skulle 5ghz göra mitt hemmanätverk stabilare?

Permalänk
Medlem

skulle 5ghz göra mitt hemmanätverk stabilare?

Jag bor i studentkorridor i Uppsala med 10/10. Det finns över 20 andra wifi som jag ser via min dator om jag söker så det är tjockt med nätverk runt omkring mig.

Nu till mitt problem:

Jag har en väldigt instabil uppkoppling. tappar kontakten helt ibland och får även väldigt låga hastigheter. ligger oftast på runt 3-4mbit ner och runt 10 upp. Det går inte att se på youtube och knappt att använda till vardagligt surfande.

Routern i rummet är en gammal sketen Dlink DI-524,alltså G-standard. Det kan ju vara så att problemet ligger i att alla studenter streamar varje kväll här och att det är det som gör hastigheterna så otroligt låga och då kan jag inte göra så mycket åt saken, men innerst inne hoppas jag att nån av er kommer på något som kan ge mig något snabbare hastigheter. Att gå från 1000 till det här gör fysiskt ont.

Tror ni 5ghz skulle hjälpa mig? vad jag förstått så kan det ta bort störningar från andra wifi i området och kanske göra uppkopplingen mer stabil.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan mycket väl hjälpa. Först och främst så brukar det inte vara lika många som kör 5GHz, och för det andra så är räckvidden på 5GHz kortare, vilket också drar ner antalet nät som du kan se. Men kolla först med InSSIDer hur många nät du kan se på 5GHz bandet. Är det lika många som innan så är det kanske inte lönt att byta.

Jag kan inte låta bli att undra varför du alls kör trådlöst. Dra en kabel istället så slipper du bli störd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Funkar det utan problem om om du kör med kabel?
Tror definitivt att det kommer att hjälpa med 5ghz, så länge inte alla den andra även kör på detta nät.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funkar det utan problem om om du kör med kabel?
Tror definitivt att det kommer att hjälpa med 5ghz, så länge inte alla den andra även kör på detta nät.

ligger på minst det dubbla med kabel verkar det som, och får inga jobbiga laddavbrott när jag ska ladda hemsidor.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det kan mycket väl hjälpa. Först och främst så brukar det inte vara lika många som kör 5GHz, och för det andra så är räckvidden på 5GHz kortare, vilket också drar ner antalet nät som du kan se. Men kolla först med InSSIDer hur många nät du kan se på 5GHz bandet. Är det lika många som innan så är det kanske inte lönt att byta.

Jag kan inte låta bli att undra varför du alls kör trådlöst. Dra en kabel istället så slipper du bli störd.

jag har surfplatta och telefon också vilket är anledningen till det trådlösa. det verkar bli stabilare med kabel helt klart

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

ligger på minst det dubbla med kabel verkar det som, och får inga jobbiga laddavbrott när jag ska ladda hemsidor.

Skulle det kunna vara Telefon/surfplattan som orsakar detta??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem Inssider och kolla hur det ser ut runt dig, finns det "ledigt" utrymme på 5GHz bandet så slipper du troligen helt ifrån wifirelaterade störningar.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
Om du sen skaffar "5Ghz router" så kan du ge 5GHz ett eget ssid så kan du "tvinga" klienterna att bara ansluta dit och inte till 2,4GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Skulle det kunna vara Telefon/surfplattan som orsakar detta??

Jag använder alltid en sak i taget, så det borde inte vara något problem. De är alla ippkopplade till routern men de sitter inte och gör något. Routern är ju nästan 10 år gammal så den kanske har lite problem med flera mackapärer samtidigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Först och främst så har jag inget gott att säga om D-Links produkter, så bara där rekommenderar jag något annat.

Utöver det så kan du köra en s.k. "wifi analyzer" som kollar vilka kanaler som är mest belastade och testa ändra till en
som kanske inte har lika mycket trafik. Finns gratis appar att ladda ner till åtminstone android-telefoner som fixar detta.

