Vilken medel kan användas för att ta bort kylpasta?

Permalänk

Vilken medel kan användas för att ta bort kylpasta?

Tjenna alla sweclockers
Hade tänkt att byta processern på min dator. Nu till mik fråga har redan en kylare på och undrar hur jag ska få bortlimmet och om det bara är att sätta ditt processorn ?
Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolingen1966:

Tjenna alla sweclockers
Hade tänkt att byta processern på min dator. Nu till mik fråga har redan en kylare på och undrar hur jag ska få bortlimmet och om det bara är att sätta ditt processorn ?
Tacksam för hjälp

Antar att du menar kylpastan? Det löser du enklast med det här

Brukar finnas att köpa på ICA, Coop osv

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolingen1966:

Tjenna alla sweclockers
Hade tänkt att byta processern på min dator. Nu till mik fråga har redan en kylare på och undrar hur jag ska få bortlimmet och om det bara är att sätta ditt processorn ?
Tacksam för hjälp

Uuhm, något lim ska du då inte ta bort. Kylpastan däremot tar du bort med någon form av ren alkohol/bensin, tex den som visas ovan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken eftersom den inte uppfyllde forumkravet:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

"Hjälp" förklarar inte vad tråden handlar om och det blir därför också svårare att få hjälp. Om regeln inte följs kan tråd komma att låsas i inväntan på ett bättre förslag ifrån TS på ny rubrik.

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Lego Master

Isopropylalkohol använder jag, funkar också fint. Finns på apoteket.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Aceton funkar också. Dock måste det vara kemiskt ren INTE den med olja

fördelen med aceton är att den luktar lite bättre än bensinen ovan.
sen tror jag aceton dunstar ännu snabbare vilket är bra.

Permalänk
Hedersmedlem

T-Röd med kaffefilter är ett annat bra medel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

T-röd har jag till det mesta.

Permalänk
Medlem

Konsums våtservetter, funkar 100% o luktar inte illa

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Konsums våtservetter, funkar 100% o luktar inte illa

// LZ

Bensin luktar utan tvekan bättre än våtservetter!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig till skaran som kör T-röd och kaffefilter. Funkar fint : )

Permalänk
Avstängd

Alltid och inget annat än 99% isopropyl.

Permalänk

Tack för svar

Permalänk
Medlem

kemisk aceton är bra dock får inget innehålla med olja i som kan döda elektroniken. röda flaskan med aceton gripen är bra med ej den gröna flaskan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hur ofta ska man lägga på ny kylpasta? Bli den lixom dålig efter ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Hur ofta ska man lägga på ny kylpasta? Bli den lixom dålig efter ett tag?

Jag har enligt min erfarenhet aldrig varit med om att den skulle bli dålig under en normal dators livslängd på kanske några år, tar man bort fläkten ska man lägga dit ny kylpasta.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Sper:

Hur ofta ska man lägga på ny kylpasta? Bli den lixom dålig efter ett tag?

En kylpasta blir regel bättre med tiden. Får man dåliga temps så är det oftast appliceringen som är problemet

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En kylpasta blir regel bättre med tiden. Får man dåliga temps så är det oftast appliceringen som är problemet

Jupp. Oftast därför det kanske hjälper att applicera ny pasta på grafikkort. Pastan ligger typ över hela kretskortet.

Permalänk
Inaktiv

T-Röd och hushållspapper är överlägset bäst av alla de sätt jag testat.

Permalänk

Jag har alltid kört kemiskt ren aceton och kaffefilter. Funkar finfint.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

T-Röd och hushållspapper är överlägset bäst av alla de sätt jag testat.

T-Röd innehåller kräkmedel och andra tillsatser som kan lämna restprodukter på ytan, och hushållspapper kan lämna fibrer.
Renaste möjliga medel och sedan kanske en microfiberduk. Hushållspapper fungerar mycket bra att få bort stora mängder, men att köra ett varv till senare med tops eller microfiber är nog inte dåligt att göra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Överraskad över att fler inte använder isopropyl 99% som ändå är det bästa och något av det billigaste man kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

T-Röd innehåller kräkmedel och andra tillsatser

Vilket inte är sant då T-Röd innehåller Etanol/Propan-2-ol/Butanon/Aceton. Inget kräkmedel däremot ett ämne som heter eller kallas för Bitrex.
http://app.ecoonline.com/documents/msds/7709791.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denatoniumbensoat

T-Röd eller Röd Etanol duger utmärkt till att ta bort kylpasta..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless