Permalänk
Medlem

Antal bitar, samt ram-minnen

Jag undrar om processorn är den enda hårdvarukomponenten som kommer i 32/64 bitar? Eller gäller det även moderkortet, RAM-minnen eller andra komponenter?

Jag ska bygga en egen dator så jag skulle behöva veta, så jag inte köper någon del fel när jag ska ha en 64-bitars dator.

Sen undrar jag ett par saker angående ram-minnen också.
1. Hur mycket RAM-minne behöver man till en "vanlig" 64-bitars dator som inte ska användas som spelmaskin?
2. Är det effektivast att ha ett stort minne eller flera små? Vilket är alltså bäst av, säg ett 8 GB eller två 4 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Jag undrar om processorn är den enda hårdvarukomponenten som kommer i 32/64 bitar? Eller gäller det även moderkortet, RAM-minnen eller andra komponenter?

Jag ska bygga en egen dator så jag skulle behöva veta, så jag inte köper någon del fel när jag ska ha en 64-bitars dator.

Sen undrar jag ett par saker angående ram-minnen också.
1. Hur mycket RAM-minne behöver man till en "vanlig" 64-bitars dator som inte ska användas som spelmaskin?
2. Är det effektivast att ha ett stort minne eller flera små? Vilket är alltså bäst av, säg ett 8 GB eller två 4 GB?

1. 8gb är rekommenderat och det lär räcka ganska länge
2. Två 4gb är bättre då det är Dual Channel på minnena. Du får helt enkelt mer prestanda med två moduler.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

i stort sett alla cpus är 64 bitars idag, det som spelar roll är om du har 32bits eller 64bits windows/linux/osv.
Du behöver 64bitars OS för att kunna använda mer än 4GB ramminne.
om du inte ska hålla på med väldigt tunga program så räcker 8gb ram.
hur många stickor beror lite på vilken socket du kör på, antigen dual chanel (2 eller 4a stickor)
tripple channel 3 eller 6 osv.

Permalänk
Medlem

1. 4GB räcker tycker jag, men 8GB är trevligt.
2. Du kan utnyttja Dual Channel med 2 minen men det är väldigt lite fördel så köp en sticka 4GB eller 8GB

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är bara CPU som har 32/64-bitar. alla andra komponenter fungerar med vilket som helst.
Det enda du bör tänka på är att köpa ett 64-bits OS.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Skrivet av golom:

i stort sett alla cpus är 64 bitars idag, det som spelar roll är om du har 32bits eller 64bits windows/linux/osv.
Du behöver 64bitars OS för att kunna använda mer än 4GB ramminne.
om du inte ska hålla på med väldigt tunga program så räcker 8gb ram.
hur många stickor beror lite på vilken socket du kör på, antigen dual chanel (2 eller 4a stickor)
tripple channel 3 eller 6 osv.

Det är alltså ingen annan komponent än processorn som kommer i olika antal bitar? Så det räcker att se till att processorn samt OS:et är 64-bitar?

Skrivet av Brallor:

1. 4GB räcker tycker jag, men 8GB är trevligt.
2. Du kan utnyttja Dual Channel med 2 minen men det är väldigt lite fördel så köp en sticka 4GB eller 8GB

Eftersom jag inte ska använda datorn som speldator (eller något annat tungt) så spelar det alltså knappt någon roll om jag har ett eller flera minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är bara CPU som har 32/64-bitar. alla andra komponenter fungerar med vilket som helst.
Det enda du bör tänka på är att köpa ett 64-bits OS.

Men om jag köper en 64-bitars processor, går det ändå att köra ett 32-bitars OS om det skulle behövas? Det enda som inte funkar då är att ha mer än 4 GB i RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Men om jag köper en 64-bitars processor, går det ändå att köra ett 32-bitars OS om det skulle behövas? Det enda som inte funkar då är att ha mer än 4 GB i RAM?

Ja, du kan köra 32-bitars OS på en 64-bitars CPU. Något jag dock tycker är helt jävla pantat.

Du kommer inte kunna nyttja mer än 4GB RAM, något jag tror du kommer göra. Åtminstone inom en snar framtid. Såvida inte ditt användande består av en flik i webbläsaren?

Sitter på du en 32-bitars kopia av Windows och vill vänta med pengarna, visst, kör på 32-bitars. Ska du däremot skaffa en licens så ska du skaffa 64-bitars.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Men om jag köper en 64-bitars processor, går det ändå att köra ett 32-bitars OS om det skulle behövas? Det enda som inte funkar då är att ha mer än 4 GB i RAM?

japp, stämmer bra det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Det är alltså ingen annan komponent än processorn som kommer i olika antal bitar?

