i5 4690k + Hyper Evo 212 = 75C+ i prime95

Permalänk
Medlem

i5 4690k + Hyper Evo 212 = 75C+ i prime95

Hej

Som titeln lyder så har jag en Intel Core i5 4690k och en Cooler Master Hyper Evo 212. När jag kör prime95 i "blend" läget så kommer jag upp i max temperaturer över 75 grader celsius. Är detta verkligen normala temperaturer? Jag använder Cooler Masters medföljande kylpasta. Kylaren har suttit i datorn ett par veckor så kylpastan bör ha hunnit sätta sig ordentligt.

Jag funderar på att prova montera om kylaren och applicera ny kylpasta med någon annan teknik. Mitt Chassi är ett Corsair 330R och jag använder enbart de två inbyggda fläktarna. Vad säger ni, är mina temperaturer höga eller rimliga?

Ps: Min max temp är nu 80 grader celsius efter 5-10 minuters körning, mäter temperaturen med HWMonitor!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du satt på pastan själv eller är det så att den sitter fast på kylaren från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har du satt på pastan själv eller är det så att den sitter fast på kylaren från början?

Jag satte på pastan själv, körde "ett riskorn i mitten" taktiken. Har läst lite nu och kommit fram till att de flesta verkar rekommendera kryss tekniken.

Permalänk
Medlem

Har också problem med extremt hög delta-t; ligger på ca 70C över ambient med min 4690K samt en CM seidon 120V.

själv gnuggade jag på ett jämnt och tunnt lager med fingerttoppen och jämnade ut det med ett kreditkort innan jag monterade på kylblocket.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Har också problem med extremt hög delta-t; ligger på ca 70C över ambient med min 4690K samt en CM seidon 120V.

själv gnuggade jag på ett jämnt och tunnt lager med fingerttoppen och jämnade ut det med ett kreditkort innan jag monterade på kylblocket.

Den metod du använde är icke att rekommendera enligt de sidor jag har läst haha.
Vet inte ens om det är orsaken till att jag får dessa temperaturer.

Permalänk
Medlem

må så vara men går åt mycket mindre kylpasta och har funkar sen jag slutade köpa färdigbyggda burkar (~2000? p4 willamette iaf). sitter fortf på min anrika tub Arctic silver 2.

alla har sina egna metoder, men tunnare är alltid bättre; och folk som säger att hela processorns heatspreader inte behöver täckas talar i nattmössan: mer yta för värmeöverföring är alltid bättre, speciellt när den begränsande faktorn är UNDER heatspreadern:

http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

kylpastan är där för att varken kylaren eller processorns heatspreader är helt jämna.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukazon:

Jag satte på pastan själv, körde "ett riskorn i mitten" taktiken. Har läst lite nu och kommit fram till att de flesta verkar rekommendera kryss tekniken.

Kan vara det då, när jag var med och satte ihop spelburk 2 i sign med farsan så hade FX 6300 cpu'ns kylare pasta redan på och det var täckt som en kvadrat i storlek som processorn på ytan och den ligger som max 55-60c tror jag

Permalänk
Medlem

Provade att pilla lite i BIOS (ASUS moderkort), ställde om "ASUS Optimal" (tror det hette så) till default läget. Verkar vara någon sorts lätt överklockning eller liknande. Nu verkar jag kunna hålla mig <75 grader åtminstone, max är 72 än så länge. Verkar sitta och hoppa runt ~65 grader för tillfället. Kan vara värt att tillägga att en kärna verkar ligga upp till 10 grader under de andra hela tiden (Core #0 i HWMonitor), resterande kärnor diffar endast ett par grader från varandra.

Permalänk
Medlem

Installerade själv en i5 4690K idag, tänkte köra stock kylaren men den såg liten och klen ut så jag tog min gamla Arctic Cooling Freezer 7 Pro kylaren. Använde nån billig kylpasta som jag strök ut ett tunt lager med ett kreditkort över hela processorn. Testade själv och köra lite Prime 95 och det mesta jag såg att processorn var uppe i 62 grader, idle 35 grader så jag tror inte din installation är helt perfekt, du har dessutom bättre fläkt än mig.