Just din modell router verkar inte heller stödja dd-wrt, annars hade jag föreslagit det som en billig lösning, men en vettig router behöver inte kosta många hundralappar.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem Inssider och kolla hur det ser ut runt dig, finns det "ledigt" utrymme på 5GHz bandet så slipper du troligen helt ifrån wifirelaterade störningar.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
Om du sen skaffar "5Ghz router" så kan du ge 5GHz ett eget ssid så kan du "tvinga" klienterna att bara ansluta dit och inte till 2,4GHz.

Tog 3 minuter att ladda ner 4.5MB..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem Inssider och kolla hur det ser ut runt dig, finns det "ledigt" utrymme på 5GHz bandet så slipper du troligen helt ifrån wifirelaterade störningar.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html
Om du sen skaffar "5Ghz router" så kan du ge 5GHz ett eget ssid så kan du "tvinga" klienterna att bara ansluta dit och inte till 2,4GHz.

Skrivet av giplet:

Det kan mycket väl hjälpa. Först och främst så brukar det inte vara lika många som kör 5GHz, och för det andra så är räckvidden på 5GHz kortare, vilket också drar ner antalet nät som du kan se. Men kolla först med InSSIDer hur många nät du kan se på 5GHz bandet. Är det lika många som innan så är det kanske inte lönt att byta.

Jag kan inte låta bli att undra varför du alls kör trådlöst. Dra en kabel istället så slipper du bli störd.

Hur tycker ni det ser ut?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holmfrid:

Förutsatt att du skannat med en dator som har 5GHz nätverkskort så ser det ut som du har allt att vinna på en 5GHz router

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutsatt att du skannat med en dator som har 5GHz nätverkskort så ser det ut som du har allt att vinna på en 5GHz router

verkar som om min laptop inte har 5GHz-stöd i nätverkskortet. Jag kollade dock med mobil och surfplatta och det fanns bara två svaga 5GHz nätverk i ett hav av 2.4GHz.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holmfrid:

verkar som om min laptop inte har 5GHz-stöd i nätverkskortet. Jag kollade dock med mobil och surfplatta och det fanns bara två svaga 5GHz nätverk i ett hav av 2.4GHz.

Ja det lär ju bli bättre i vilket fall med 5GHz, du flyttar ju bort 2 enheter från 2,4 GHz och de får i sin tur fritt fram om du väljer en ledig kanal.
Det går kanske att byta nätverkskort i laptopen eller köra den med kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det lär ju bli bättre i vilket fall med 5GHz, du flyttar ju bort 2 enheter från 2,4 GHz och de får i sin tur fritt fram om du väljer en ledig kanal.
Det går kanske att byta nätverkskort i laptopen eller köra den med kabel ?

Japp kabel kan nog lösa det för laptopen, men blir en billig 5ghz router imorgon.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Det största problem du har är inte att det finns grannar, utan att man använder felaktig kanalplanering på 2.4GHz. Då kanalerna överlappar +2/-2 betyder det i praktiken att enbart kanal 1,6,11 *bör* användas.

Så vad händer om detta inte är fallet då? Det är väldigt troligt att folk lägger sig på andra kanaler än just 1,6,11 framförallt i hemma-miljöer p.g.a. okunskap.
En radio pratar 802.11 protokollet enbart. En radio som arbetar på exempelvis kanal 1 kan inte demodulera trafiken ifrån en klient som sänder på kanal 3. Kanal 3 överlappar med kanal 1. 802.11 trafiken ifrån kanal 3, är ur en radio på kanal 1:s perspektiv enbart noise och inte 802.11 trafik.

Normalt i 802.11 världen så lyssnar vi först innan vi sänder för att verifiera oss om att ingen annan sänder, då det är ett delat medium så kan flera helt enkelt inte sända samtidigt. Om vi inte kan se den befintliga trafiken i luften som just 802.11 trafik så har vi oerhört mkt svårare att detektera den, vilket i praktiken betyder att vi kommer sända våran trafik samtidigt - vilket skapar kollision i luften och bådas överföringen blir ohörbara och måste sändas om.

