PCI-e port trasig efter grafikkortet paja?

Permalänk

PCI-e port trasig efter grafikkortet paja?

Hej!

Det var så att jag satt och spela här om dagen när det knäppte till i datorn och skärmen blev svart till följd av att datorn starta om och började lukta bränt.
Det första man gjorde var att stänga av datorn och dra ur strömkabeln och börja felsöka. Kunde ganska snabbt konstatera att det var grafikkortet som hade gått genom att lukta sig fram.
Som tur var hade jag garanti kvar, så det var inga problem att få ut ett nytt. Bytte från ett MSI gtx 780 --> Asus gtx 780 ti
När jag väl hade satt in det nya graffet i datorn och kopplat in allt och skulle starta den så drar fläktarna på grafikkortet igång på 100% men jag får ingen bild till skärmen. Så min första tanke var att det kanske var något fel på det nya kortet, så jag plocka ur det igen satte i det i en annan dator men där fungera det utan problem. Så jag satte tillbaka det igen i min dator provade att både uppdatera bios och göra en reset av cmos, dock utan framsteg. Har till och med installerat om windows men det hjälpte inte heller.
Som sista sak att prova så flyttade jag kortet till en annan port och till min förvåning så fungera allt som det skulle.

Så nu undrar jag om det är någon som vet vad det kan vara för fel?

Dator specs:

Asus Z87 Deluxe
i7-4770k
ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCUII OC

/FylleBult

Permalänk
Medlem

Det låter som att grafikkortet skadade PCI-E-porten när det gick sönder, upp till 75W kan ju levereras via PCI-E 3.0 till grafikkortet.
Hade ett nätagg som gick åt helvette för ett par år sedan och det toastade moderkortet, DVD-spelaren och en av hårddiskarna hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Entusiast

Om jag nu inte tar helt fel, så är de flesta PCIe portarna direktanslutna till processorn, då det är där man har placerat PCIe-kontrollern.

Har ni möjligheten att testa processorn på annat håll, så gör det. Och då är det PCIe portarna som bör testas.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Testat o byta nätagg?

Glöm det bra om jag läser all text

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Om jag nu inte tar helt fel, så är de flesta PCIe portarna direktanslutna till processorn, då det är där man har placerat PCIe-kontrollern.

Har ni möjligheten att testa processorn på annat håll, så gör det. Och då är det PCIe portarna som bör testas.

Ska höra mig för och se om det går att lösa