980 vs 580, någon som sett några bra CUDA tester?

Permalänk

980 vs 580, någon som sett några bra CUDA tester?

Då både 6 och 7 serien var stora besvikelser vad gäller CUDA undrar jag om det äntligen kommit ett kort som slår 580 i CUDA applikationer. SWEC missade ju helt att ta med 580 i deras test och jag har svårt att hitta jämförelser mellan dem.

Om man kombinerar ovanstående två tester så är 970 långsammare än 580 och 980 en 15% snabbare än 580. Denna uppskattning gör mig inte direkt intresserad av att uppgradera, men 580 är plågsamt långsamt i spel, och det är lite surt att tvingas ha kass prestanda där bara för att man behöver CUDA-prestanda i andra program.

Råd?

Permalänk
Medlem

En nyfiken fråga bara; vad använder du CUDA till annars? Och är CUDA aktivt under spelande? (noob på detta just).

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Då både 6 och 7 serien var stora besvikelser vad gäller CUDA undrar jag om det ändligen kommit ett kort som slår 580 i CUDA applikationer. SWEC missade ju helt att ta med 580 i deras test och jag har svårt att hitta jämförelser mellan dem.
http://media.bestofmicro.com/B/Z/385343/original/19-CUDA-3ds-...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8033?k=aff5820dc4568...

Om man kombinerar ovanstående två tester så är 970 långsammare än 580 och 980 en 15% snabbare än 580. Denna uppskattning gör mig inte direkt intresserad av att uppgradera, men 580 är plågsamt långsamt i spel, och det är lite surt att tvingas ha kass prestanda där bara för att man behöver CUDA-prestanda i andra program.

Råd?

Nu är jag själv inte så insatt i just CUDA men om jag nu skulle tolka graferna med antagandet att gtx 770 ~= gtx 680, och graferna visar ju helt galet olika många sekunder men om den övre grafen visar något som tar 10x så lång tid att beräkna. Då skulle det ju i detta fall göra gtx 780 och gtx 580 relativt ekvavilenta medans gtx 970, 780 ti och 980 skulle dra ifrån och landa i den övre grafen någonstans runt 220 sekunder respektiver 19 sekunder.

Slutsats så är det ju värt att uppa till ett gtx 970 oxå då det inte verkar vara långsammare än 580 som du påstår?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Du får kanske vänta på "Titan2".

Eller fylla en cuda rig med 580s, tror det kan hamna några billiga på marknaden snart

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad för program är det du använder? Skillnaden mellan de olika nvidia korten skiljer ju sig avsevärt beroende på vad man ska göra, i vissa fall är ju 680 snabbare än 580 och ibland är 580 snabbare än titan så det är ju inte helt svartvitt.

Anandtech gjorde ju ett compute-test dock inte CUDA specifikt och där ser iaf 980 riktigt lovande ut. http://www.anandtech.com/show/8526/nvidia-geforce-gtx-980-rev...

Permalänk
Medlem

olika cad och renderingsprogram gillar CUDA. och sitter man med det 40h/veckan så gör dom siffrorna mycket!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

En nyfiken fråga bara; vad använder du CUDA till annars? Och är CUDA aktivt under spelande? (noob på detta just).

Spel är till min kännedom ej beroende av CUDA. Jag tror att det finns ett par spel som kan använda det för PhysX och dylika effekter.

Skrivet av LeJoke:

Slutsats så är det ju värt att uppa till ett gtx 970 oxå då det inte verkar vara långsammare än 580 som du påstår?

Jag läste på 780Ti istället för 780 så du har rätt att 970 är några procent snabbare än 580. Det känns surt att betala 3000 för en rätt marginell förbättring dock.

Skrivet av BergEr:

Du får kanske vänta på "Titan2".
Eller fylla en cuda rig med 580s, tror det kan hamna några billiga på marknaden snart

Titan var ju ett rejält misslyckande i mina ögon. Den presterade inte så mycket bättre än 580 trots att den hade en mer än dubbelt så stor kärna och drog mer ström trots mindre tillverkningsteknik. Titan har 7.1 miljarder transistorer till skillnad från 580 med 3 miljarder. hade de gjort ett 580 med samma tillverkningsteknik och fått ner strömflrbrukningen hade de haft en hälften så stor kärna med nästan samma prestanda. Så nej, jag vill inte ha ett Titan 2.

Edit: Det är också 580 jag nu kör på, och att lägga till två 580 3GB för en tusenlapp styck är ju ett alternativ. Strömförbrukningen ökar ju rätt brutalt men påverkar inte kostnanden riktigt upp till priset för två 980.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Då både 6 och 7 serien var stora besvikelser vad gäller CUDA undrar jag om det ändligen kommit ett kort som slår 580 i CUDA applikationer. SWEC missade ju helt att ta med 580 i deras test och jag har svårt att hitta jämförelser mellan dem.
http://media.bestofmicro.com/B/Z/385343/original/19-CUDA-3ds-...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8033?k=aff5820dc4568...

Om man kombinerar ovanstående två tester så är 970 långsammare än 580 och 980 en 15% snabbare än 580. Denna uppskattning gör mig inte direkt intresserad av att uppgradera, men 580 är plågsamt långsamt i spel, och det är lite surt att tvingas ha kass prestanda där bara för att man behöver CUDA-prestanda i andra program.

Råd?

Var verkligen 6+7 serien stora besvikelser?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Titan var ju ett rejält misslyckande i mina ögon. Den presterade inte så mycket bättre än 580 trots att den hade en mer än dubbelt så stor kärna och drog mer ström trots mindre tillverkningsteknik. Titan har 7.1 miljarder transistorer till skillnad från 580 med 3 miljarder. hade de gjort ett 580 med samma tillverkningsteknik och fått ner strömflrbrukningen hade de haft en hälften så stor kärna med nästan samma prestanda. Så nej, jag vill inte ha ett Titan 2.

Edit: Det är också 580 jag nu kör på, och att lägga till två 580 3GB för en tusenlapp styck är ju ett alternativ. Strömförbrukningen ökar ju rätt brutalt men påverkar inte kostnanden riktigt upp till priset för två 980.

Jo men nu ska det vara baserat på 900 serien så lite bättre än första titan

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322228-gm200-a1...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

olika cad och renderingsprogram gillar CUDA. och sitter man med det 40h/veckan så gör dom siffrorna mycket!

Var det mitt inlägg du svarade på? Isf fattade du nog inte min fråga. Jag frågade efter specifikt program eftersom de olika korten presterar så pass olika i olika program. Han säger att Titan är ett misslyckande men om man sitter i typ i blender eller octance så är det ju kanon iom att det slaktar gtx 580 i just de programmen, men i typ Autocad är det tvärtom (autocad är väl dock directx?). Blir ju jävla märkligt när han postar benchmarks från helt olika program och drar någon slutsats utifrån det (iray och blender), han borde isf ha länkat denna från tomhardware om han nu vill jämföra något med sweclockers blender test

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drakelito:

Var verkligen 6+7 serien stora besvikelser?

När det kom till CUDA, ja!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag läste på 780Ti istället för 780 så du har rätt att 970 är några procent snabbare än 580. Det känns surt att betala 3000 för en rätt marginell förbättring dock.

970 är 15% snabbare ja. Vill du åt spelprestandan så kan du ju se det som att det är den du betalar för och får de 15% på köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Var det mitt inlägg du svarade på? Isf fattade du nog inte min fråga. Jag frågade efter specifikt program eftersom de olika korten presterar så pass olika i olika program. Han säger att Titan är ett misslyckande men om man sitter i typ i blender eller octance så är det ju kanon iom att det slaktar gtx 580 i just de programmen, men i typ Autocad är det tvärtom (autocad är väl dock directx?). Blir ju jävla märkligt när han postar benchmarks från helt olika program och drar någon slutsats utifrån det (iray och blender), han borde isf ha länkat denna från tomhardware om han nu vill jämföra något med sweclockers blender test
http://media.bestofmicro.com/4/T/392861/original/07-CUDA-02-B...

Jag tittade en del på den men den saknar 780. Man kan försöka jämföra ner mot 680, men 680 finns dock ej med i swec test tex. Dessutom vet man inte vilka builds av blender de använder mer specifikt, vilken version av cuda kärnan de är kompilerade med. 580 är välkänt som bra i och stod sig bra mot 780 i cycles med rätt build till exempel. När jag testade 770 blev det slaget av mitt gamla 580 till exempel. Jag är medveten om att det är oerhört svårt att försöka använda flera olika reviews för att hitta hur de står sig mot varandra och det var därför jag frågade om någon visste av ett test där de jämförs direkt mot varandra. Jag tenderar att undvika att läsa swec tester då deras testmetodik har varit rätt kass genom åren. Tog mest med den som referens då jag ändå postar frågan här.

Som det ser ut nu kan jag använda 4st 580 för 750kr/st eller ett 970 för 3000kr.
Det förstnämnda alternativet är ca 3,5ggr bättre än ett 970 om det stämmer att ett 970 är 15% bättre än ett 580.

Titan 2 är nog inte intressant heller då det lär kosta kosta 1000% mer än ett 580 och bara vara 30-40% bättre.

Edit: Elkostnad:
1kW vs 250W
Om elen kostar 80öre/kWh så kostar det första alternativet 60öre mer per timme att använda i load. Om riggen körs maxbelastad 8h per dag kostar den 144kr mer per månad. Det tar ett bra tag för elkostnaden att väga upp ett strömsnålare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag tittade en del på den men den saknar 780. Man kan försöka jämföra ner mot 680, men 680 finns dock ej med i swec test tex. Dessutom vet man inte vilka builds av blender de använder mer specifikt, vilken version av cuda kärnan de är kompilerade med. 580 är välkänt som bra i och stod sig bra mot 780 i cycles med rätt build till exempel. När jag testade 770 blev det slaget av mitt gamla 580 till exempel. Jag är medveten om att det är oerhört svårt att försöka använda flera olika reviews för att hitta hur de står sig mot varandra och det var därför jag frågade om någon visste av ett test där de jämförs direkt mot varandra. Jag tenderar att undvika att läsa swec tester då deras testmetodik har varit rätt kass genom åren. Tog mest med den som referens då jag ändå postar frågan här.

Som det ser ut nu kan jag använda 4st 580 för 750kr/st eller ett 970 för 3000kr.
Det förstnämnda alternativet är ca 3,5ggr bättre än ett 970 om det stämmer att ett 970 är 15% bättre än ett 580.

Titan 2 är nog inte intressant heller då det lär kosta kosta 1000% mer än ett 580 och bara vara 30-40% bättre.

Edit: Elkostnad:
1kW vs 250W
Om elen kostar 80öre/kWh så kostar det första alternativet 60öre mer per timme att använda i load. Om riggen körs maxbelastad 8h per dag kostar den 144kr mer per månad. Det tar ett bra tag för elkostnaden att väga upp ett strömsnålare kort.

Haha måste jag fråga en tredje gång vilket program det gäller? Om det är blender så är det väl bara att köpa ett begagnat Titan nu när folk köper 980, de lär väl bli billiga snart. Igen du kan inte slänga runt med generella siffror eftersom det skiljer sig så stort från program till program.

Hur är SLI-skalningen i det program du använder för den delen? Stödjer det ens SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Var det mitt inlägg du svarade på? Isf fattade du nog inte min fråga. Jag frågade efter specifikt program eftersom de olika korten presterar så pass olika i olika program. Han säger att Titan är ett misslyckande men om man sitter i typ i blender eller octance så är det ju kanon iom att det slaktar gtx 580 i just de programmen, men i typ Autocad är det tvärtom (autocad är väl dock directx?). Blir ju jävla märkligt när han postar benchmarks från helt olika program och drar någon slutsats utifrån det (iray och blender), han borde isf ha länkat denna från tomhardware om han nu vill jämföra något med sweclockers blender test
http://media.bestofmicro.com/4/T/392861/original/07-CUDA-02-B...

Nej! Jag svarade på någons fråga om vad coda är tillför!

autocad är nog directx, Navisworks är väl cuda? för mig att vi körde nån version som utnyttjade cuda processorer och det var en skillnad (några år sedan)

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Haha måste jag fråga en tredje gång vilket program det gäller? Om det är blender så är det väl bara att köpa ett begagnat Titan nu när folk köper 980, de lär väl bli billiga snart. Igen du kan inte slänga runt med generella siffror eftersom det skiljer sig så stort från program till program.

Det gäller främst ett par olika renderingsmotorer, däribland cycles som är populärt till blender. Som jag nämnde är dock testerna vad gäller dena skjuvade åt olika håll beroende på build och CUDA version den är kompilerad med.

Skrivet av sKRUVARN:

Hur är SLI-skalningen i det program du använder för den delen? Stödjer det ens SLI?

SLI används ej i CUDA sammanhang, därav blir skalningen närapå 100%. Det går att köra uppemot 6st 580 i samma rigg med hyffsat vanliga desktop mobon då 16x ej tillför något över 1x slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Då både 6 och 7 serien var stora besvikelser vad gäller CUDA undrar jag om det äntligen kommit ett kort som slår 580 i CUDA applikationer. SWEC missade ju helt att ta med 580 i deras test och jag har svårt att hitta jämförelser mellan dem.
http://media.bestofmicro.com/B/Z/385343/original/19-CUDA-3ds-...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8033?k=aff5820dc4568...

Om man kombinerar ovanstående två tester så är 970 långsammare än 580 och 980 en 15% snabbare än 580. Denna uppskattning gör mig inte direkt intresserad av att uppgradera, men 580 är plågsamt långsamt i spel, och det är lite surt att tvingas ha kass prestanda där bara för att man behöver CUDA-prestanda i andra program.

Råd?

Jag tror inte att man kan dra några slutsatser alls av att väga delresultat från två olika tester mot varandra med tanke på hur mycket GP/GPU-prestandan spretar beroende på applikation.

Skrivet av lord_moggo:

Jag tittade en del på den men den saknar 780. Man kan försöka jämföra ner mot 680, men 680 finns dock ej med i swec test tex. Dessutom vet man inte vilka builds av blender de använder mer specifikt, vilken version av cuda kärnan de är kompilerade med. 580 är välkänt som bra i och stod sig bra mot 780 i cycles med rätt build till exempel. När jag testade 770 blev det slaget av mitt gamla 580 till exempel. Jag är medveten om att det är oerhört svårt att försöka använda flera olika reviews för att hitta hur de står sig mot varandra och det var därför jag frågade om någon visste av ett test där de jämförs direkt mot varandra. Jag tenderar att undvika att läsa swec tester då deras testmetodik har varit rätt kass genom åren. Tog mest med den som referens då jag ändå postar frågan här.

Som det ser ut nu kan jag använda 4st 580 för 750kr/st eller ett 970 för 3000kr.
Det förstnämnda alternativet är ca 3,5ggr bättre än ett 970 om det stämmer att ett 970 är 15% bättre än ett 580.

Titan 2 är nog inte intressant heller då det lär kosta kosta 1000% mer än ett 580 och bara vara 30-40% bättre.

Edit: Elkostnad:
1kW vs 250W
Om elen kostar 80öre/kWh så kostar det första alternativet 60öre mer per timme att använda i load. Om riggen körs maxbelastad 8h per dag kostar den 144kr mer per månad. Det tar ett bra tag för elkostnaden att väga upp ett strömsnålare kort.

Glöm inte kostnaden för ett par rejäla hörselskydd om du tänker köra 4st 580

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Om man använder 780 som finns med i båda testerna som referens får man:
Ett 580 har 110% av prestandan från ett 780.
Ett 970 har 118% av prestandan från ett 780.
Ett 980 har 137% av prestandan från ett 780.

Om vi normaliserar så att 580 blir referens får man:
780 har 91% av prestandan från ett 580.
970 har 107% av prestandan från ett 580.
980 har 125% av prestandan från ett 580.

Skrivet av giplet:

970 är 15% snabbare ja. Vill du åt spelprestandan så kan du ju se det som att det är den du betalar för och får de 15% på köpet.

Så ett 970 är 7% snabbare än ett 580, inte 15%.

Edit: Allt är en approximation. Det diffar i builds, versioner, scen och fabrikat av korten, men deras relativa prestanda gentemot varandra lär ge en uppskattning i alla fall. Jag hoppas att det kommer ut någon direkt jämförelse, för ett 590 slår ett 980 rätt brutalt som det ser ut som just nu.

Permalänk

Vet någon om det kommer att komma 970 eller 980 med mer minne som det gjorts med tidigare generationer?

780 hade lägre prestanda än 580, men mer minne hos 7 serien lockade när den lanserades vill jag minnas. 580 finns med 3GB vram, och det taket är lätt att slå i, men 4GB hos 9 serien känns inte som en tillräckligt stor anledning att byta. Kommer kanske 970 att komma med dubbelt vram precis som 580 gjorde med sina då 1,5GB och 3GB?

I så fall skulle jag lätt lägga 3-4000kr på ett 970 8GB för minnets skull (och 7% mer prestanda än ett 580)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Det gäller främst ett par olika renderingsmotorer, däribland cycles som är populärt till blender. Som jag nämnde är dock testerna vad gäller dena skjuvade åt olika håll beroende på build och CUDA version den är kompilerad med.

BMW scenen som jag länkade resultat ifrån tidigare är benchmark för cycles. Klart olika builds skiljer sig åt men Titan krossar gtx580 i cycles hur som helst. 780 där emot är som sagt inte lika hett men var mer detta jag reagera på "Titan var ju ett rejält misslyckande i mina ögon. Den presterade inte så mycket bättre än 580" och sen postar du benchmark från ett program där Titan är mer än dubbelt så snabbt som ett 580.

Men är det 100% skalning så är det ju bara att köra på massa 580 i vilket fall som helst om du är ute efter pris/prestanda, 980 hade ju vart tvungen att prestera flera 100% bättre än 580 annars Kan som sagt även vara värt att hålla utkik efter ett begagnat titan, kanske går att hitta för vad ett 980 eller ett 780 går på.

Skrivet av lord_moggo:

Vet någon om det kommer att komma 970 eller 980 med mer minne som det gjorts med tidigare generationer?

780 hade lägre prestanda än 580, men mer minne hos 7 serien lockade när den lanserades vill jag minnas. 580 finns med 3GB vram, och det taket är lätt att slå i, men 4GB hos 9 serien känns inte som en tillräckligt stor anledning att byta. Kommer kanske 970 att komma med dubbelt vram precis som 580 gjorde med sina då 1,5GB och 3GB?

I så fall bskulle jag lätt lägga 3-4000kr på ett 970 8GB för minnets skull (och 7% mer prestanda än ett 580)

Men herregud vad svårt det var att förstå att det beror på program. Tycker du att det är rättvist att visa detta benchmark och sen säga att 780 är ett bättre CUDA kort än 580? Skriv att 780 är sämre för blender än 580 om du nu pratar om hur korten presterar i blender.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

BMW scenen som jag länkade resultat ifrån tidigare är benchmark för cycles. Klart olika builds skiljer sig åt men Titan krossar gtx580 i cycles hur som helst. 780 där emot är som sagt inte lika hett men var mer detta jag reagera på "Titan var ju ett rejält misslyckande i mina ögon. Den presterade inte så mycket bättre än 580" och sen postar du benchmark från ett program där Titan är mer än dubbelt så snabbt som ett 580.

Jag syftade på att Titan med dess GK110 krävde...

-mer än dubbelt så stor kärna (7.1 vs 3 miljarder transistorer)
-betydligt mycket mindre tillverkningsteknik och ändå högre strömförbrukning
-3ggr så högt lanseringspris och 10ggr så högt dagspris

...för att slå 580 och dess GF110.

Sedan kan vi dra in och jämföra 590 mot Titan. 590 är i princip 2st 580, så kring 6miljarder transistorer och hyffsat likvärdig med 980.

Jag kan inte se det som något annat än ett misslyckande. GF110 släpptes år 2010 och GK110 släpptes 2013. Hade GF110 kärnan dubblerats i storlek hade den fortfarande varit mindre än GK110 och trots detta utpresterat den. Hade GF110 gjorts med samma tillverkningsteknik som GK110 hade den också fått lägre strömförbrukning.

Hade de återlanserat den 3 år gamla arkitekturen hade den med andra ord utpresterat Titan. Du får gärna skriva varför du tycker att Titan var bra, jag ser det då inte.

Edit: I korthet, ett 590 tillverkat med Titan's 28nm hade med sina 6 miljarder transistorer presterat ungefär som ett Titan, som då också då drar mer ström pga 18% större kärna vid samma tillverkningsnod. De tre åren av utveckling av arkitekturen Kepler åstadkom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Då både 6 och 7 serien var stora besvikelser vad gäller CUDA undrar jag om det äntligen kommit ett kort som slår 580 i CUDA applikationer. SWEC missade ju helt att ta med 580 i deras test och jag har svårt att hitta jämförelser mellan dem.
http://media.bestofmicro.com/B/Z/385343/original/19-CUDA-3ds-...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8033?k=aff5820dc4568...

