Köpsugen på ny TV - Råd & Tips välkomnas i ämnet :-)

Permalänk
Medlem

Köpsugen på ny TV - Råd & Tips välkomnas i ämnet :-)

Jag ska välja ny Tv till hushållet.
Vi har tidigare haft två Sony LCD och varit nöjda men nu märker man att panelerna börjar visa brister.
Och vi saknar vissa nya standarder och funktioner.
Tv skärmarna har dessutom överlevt två flyttar och cirkus 3 resp. 5 år med små barn och dess "slitage" (golvmoppar och leksaker har friskt slängts in i panelen med bidragande skador som pixelvis ljusgenomsläpp och div skavanker)

Vi använder Tv nästan uteslutande till Konsoll-spelande, film & serie. Vi har inte ens kopplat in Tv-signal mottagaren.
(Blaha-ha tv förslöar hjärnan och livet är på tok för kort för repriser och reklaminslag...)

Istället brukas Tvn av bl.a. en Intel Nuc MicroPc, Blu-Ray spelare, Xbox One & Xbox 360, Nintendo Wii & MHL för Mobil&surfplatta.

Vår nya TV måste vara lika bra på att hantera krävande Tv-spel som actionfyllda hollywoodrullar.

  • Äkta 100Hz eller bättre... Och inte massa nonsens prestanda som 400CMI, 800-bla-bla subfield och vad katten allt kallas idag. Mycket i kategorin uppdateringsfrekvens är ren lögn&dikt-nonsens som butikssäljare & fabrikörer fyller konsumenternas öron med att man köper Tv med "Super-sportbils-prestanda" i liknelse när man egentligen köper en Vw Passat där kartongen fått fräck prestanda-text och design från Porsche.

  • Vi söker dessutom funktioner som Passiv 3D. (aktiva 3D glasögon är ju mera känsligt för små hänsynslösa händer)

  • UHD är målet men en extremt bra panel i 1080p är också intressant.

  • Vi föredrar matt panel framför blank men som nämnt är andra kriterier viktigare så....

Kontrast, Svärta och övriga bildprestanda skall inte glömmas av men det känns som om man kommer rätt långt
med korrekt kalibrering och individuella inställningar för respektive bildkälla.
-Tv-spel, Blu-Ray alt. Nerladdat material t.ex. *.MKV..

För övrigt.
Jag hade tänkt besikta panelerna i butiker (Siba & Mediamarkt) som har många demo skärmar.
Men vad ska jag begära få se?
Butikernas egna demovideos och dylika visningsmaterial är (enligt min åsikt) mest förvillande ögon&öron-godis & propaganda för vissa säljargument tills kunden inte vet vad den själv vill ha.

(T.ex) -Philips kör en demovideo på SIBA, där två prickskyttar kikar från ett höghus tak och kameran panorerar både vertikalt, horisontellt och diagonalt för att visa de paneler som brister i just dessa kriterier.
Anime ska visst ställa krav på PAN&SCAN med sina panoreringar i full skärpa.

Så! -Jag söker tips på test-media som går att ladda ner och bränna ut på skiva. Alt. sekvenser ur film och sånt som kan visa på styrkor och brister.
Alla råd och tips är välkomna.

Permalänk
Skrivet av assarson:

Jag ska välja ny Tv till hushållet.
Vi har tidigare haft två Sony LCD och varit nöjda men nu märker man att panelerna börjar visa brister.
Och vi saknar vissa nya standarder och funktioner.
Tv skärmarna har dessutom överlevt två flyttar och cirkus 3 resp. 5 år med små barn och dess "slitage" (golvmoppar och leksaker har friskt slängts in i panelen med bidragande skador som pixelvis ljusgenomsläpp och div skavanker)

Vi använder Tv nästan uteslutande till Konsoll-spelande, film & serie. Vi har inte ens kopplat in Tv-signal mottagaren.
(Blaha-ha tv förslöar hjärnan och livet är på tok för kort för repriser och reklaminslag...)

Istället brukas Tvn av bl.a. en Intel Nuc MicroPc, Blu-Ray spelare, Xbox One & Xbox 360, Nintendo Wii & MHL för Mobil&surfplatta.

Vår nya TV måste vara lika bra på att hantera krävande Tv-spel som actionfyllda hollywoodrullar.