Hade våran granne valt att nyttja samma kanal som oss istället hade vår radio kunnat demodulera trafiken, kunna läsa av duration fältet i 802.11 paketet och ha full förståelse för när grannen sänt klart. Vi flikar in vår trafik när mediumet är tomt och ingen av oss behöver göra några omsändningar. Båda kan nyttja mediet betydligt mer effektivt.
Så tyvärr är det så att en granne som inte följer 1,6,11 planeringen stör ut inte bara en utan två av dessa kanaler. En granne på kanal 3 stör ut både kanal 1 och kanal 6.

På 5GHz bandet har du väldigt förenklat inte denna problematik (kanalerna överlappar faktiskt varandra en del, så två närliggande accesspunkter bör inte ligga på grannkanaler, t.ex. 44 och 48) men den största vinningen är att det finns betydligt mer än bara 3 kanaler att välja på. I Sverige finns hela 4 (UNII-1) + 4 (UNII-2) + 11 (UNII-2 Extended) = 19 kanaler att välja på.
Även om vi bundlar dessa 19x 20MHz kanaler till 9x 40MHz kanaler så är det fortfarande oerhört mkt mer än dom 3 vi har på 2.4GHz så detta är ett betydligt lämpligare band i ditt fall i alla lägen.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Du bör definitivt byta router oavsett, för jag antar att du kör WEP kryptering för att det är allt din router klarar av? (WEP är i princip okrypterat)

Köp ny router slå på 5GHz och kör WPA2/AES.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Legendarisk

Att diskutera elöverkänslighet hjälper inte frågeställaren, tillbaks till ämnet.

*** Tråd rensad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

20 MHz separation finns mellan kanal 1, 5, 9 och 13 och det att det finns egentligen bara fyra kanaler. Alla andra kanaler går in i varandra!
Tyvärr används kanal 1, 5, 9 och 13 mycket sällan. Det har blivit standard att använda kanal 1, 6 och 11. Routrar och accesspunkter brukar ¤använda någon av dessa tre kanaler när de väljer kanal automatiskt.
Det gör att vi inte ens har fyra användbara kanaler att använda oss av utan bara tre. Det hade varit kanon att börja om från början och använda 4 kanal upplägget, men det kräver att alla routers och accesspunkter inklusive alla grannars ändrat kanal samtidigt. Genom att använda exempelvis kanal 3 störs både utrustning på kanal 1 och på kanal 6.

Ett trådlöst nätverk måste egentligen ta 40 MHz i anspråk för att nå de högsta möjliga hastigheterna på 2,4 GHz-bandet. Observera att det inte går att forcera användning av 40 MHz breda kanaler. Det beror på routrarnas och accesspunkternas grannsämjeläge. Om en accesspunkt skulle ta upp 40 MHz av 2,4 GHz-bandet skulle det knappt bli något frekvensutrymme över för grannarna. Routrar och accesspunkter känner därför av om det finns några andra trådlösa nätverk i närheten. Om det finns andra routrar och accesspunkter i närheten smalnar de av kanalbredden till 20 MHz, vilket leder till att databandbredden (Mb/s) till den aktuella routern eller accesspunkten sänks betydligt. Av denna anledning är det önskvärt att om möjligt använda 40 MHz breda kanaler så länge huset endast har en router alternativt endast en accesspunkt.

Med flera accesspunkter i samma byggnad bör däremot 20 MHz breda kanaler ¤användas. Skälet till det må låta konstigt, men det är för att i sådana sammanhang ger 20 MHz breda kanaler bäst prestanda! Det begränsar visserligen hur höga hastigheter varje enskild klient kan komma upp i, men det ökar den totala kapaciteten för hela det trådlösa nätverket!

Anledningen till att den totala kapaciteten i nätverket ökar är att två accesspunkter med överlappande täckning inte bör kommunicera på samma kanal. Med 20 MHz breda kanaler finns det som tidigare nämnt tre kanaler att välja mellan. Med 40 MHz breda kanaler finns det bara två, vilket gör det synnerligen svårt att installera många accesspunkter utan att två av dem som använder samma kanal överlappar varandra någonstans (framförallt om störningar från eventuella grannätverk också räknas in).