Om man kombinerar ovanstående två tester så är 970 långsammare än 580 och 980 en 15% snabbare än 580. Denna uppskattning gör mig inte direkt intresserad av att uppgradera, men 580 är plågsamt långsamt i spel, och det är lite surt att tvingas ha kass prestanda där bara för att man behöver CUDA-prestanda i andra program.

Råd?

Köp ett 970/980 till spel och kör dina renderingar på 580 kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag syftade på att Titan med dess GK110 krävde...

-mer än dubbelt så stor kärna (7.1 vs 3 miljarder transistorer)
-betydligt mycket mindre tillverkningsteknik och ändå högre strömförbrukning
-3ggr så högt lanseringspris och 10ggr så högt dagspris

...för att slå 580 och dess GF110.

Sedan kan vi dra in och jämföra 590 mot Titan. 590 är i princip 2st 580, så kring 6miljarder transistorer och hyffsat likvärdig med 980.

Jag kan inte se det som något annat än ett misslyckande. GF110 släpptes år 2010 och GK110 släpptes 2013. Hade GF110 kärnan dubblerats i storlek hade den fortfarande varit mindre än GK110 och trots detta utpresterat den. Hade GF110 gjorts med samma tillverkningsteknik som GK110 hade den också fått lägre strömförbrukning.

Hade de återlanserat den 3 år gamla arkitekturen hade den med andra ord utpresterat Titan. Du får gärna skriva varför du tycker att Titan var bra, jag ser det då inte.

Se mitt editerade tidigare inlägg.

I rätt applikationer är titan ett bra kort, sen om det är värt priset är en annan fråga. Men prestandavinsten är hög, vet inte vad du förväntar dig, att man ser gigantiska prestandaökningar är inte så vanligt nu för tiden. Titan har väl ändå dubbelt så hög SP som 580, ännu högre DP och fyra gånger mer VRAM, sen är det såklart tråkigt att vissa program inte verkar lyckas utnyttja det men Titan blir inte ett dåligt kort bara för att det är lämpligare för dig att köpa ett till 580. Sen är det märkligt att du klagar över prestandan när vi faktiskt pratar om det renderingsprogrammet som titan typ funkar bäst i. Finns flera program där titan faktiskt är rätt dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_moggo:

Hade de återlanserat den 3 år gamla arkitekturen hade den med andra ord utpresterat Titan. Du får gärna skriva varför du tycker att Titan var bra, jag ser det då inte.

För att är helt olika kretsuppbyggnad. Anandtech gick igenom Titan och GK110 riktigt bra vid release, kan vara värt för dig att läsa.

http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-...

http://www.anandtech.com/show/6760/nvidias-geforce-gtx-titan-...

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Men herregud vad svårt det var att förstå att det beror på program. Tycker du att det är rättvist att visa detta benchmark och sen säga att 780 är ett bättre CUDA kort än 580? Skriv att 780 är sämre för blender än 580 om du nu pratar om hur korten presterar i blender.
http://media.bestofmicro.com/C/1/385345/original/21-CUDA-Octa...

Jag vet mycket väl att det skiljer, det är därför det är så svårt att hitta vettiga tester och hela anledningen till tråden. Ju fler tester ju bättre bild kan man få. Jag har försökt välja de som är mest relevanta för just min användning, i detta fall de som fokuserar på SPFP prestanda. Jag skrev inte det i början då jag antog att de flesta inte är såpass insatta i CUDA. I korthet:

Jag söker single precision floating point prestanda och mycket ram.

Som det ser ut nu är 580 det ideala för det förstanämnda, men saknar det senare. Frågan är hur mycket av en kompromiss man måste göra med SPFP för att få mer vram med ett Titan eller 980.

Permalänk

Om man ska tro Guru3D har OCUK sagt at 8GB modeller är på väg på både 970 och 980. Det kan nog vara det som får mig att införskaffa 970 även om vinsten i beräkningsprestanda är marginell över ett 580 och sämre än att köpa flera 580 till samma peng.

Permalänk
Medlem

Gick själv från GTX 580 1.5GB SuperClocked SLI, till GTX 780 Ti 3GB. Sen köpte jag ett till kort för 140+ FPS

Rätt stor skillnad. Märktes på FPSen rejält

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/19380-geforce-gtx-980m-far-8...

Detta antyder i mina ögon också att det kan finnas potential för 980 och 970 med 8GB vram på stationära inom en snar framtid också.