ASUS GeForce GTX 970 x2 SLI

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 970 x2 SLI

Hej,

Jag funderar på att bygga en helt ny dator från scratch. Såhär har jag tänkt mig:

Moderkort: 3.599:- ASUS X-99 Deluxe
CPU: 3.099:- Intel i7 5820K
GPU (2st): 7.380:- ASUS GeForce GTX 970 4GB
Minnen: 2.690:- G.Skill Ripjaws 4 16GB DDR4 2400mhz
DVD: 229:- Samsung DVD+RW 24X
Case: 1.190:- Corsair Carbide Air 540
Kylning: Ingen aning
SSD: 3.290:- Intel 730 Series 480GB
Nätaggregat: 1.249:- PSU EVGA Supernova G2 850W

Fråga 1: Räcker 850W från Supernovan till ovan?
Fråga 2: Vad fasen ska jag kyla ner detta med? Jag vill att datorn skall vara så "kompakt" och "tyst" som möjligt, därav Carbide Air 540. Vill helst inte lägga alldeles för mycket pengar på Kylningen heller eftersom ovan redan är uppe i runt 22.700:-

NOTE: Jag är nyregistrerad här och vet väldigt lite om allt som har med PC att göra då jag sitter med Mac.
NOTE2: Kanske lite fel underforum för hela mitt inlägg, jag tänkte mest på Fråga 1 när jag postade här, men kom sedan på att jag kunde fråga om råd här också.

//J

Permalänk
Medlem

Vilken du vill. Hyper 212 evo är en väldigt populär kylare. Billig, tyst och kyler bra för pengen. Annars finns fetare kylare och vattenkylare om du vill ha väldigt svalt. Om du inte tänker överklocka avsevärt högt, ta den 212 evon. Den tillåter iaf överklockning en bit.
850w borde räcka ja.

EDIT: Kan lägga till att >nästan< alla luftkylare ser likadana ut. Alltså väldigt höga och en fläkt på sidan, vissa undantag finns där man har jobbat med annan design. På just CPU:n är vattenkylning mer kompakt. Dock så behöver de mer plats för "där vattnet samlas" (glömt namnet lol xD )

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Vilken du vill. Hyper 212 evo är en väldigt populär kylare. Billig, tyst och kyler bra för pengen. Annars finns fetare kylare och vattenkylare om du vill ha väldigt svalt. Om du inte tänker överklocka avsevärt högt, ta den 212 evon. Den tillåter iaf överklockning en bit.
850w borde räcka ja.

EDIT: Kan lägga till att >nästan< alla luftkylare ser likadana ut. Alltså väldigt höga och en fläkt på sidan, vissa undantag finns där man har jobbat med annan design. På just CPU:n är vattenkylning mer kompakt. Dock så behöver de mer plats för "där vattnet samlas" (glömt namnet lol xD )

Jag vill ha den så tyst och kall som möjligt utan att lägga ut alldeles för mycket pengar. Vad har jag för alternativ på vattenkylning som inte kostar multum? Några exempel?

Har inte heller tänkt överklocka något ÄN så länge. Tror det kommer funka rättså bra utan att klocka det.

//J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Jag vill ha den så tyst och kall som möjligt utan att lägga ut alldeles för mycket pengar. Vad har jag för alternativ på vattenkylning som inte kostar multum? Några exempel?

//J

Vad jag hört låter alla slutna vattenkylare lika mycket eller mer än vanliga feta tornkylare. Vill du ha tyst vattenkylning måste du nästan köra custom loop och det kostar runt 6 tusen inkl allt (block till CPU, 2xGPU med alla tillbehör). Klart du kan testa en Corsair H110i och byta ut fläktarna på den till Corsairs Silent fläktar, kanske blir bra det med?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Med 5820 och SLI får du bara 8x hastighet på PCI-E till GPUerna. Då kan du lika gärna köra en 4790k.

Skulle reka att du tar en 5930k eller går över till 4790k.

Har själv valt en 4790k då det i min mening är bättre för gaming än Haswell-E. Hög prestanda per tråd är viktigare än många cores.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Första frågan: Ja, 850W räcker fint.