Att välja 20 MHz breda kanaler gör att en enskild anslutning aldrig kan bli snabbare än 217 Mb/s. Nätverkets totala kapacitet kan samtidigt bli enorm. Ett två ströms baserat Wireless N-nätverk med fyra stycken 20 MHz-accesspunkter utspridda på kanal 1, 6 och 11 kan i teorin skyffla 144 Mb/s per accesspunkt och således totalt 576 Mb/s. ¤Genom att lägga till ytterligare två accesspunkter ökar den totala kapaciteten till 864 Mb/s. Det gäller bara att vara strategisk vid kanalvalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege63:

20 MHz separation finns mellan kanal 1, 5, 9 och 13 och det att det finns egentligen bara fyra kanaler. Alla andra kanaler går in i varandra!
Tyvärr används kanal 1, 5, 9 och 13 mycket sällan. Det har blivit standard att använda kanal 1, 6 och 11. Routrar och accesspunkter brukar ¤använda någon av dessa tre kanaler när de väljer kanal automatiskt.
Det gör att vi inte ens har fyra användbara kanaler att använda oss av utan bara tre. Det hade varit kanon att börja om från början och använda 4 kanal upplägget, men det kräver att alla routers och accesspunkter inklusive alla grannars ändrat kanal samtidigt. Genom att använda exempelvis kanal 3 störs både utrustning på kanal 1 och på kanal 6.

Ett trådlöst nätverk måste egentligen ta 40 MHz i anspråk för att nå de högsta möjliga hastigheterna på 2,4 GHz-bandet. Observera att det inte går att forcera användning av 40 MHz breda kanaler. Det beror på routrarnas och accesspunkternas grannsämjeläge. Om en accesspunkt skulle ta upp 40 MHz av 2,4 GHz-bandet skulle det knappt bli något frekvensutrymme över för grannarna. Routrar och accesspunkter känner därför av om det finns några andra trådlösa nätverk i närheten. Om det finns andra routrar och accesspunkter i närheten smalnar de av kanalbredden till 20 MHz, vilket leder till att databandbredden (Mb/s) till den aktuella routern eller accesspunkten sänks betydligt. Av denna anledning är det önskvärt att om möjligt använda 40 MHz breda kanaler så länge huset endast har en router alternativt endast en accesspunkt.

Med flera accesspunkter i samma byggnad bör däremot 20 MHz breda kanaler ¤användas. Skälet till det må låta konstigt, men det är för att i sådana sammanhang ger 20 MHz breda kanaler bäst prestanda! Det begränsar visserligen hur höga hastigheter varje enskild klient kan komma upp i, men det ökar den totala kapaciteten för hela det trådlösa nätverket!

Anledningen till att den totala kapaciteten i nätverket ökar är att två accesspunkter med överlappande täckning inte bör kommunicera på samma kanal. Med 20 MHz breda kanaler finns det som tidigare nämnt tre kanaler att välja mellan. Med 40 MHz breda kanaler finns det bara två, vilket gör det synnerligen svårt att installera många accesspunkter utan att två av dem som använder samma kanal överlappar varandra någonstans (framförallt om störningar från eventuella grannätverk också räknas in).

Att välja 20 MHz breda kanaler gör att en enskild anslutning aldrig kan bli snabbare än 217 Mb/s. Nätverkets totala kapacitet kan samtidigt bli enorm. Ett två ströms baserat Wireless N-nätverk med fyra stycken 20 MHz-accesspunkter utspridda på kanal 1, 6 och 11 kan i teorin skyffla 144 Mb/s per accesspunkt och således totalt 576 Mb/s. ¤Genom att lägga till ytterligare två accesspunkter ökar den totala kapaciteten till 864 Mb/s. Det gäller bara att vara strategisk vid kanalvalet.

1,5,9,13 radioplaneringen fungerar inte så jättebra i verkligheten. Dels finns det alldeles för många andra nät som nyttjar 1,6,11 som du själv säger, dels så riskerar du att skapa problem för amerikanska klienter som inte stödjer kanal 13.

Visa signatur

Networking geek, #28735