När är rätt tidpunkt för köp av moderkort/processor?

Permalänk
Medlem

När är rätt tidpunkt för köp av moderkort/processor?

Hej!

Känner att det här varken helt kommer höra hemma i köpråd eller här då det handlar mer om info ang. prestanda snarare än köpråd men flytta det för alla del!
Sitter just nu på en i7 930 och skulle gärna skaffa mig nåt lite fräschare i stil med Asus Z97-A och 4690k, men det ligger ju alltid något annat på horisonten! Broadwell är på g till jul/nyår så mycket kan jag utläsa men har svårt att hitta någon riktig information angående prestanda. Det som kommer inom en snar framtid verkar ju vara tillägnat tablets och laptops, ska man ha nåt till sin stationära blir de väl vår/sommar för Broadwell.
Förhoppningar om att 1150 combon ska bli signifikant billigare kan man nog glömma så då är frågan;

a. Är det värt att vänta tills våren, vilket typ av prestandaökning kan man egentligen förvänta sig?
b. Är det värt att vänta på ett pricedrop i 2011-3 socketen för att få ddr4 support redan nu?

Så klart till viss del subjektivt det här men skulle ändå vilja ha lite infallsvinklar!

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

När du har ett verkligt behov och pengar att köpa det kontant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det finns aldrig "rätt" tillfälle att köpa nya datordelar
(däremot är det ju ganska dumt att köpa nytt en vecka innan det släpps nya modeller)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

En i7 930 är ingen dålig processor. Överklocka den till 4GHz så står den sig bra än i dag. Annars tycker jag inte att du ska byta från en i7 processor till en i5 processor. Man kan ju hoppas på att priset på DDR4 minnen går ner så småningom. Vet dock inte om man i praktiken vinner speciellt mycket i prestanda med DDR4 minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köpa kontant är det enda rätta! Gällande behov börjar det komma till den punkt när det är dags men jag kan tänka mig att vänta ett litet tag givet att jag får något signifikant bättre! Jag är student så det är med baktanken att det jag köper nu ska hänga med i minst 3-4 år, givetvis förstår jag också att det alltid, som jag också skrev, är något nytt på väg och att tidpunkten aldrig är perfekt. Kanske skulle jag istället formulerat det som;
Är det just ju ett särdeles dåligt tillfälle att tänka på köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

En i7 930 är ingen dålig processor. Överklocka den till 4GHz så står den sig bra än i dag. Annars tycker jag inte att du ska byta från en i7 processor till en i5 processor. Man kan ju hoppas på att priset på DDR4 minnen går ner så småningom. Vet dock inte om man i praktiken vinner speciellt mycket i prestanda med DDR4 minnen.

Nej det är den sannerligen inte, varit väldigt nöjd! Och jo jag har precis börjat pilla med OC för som du säger kan man få upp den i 3,8 utan problem och även 4,0 om man vet vad man gör! Ideal vore såklart att få upp den i 4,0 och sitta bekvämt ett tag till men jag har ingen erfarenhet av OC och har haft svårt att hitta stabila värden! Får kanske läsa guiden en gång till helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Känns inte som det borde vara några prestandaproblem med din i7 930?
En eftermarknadskylare lite överklock och kanske en lite dyrare SSD (om du inte redan har en) så lär den rocka ett tag till.

Är du gamer så kanske det nysläppta GTX 970 är en vettig uppgradering.

Permalänk
Medlem

Verkar som att OC har fått ett par röster här, har också sett det som ett bra alternativ men hoppades att nån skulle säga att det var ovärt så att jag slapp pilla!
Får tacka så mycket för er input, som vanligt finns det väl inte något rätt svar, även om man fortsätter hoppas! Kanske handlar om att helt enkelt överklocka och vänta ett tag till, kanske tills ddr4 etc. blir lite billigare och mera användbart!

Permalänk
Skrivet av Cmitten:

Hej!

Känner att det här varken helt kommer höra hemma i köpråd eller här då det handlar mer om info ang. prestanda snarare än köpråd men flytta det för alla del!
Sitter just nu på en i7 930 och skulle gärna skaffa mig nåt lite fräschare i stil med Asus Z97-A och 4690k, men det ligger ju alltid något annat på horisonten! Broadwell är på g till jul/nyår så mycket kan jag utläsa men har svårt att hitta någon riktig information angående prestanda. Det som kommer inom en snar framtid verkar ju vara tillägnat tablets och laptops, ska man ha nåt till sin stationära blir de väl vår/sommar för Broadwell.
Förhoppningar om att 1150 combon ska bli signifikant billigare kan man nog glömma så då är frågan;

a. Är det värt att vänta tills våren, vilket typ av prestandaökning kan man egentligen förvänta sig?
b. Är det värt att vänta på ett pricedrop i 2011-3 socketen för att få ddr4 support redan nu?

Så klart till viss del subjektivt det här men skulle ändå vilja ha lite infallsvinklar!

Tacksam för svar!

Kort sammanfattat så kommer vi med 99% sannolikhet inte så någon större prestandautveckling på CPU delen i nästa generation Intel CPUer heller och då är det Skylake jag syftar på som kommer i början av nästa sommar. Det är högre effektivitet (prestanda per watt) och bättre GPU det pratas om sen så kan vi väll räkna med de vanliga 10% CPU prestanda per generation men det är rätt obetydligt.
Det som däremot kommer hända är att ddr4 blir mainstream också och inte bara till 2011 plattformen men ddr4 ger inget extra än så länge och kommer nog inte göra det de närmsta året heller. Så vill du ha mer prestanda nu utan att det kostar skjortan som student så är det 1150 du ska ha för 2011-3 kommer inte gå ner i pris märkbart fören när nästa generation entusiast plattform lanseras.

Permalänk
Medlem

Tack! Det verkar ju rimligt att 2011-3 kommer ligga stabilt tills det faktiskt kommer något som tävlar om samman marknadsandel, så det utesluter ju helt den socketen för min del då den är och förblir dyr med minimal förbättring för spel eller dylikt! Kanske som sagt handlar om OC i väntan på Skylake då helt enkelt! Då ska man bara få rätsida på det där med överklockning också, har redan en Noctua d14 som väntar så de är väl bara trial by error som fattas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cmitten:

Tack! Det verkar ju rimligt att 2011-3 kommer ligga stabilt tills det faktiskt kommer något som tävlar om samman marknadsandel, så det utesluter ju helt den socketen för min del då den är och förblir dyr med minimal förbättring för spel eller dylikt! Kanske som sagt handlar om OC i väntan på Skylake då helt enkelt! Då ska man bara få rätsida på det där med överklockning också, har redan en Noctua d14 som väntar så de är väl bara trial by error som fattas!

Broadwell är bara att glömma. Det är bara lågvoltsmodeller för Ultrabooks som lanseras i mycket begränsad upplaga. Till stationära datorer kommer de under "2015", vilket så klart är ett brett tidsspann vilket brukar betyda q4 2015.

Skulle säga att det bästa tillfället att köpa en ny prolle är nu, genast.

Skickades från m.sweclockers.com