Permalänk
Inaktiv

Hur koppla 144Hz skärm korrekt?

Jag har en Philips Brilliance 272G5DJEB hemma på test men får ingen bild via DVI och undrar om jag har missat något vid anslutningen? När jag ansluter skärmen med en DVI-D Dual Link kabel till mitt grafikkorts (Gigabyte 280X rev 2.0) enda DVI port får jag ingen bild alls.
Via HDMI får jag bild men endast 120Hz och inte de 144Hz som skärmen stöder. Någon displayport kabel har jag dessvärre inte.

Några tips? Eller är kabeln eller skärmen defekt?

Permalänk

Jag gissar på att ditt grafikkort inte har DVI-D. Hur ser porten ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vicarious:

Jag gissar på att ditt grafikkort inte har DVI-D. Hur ser porten ut?

http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/img/all-DVI-types....

Som den andra på bilden, dvs fullkopplad dual-link digital/analog. Finns väl ändå inga andra typer på ett 280x? Jag får bild när jag kör med min gamla single-link kabel men bara 60Hz då.

Permalänk
Medlem

ditt grafikkort ska ju klara det...testat en annan skärm?

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

Prova installera drivrutiner för skärmen. Finns ingen EXE-fil för att installera direkt men Philips har beskrivit en guide.
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s...
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/cpindex.pl?ctn=272G5DJEB/0...

Permalänk
Bildexpert 📺

Du skulle kunna vara en (av många) som sitter med en fejk-kopplad DVI-DL-sladd. Det är endast single-link men kontakteringen är DL och när skärm och/eller grafikkort känner av DL-pinnarna går signalen förväntar de sig att de ska fungera men signalen går istället raka vägen till limbo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Du skulle kunna vara en (av många) som sitter med en fejk-kopplad DVI-DL-sladd. Det är endast single-link men kontakteringen är DL och när skärm och/eller grafikkort känner av DL-pinnarna går signalen förväntar de sig att de ska fungera men signalen går istället raka vägen till limbo.

Jag använder den medföljande kabeln till skärmen så det vore extremt osannolikt att den skulle vara fejkkopplad. Kabeln är dessutom betydligt grövre, tyngre och styvare än min single-link kabel vilket kan tala för fler ledare. Skärmen är helt ny och fick chansen att testa den via jobbet, var nyfiken på hur en 144Hz ser ut. Är ju inte heller den billigaste 144Hz skärmen direkt så en riktig kabel är väl det minsta de kan skicka med, eller?

Med min gamla single-link kabel så får jag bild på DVI porten men såklart endast 60Hz. Lustigt att jag kan köra 120Hz (1080p) med HDMI kabeln dock då precis varenda forumpost på nätet jag lyckats hitta säger att HDMI 1.4 max klarar 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du skulle kunna vara en (av många) som sitter med en fejk-kopplad DVI-DL-sladd. Det är endast single-link men kontakteringen är DL och när skärm och/eller grafikkort känner av DL-pinnarna går signalen förväntar de sig att de ska fungera men signalen går istället raka vägen till limbo.

Hm intressant, aldrig någonsin hört om att någon som köpt en DVI DL fått någon ghettokinesmod kabel

Dom flesta köper billigare deltaco ex och aldrig haft problem med sådana ens.

Permalänk
Bildexpert 📺

Deltaco lär inte skicka med fejkkopplade kablar, utan det är mer ebay-fyndaren som drabbas. Har varit ett par sådana frågor här på forumet på senaste tiden.

HDMI är specat i version 1.3 (från 2006) till att klara 240 Hz som mest, dock endast 720p och 1080i. Pixelklockan på HDMI klarar 340 MHz över single-link (600 MHz enligt spec i version 2.0) vilket räcker för 1920x1080@120Hz, så länge både kretsarna i grafikkort och skärm är med på noterna - vilket är sällsynt. Så nu blev jag nyfiken på Philipsen också.

60 Hz-gränsen för HDMI är en envis faktoid och beror på undermåliga produkter. Min gissning är att det handlar om att DVI:n och HDMI delar krets och att den är begränsad till DVI:s single-link som endast arbetar i 165 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Deltaco lär inte skicka med fejkkopplade kablar, utan det är mer ebay-fyndaren som drabbas. Har varit ett par sådana frågor här på forumet på senaste tiden.

HDMI är specat i version 1.3 (från 2006) till att klara 240 Hz som mest, dock endast 720p och 1080i. Pixelklockan på HDMI klarar 340 MHz över single-link (600 MHz enligt spec i version 2.0) vilket räcker för 1920x1080@120Hz, så länge både kretsarna i grafikkort och skärm är med på noterna - vilket är sällsynt. Så nu blev jag nyfiken på Philipsen också.

60 Hz-gränsen för HDMI är en envis faktoid och beror på undermåliga produkter. Min gissning är att det handlar om att DVI:n och HDMI delar krets och att den är begränsad till DVI:s single-link som endast arbetar i 165 MHz.

Jag har en laptop "samsung R580/R590"
Med ett GeForce gt 330m som jag testade koppla
till en Benq 2411z genom hdmi då jag inte har nå dvi-d
på datorn. Jag fick ut 120hz fast på betydligt
lägre upplösning än max 1920x1080.
Så 120hz med hdmi lär funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag har en Philips Brilliance 272G5DJEB hemma på test men får ingen bild via DVI och undrar om jag har missat något vid anslutningen? När jag ansluter skärmen med en DVI-D Dual Link kabel till mitt grafikkorts (Gigabyte 280X rev 2.0) enda DVI port får jag ingen bild alls.
Via HDMI får jag bild men endast 120Hz och inte de 144Hz som skärmen stöder. Någon displayport kabel har jag dessvärre inte.

Några tips? Eller är kabeln eller skärmen defekt?

kanske dum fråga, men har du valt anslutningen på skärmen i menyn?

Permalänk
Inaktiv

Har precis hämtat en ny dual-link kabel och med den fungerar det utmärkt, så det var så enkelt som att kabeln var defekt.

Permalänk
Medlem

(Nästa gång överger du 1990-talet och kör med DisplayPort direkt!)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som fortfarande talar för DVI-DL är att det är en simpel och beprövad teknik som har varit likadan i vad, 15 år? Displayport är förhållandevis nytt och komplext med barnsjukdomar i produkterna samt inte minst: under pågående utveckling.