Nej, bara processorn.

Skrivet av ybbe:

Eftersom jag inte ska använda datorn som speldator (eller något annat tungt) så spelar det alltså knappt någon roll om jag har ett eller flera minnen?

Två (eller flera beroende på plattform) minnen ger bättre prestanda än ett ensamt minne, eftersom processorn då kan läsa från flera minnen samtidigt. I praktiken gör det väl inte någon jättestor skillnad, men två minnen brukar oftast kosta ungefär lika mycket som ett minne ändå om vi pratar samma totala kapacitet.

Skrivet av ybbe:

Men om jag köper en 64-bitars processor, går det ändå att köra ett 32-bitars OS om det skulle behövas? Det enda som inte funkar då är att ha mer än 4 GB i RAM?

Ja, du kan köra 32-bitars OS på en 64-bitars CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Det är alltså ingen annan komponent än processorn som kommer i olika antal bitar? Så det räcker att se till att processorn samt OS:et är 64-bitar?

Alla komponenter som utför beräkningar gör det i något antal bitar och i stort sett alla aktiva komponenter, dvs det mesta förutom chassi, kablar o dyl har någon form av adressering som sker i något antal bitar...
...men det är överkurs.

Exempelvis ett grafikkort, där behöver man bara bry sig om att moderkortet har PCI Express slott och att grafikkortet är för PCI Express.
Vill man ha bästa möjliga prestanda så ska det helst vara senaste generationen av PCI Express, men annars är det bakåtkompatibelt med äldre PCI Express generationer.
Däremot kan du inte använda ett AGP grafikkort på ett moderkort som har PCI Express.
Men då PCI Express tog över för ca 10 år sen är det inget problem, för det finns ingen anledning att använda ett 10+ år gammal grafikkort i en ny dator.

Men eftersom jag antar att du 'bara' tänkt att använda en dator, inte börja designa kretsar. Så räcker det med att du håller reda på att processorn och operativsystemet är 64 bitars.
Det var runt 10 år sen AMD kom med Athlon 64 och något år senare Intel kom med Core 2 Duo och Core 2 Quad. Dessa processorer och de flesta processorer som är nyare än det är 64 bitars.
Så det är inte heller så mycket att hålla reda på.

Det är mest operativsystemen där 32bitars versioner har hängt med länge och för bara några år sen var det vanligt att färdigbyggda datorer levererades med 32bitars operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Tack för snabba svar!

Eftersom jag inte ska använda datorn som speldator (eller något annat tungt) så spelar det alltså knappt någon roll om jag har ett eller flera minnen?

Här är en sida med lite test i några olika program http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-w...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Här är en sida med lite test i några olika program http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-w...

För en dator som TS inte ens ska spela på utan troligtvis typ surfa med, så spelar det ingen som hest roll. En fördel med att bara använda en ram-slot är ju att det finns bättre möjligheter för framtida uppgradering.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är bara CPU som har 32/64-bitar. alla andra komponenter fungerar med vilket som helst.
Det enda du bör tänka på är att köpa ett 64-bits OS.

Tekniskt sett så är EFI/UEFI moderkorten 64-bit
LBA logic block adressing på hårddiskarna är antagligen 64-bit på diskar större än 2TB.

Antagligen varenda ny processor till vanliga datorer är 64-bit idag. Undantag kan vara om det fortfarande finns 32-bit till telefoner och surfplattor.
Kan ju kontrollera så moderkortet har UEFI, men tror dom flesta har det idag.

Skrivet av ybbe:

Sen undrar jag ett par saker angående ram-minnen också.
1. Hur mycket RAM-minne behöver man till en "vanlig" 64-bitars dator som inte ska användas som spelmaskin?
2. Är det effektivast att ha ett stort minne eller flera små? Vilket är alltså bäst av, säg ett 8 GB eller två 4 GB?

Idag skulle jag nog rekomendera 16GB. Hur många ram-stickor beror ju helt på vilket moderkort du tänker köpa.. finns dual,tripple och quad channel.
På t.ex. ett dual channel moderkort är det bättre att skaffa 8GB x2, istället för exempelvis 4GB x4.

Sedan beror ju på vad du menar med *ej spelmaskin*. Är det dator för tyngre arbete eller bara för lätt slösurfande.
För det senare kanske 8GB duger men 16GB är lite mera framtidssäkert.
Hade själv problem med något bildredigeringsprogram som klagade på lite RAM när jag hade 8GB installerat på gamla datorn.