  • Äkta 100Hz eller bättre... Och inte massa nonsens prestanda som 400CMI, 800-bla-bla subfield och vad katten allt kallas idag. Mycket i kategorin uppdateringsfrekvens är ren lögn&dikt-nonsens som butikssäljare & fabrikörer fyller konsumenternas öron med att man köper Tv med "Super-sportbils-prestanda" i liknelse när man egentligen köper en Vw Passat där kartongen fått fräck prestanda-text och design från Porsche.

  • Vi söker dessutom funktioner som Passiv 3D. (aktiva 3D glasögon är ju mera känsligt för små hänsynslösa händer)

  • UHD är målet men en extremt bra panel i 1080p är också intressant.

  • Vi föredrar matt panel framför blank men som nämnt är andra kriterier viktigare så....

Kontrast, Svärta och övriga bildprestanda skall inte glömmas av men det känns som om man kommer rätt långt
med korrekt kalibrering och individuella inställningar för respektive bildkälla.
-Tv-spel, Blu-Ray alt. Nerladdat material t.ex. *.MKV..

För övrigt.
Jag hade tänkt besikta panelerna i butiker (Siba & Mediamarkt) som har många demo skärmar.
Men vad ska jag begära få se?
Butikernas egna demovideos och dylika visningsmaterial är (enligt min åsikt) mest förvillande ögon&öron-godis & propaganda för vissa säljargument tills kunden inte vet vad den själv vill ha.

(T.ex) -Philips kör en demovideo på SIBA, där två prickskyttar kikar från ett höghus tak och kameran panorerar både vertikalt, horisontellt och diagonalt för att visa de paneler som brister i just dessa kriterier.
Anime ska visst ställa krav på PAN&SCAN med sina panoreringar i full skärpa.

Så! -Jag söker tips på test-media som går att ladda ner och bränna ut på skiva. Alt. sekvenser ur film och sånt som kan visa på styrkor och brister.
Alla råd och tips är välkomna.

Vad jag vet finns inta TV skärmar som klarar över 60Hz. Kan väl vara dom med VA panel då. Men då får man använda annat än HDMI (om det ens finns med riktig 100Hz+).

4k är inte redo riktigt än och är riktigt dyrt om du vill ha något vettigt. Oled ska ersätta plasma (som är grym svärta), men oled är inte riktigt redo än (lite problem med hållbarhet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vill du ha en panel med bäst svärta och lägst responstid så är det plasma som gäller.
Plasmor är givetvis blanka men en blank panel visar färgerna bättre än en matt.
Inbränning är inget större problem idag men man bör ändå inte ha något som visar statisk bild någon längre period. Jag hade exempelvis inte rekommenderat att ha det som datorskärm.

Är 3D något att sukta efter? Nackdelen med passiva paneler (plasma) är väl att man alltid måste sitta upprätt för att få 3D-effekten?
Jag förstår inte varför uppdateringsfrekvensen är så viktig i ditt fall då varken konsolspel eller filmer har någon som helst nytta av det?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vill du ha en panel med bäst svärta och lägst responstid så är det plasma som gäller.
Plasmor är givetvis blanka men en blank panel visar färgerna bättre än en matt.
Inbränning är inget större problem idag men man bör ändå inte ha något som visar statisk bild någon längre period. Jag hade exempelvis inte rekommenderat att ha det som datorskärm.

Är 3D något att sukta efter? Nackdelen med passiva paneler (plasma) är väl att man alltid måste sitta upprätt för att få 3D-effekten?
Jag förstår inte varför uppdateringsfrekvensen är så viktig i ditt fall då varken konsolspel eller filmer har någon som helst nytta av det?

^Denna killen vet vad han snackar om, om du är film-njutare och vill ha riktigt djupa svärtor, och med rätt plasma kan du också få riktigt rika färger, så är det helt klart plasma som du skall köpa.
Som nämnt ovan, aktivera "inbränings skydd" i menyerna så känner tvn av om det är samma bild för länge ( vilket brukar vara ett antal timmar ) innan den stänger av sig själv, och då menar jag samma stillbild.

Man brukar ofta säga att om du ska se mycket på film så skall du satsa på Plasma, också om LCD TV:n blir för stor i Tum så brukar också plasma börja rekommenderas.

~Rikiru

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.