Gelid släpper CPU-kylaren Snowstorm

Permalänk
Melding Plague

Gelid släpper CPU-kylaren Snowstorm

För budgetmedvetna hembyggare finns många alternativ på kylarmarknaden och ny tillkommer ännu ett från Gelid, som lanserar Snowstorm till det nätta priset 200 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

test av denna tack!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, visst. Ska man bara köra en köra sin processor i standardklock så varför inte?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Ja, alltså, visst. Ska man bara köra en köra sin processor i standardklock så varför inte?

Många som inte vill/kan klocka men ändå inte vill att dator ska leva om är detta säkert ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Ja, alltså, visst. Ska man bara köra en köra sin processor i standardklock så varför inte?

Vadå hur vet du att den inte går att överklocka med?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Peking:

Ja, alltså, visst. Ska man bara köra en köra sin processor i standardklock så varför inte?

Den lär vara mycket bättre än den medföljande kylaren i alla fall och klarar sig garanterat utmärkt sålänge man inte ger sig på spänningen till processorn

Dock är jag lite tveksam mot detta med heatpipes direkt mot CPUn på en såhär billig kylare, risken att det bli som på billiga referenskylare till grafikkort där det krävs bra med tur för att alla heatpipes ska ligga i samma höjd och ha kontakt med GPU...

Permalänk
Medlem

Trodde CPU-kylaren kunde monteras med 120mm-fläktar.. men sen läste jag 92nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

test av denna tack!

Kanske tom är dags för en ny runda kylartest. Förslagsvis med "budget" tema denna gång.

Även om jag själv hellre ser en omgång med Steambox tema (low profile).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan den här och den kylare som kommer med proppen torde vara större än skillnaden mellan den här och en kylare för 600+.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vadå hur vet du att den inte går att överklocka med?

Vad jag ser så skrev jag aldrig att det inte går att överklocka med den. Dock misstänker jag att den endast duger till mildare överklockning. Därav är det nog ett bra alternativ för dom som vill ha en eftermarknadskylare bara för att få ned ljudnivån.

Skrivet av lanbonden:

Den lär vara mycket bättre än den medföljande kylaren i alla fall och klarar sig garanterat utmärkt sålänge man inte ger sig på spänningen till processorn

Skrivet av Hcz:

Många som inte vill/kan klocka men ändå inte vill att dator ska leva om är detta säkert ett bra alternativ.

Absolut, det är jag helt med på. Det är bra att dessa alternativ finns. Har själv tidigare kört med en del mindre eftermarknadskylare bara för att få ned ljudnivån

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Kul namn och vettigt pris. ... men de kanske borde gjort den vit om de skulle hålla sig till snö-temat?

Bra med ett alternativ till noctuas 92mm tornkylare för den som vill ha tornformatet men har begränsat med utrymme tex. (och/eller begränsad budget)

Skrivet av lanbonden:

Dock är jag lite tveksam mot detta med heatpipes direkt mot CPUn på en såhär billig kylare, risken att det bli som på billiga referenskylare till grafikkort där det krävs bra med tur för att alla heatpipes ska ligga i samma höjd och ha kontakt med GPU...

Jo jag tänker lite som dig gällande direkta heatpipes. Hoppas de fått till kvaliteten! Och med tanke på hur små många cpu-kärnor är nuförtiden, så kan man undra om ens de yttre heatpipesen utnyttjas fullt ut, med tanke på hur stor aluminium-"glipan" är mellan heatpipesen i basen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den mäter sig med den berömda CM Hyper 212, intressant!

Permalänk
Medlem

Hur mycket/lite kan man klocka med denna tro?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Undrar mest hur den kan stå sig mot Arctic Cooling billiga luftkylare den som heter Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vadå hur vet du att den inte går att överklocka med?

92mm fläkt antyder om ett ganska litet torn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

92mm fläkt antyder om ett ganska litet torn.

Jag klockade 2500k på 4,2Ghz med en CM:s TX3 utan problem, vilket är en 92mm tornfläkt. Uppade sen till en Hyper 212 för att få ner ljudnivån, temperaturerna var dock aldrig ett problem.

Permalänk
Medlem

För att den där ens skall få heta något som innehåller kallt, så lär vi få ta bort fläktdelen från motorn. Och montera på en Dremel, som vi sedan maxar varvtalet på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!