

Önskemål
Pris: Runt 2000:-
Storlek: 27' tum
Paneltyp: IPS/PLS (något med bra färgåtergivning)

Tjena!
Jag ska nu köpa en skärm till min bärbara laptop då jag behöver större arbetsyta. Dock har jag inte någon vidare budget, runt 2000:- är väl så långt som jag kan sträcka mig. Jag ska ha en 27' tums skärm med bra färgåtergivning då jag mestadels använder datorn till Photoshop, Premiere, After Effects, och surf.
Jag har tittat runt på olika skärmar, men har inte riktigt hittat något som jag tycker passar.

Det jag nu frågar er är:

1. Vilken skärm skulle ni rekommendera för min budget? Gärna billigare än 2000:- också
2. Vilket tycker ni är bäst, PLS/IPS. Jag har läst och vad jag har fått intrycket av är att de är ganska jämbördiga.

Tack på förhand
Rasmus

Visa signatur
Permalänk

1440p eller 1080p?

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

1440p eller 1080p?

Alltså såklart vill man ju ha högsta möjliga, men vad jag har sett så får man inte 1440p inom min budget.

Visa signatur
Permalänk

Gärna med antingen IPS/PLS, och hellre svart än vit. Men jag har den i åtanke.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av rasmuslian:

Alltså såklart vill man ju ha högsta möjliga, men vad jag har sett så får man inte 1440p inom min budget.

Nej , vill du ha 1440p så får du kolla på begagnat.

AOC - IPS

Samsung - VA

Philips - IPS

Enda svarta skärm jag hittade, finns dock ej i lager.

Permalänk

Det där med färg spelar ingen roll egentligen. Vit går bra.

AOC:en såg mycket intressant ut, verkar passa mina krav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en AOC I2757fm på netonnet billigt. AH-IPS, dock lite lightbleed i kanterna på skärmen. ingenting jag inte hade förväntat mig i den prisklassen dock. bra färger, okalibrerad svärta men allting går att åtgärda så att säga.

pluspoäng för inbyggda högtalare!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Själv köpte jag en AOC I2757fm på netonnet billigt. AH-IPS, dock lite lightbleed i kanterna på skärmen. ingenting jag inte hade förväntat mig i den prisklassen dock. bra färger, okalibrerad svärta men allting går att åtgärda så att säga.

pluspoäng för inbyggda högtalare!

Vad exakt är lightbleed och hur mycket av ett problem är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Önskemål
Pris: Runt 2000:-
Storlek: 27' tum
Paneltyp: IPS/PLS (något med bra färgåtergivning)

Tjena!
Jag ska nu köpa en skärm till min bärbara laptop då jag behöver större arbetsyta. Dock har jag inte någon vidare budget, runt 2000:- är väl så långt som jag kan sträcka mig. Jag ska ha en 27' tums skärm med bra färgåtergivning då jag mestadels använder datorn till Photoshop, Premiere, After Effects, och surf.
Jag har tittat runt på olika skärmar, men har inte riktigt hittat något som jag tycker passar.

Det jag nu frågar er är:

1. Vilken skärm skulle ni rekommendera för min budget? Gärna billigare än 2000:- också
2. Vilket tycker ni är bäst, PLS/IPS. Jag har läst och vad jag har fått intrycket av är att de är ganska jämbördiga.

Tack på förhand
Rasmus

Köpa en Qnix skörm från Sydkorea?
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Mer info http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Vad exakt är lightbleed och hur mycket av ett problem är det?

Det är ojämn svärta längs med skärmkanterna; jag ser det inte som ett problem då en såhärpass stor monitor kommer lägga ditt fokus i mitten av skärmen ändå; plus att det säkerligen går att kalibrera om svärtan så det matchar panelen. brukar vara en relik av taskig montering så det är från exemplar till exemplar; alla skärmtillverkare och paneltyper lider av det.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Det är ojämn svärta längs med skärmkanterna; jag ser det inte som ett problem då en såhärpass stor monitor kommer lägga ditt fokus i mitten av skärmen ändå; plus att det säkerligen går att kalibrera om svärtan så det matchar panelen. brukar vara en relik av taskig montering så det är från exemplar till exemplar; alla skärmtillverkare och paneltyper lider av det.

Okej, så det verkar som att det är AOC:en för tillfället som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag säger såhär: jag är sjukt nöjd för de pengarna!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.