Grafikkort överhettas, fläkt skadad? (Gigabyte 560 Ti OC)

Permalänk
Medlem

Grafikkort överhettas, fläkt skadad? (Gigabyte 560 Ti OC)

Under en längre tid har fläkten på grafikkortet gjort konstiga ljud ifrån sig. Det verkar som den har slagit i kortets plasthölje, men jag har inte riktigt orkat ta tag i det.Nu verkar det dock som att den ena fläkten snurrar mycket långsammare än den andra, vilket ses ganska tydligt när jag kollar. Min dator har även börjat krascha titt som tätt, speciellt i spel, och temperaturerna blir väldigt höga (>100 C).

Då jag är ganska säker på att det är fläkten som är problemet undrar jag om det går att ersätta den ena fläkten på kortet och hur svårt och dyrt det kan tänkas vara?
Eller är det helt enkelt mer värt att bara köpa ett nytt grafikkort istället?
Har ett Gigabyte 560 Ti OC, köptes sent 2011/tidigt 2012 från Inet.

Permalänk
Medlem

Minns att jag funderade på att göra ett liknande ingrepp på mitt MSI 560 Ti när en av fläktarna började kärva och väsnas. Du kan säkert hitta information om hur man gör med ditt specifika kort om du googlar lite men i mitt fall visade det sig vara ett rätt jävla komplicerat ingrepp och jag lade ner planerna ganska fort. Det slutade med att jag köpte ett till 560 Ti begagnat och stoppade det i burken istället. Det är nog antingen det eller köpa en ny kylare som är de rimliga alternativen.

(Jag har skaffat 970 och tänkte sälja mitt nuvarande 560 Ti förresten, hint hint )

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roggeee:

Under en längre tid har fläkten på grafikkortet gjort konstiga ljud ifrån sig. Det verkar som den har slagit i kortets plasthölje, men jag har inte riktigt orkat ta tag i det.Nu verkar det dock som att den ena fläkten snurrar mycket långsammare än den andra, vilket ses ganska tydligt när jag kollar. Min dator har även börjat krascha titt som tätt, speciellt i spel, och temperaturerna blir väldigt höga (>100 C).

Då jag är ganska säker på att det är fläkten som är problemet undrar jag om det går att ersätta den ena fläkten på kortet och hur svårt och dyrt det kan tänkas vara?
Eller är det helt enkelt mer värt att bara köpa ett nytt grafikkort istället?
Har ett Gigabyte 560 Ti OC, köptes sent 2011/tidigt 2012 från Inet.

Skrivet av Zantetsuken:

Minns att jag funderade på att göra ett liknande ingrepp på mitt MSI 560 Ti när en av fläktarna började kärva och väsnas. Du kan säkert hitta information om hur man gör med ditt specifika kort om du googlar lite men i mitt fall visade det sig vara ett rätt jävla komplicerat ingrepp och jag lade ner planerna ganska fort. Det slutade med att jag köpte ett till 560 Ti begagnat och stoppade det i burken istället. Det är nog antingen det eller köpa en ny kylare som är de rimliga alternativen.

(Jag har skaffat 970 och tänkte sälja mitt nuvarande 560 Ti förresten, hint hint )

Det är väl standard 3skruvars fäste på de där 70-80mm fläktarna? Om så, bara kolla efter ersättningsfläkt på Ebay för 10kr och bara byta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är väl standard 3skruvars fäste på de där 70-80mm fläktarna? Om så, bara kolla efter ersättningsfläkt på Ebay för 10kr och bara byta.

På MSI:s TwinFrozr-kort är fläktramen ganska brutalt fastlimmad förutom att den är fastskruvad, men det är möjligt att Gigabyte har en snällare lösning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zantetsuken:

På MSI:s TwinFrozr-kort är fläktramen ganska brutalt fastlimmad förutom att den är fastskruvad, men det är möjligt att Gigabyte har en snällare lösning.

Är nästan helt hundra på att det är 3st små skruvar som fläkten är fastskruvad med, inte hela kåpan utan varje fläkt är fastskruvad i ramen. Bara skruva loss fläkten och byta. Inte hela kåpan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är nästan helt hundra på att det är 3st små skruvar som fläkten är fastskruvad med, inte hela kåpan utan varje fläkt är fastskruvad i ramen. Bara skruva loss fläkten och byta. Inte hela kåpan.

Du har nog rätt, jag tänkte på ingreppet som krävs för att reparera en fläkt och inte byta ut den helt och hållet. Ska dubbelkolla på mitt skrotade kort senare ikväll.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zantetsuken:

Du har nog rätt, jag tänkte på ingreppet som krävs för att reparera en fläkt och inte byta ut den helt och hållet. Ska dubbelkolla på mitt skrotade kort senare ikväll.

Man reparerar inte ett pajat lager någonstans. Man byter det. I detta fallet är allt fäst med lim och minimalt så finns inget ekonomiskt eller tidsperspektiv som gynnas av att försöka byta endast lagret i fläkten. Bättre att köpa en fläkt i rätt storlek på Ebay. Går nog på hela 10-15kr om man ska ha en bra

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag som är lite hetsig och inte vill vänta brukar oftast lösa det med att ta av kylningen byta kylpasta och av med plasten sen om flänsdelen är vettigt utformad slänga på 1- 2st 120mm helst 2 med buntband som får dela på 12v så dom går i låg rpm vilket brukar duga för dom flesta gpu men man ska såklart hålla koll på värmen och kan köra fläktarna på varsin 12v för högre rpm men är för jag har sånna liggande hemma så det är en gratis snabb fix som oftast funkar bättre än orginal lösnigar annars som DavidtheDoom säger att leta på ebay är ett riktigt bra alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag som är lite hetsig och inte vill vänta brukar oftast lösa det med att ta av kylningen byta kylpasta och av med plasten sen om flänsdelen är vettigt utformad slänga på 1- 2st 120mm helst 2 med buntband som får dela på 12v så dom går i låg rpm vilket brukar duga för dom flesta gpu men man ska såklart hålla koll på värmen och kan köra fläktarna på varsin 12v för högre rpm men är för jag har sånna liggande hemma så det är en gratis snabb fix som oftast funkar bättre än orginal lösnigar annars som DavidtheDoom säger att leta på ebay är ett riktigt bra alternativ

Vad jag skulle gjort om min direktcu2 gick sönder! Sen vet jag inte om du kan löda/fästa fast fläktarna på grafikortet så du kan styra dom från den progrmvaran som var med eller inte.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacobtr:

Vad jag skulle gjort om min direktcu2 gick sönder! Sen vet jag inte om du kan löda/fästa fast fläktarna på grafikortet så du kan styra dom från den progrmvaran som var med eller inte.

är lite osäker jag med hur det funkar med fancontroller programmen men jag brukar ta strömmen från agget och 2 på samma lina brukar bli omkring 1000rpm eller så men beror såklart vad man har för fläktar och är det low rpm fläktar så kan det vara dumt att köra dom på samma lina då det kan bli att dom inte snurrar alls och är det för mycket rpm så kan man köra motstånd så det sjunker lite om man är lite lagd åt diy hållet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla in om jag kan göra något med fläktar. Tills vidare undrar jag hur man byter till integrerad grafik tills vidare, för detta börjar bli lite ohållbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är lite osäker jag med hur det funkar med fancontroller programmen men jag brukar ta strömmen från agget och 2 på samma lina brukar bli omkring 1000rpm eller så men beror såklart vad man har för fläktar och är det low rpm fläktar så kan det vara dumt att köra dom på samma lina då det kan bli att dom inte snurrar alls och är det för mycket rpm så kan man köra motstånd så det sjunker lite om man är lite lagd åt diy hållet

Jaha, då är det nog bättre och koppla dom direkt till nätagget om det int är orginalfläktar då!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Du har nog rätt, jag tänkte på ingreppet som krävs för att reparera en fläkt och inte byta ut den helt och hållet. Ska dubbelkolla på mitt skrotade kort senare ikväll.

Kollade du kortet?

Har kollat lite på ebay ("560 ti fan") men det billigaste (~100 kr) är från Kina och då lär jag ju få vänta ett tag. Från UK verkar det gå för 300 kr och det känns nästan lite ovärt. Var hittar jag billigare, helst från EU, och hur vet jag ens att det kommer att passa mitt grafikkort? Bara det är samma storlek bör det passa eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag som är lite hetsig och inte vill vänta brukar oftast lösa det med att ta av kylningen byta kylpasta och av med plasten sen om flänsdelen är vettigt utformad slänga på 1- 2st 120mm helst 2 med buntband som får dela på 12v så dom går i låg rpm vilket brukar duga för dom flesta gpu men man ska såklart hålla koll på värmen och kan köra fläktarna på varsin 12v för högre rpm men är för jag har sånna liggande hemma så det är en gratis snabb fix som oftast funkar bättre än orginal lösnigar annars som DavidtheDoom säger att leta på ebay är ett riktigt bra alternativ

Skrivet av lord_vasagos:

är lite osäker jag med hur det funkar med fancontroller programmen men jag brukar ta strömmen från agget och 2 på samma lina brukar bli omkring 1000rpm eller så men beror såklart vad man har för fläktar och är det low rpm fläktar så kan det vara dumt att köra dom på samma lina då det kan bli att dom inte snurrar alls och är det för mycket rpm så kan man köra motstånd så det sjunker lite om man är lite lagd åt diy hållet

Hej igen! Lite sent svar här. Hela det här problemet löste sig utan någon uppenbar anledning men nu har det börjat krascha igen. Lite nyfiken på att göra nåt sånt här. Jag skulle säga att den inte är så jättebra utformad för att slänga på 2 st 120 mm. Här är en bild på kalaset: http://puu.sh/dz2Et/0bb98356bb.jpg
"Urgröpningen" är ca 82x85 mm (82 tvärs över, 85 längs). Totala längden är 200 mm. Som du kanske ser finns det 2 st skruvfästen på sidan som du ser i bilden (finns såklart 2 st på andra sidan också).
Vilka slags fläktar skulle passa detta, och skulle det funka med buntband? Får jag helt enkelt dra ett bundband runt hela grafikkortet? Var ska fläktarna isf kopplas in, om det inte är på grafikkortet? Sorry för alla frågor!