Permalänk
Medlem

Fundering på vattenkylningsschema.

Hej alla Sweclockare. Jag ska framåt våren köpa en ny dator till mig själv i 18-års present (:D).
Och vill prova på vattenkylning.

Här nedan kan ni se kundvagn atm:

Och min kundvagn från coolingstuff.se:

Som ni ser har jag inga "fittings" då jag är osäker på vad/vilka jag ska köpa.. Inte alls påläst på den fronten.

Har även gjort ett fint litet "kopplingsschema" i paint:

Vad tror ni vattenkylningsexperter? Ser schemat bra ut? Annan pump eller reservoar?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem

Skippa att kyla moderkortet..

De blocken är oftast i aluminium och väldigt restriktiva (om du inte köper eftermarknad).
Men det är inte värt det...

Skall du köra med hårda rör så måste du även ha detta med:
http://www.coolingstuff.se/p/909/ek-hd-adapter-10-12mm---nick...
http://www.coolingstuff.se/p/920/ek-hd-tube-d-i-y--kit-10-12m...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

reservoaren högst upp är det enda jag kan komma på; du vill att alla luftbubblor ska samlas i den och ingen annan stans, tex en radiator.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

avråder dig från att använda EK's blood red vätska, dels så färgar den av sig något jävulskt på plexi blocken och den ändrar färg ganska snabbt,
sen bör du kanske inte ge dig in på hårda rör det första du gör, börja med vanlig slang. Du kommer ha tillräckligt mycket att tänka på när du bygger första loopen

Detta är EK's blood red efter någon månad i min första loop, blev precis samma sak efter jag byggt om datorn med en annan flaska av samma vätska.

Mayhems vätskor verkar dock vara bra mycket bättre!

Skrivet av ksw:

reservoaren högst upp är det enda jag kan komma på; du vill att alla luftbubblor ska samlas i den och ingen annan stans, tex en radiator.

Med en så pass stark pump som D5 så behöver man inte oroa sig för det, om det nu skulle bli luft kvar i loopen så är det bara att tilta chassit lite medans man luftar

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar din skiss rätt så vill du pumpa ut vattnet ur toppen av reservoaren till din 360 rad? Detta blir svårt. Lättast är om du lägger i denna ordningen:
Res->Pump->Rad->CPU block->Moderkort block->Rad->Grafikkort->Res.

Att forcera vattnet ut genom reservoaren är inte så effektivt, istället ska pumpen hämta vatten ur reservoaren.

Men det kan vara jag som missuppfattat din skiss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om jag tolkar din skiss rätt så vill du pumpa ut vattnet ur toppen av reservoaren till din 360 rad? Detta blir svårt. Lättast är om du lägger i denna ordningen:
Res->Pump->Rad->CPU block->Moderkort block->Rad->Grafikkort->Res.

Att forcera vattnet ut genom reservoaren är inte så effektivt, istället ska pumpen hämta vatten ur reservoaren.

Men det kan vara jag som missuppfattat din skiss.

det är omöjligt att ha en fungerande loop där vatten ska pressas ut ur res (iaf med den pump/res combon han har valt)

Jag skulle ha kört loopen såhär: res/pump>Gpu>cpu>240 rad>360rad>res/pump

Såg att du endast har valt en 30mm tjock 360 rad, du får plats med en bra mycket fetare rad i fronten, köp minst en 45mm

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det är omöjligt att ha en fungerande loop där vatten ska pressas ut ur res (iaf med den pump/res combon han har valt)

Vad det inte precis det jag skrev? Res till Pump osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Skippa att kyla moderkortet..

De blocken är oftast i aluminium och väldigt restriktiva (om du inte köper eftermarknad).
Men det är inte värt det...

Skall du köra med hårda rör så måste du även ha detta med:
http://www.coolingstuff.se/p/909/ek-hd-adapter-10-12mm---nick...
http://www.coolingstuff.se/p/920/ek-hd-tube-d-i-y--kit-10-12m...

I moderkortet jag valt är det koppar, så det stör ingenting, det är som vilket vattenblock som helst.

Kan inte länka just nu, pga lustig mobil.. Men skulle 90 graders fitting med modell EK0902??

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vad det inte precis det jag skrev? Res till Pump osv?

jo, men det var riktat till första raden du skrev

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

som sagt tidigare, ändra riktning på flödet så du inte pumpar vattnet rakt upp det första du gör, jag gjorde det misstaget i min (minimala) loop och det var jobbigt att fylla loopen. Nästan allt vatten rann tillbaka när jag stängde av pumpen så jag fick fylla samtidigt som den var igång, ingen höjdare.

Se även till att ha ett smidigt sätt att tömma loopen, an kran vid loopens lägsta punkt är att rekommendera. Jag skulle vänt på 360 radden så portarna blir i botten, då töms radden lättare och du kan sätta en T-fitting där och koppla radden+kranen+slangen till den.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

som sagt tidigare, ändra riktning på flödet så du inte pumpar vattnet rakt upp det första du gör, jag gjorde det misstaget i min (minimala) loop och det var jobbigt att fylla loopen. Nästan allt vatten rann tillbaka när jag stängde av pumpen så jag fick fylla samtidigt som den var igång, ingen höjdare.

