Kan jag ha 980 i min dator? + diverse frågor

Permalänk

Kan jag ha 980 i min dator? + diverse frågor

Hej Sweclockers! Jag har funderat på att uppgradera från mitt gamla GTX560 Ti till ett 980 så jag har några frågor.

Den största frågan är nog: Kan min dator köra 980 och får den plats? (Dator specs längre ner i tråden)

2. Vilket 980 borde jag köpa som ligger på ett bra pris med bra prestanda?
3. Kan jag använda mitt 560Ti för 2 skärmar och ett 980 för min "main" skärm och isåfall hur? Och hur mycket effekt skulle jag behöva på mitt nätagg för att det ska funka?

Specs:
Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3P
Hårddisk: 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB
SSD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz (Överklockat till 4,3GHz)
Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronset
Nuvarande grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Chassi: Cooler Master Elite 334 Svart

Skriv gärna om det är något som saknas eller om jag borde lägga till något.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att köra SLi med två grafikkort som inte är identiska, kan bli mycket strul.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk

Det kommer fungera ihop med dina övriga produkter. Det som är intressant är ju bara om det får plats rent fysiskt sett i chassit. Så ta reda på hur långt grafikkort du får plats med. Ev, kolla upp hur långt ditt nuvarande grafikkort är och se om ett 980 skiljer sig mycket.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Inga problem alls med ett GTX 980 i ditt system, ska fungera fint med den processorn vid den frekvensen.
Såvitt jag vet så finns det bara GTX 980 med referenskylare än så länge, och alla har mycket god överklockningspotential.

Permalänk
Skrivet av wezzmhm:

Jag skulle inte rekommendera att köra SLi med två grafikkort som inte är identiska, kan bli mycket strul.

TS kanske inte menar att köra SLI

Det står inget om det i posten, och det låter som om GTX980 skulle driva en skärm som är avsedd för spelande/arbete.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Det är inga problem med dina specs. Dock så verkar kortet vara för långt för ditt chassie. Maxlängd för chassiet är 23cm, och 980 är 10,5 tum = 26,67cm...

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-334/

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Det är inga problem med dina specs. Dock så verkar kortet vara för långt för ditt chassie. Maxlängd för chassiet är 23cm, och 980 är 10,5 tum = 26,67cm...

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-334/

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...

Det där måste väl ändå vara ett tryckfel. Chassit är 485 mm djupt och tittar man med ögonmått så måste ju betydligt längre grafikkort än 230 mm rymmas. Om TS har ett Gigabyte 560 Ti så är det redan betydligt längre än 230 mm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma svar!

Grafikkortet verkade vara runt 23 cm när jag mätte det.
Här är två bilder på hur mycket plats mitt 560 Ti tar upp (Yup, det är rätt dammigt, borde ta och fixa det):
1. Grafikkortet med måttstock bredvid: http://i.imgur.com/3dV6LWJ.jpg
2. Extra utrymmet till höger om grafikkortet: http://i.imgur.com/9kao1p7.jpg

Det jag menade med att använda mitt 560 Ti för två skärmar var om man kunde använda det grafikkortet bara för de två skärmarna och inte till något spel alls. Har inget med SLI att göra. Jag vet ej om det går och det är därför jag frågar er här.

Permalänk
Medlem

Haha vilket råttbo!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera om det bara passar, men jag hade nog bytt nätaggregatet grafikkort för över 5000 och ett inte jätte bra nätaggregat (men det är jag) , men det fungerar nog fint. Sen liten fråga, tänkte på blir det inte väldigt konstigt luftflöde i chassit när du har cpu kylaren tvärställd och drar grafikkortets varma luft rätt igenom cpu kylaren? (det var en off topic fråga ^^) Sen att köra två kort ska väl fungera men att köra med tre skärmar på 780 är ju inga problem annars om du vill ha uppe internet etc på en och spela på en.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att grafikkortet får plats så länge du inte har en HDD precis i jämnhöjd.
Angående nätaggregatet så ser jag inte problem. Ett Corsair TX är ju rätt nice ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Haha vilket råttbo!

Driver TS en städfirma? Oerhört tveksamt.

Allt ska passa. Kör hårt. Passa på att köpa en "Luft på burk". Det är det minsta du kan ge till din dator just nu

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Det kommer fungera om det bara passar, men jag hade nog bytt nätaggregatet grafikkort för över 5000 och ett inte jätte bra nätaggregat (men det är jag) , men det fungerar nog fint. Sen liten fråga, tänkte på blir det inte väldigt konstigt luftflöde i chassit när du har cpu kylaren tvärställd och drar grafikkortets varma luft rätt igenom cpu kylaren? (det var en off topic fråga ^^)

Jo det blir nog lite konstigt luftflöde, jag tänkte inte på det när jag monterade kylaren och sedan har jag inte riktigt orkat ändra eftersom att jag inte haft några problem.

Skrivet av NatureBoyyy:

Sen att köra två kort ska väl fungera men att köra med tre skärmar på 780 är ju inga problem annars om du vill ha uppe internet etc på en och spela på en.

Ok, tack!

Skrivet av Aleshi:

Verkar ju som att grafikkortet får plats så länge du inte har en HDD precis i jämnhöjd.
Angående nätaggregatet så ser jag inte problem. Ett Corsair TX är ju rätt nice ändå.

Alright, Tack! Då ska jag nog beställa ett 980! Om det inte helt passar så kan jag ju antingen fixa så det passar på något sätt eller fixa nytt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollerfake:

Alright, Tack! Då ska jag nog beställa ett 980! Om det inte helt passar så kan jag ju antingen fixa så det passar på något sätt eller fixa nytt chassi.

Rätt inställning!