Hyper 12 Evo är nog i klenaste laget för den processorn. Speciellt om du tänkt överklocka i framtiden. Jag skulle helt klart rekommendera dessa två

LUFT
1. Noctua NH u14s - tystast av de två
http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

VATTEN
2. Corsair H110 - inte riktigt lika tyst men kyler bättre.
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/Corsair/H110/1.html

Ang:

Skrivet av CFSsss:

Med 5820 och SLI får du bara 8x hastighet på PCI-E till GPUerna. Då kan du lika gärna köra en 4790k.

Skulle reka att du tar en 5930k eller går över till 4790k.

Har själv valt en 4790k då det i min mening är bättre för gaming än Haswell-E. Hög prestanda per tråd är viktigare än många cores.

x16 eller x8 PCI-E gör noll och ingen skillnad på konsumentgrafikkort så det utgör ingen begränsning i huvud taget. Se: http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Däremot stämmer det att 6 kärnor är overkill för endast spel. Om det bara är det TS ska ha kraften till så kan man spara några slantar på att ta en 4790k med tillhörande moderkort istället. Ska man däremot rendera eller redigera/komprimera video är 5820k ett bra val.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Första frågan: Ja, 850W räcker fint.

Hyper 12 Evo är nog i klenaste laget för den processorn. Speciellt om du tänkt överklocka i framtiden. Jag skulle helt klart rekommendera dessa två

LUFT
1. Noctua NH u14s - tystast av de två
http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

VATTEN
2. Corsair H110 - inte riktigt lika tyst men kyler bättre.
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/Corsair/H110/1.html

Ang:

x16 eller x8 PCI-E gör noll och ingen skillnad på konsumentgrafikkort så det utgör ingen begränsning i huvud taget. Se: http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Däremot stämmer det att 6 kärnor är overkill för endast spel. Om det bara är det TS ska ha kraften till så kan man spara några slantar på att ta en 4790k med tillhörande moderkort istället. Ska man däremot rendera eller redigera/komprimera video är 5820k ett bra val.

Jag kommer att spela en del WoW och D3 när det gäller gaming. Andra spel kanske tillkommer, utöver det så skall jag använda mig en hel del av Photoshop och RAW-bilder (stora bilder). En del rendering skall jag inte säga är omöjligt.

H110 tänkte jag, men den kyler bara CPU. Jag är mer orolig för GPUerna.

//J

Permalänk
Medlem

Jag kör med dubbla msi 970 i mitt Air 540 och driver allt med ett AX860. Det funkar utmärkt så jag antar att ett 850W Supernova utan problem driver det du listar här ovan.

Ang kylning så kör jag med en Noctua NH-D15. En riktigt stor klump men kyler också utmärkt, runt 30C på alla kärnor idle och maxar runt 75c på den varmaste kärnan vid belastning, lite beroendes på rumstemp såklart. Att tänka på är att jag överklockat CPUn till 4,5GHz, stock går den svalare (i load). CPU kylaren är även extremt tyst, fläktarna går i runt 250rmp vid vanligt surf/kontorsarbete och 700-900rpm i load.

Jag har kompletterat mitt Air 540 med 2st tysta 140mm fläktar i toppen (ingår inte) och sitter nu på (om jag får säga det själv) en extremt kraftig rig som även håller väldigt låg ljudnivå.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Jag kör med dubbla msi 970 i mitt Air 540 och driver allt med ett AX860. Det funkar utmärkt så jag antar att ett 850W Supernova utan problem driver det du listar här ovan.

Ang kylning så kör jag med en Noctua NH-D15. En riktigt stor klump men kyler också utmärkt, runt 30C på alla kärnor idle och maxar runt 75c på den varmaste kärnan vid belastning, lite beroendes på rumstemp såklart. Att tänka på är att jag överklockat CPUn till 4,5GHz, stock går den ännu svalare (i load). CPU kylaren är även extremt tyst, fläktarna går i runt 250rmp vid vanligt surf/kontorsarbete och 700-900rpm i load.

