Geforce GTX 980 och 970 prissätts inför lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Absolut inte? Jag skulle kalla det jämnt skägg. Lägg där till att GTX 780Ti har en mer konsekvent lägsta FPS samt inte lider av risker för MS.

Techpowerup har testat fler spel och deras slutsats är +7% i 1080p och +9% i 1600p.

Att säga att det inte finns ett kort som presterar i klass med GTX 690 är inte sant, GTX 780Ti gör det i mina ögon om än strax under. Nu finns det ju dessutom GTX 980 att tillgå om dom där ynka procenten stör väldigt mycket.

För din referens:

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_780_Ti/...

Jag förstår din ståndpunkt, det är lite av en tolkningsfråga men jag anser då inte att 7% är något "ynka" så att säga.
Ofta så är just 7% skillnaden mellan en likvärdig grafikkort från en generation till en annan (exempelvis 680 och vad som skall motsvara 680 i dess efterföljande generation, vet inte om det var 770 eller 780).

I det här fallet har vi två referenser, varav ena är från Techpowerup som självfallet gör otroligt bra tester, men jag ser inte anledningen till att förkasta Sweclockers prestandaindex helt och hållet?
Medelvärdet från Sweclockers & Techpowerups tester ger i min tycke en mer rättvis bild och då landar vi på ((7+13)/2)=10% i 1080P (Jag spelar iofs på 1920x1200 men enligt både Swec & TPU ökar 690's prestanda i jämförelse mot 780 Ti vid högre upplösningar).

Så, summa summarum så landar vi på 10% och det enligt min mening en tillräckligt stor skillnad (även 7% tycker jag är det) för att vänta med att inhandla grafikkort för min del. När det gäller mikrostuttering så kan jag väl bara nämna att det inte märks alls, speciellt inte i jämförelse mot det jag hade innan (2x 460), även detta har Sweclockers vart duktiga med att påvisa när de väl gör sina SLI-tester.

Men som du säger (tror även jag själv har nämnt det i någon tråd) så släpptes GTX 980 och presterar otroligt bra både med tanke på att det är ett single-GPU grafikkort och även gällande strömförbrukningen. Så för min del blir det just ett sådant grafikkort, och om kanske något år eller två ytterligare en

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2