Permalänk
Medlem

GTX 980 vad händer?

Hur kan där inte finnas ett grafikkort som klarar alla spel på marknaden med marginal?

Nvidias senaste 980 som de själva säger är den "mest avancerade GPUn ever" fick enligt sweclockers review bara 52FPS i Hitman: Absolution och gick ända ner till de oacceptabla FPSen 40 som lägst i Metro: Last Light. Med kortets pris är det helt vansinnigt. Måste man lägga ner 12k på SLI för att kunna köra alla spel maxat med bra FPS? Dessutom förstår jag inte idén med att sätta en flaggskeppsGPU som energisnål...

Känns lite som att grafikkortsutvecklingen ligger efter spelutvecklingen eller så har spelutvecklarna blivit lata med optimeringen...

Permalänk

En del beror säkert på att de ligger kvar på samma tillverkningsprocess vilket borde hålla tillbaka grafikkorten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare drar oftast till lite extra när dom sätter gränser för detaljer i spel.
Såklart vill dom ju inte att spelet skall kännas gammalt när redan när det släpps
Kollar man lite extra så ser man att det ofta är saker som inte kostar utvecklingstid som man kan dra längst.
T.ex tesselering, view och drawing distance, alla olika AA varianter och flera andra saker som kan justeras upp extremt långt bara genom att sätta ett värde.
Det resulterar såklart i att även de snabbare korten kan lastas ner fullständigt.

Och sen så har vi ju portade spel...
Då handlar det tyvärr enbart att få ut ett spel som inte krashar så snabbt som möjligt på marknaden.
Ofta så portas spelen inte ens av dom som gjorde spelet från början.

Permalänk
Medlem

Ja, för att spela de nyare spelen på högsta grafikinställningarna kommer mer att krävas ur systemet. Utöver att kanske enbart köra i SLI, så kanske 3-way-sli är nödvändigt, samt överklockning på gpu och cpu.

Grafikutvecklingen i spel ligger långt framför det vi ser idag, men detta tar extremt mycket kraft för att rendera.

Varför man gör energisnåla grafikkort nu är för att (min gissning) de nyare bearbeter mer information nuförtiden och därför alstrar mer värme, så att ta ner strömförbrukningen så kan man se till att kortet inte överhettas. Allt är ett fint spel mellan kraft, konsumption samt värme och storlek.

Permalänk
Medlem

Det är väll under benchmark och inte "in-game"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Det är väll under benchmark och inte "in-game"?

Ett benchmark i ett spel brukar vara att man låter en viss förbestämd sekvens av in-game spelas upp.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men varför skulle det vara perfekt flyt i högsta inställningarna med ett kort? Lite tråkigt men tanken är väll att dom som använder flera kort ska kunna skruva upp det där lilla extra.

Största problemet annars spel som är så dåligt kodade att inte ens low fungerar som det ska på dyra grafikkort. Kollar bland annat på dig watchdogs.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera läsa hela recensionen och hoppa inte direkt över till speltester speciellt avsnittet "Testsystem, mjukvara och metod".

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Ett benchmark i ett spel brukar vara att man låter en viss förbestämd sekvens av in-game spelas upp.

Brukar och brukar, en del spel har dedikerade benchmarksekvenser. En benchmarksekvens som inte gör så att det man vill testa får gå för fullt är inte mycket att hänga i granen. Låt säga att 980 780ti och titan black alla får max i ett test, vad säger det om skillnaden mellan korten

Permalänk
Inaktiv

Vad som är 'spelbara framerates' varierar mycket på vem du frågar och spelet man lirar.. Alla är olika. Men mycket har ju även förändrats.. Freesync, adaptiv v-sync och g-sync osv har också gjort att man kan acceptera lite färre bildrutor, vilket är bra för plånboken.