Jag har kompletterat mitt Air 540 med 2st tysta 140mm fläktar i toppen (ingår inte) och sitter nu på (om jag får säga det själv) en extremt kraftig rig som även håller väldigt låg ljudnivå.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Lite OT kanske men vad tycker du om att caset bara har ett dammfilter och att det är hål nedanför HDD/SDD vaggorna? Har själv kollat på detta chassi länge men aldrig kunnat bestämma mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Jag kommer att spela en del WoW och D3 när det gäller gaming. Andra spel kanske tillkommer, utöver det så skall jag använda mig en hel del av Photoshop och RAW-bilder (stora bilder). En del rendering skall jag inte säga är omöjligt.

H110 tänkte jag, men den kyler bara CPU. Jag är mer orolig för GPUerna.

//J

Vad kör du för mac nu? Bara för att få en referens till vad du är van vid i prestandaväg

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vad kör du för mac nu? Bara för att få en referens till vad du är van vid i prestandaväg

Jag har för tillfället sedan 2 år tillbaka en Macbook Air 2012 - 2ghz core 2 duo med 16gb ram och 256gb hdd, intel hd graphics 4000.

Dock kan den ej jämföras. Tidigare när jag jobbade med detta hade jag high-end Macbook Pro. Nu tänkte jag går SNÄPPET högre och ha 2x 27" displayer till ovan setup. Allt skall funka. Spelen jag känner för att spela (om det uppkommer fler) skall glida smidigt o.s.v. Photoshop skall funka smärtfritt.

//J

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Darlic:

Jag kommer att spela en del WoW och D3 när det gäller gaming. Andra spel kanske tillkommer, utöver det så skall jag använda mig en hel del av Photoshop och RAW-bilder (stora bilder). En del rendering skall jag inte säga är omöjligt.

H110 tänkte jag, men den kyler bara CPU. Jag är mer orolig för GPUerna.

//J

Då kan det nog vara en bra investering med en 5820k. Om inte annat för lite vardagslyx

Ang. kylningen tror jag inte att GPUerna behöver någon extra kylning. Chassiet har redan två fläktar som kommer att blåsa in friskt luft genom fronten rakt över grafikkorten. Se till att du har H110 på att blåsa luft UT ur chassiets topp för att hjälpa chassiets bakre utblåsfläkt så kommer den varma luften snabbt lämna lådan. Det räcker garanterat för att hålla allt i lådan svalt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Jag har för tillfället sedan 2 år tillbaka en Macbook Air 2012 - 2ghz core 2 duo med 16gb ram och 256gb hdd, intel hd graphics 4000.

Dock kan den ej jämföras. Tidigare när jag jobbade med detta hade jag high-end Macbook Pro. Nu tänkte jag går SNÄPPET högre och ha 2x 27" displayer till ovan setup. Allt skall funka. Spelen jag känner för att spela (om det uppkommer fler) skall glida smidigt o.s.v. Photoshop skall funka smärtfritt.

//J

Ok,

Personligen skulle jag nog hoppat upp till en 5930K (vilket jag också gjort) om du väljer Haswell-E spåret, annars hade jag nog satsat på 4790K och sparat dom slantarna.

Själv kör jag inte så mycket bild/video rendering men däremot så kör jag stundvis rätt många virtuella maskiner samtidig, därför valde jag Haswell-E framför en 4790K. Hade gärna haft en 5960X också men tyckte hoppet rent ekonomiskt blev för stort från en 5930K

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vad kör du för mac nu? Bara för att få en referens till vad du är van vid i prestandaväg

Skrivet av AxF:

Ok,

Personligen skulle jag nog hoppat upp till en 5930K (vilket jag också gjort) om du väljer Haswell-E spåret, annars hade jag nog satsat på 4790K och sparat dom slantarna.

Själv kör jag inte så mycket bild/video rendering men däremot så kör jag stundvis rätt många virtuella maskiner samtidig, därför valde jag Haswell-E framför en 4790K. Hade gärna haft en 5960X också men tyckte hoppet rent ekonomiskt blev för stort från en 5930K

Det känns som att 5820 är "vardagslyx" nog för mig. Tror den kommer puttra på bra, 5930K är ändå nästan 2000kr mer och då lägger jag hellre dom pengarna på kylningen, tackar dock för rådet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med en 4790K istället. Den uppfyller din kravspecifikation mer än väl. En 5820 kommer bara kosta extra pengar som du inte har nytta av, inte ens om du faktiskt möjligen ibland skall konvertera någonting. En 5820 kommer inte hjälpa dig med Photoshop och att hantera RAW-bilder i photoshop är ganska trivialt för en modern dator, man behöver inget speciellt super duper mega extra alls. Rendering i 3D hanteras utmärkt av GPU och 2 stycken 970 i SLI kommer kunna göra RayTrace i bländande hastighet.

Du vill ha en bil att köra ungarna till dagis och ibland parkera på ängen utanför sommarstugan. En bra ny Volvo är utmärkt för det, du behöver inte köpa en Bowler Wildcat. Den kommer inte ens vara bekväm i stan (analogi: 5820 sämre i spel än 4690K).

Kör luftkylt hela vägen. 540 Air har bra plats, en stor dyr luftkylare kommer gå betydligt tystare och kyla mer eller mindre lika bra, samt att det inte kommer sitta en radiator i vägen och blockera luftflödet i övriga burken.

Kraften i en stationär dator av den här kalibern är mer än dubbelt jämfört med din gamla macbook pro, oavsett årsmodell. Laptops tävlar inte i samma liga, den stationära kan springa i cirklar kring vilken laptop som helst och skrika sickenblås.

Sen som jag alltid säger, ibland är det kul att köpa dyrt och fint för det är kul att köpa dyrt och fint. Det ska respekteras.

Jag försöker bara ge dig råd gällande verklighetsbilden. Den spelar ju mindre roll om du nu faktiskt för en gång skull vill ha "det bästa". (Men då ska du köpa 5830).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle kört med en 4790K istället. Den uppfyller din kravspecifikation mer än väl. En 5820 kommer bara kosta extra pengar som du inte har nytta av, inte ens om du faktiskt möjligen ibland skall konvertera någonting. En 5820 kommer inte hjälpa dig med Photoshop och att hantera RAW-bilder i photoshop är ganska trivialt för en modern dator, man behöver inget speciellt super duper mega extra alls. Rendering i 3D hanteras utmärkt av GPU och 2 stycken 970 i SLI kommer kunna göra RayTrace i bländande hastighet.

Du vill ha en bil att köra ungarna till dagis och ibland parkera på ängen utanför sommarstugan. En bra ny Volvo är utmärkt för det, du behöver inte köpa en Bowler Wildcat. Den kommer inte ens vara bekväm i stan (analogi: 5820 sämre i spel än 4690K).

Kör luftkylt hela vägen. 540 Air har bra plats, en stor dyr luftkylare kommer gå betydligt tystare och kyla mer eller mindre lika bra, samt att det inte kommer sitta en radiator i vägen och blockera luftflödet i övriga burken.

Kraften i en stationär dator av den här kalibern är mer än dubbelt jämfört med din gamla macbook pro, oavsett årsmodell. Laptops tävlar inte i samma liga, den stationära kan springa i cirklar kring vilken laptop som helst och skrika sickenblås.

Sen som jag alltid säger, ibland är det kul att köpa dyrt och fint för det är kul att köpa dyrt och fint. Det ska respekteras.

Jag försöker bara ge dig råd gällande verklighetsbilden. Den spelar ju mindre roll om du nu faktiskt för en gång skull vill ha "det bästa". (Men då ska du köpa 5830).

Det känns som att 4790K är "oldschool" nu iochmed nya CPUer släppts. Det känns som att de 600kr mer för 6-core tjänar jag mer på i längden, menar du rakt av att det är ovärt att köpa 6-core framför quad bara för att klockfrekvensen är lite högre (4.0 vs 3.3)?

Min tanke kring detta funderade köp är att köpa det "nya". GDDR5 GPUer, 5000-serien CPUer, DDR4-minnen o.s.v. Utöver prestanda, självklart känna att jag har iaf lite framförhållning till framtiden. Vi alla vet ju också att hårdvaruutveckling går löjligt fort...

När det gäller kylning så vill jag att datorn "låter" så lite som möjligt. Låter inte luft mer än vatten? Har du något exempel på en luftkylare som är "tyst" som jag kan trycka i ovan specifikation?