Se även till att ha ett smidigt sätt att tömma loopen, an kran vid loopens lägsta punkt är att rekommendera. Jag skulle vänt på 360 radden så portarna blir i botten, då töms radden lättare och du kan sätta en T-fitting där och koppla radden+kranen+slangen till den.

Det är det jag behöver hjälp med, vet inte vilka fittings jag behöver..

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

sen bör du kanske inte ge dig in på hårda rör det första du gör, börja med vanlig slang. Du kommer ha tillräckligt mycket att tänka på när du bygger första loopen

Min klasskompis har erfarenhet av att böja akrylisk tub så det löser sig nog

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

avråder dig från att använda EK's blood red vätska, dels så färgar den av sig något jävulskt på plexi blocken och den ändrar färg ganska snabbt,
sen bör du kanske inte ge dig in på hårda rör det första du gör, börja med vanlig slang. Du kommer ha tillräckligt mycket att tänka på när du bygger första loopen

Detta är EK's blood red efter någon månad i min första loop, blev precis samma sak efter jag byggt om datorn med en annan flaska av samma vätska.
http://forumbilder.se/DC83Q/img-20140328-210936.jpg

Mayhems vätskor verkar dock vara bra mycket bättre!

Med en så pass stark pump som D5 så behöver man inte oroa sig för det, om det nu skulle bli luft kvar i loopen så är det bara att tilta chassit lite medans man luftar

Jag körde på Mayhems blood red. Efter två månader var den mörklila/svart, som din ser ut att vara. Ska byta ut alla slangar och fylla på med en ofärgad vätska i slutet på veckan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag körde på Mayhems blood red. Efter två månader var den mörklila/svart, som din ser ut att vara. Ska byta ut alla slangar och fylla på med en ofärgad vätska i slutet på veckan.

Precis samma som med min EK vätska då, helt sjukt att de gör så.
Med mayhems bra vätskor menade jag de som är av Pastel serien

Kör just nu Pastel Red i min loop, får se hur den är om någon månad.

Aurora serien är riktigt häftig, synd bara att partiklarna fastnar i blocken/fittingsen och man blir av med effekten

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Precis samma som med min EK vätska då, helt sjukt att de gör så.
Med mayhems bra vätskor menade jag de som är av Pastel serien

Kör just nu Pastel Red i min loop, får se hur den är om någon månad.

Aurora serien är riktigt häftig, synd bara att partiklarna fastnar i blocken/fittingsen och man blir av med effekten

Så vilket kylmedie borde jag köpa?
Vad är de för skillnad på EK fittings och Bitspower?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Så vilket kylmedie borde jag köpa?
Vad är de för skillnad på EK fittings och Bitspower?

Jag tycker att du kan köra med den vätska du känner för. Idag får inte allt åt skogen pga kylvätskor, men du kan ju notera de som nämnde att färgen vart annorlunda.

Sen när det gäller fittings/anslutningar/nipplar så är skillnaden mellan EK och Bitspower som Arla och Skånemejerier - samma sak, bara olika tillverkare. Ta det du tycker ser bra ut för ditt bygge. När det gäller storlek så ska de vara samma storlek som slangarna dy använder. I ditt fall, om du nu skulle ha de raka rören från EK, så ska du ha fittings som är 10/12 (kan även skrivas 12/10). Du behöver två stycken för varje del i din vattenkylning. Adaptrar så som 90- och 45 - graders är bra för att kunna vinkla slangen lätt utan att behöva böja den som en tok. Är inte alltid nödvändigt, men jag brukar alltid tänka att någonstans i mitt bygge kan nog en 90 vara bra att ha

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag tycker att du kan köra med den vätska du känner för. Idag får inte allt åt skogen pga kylvätskor, men du kan ju notera de som nämnde att färgen vart annorlunda.

Sen när det gäller fittings/anslutningar/nipplar så är skillnaden mellan EK och Bitspower som Arla och Skånemejerier - samma sak, bara olika tillverkare. Ta det du tycker ser bra ut för ditt bygge. När det gäller storlek så ska de vara samma storlek som slangarna dy använder. I ditt fall, om du nu skulle ha de raka rören från EK, så ska du ha fittings som är 10/12 (kan även skrivas 12/10). Du behöver två stycken för varje del i din vattenkylning. Adaptrar så som 90- och 45 - graders är bra för att kunna vinkla slangen lätt utan att behöva böja den som en tok. Är inte alltid nödvändigt, men jag brukar alltid tänka att någonstans i mitt bygge kan nog en 90 vara bra att ha

Har tänkt på det med.. Att 90 graders fittings kan va bra och ha tänker att det blir smidigast med sånna till cpu blocket, resen, och moderkortsblocket.. Vi får se hur många det blir.. kan ju inte skada att ha för många fittings...

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Har tänkt på det med.. Att 90 graders fittings kan va bra och ha tänker att det blir smidigast med sånna till cpu blocket, resen, och moderkortsblocket.. Vi får se hur många det blir.. kan ju inte skada att ha för många fittings...

Absolut inte! Bättre med för många än för få tror dock att du hellre vill ha 45 till tex cpu-blocket, men det ska nog inte behövas. 90 blir kanske lite väl vinklat då du ska uppåt med slangen lite, men ta någon 90 och någon 45 om du vill, sen när du väl bygger så ser du själv vad som passar bäst. Stressa inte

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!