Permalänk

Ny kylare, högre temp.

Jag bytte kylare från en Antec KÜHLER H2O 620 V4 till en Silverstone Argon AR-01. Kör samma fläktar (Noctua F12 push-pull). Har en i5 3670k CPU.

Jag körde överklockat till 4,2 Ghz när jag körde antec, nu när jag installerade Argon har jag kört standardklock i början.

Efter att ha kört prime ett tag på standardklock med nya kylaren blev jag lite bekymrad. Jag fick några grader högre temp på standardklock (3,7 ghz?) än vad jag hade överklockat med gamla kylaren. Ligger runt 62-63 grader nu. Det som oroar mig är att en av fyra kärnor konstant visar fem grader högre temp än övriga. kan jag ha tabbat mig med kylpastan? Använde den lilla påsen man fick med.

Om jag ska montera om den, vilken bra billig kylpasta rekommenderar ni?

Jag körde riskornsmetoden (kan eventuellt ha blivit lite för mycket). Är det fel med tanke på att heatpipsen ligger exponerade (precis som hyper evo). Ska man sprida ut pastan?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag bytte kylare från en Antec KÜHLER H2O 620 V4 till en Silverstone Argon AR-01. Kör samma fläktar (Noctua F12 push-pull). Har en i5 3670k CPU.

Jag körde överklockat till 4,2 Ghz när jag körde antec, nu när jag installerade Argon har jag kört standardklock i början.

Efter att ha kört prime ett tag på standardklock med nya kylaren blev jag lite bekymrad. Jag fick några grader högre temp på standardklock (3,7 ghz?) än vad jag hade överklockat med gamla kylaren. Ligger runt 62-63 grader nu. Det som oroar mig är att en av fyra kärnor konstant visar fem grader högre temp än övriga. kan jag ha tabbat mig med kylpastan? Använde den lilla påsen man fick med.

Om jag ska montera om den, vilken bra billig kylpasta rekommenderar ni?

Jag körde riskornsmetoden (kan eventuellt ha blivit lite för mycket). Är det fel med tanke på att heatpipsen ligger exponerade (precis som hyper evo). Ska man sprida ut pastan?

Jadu, du har ju bytt från vattenkylning till en billig luftkylare... Vad hade du förväntat dig? Tempen ser helt ok ut för övrigt.

Angående kylpastan så är det nog bättre att köra med strängar på HDT-kylare som Argon, tvivlar dock på att du kommer vinna speciellt mycket på det. Krävs en hel del kylning för att få Haswell att lägga sig under 60grader, speciellt i prime.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Jadu, du har ju bytt från vattenkylning till en billig luftkylare... Vad hade du förväntat dig? Tempen ser helt ok ut för övrigt.

Billig vattenkylare mot billig luftkylare Mycket tystare i idle blev det iaf.

Det jag undrar mest är om det är normalt med en kärna som är konstant är varmare än de andra.

Skönt att höra att tempen verkar ok!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Billig vattenkylare mot billig luftkylare Mycket tystare i idle blev det iaf.

h620 är ju fortfarande bra mycket dyrare. Låg dom inte på typ 500kr när dom såldes? Hade ju lanseringspris på 70dollar, är ju typ dubbelt så mycket. Inte för att det säger allt om prestandan (även om den är sämre i det här fallet). Ljudnivån i idle har du nog kunnat fixat med fläktkruva. Men men finns ju fördelar med luftkylare också, men eftersom du redan hade fläktar så kanske du borde köpt typ Prolimatech Megahalems eller nått.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

h620 är ju fortfarande bra mycket dyrare. Låg dom inte på typ 500kr när dom såldes? Hade ju lanseringspris på 70dollar, är ju typ dubbelt så mycket. Inte för att det säger allt om prestandan (även om den är sämre i det här fallet). Ljudnivån i idle har du nog kunnat fixat med fläktkruva. Men men finns ju fördelar med luftkylare också, men eftersom du redan hade fläktar så kanske du borde köpt typ Prolimatech Megahalems eller nått.

620 var ca 100 kr dyrare, runt 400 kr när jag köpte den. Har ett trångt chassi och utbudet av kylare som passar är litet.

Problemet med vattenkylaren var att den var tvungen att sitta i utblåset, och när fläktarna körde på låg hastighet släpptes inte värmen från resten av systemet ut på ett bra sätt. Resten av komponenterna är faktiskt kallare nu.

Tack för tipset om pastan, får se om jag ger mig på att montera om den. Är jag allt för missnöjd med luftkylningen kan jag ju alltid byta tillbaka...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

grundläggande råd om man tycker att temperaturerna är för höga och misstänker dålig värmeöverföring är annars lappa kylaren:

ta loss kylaren igen, rengör den, och gå på med våtsandpapper (1000+ grit) du spänt över en glasskiva/plexiskiva eller dylikt "mycket platt objekt". montera allt igen efter nån timmes slipande och du kan spegla dig i undersidan av kylaren.

finns guide klistrat i forumet annars.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.