Permalänk
Medlem

Detta förstår jag inte alls, har varit små bekymmer att köra spel med alla effekter på med mediokra grafikkort i flera år . Jag skulle verkligen vilja se ett spel som har så bra grafik att ett grafikkort inte kan leverera spelbart framerate var många år sen det hände,(crysis 1 sen att det var ett kasst spel e en annan sak) sen hur det ser ut i siffror e en helt annan sak. (har själv en 2560x1600 skärm & kan maxa dom flesta effekter i alla spel (som jag spelar) oberoende om jag kör mitt 670 eller mitt titan) men kör min 30" skärm i 60hz & inte 144 & 2560x1600 & inte 4k & känns som att det åtminstånde finns hopp med dom nya grafikmotorerna.(varit många år där det hänt för lite pga bland annat konsoll-anpassning
idag så är det snarare graikkortstillverkarna/utvecklarna som driver på spelutvecklarna & inte spelen som driver på grafikkortsutvecklingen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Ursäkta men varför skulle det vara perfekt flyt i högsta inställningarna med ett kort? Lite tråkigt men tanken är väll att dom som använder flera kort ska kunna skruva upp det där lilla extra.

Största problemet annars spel som är så dåligt kodade att inte ens low fungerar som det ska på dyra grafikkort. Kollar bland annat på dig watchdogs.

"det där lilla extra." för 6000kr extra? k.

Permalänk
Medlem

Ingen har tvingat dig till att maxa alla inställningar. Spara 6000 genom att dra ner några reglage eller lägg ut pengarna som krävs.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam

Crysis 1. Det gick inte att bygga en maskin, oavsett kostnad, som kunde maxa den förrän år efter lansering.

Var glad att dagens spel lämnar utrymme för uppgradering och kommande godis för kommande generationer istället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är inte helt sällan enormt dålig optimering i spelen som gör det också, ta tex Assassins Creed Black Flag, på mitt GTX 770 måste jag dra ner nästa till lägsta för att få 60 FPS i flytet, men jag kan tex köra The Witcher 2 med max inställningar utan några svårigheter alls, och det är enligt mig betydligt snyggare grafik.

Så man kan inte skylla allt på GPU tillverkarna

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av 24467125:

Hur kan där inte finnas ett grafikkort som klarar alla spel på marknaden med marginal?

Nvidias senaste 980 som de själva säger är den "mest avancerade GPUn ever" fick enligt sweclockers review bara 52FPS i Hitman: Absolution och gick ända ner till de oacceptabla FPSen 40 som lägst i Metro: Last Light. Med kortets pris är det helt vansinnigt. Måste man lägga ner 12k på SLI för att kunna köra alla spel maxat med bra FPS? Dessutom förstår jag inte idén med att sätta en flaggskeppsGPU som energisnål...

Känns lite som att grafikkortsutvecklingen ligger efter spelutvecklingen eller så har spelutvecklarna blivit lata med optimeringen...

Skulle det finnas ett grafikkort som klarade alla spel med marginal så skulle ingen köpa det. Eftersom ett sämre grafikkort skulle klara alla spel utan marginal. Och då skulle spelutvecklarna ha missat att anpassa sig till rådande hårdvara.
Det är klart som tusan att spelutvecklarna ser till att det finns så mycket som möjligt att hämta även om man kör 4way-sli med marknadens värstingkort.

Vad skulle man gjort annorlunda? Döpt "Medium" till "Ultra", och skippat alla snyggare inställningar?

Skulle medium se bättre ut om du inte visste att det fanns snyggare inställningar för dom som sitter på en fyrtiotusenkronorsdator?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad skulle man gjort annorlunda? Döpt "Medium" till "Ultra", och skippat alla snyggare inställningar?

Man skulle gjort grafikkorten bättre nog att klara spelet på Ultra i tiden då det släpps så man slipper vänta 2 år innan man kan utnyttja grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24467125:

Man skulle gjort grafikkorten bättre nog att klara spelet på Ultra i tiden då det släpps så man slipper vänta 2 år innan man kan utnyttja grafiken.

Men då skulle ju speltillverkarna lägga till "Super Duper Ultra Extreme" som inställning i spelet för folk som vill köra med flera grafikkort och få ut ännu bättre grafik.

Permalänk
Skrivet av 24467125:

Man skulle gjort grafikkorten bättre nog att klara spelet på Ultra i tiden då det släpps så man slipper vänta 2 år innan man kan utnyttja grafiken.

Det hade man säkert kunna göra, men du hade inte velat betala dom hiskeliga summorna det isåfall hade kostat.

Eller tror du att man väljer med flit att göra dom klena?
Hade man kunnat tillverka solkraftverk år 1327, men lät bli bara för att jävlas så att bönderna skulle få elda koskit på vintern?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*