Permalänk
Medlem

ingen som har frågat om spänning ännu? vad ligger din vcore på ts? prime95 gillar att skita i gränser man sätter upp på sin vcore och kör på ändå om man inte kör manual. inte bästa programmet att använda kanske.

edit: bara för att testa att det här fortfarande stämde satte jag på prime95. jag kör med adaptive och har på 1,275v. när jag satte på prime95 stack den upp i 1,392v.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Sen ska man inte glömma att
1. Prime gör CPUn varmare än något verkligt användande någonsin gör
2. Haswell blir duktigt varma.
3. En EVO 212 är ingen super-kylare direkt.

Min CPU i stock blev ca 70 grader i Prime med en Noctua UHP-12 SE2 med två fläktar i push-Pull.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ingen som har frågat om spänning ännu? vad ligger din vcore på ts? prime95 gillar att skita i gränser man sätter upp på sin vcore och kör på ändå om man inte kör manual. inte bästa programmet att använda kanske.

edit: bara för att testa att det här fortfarande stämde satte jag på prime95. jag kör med adaptive och har på 1,275v. när jag satte på prime95 stack den upp i 1,392v.

det har du fan rätt i, tänkte inte på det men nu såhär i efterhand så ser jag hur mycket prime95 köttade på processorn i, titta hur volten svajjar på denna bild:

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Core Voltage verkar ligga stabilt på 1.109v i CPU-Z under maxload. Dock så klockas ju processorn upp från 3.5GHz till 3.9GHz under load har jag märkt (och därmed även volten och temperaturen antagligen). Så att ligga runt 65-70 grader på 3.9GHz / 1.109v kanske inte är så illa ändå? Man kanske borde ge sig på att manuellt försöka sätta en lägre volt under load utan att göra systemet instabilt. Jag läste på en sida om överklockning av denna processor och där har de fått 4.2GHz med 1.100v om jag förstår tabellen rätt, då låter kanske 1.109v lite overkill för 3.9GHz?

http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

Provade köra lite prime95 nu igen och kom upp i 80 som max temp men sen går den ner och pendlar kring 65, kanske har med att fläktarna drar igång ordentligt vid en viss temperatur (tror det är cirka 70 grader nånting).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukazon:

Core Voltage verkar ligga stabilt på 1.109v i CPU-Z under maxload. Dock så klockas ju processorn upp från 3.5GHz till 3.9GHz under load har jag märkt (och därmed även volten och temperaturen antagligen). Så att ligga runt 65-70 grader på 3.9GHz / 1.109v kanske inte är så illa ändå? Man kanske borde ge sig på att manuellt försöka sätta en lägre volt under load utan att göra systemet instabilt. Jag läste på en sida om överklockning av denna processor och där har de fått 4.2GHz med 1.100v om jag förstår tabellen rätt, då låter kanske 1.109v lite overkill för 3.9GHz?

http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

Provade köra lite prime95 nu igen och kom upp i 80 som max temp men sen går den ner och pendlar kring 65, kanske har med att fläktarna drar igång ordentligt vid en viss temperatur (tror det är cirka 70 grader nånting).

har sett 4.6ghz @1,250v men det brukar vara de-lidded eller shimsade direktkylande historier.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Kör nu processorn på 3.9GHz med stock CoreV (1.059) i manual mode, dvs att den inte drar upp volten när processorn går över 3.5GHz. Ska stresstesta någon timme eller så sen kan jag återkomma med resultat!

Edit: Kört 30 min nu och fått 66 grader som max temp med ovanstående inställningar. Jag har alltså gått ner 14 grader i max temp genom att låsa CoreV till stock, inte illa!