Byta från AMD till Intel Hjälp med Moderkort och Processor

Permalänk
Medlem

Byta från AMD till Intel Hjälp med Moderkort och Processor

Funderar på att gå över till Intel

Vad köper jag för moderkort och processor så jag får likvärdiga delar som jag har idag och inte tappar någon prestanda o.s.v

Har idag

AMD FX-8350 4,0 GHz

Gigabyte GA-990FXA-UD3 ( Är väl Rätt Gammalt nu men funkar utan problem)

Vilken Intel Socket väljer man idag så man är framtidssäker ett tag?

Jag ska inte överklocka processorn eller liknande

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt relevant, men vad ser du för anledning i bytet om du inte är ute efter att öka prestandan något speciellt och inte avser att överklocka ?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kanske inte är helt relevant, men vad ser du för anledning i bytet om du inte är ute efter att öka prestandan något speciellt och inte avser att överklocka ?

Intel är väl bättre än AMD?

Köper gärna en processor från INTEL som är bättre än min

Permalänk

ska du spela eller är det multitråds prestanda du är ute efter?

Permalänk
Hedersmedlem

Tittar man på vad du har för delar skulle jag avråda dig från att byta.

AMD FX-8350 är i princip lika bra som de bästa Intel CPU'erna på rena number crunching applikationer som kan använda alla åtta kärnor. Du har inte mycket att tjäna där. Och en FX-8350 flaskar inte ett 280X i spel.

Så har du inga andra uppgraderingar planerade så är det ingen mening att byta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tittar man på vad du har för delar skulle jag avråda dig från att byta.

AMD FX-8350 är i princip lika bra som de bästa Intel CPU'erna på rena number crunching applikationer som kan använda alla åtta kärnor. Du har inte mycket att tjäna där. Och en FX-8350 flaskar inte ett 280X i spel.

Så har du inga andra uppgraderingar planerade så är det ingen mening att byta.

Ok. Då byter jag inte

Permalänk
Medlem

om du har en bra kylare så kan du överklocka din fx8350 lite över turbo boosten om du inte klarar av och är för petig med under 60fps som du annars är van med i andra spel eller beroende på grafikinställningar.

Jag skulle avråda dig att byta i nu läget om du inte kan investera den slanten nu,
bara om du ska uppgradera din dator mycket senare så är det värt priset att byta från AMD till Intel (moderbord och processor).

Permalänk
Avstängd

I spel är det stor skillnad.
Intel är bättre så är det. Märkte stor skillnad när jag bytte från FX 8320 till 4670k en tid sedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7177286/2014-09-21

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makn:

I spel är det stor skillnad.
Intel är bättre så är det. Märkte stor skillnad när jag bytte från FX 8320 till 4670k en tid sedan.

Ja, med ett bra grafikkort så är det stor skillnad i spel, men med TS R9 280X som är ett grafikkort i mellanklassen så kommer man tyvärr inte att märka jättestor skillnad. Hade man däremot tänkt uppgradera till ett snabbare grafikkort eller ytterligare ett 280X så hade jag hållit med fullständigt. Som det är nu så blir det dock 4000kr för några enstaka fps på sin höjd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

I spel är det stor skillnad.
Intel är bättre så är det. Märkte stor skillnad när jag bytte från FX 8320 till 4670k en tid sedan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7177286/2014-09-21

http://www.bilddump.se/bilder/20140922122328-193.14.82.185.pn...

intressant att 4960x ligger under
lär ju vara pga lägre stock-klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

intressant att 4960x ligger under
lär ju vara pga lägre stock-klock.

låga stock clocks och 6-kärnig så den tappar ju lite single-core prestanda jämfört med t.ex 4690k/4790k

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-