Tackar vänligt för feedback och hjälp

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Darlic:

Det känns som att 4790K är "oldschool" nu iochmed nya CPUer släppts. Det känns som att de 600kr mer för 6-core tjänar jag mer på i längden, menar du rakt av att det är ovärt att köpa 6-core framför quad bara för att klockfrekvensen är lite högre (4.0 vs 3.3)?

Min tanke kring detta funderade köp är att köpa det "nya". GDDR5 GPUer, 5000-serien CPUer, DDR4-minnen o.s.v. Utöver prestanda, självklart känna att jag har iaf lite framförhållning till framtiden. Vi alla vet ju också att hårdvaruutveckling går löjligt fort...

När det gäller kylning så vill jag att datorn "låter" så lite som möjligt. Låter inte luft mer än vatten? Har du något exempel på en luftkylare som är "tyst" som jag kan trycka i ovan specifikation?

Tackar vänligt för feedback och hjälp

Noctua NH-14S som jag tippsade om tidigare är tystare än de färdiga vattensystemen (typ H110). Däremot så hjälper ju H110 etc till med ventilationen av lådan då den blåser ut varm luft utanför chassiet - den kyler även själva CPUn marginellt bättre än luftkylarna, men inga stora skillnader direkt. Sen så spelar det ingen roll vilken processor av dem två du tar när det kommer till spel - ännu en gång: kolla in testet jag länkade till tidigare. Det ger inget mer i spel med varken DDR4 eller 6 kärnor. Men som sagt, ibland vill man ha det häftigare alternativet bara för att.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Noctua NH-14S som jag tippsade om tidigare är tystare än de färdiga vattensystemen (typ H110). Däremot så hjälper ju H110 etc till med ventilationen av lådan då den blåser ut varm luft utanför chassiet - den kyler även själva CPUn marginellt bättre än luftkylarna, men inga stora skillnader direkt. Sen så spelar det ingen roll vilken processor av dem två du tar när det kommer till spel - ännu en gång: kolla in testet jag länkade till tidigare. Det ger inget mer i spel med varken DDR4 eller 6 kärnor. Men som sagt, ibland vill man ha det häftigare alternativet bara för att.

Kollade på testet, 5820K är marginellt bättre än 4790K på något spel, men det är ytterst lite. Dock kör jag hellre något som nyss kom (5000-serien) med 6-core istället. Dom 600kr skadar inte för att känna att man har en up-to-date dator.

H110 skulle generellt lösa _alla_ mina kylningsproblem med andra ord eftersom den håller chassit kallare också och inte bara CPUn?

//J

Permalänk
Medlem

Blir ju lite mer än 600kr... Räknar du in Mb och minnen oxå blir det en helt annan sak!

Moderkort: 3.599:- ASUS X-99 Deluxe
CPU: 3.099:- Intel i7 5820K
Minnen: 2.690:- G.Skill Ripjaws 4 16GB DDR4 2400mhz

=9388kr

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

5290kr

Blir 4098 kr billigare

Du kommer få en sjyst vatten kylning för dom pengarna!

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Blir ju lite mer än 600kr... Räknar du in Mb och minnen oxå blir det en helt annan sak!

Moderkort: 3.599:- ASUS X-99 Deluxe
CPU: 3.099:- Intel i7 5820K
Minnen: 2.690:- G.Skill Ripjaws 4 16GB DDR4 2400mhz

=9388kr

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspak...

4232kr

=5156kr

Du kommer få en sjyst vatten kylning för dom pengarna!

Sant, men å andra sidan känns det som att jag köper en gammal dator med äldre komponenter än att köpa en ny fräsch med "framtidens" delar. DDR4, 5000-serie o.s.v. Jag ogillar att kompromissa så pass mycket när det gäller äldre delar.

Rent krasst handlar det inte om pengar, jag kan inte mycket om "ihopsättning" och kylning, därav min fråga.

Dom pengarna kan jag lägga på vattenkylning ändå, men behöver veta vad för vattenkylning och vad jag behöver köpa om det inte finns "Kit"

Måste också tillägga att denna setupen kommer kanske få en 4K-skärm som monitor, därav jag väljer lite mer "high-end" komponenter.

//J

Permalänk
Medlem

Vill man ha x99 så vill man...

4790k är det logiska valet för en grym gamingdator idag skulle jag säga, klocka den till 4.8Ghz, skaffa 2400Mhz minnen med 10 timings. Blir inte mycket snabbare än så. Sedan kommer broadwell komma till z97 platformen också.

x99 är mer för riktigt tung beräkning, men tänk på att du måsta ha grymma hårddiskar och troligen raid om du inte bara ska bencha utan faktiskt använda mer än 8 threads i "verkligheten".

Fast x99 är ju flashigt och så... jag fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vill man ha x99 så vill man...

4790k är det logiska valet för en grym gamingdator idag skulle jag säga, klocka den till 4.8Ghz, skaffa 2400Mhz minnen med 10 timings. Blir inte mycket snabbare än så. Sedan kommer broadwell komma till z97 platformen också.

x99 är mer för riktigt tung beräkning, men tänk på att du måsta ha grymma hårddiskar och troligen raid om du inte bara ska bencha utan faktiskt använda mer än 8 threads i "verkligheten".

Fast x99 är ju flashigt och så... jag fattar.

Dock tänker jag inte ha datorn får enbart gaming, utan enbart lite WoW och D3. Och om något trevligt spel dyker upp så kanske jag kör det.

Tänker mestadels köra med ett par SSDs.

Permalänk
Medlem

Ett mer komplett samt balanserat system I min mening, något billigare också.

Ninja edit.
Om du planerar för vatten kylning i framtiden så skulle jag föreslå ett Fractal Design Arc XL eller ett NZXT Switch 810.

Geforce korten från MSI är testvinnare, det är det kortet (samt Gigabyte Gaming) som är bäst för tillfället.

Svart rött tema, borde bli snyggt också (men detta är ju en smaksak)

Som CFSsss sa så räcker en 4790 mer än väl för spel, det är väldigt svårt att motivera X99 endast till spel, ja det går inte att ta den argumentationen. Men nytt är roligt, och X99 får väl ses som mer “framtidssäkert”. Om man nu tillåts använda det uttrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7194490-00.png

Ett mer komplett samt balanserat system I min mening, något billigare också.

Ninja edit.
Om du planerar för vatten kylning i framtiden så skulle jag föreslå ett Fractal Design Arc XL eller ett NZXT Switch 810.

Geforce korten från MSI är testvinnare, det är det kortet (samt Gigabyte Gaming) som är bäst för tillfället.

Tackar för inputen.

Varför MSI istället för Intel på Moderkort?
Varför MSI istället för ASUS på 970orna när ASUS fått bättre feedback från bl.a. Sweclockers?

Caset jag kikade på valde jag för att det är mer komprimerat och för att det har platser för en hel del vattenkylning om jag väljer att gå den vägen i framtiden alternativt nu?

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Till stor del grundat på mina dåliga erfarenheter av Asus, föredar Gigabyte samt MSI när det gäller både moderkort samt graffikkort. Sen så gillar jag också att köra på samma märken så långt som möjligt, gillar inte att mixa. Det är de enda skälen jag kan ge, om du anser de vara gilltiga eller inte är upp till dig.

Läste runt på Overclockers.net innan jag byggde mitt egna system, och MSI korten och Gigabyte korten har fått väldigt fin kritik där, EVGA har fått sämst, tydligen så lider det kortet bla av spoltjut samt sämre kylning.

Val av chassi är ju också en sån där personligt grej, om du ska köra med vatten kylning så är det ju trevligt med lite utrymme och det får du ju där, jag har själv dock ingen erfarenhet av Corsair lådan..

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, alltid roligt att sätta ihop ett system också, än roligare om det hjälper någon på vägen.

Innan jag glömmer.

Jag var tvungen att byta ut mitt EVGA till ett Fractal R3 då EVGA nätaggregatet led av spoltjut då datorn var avstängd. Detta betyder självfallet inte att detta är ett vanligt förekommande problem. G2an är ett prisvärt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Köp ett Asus X99-S istället för deluxe, i princip samma bräda utan Wifi och lite annat lulul. MSI 970 har fått mer uppståndelse hittills, verkar klocka oerhört bra samtidigt som det är en tyst och bra kylare. Jag hade tagit MSI eller Gigabytes 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Till stor del grundat på mina dåliga erfarenheter av Asus, föredar Gigabyte samt MSI när det gäller både moderkort samt graffikkort. Sen så gillar jag också att köra på samma märken så långt som möjligt, gillar inte att mixa. Det är de enda skälen jag kan ge, om du anser de vara gilltiga eller inte är upp till dig.

Läste runt på Overclockers.net innan jag byggde mitt egna system, och MSI korten och Gigabyte korten har fått väldigt fin kritik där, EVGA har fått sämst, tydligen så lider det kortet bla av spoltjut samt sämre kylning.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, alltid roligt att sätta ihop ett system också, än roligare om det hjälper någon på vägen.

Självklart är ALL feedback om de olika valen väldigt uppskattat för en som funderar på att bygga ett nytt system. Därför jag är så frågvis, jag är inte en datorbyggare, mer en visionär som vet vad jag vill ha men inte vet hur jag ska komma dit riktigt. En newb om vi säger så ^^

Ja, EVGA har jag inte tänkt på, däremot funderade jag mellan MSI, Gigabyte och Asus och jag har läst "bäst" grejer om ASUS-kortet, därav jag räknar med det kortet just nu, (inget är ju satt i sten än). Trodde dock att Sweclockers kunde sin sak när det gäller deras rescension om 970-korten och att ASUS vann med råge. Rak fråga: Spelar det någon roll om det är samma "märke" på allt eller är det bara en ren utseende-preferens?

Det är roligt att bara prata med folk såhär och få fram vad som funkar bäst när det gäller att bygga system, så jag kan inte tänka mig att det blir tråkigare att sätta ihop det när allt väl är inköpt.

//J

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Darlic:

Kollade på testet, 5820K är marginellt bättre än 4790K på något spel, men det är ytterst lite. Dock kör jag hellre något som nyss kom (5000-serien) med 6-core istället. Dom 600kr skadar inte för att känna att man har en up-to-date dator.

H110 skulle generellt lösa _alla_ mina kylningsproblem med andra ord eftersom den håller chassit kallare också och inte bara CPUn?

//J

Ja, alltså eftersom den - om den installeras på sättet jag förespråkar - blåser ut varm luft ur chassiet så hjälper den chassieflödet. Men det är viktigt att påpeka att du även kan få samma effekt om du köper en vanlig luftkylare. Då monterar du helt enkelt extra fristående fläktar i taket som gör samma jobb. Personligen hade jag dock föredragit att ha så få fläktar som möjligt snurrandes i burken, då blir det mer logiskt att ha en H110 istället för att skaffa fler fristående fläktar, men det är ju jag det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Det känns som att 5820 är "vardagslyx" nog för mig. Tror den kommer puttra på bra, 5930K är ändå nästan 2000kr mer och då lägger jag hellre dom pengarna på kylningen, tackar dock för rådet.

Men som sagt tidigare i tråden så är just 5820 en ganska så menlös CPU.
Du får inte del av alla fördelarna med 2011-3 samtidigt som du betalar en hel massa extra för cpu/moderkort/minne.
Kan du inte ta steget till 5930K så kommer en 4790K att vara ett betydligt bättre val, både för plånboken och prestandan.
Och även om du skulle investera i en 5930K så kommer ett 4790K system att slå den på fingrarna så länge du spelar.
2011-3 är enbart meningsfullt om man skall köra 3xSLI eller verkligen behöver 6+ kärnor, och såklart "bräcka grannen" faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Spelar det någon roll om det är samma "märke" på allt eller är det bara en ren utseende-preferens?

Kort svar är nej, utseende-preferens får man väll ändå säga.

Om du gillar Asus så skall du köra på det, jag är en användare som har haft dålig erfarenhet av Asus, andra har väldigt bra erfarenhet av Asus och kanske rent av dålig erfarenhet av Gigabyte samt MSI. Det är ju lite så det fungerar.

Skulle något strula så är ju garantin där.

Har ändrat lite i system förslaget.