Ingen videosignal i BIOS på DVI-D när både DVI-D och DVI-I är inkopplade

Permalänk
Medlem

Ingen videosignal i BIOS på DVI-D när både DVI-D och DVI-I är inkopplade

Ja, som rubriken lyder; jag får ingen videosignal i BIOS på DVI-D kontakten när både DVI-D och DVI-I är inkopplade mot mitt MSI GTX 970 Gaming. Jag har datorskärmen kopplad till DVI-D och TV:n till DVI-I (DVI -> VGA). Kan man lösa detta på något sätt? Annars får jag väl använda TV:n när jag behöver se BIOS.

Dold text

På mitt förra grafikkort (Asus GTX 560 Ti) var det tvärt om, BIOS på datorskärmen men inte på TV:n.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd

Enklast är väl att helt enkelt byta kontakterna. Det är ju ingen som helst skillnad mellan dem förutom att I-kontakten har analog anslutning också som du ändå inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enklast är väl att helt enkelt byta kontakterna. Det är ju ingen som helst skillnad mellan dem förutom att I-kontakten har analog anslutning också som du ändå inte använder.

Fast jag måste ha TV:n i DVI-I, eftersom jag har kopplat in TV:n med en DVI->VGA adapter (måste ha analog signal).
Det jag kan göra är att köpa en lång HDMI-sladd till TV:n, nackdelen är att är så himla dyrt bara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Börja felsöka genom att använda en skärm först. När du fått en att funka, koppla då in den andra.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk

Har lite samma problem.. använder två skärmar.. en som jag har på "höjden" 90 grader som jag har webbläsare å spotify å lite skit på.. VGA anslutning... sen min "riktiga" skärm som är DVI ansluten, bios och grub kommer alltid upp på VGA-skärmen... dvs allt är 90 graders lutning på efter som inte drivarna "vänder grub, bios osv" rätt. Går det att ändra på något vis?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Börja felsöka genom att använda en skärm först. När du fått en att funka, koppla då in den andra.

Alltså jag tror du missuppfattat. Vad finns det att felsöka? Jag kan få upp BIOS på båda ingångarna separat, men om analoga (DVI-I) är inkopplad samtidigt som DVI-D så blir det bara bild i BIOS/Boot på analoga.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Fast jag måste ha TV:n i DVI-I, eftersom jag har kopplat in TV:n med en DVI->VGA adapter (måste ha analog signal).
Det jag kan göra är att köpa en lång HDMI-sladd till TV:n, nackdelen är att är så himla dyrt bara.

Ok. Då blir det förstås svårt. Har du redan en lång DVI-sladd så kan du kanske köpa en DVI>HDMI-adapter istället för din DVI>VGA och då använda den digitala utgången till teven, men är kabeln VGA så går förstås inte det.

Annars behöver det inte bli så dyrt med en lång kabel om den inte behöver vara över typ 15m. Jag köpte en 15m på Elgiganten för ett antal år sedan som kostade typ 300, det borde gå att hitta billigare idag.

Annars kanske det inte är superviktigt att se Boot-sekvensen i alla lägen.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Alltså jag tror du missuppfattat. Vad finns det att felsöka? Jag kan få upp BIOS på båda ingångarna separat, men om analoga (DVI-I) är inkopplad samtidigt som DVI-D så blir det bara bild i BIOS/Boot på analoga.

Det måste jag har gjort!!

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit