Permalänk

X99 minnen

Hej, ni som kör X99/DDR4. Hur har ni satt era minnen i dimmsen? Min dator använder 93%+ av alla min minnen i idle liksom. Kan jag ha satt dem fel eller är det något annat som gör att den drar så mycket? För det funkar inte alls att spela eller nåt med så hög användning.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag hade mina i 1,3,5,7

Märkte inte något speciellt, oftast så ska ju rätt mycket "användas" av cache's och liknande.

Säkert att det faktiskt är upptaget och inte bara allokerat?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag hade mina i 1,3,5,7

Märkte inte något speciellt, oftast så ska ju rätt mycket "användas" av cache's och liknande.

Säkert att det faktiskt är upptaget och inte bara allokerat?

Ja under en stund där så hade jag runt 300MB minne ledigt, jag fattar ingenting. Känns som något strular för mig här verkligen.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Kollat manualen hur dom ska sitta ? Updatera uefi ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Kollat manualen hur dom ska sitta ? Updatera uefi ?

Ja enligt manualen ska de sitta som de gör, har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Hur går jag till väga då?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Ja enligt manualen ska de sitta som de gör, har faktiskt aldrig gjort det tidigare. Hur går jag till väga då?

Gå till tillverkarens hem sida, hitta rätt mobo sök på bios/uefi (brukar vara vid drivers) ta ner den senaste sätt den på en usb sticka kör den i bios. Står nog tydliga instroktioner. Kan va bra att göra usb stickan till bootable också med något progrma här är ett http://rufus.akeo.ie/, formatera den i fat32 också före.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Är det den klassiska killer nic-buggen som är i farten igen kanske, har du 93% av 16gb använt vid boot eller blir det så efter ett tag?

Permalänk
Medlem

slots 1,3,5,7 enligt manualen.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Är det den klassiska killer nic-buggen som är i farten igen kanske, har du 93% av 16gb använt vid boot eller blir det så efter ett tag?

Just nu använder den bara 2.7 av 15.8gb, så nu verkar det vara lugnt. Men det förklarar ju inte problemen med allmänt seg dator som måste tänka efter ibland för länge, och bara 80fps i WoW, har haft bra mycket mer fps än så förr med sämre grafikkort.

Kan minnena flaska eller nåt med resten av datorn? Eller sitter problemet någon annanstans?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Just nu använder den bara 2.7 av 15.8gb, så nu verkar det vara lugnt. Men det förklarar ju inte problemen med allmänt seg dator som måste tänka efter ibland för länge, och bara 80fps i WoW, har haft bra mycket mer fps än så förr med sämre grafikkort.

Kan minnena flaska eller nåt med resten av datorn? Eller sitter problemet någon annanstans?

Gjorde du en uefi/bios updatering ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Gjorde du en uefi/bios updatering ?

Nej har inte tillgång till USB, hur funkar din rigg i spel och så? Om du testat dvs, känns det snabbt och bra i windows?

Hur mycket kan en böjd pinn göra på socketen? Försöker tänka på alla utgångar här haha.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Nej har inte tillgång till USB, hur funkar din rigg i spel och så? Om du testat dvs, känns det snabbt och bra i windows?

Hur mycket kan en böjd pinn göra på socketen? Försöker tänka på alla utgångar här haha.

Inte har jag märkt någon skillnad från min gamla i74820k har fpsn på fasta 60 hela tiden, spelar inte så mycket på den. Kingston kom ut med nya minnen nu så har beställt såna, orkar inte sätta igång den förens ja fått dom, testa om man kan köra dom i 3000mhz.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Angånde din böjda pin så kan de gör väldigt mycket !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Inte har jag märkt någon skillnad från min gamla i74820k har fpsn på fasta 60 hela tiden, spelar inte så mycket på den. Kingston kom ut med nya minnen nu så har beställt såna, orkar inte sätta igång den förens ja fått dom, testa om man kan köra dom i 3000mhz.

Ne har faktiskt planer på att gå till Z97 igen och köpa bättre saker där, skillnaden i spel är ju ingen skillnad som du sa, det som gjorde att jag köpte X99 var att jag ville ha bra framtidsgrejer med DDR4 och grejer.

Skrivet av dennisdvdr:

Angånde din böjda pin så kan de gör väldigt mycket !

Jo men precis, ska kika på detta det första jag gör imorgon.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)