Permalänk

Grön olja?

Jag plockade ner min Antec Kühler 620 i helgen. Den satt monterad som utblås uppåt i mitt chassi med två stycken Noctua F12 i push-pull. När jag tittade på den ena fläkten såg jag att det var någon sorts grön olja/gegga på insidan av fläktramen. Vad är detta? Är det läckage från fläkten? Har hört att det hänt förut med Noctua-fläktar. Är det läckage från vattenkylaren?

Jag såg det gröna efter att jag plockat isär allt, så jag vet inte om fläkten var under eller över radiatorn tyvärr. Har inga problem med systemet i övrigt som tyder på större läckage.

Vad är det gröna?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag plockade ner min Antec Kühler 620 i helgen. Den satt monterad som utblås uppåt i mitt chassi med två stycken Noctua F12 i push-pull. När jag tittade på den ena fläkten såg jag att det var någon sorts grön olja/gegga på insidan av fläktramen. Vad är detta? Är det läckage från fläkten? Har hört att det hänt förut med Noctua-fläktar. Är det läckage från vattenkylaren?

Jag såg det gröna efter att jag plockat isär allt, så jag vet inte om fläkten var under eller över radiatorn tyvärr. Har inga problem med systemet i övrigt som tyder på större läckage.

Vad är det gröna?

Om du hört att det hänt Noctua-fläktar förut så bör det väl vara det?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara från kylaren då jag vet att vissa använder grön vätska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad är det gröna?

Glykol.

Permalänk
Skrivet av Mellepelle:

Glykol är väl blått?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Glykol är väl blått?

eller vit,gul,röd

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Smaka på det, bara lite lätt på fingret, är det väldigt sött så är det glykol. Olja brukar smaka kemiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Smaka på det, bara lite lätt på fingret, är det väldigt sött så är det glykol. Olja brukar smaka kemiskt.

Glykol är giftigt så nej det låter inte som en vettig idé.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ingen fara att doppa fingret i det och smaka på med tungan. Glykol ska inte inmundigas i ens i mindre mängd men smaka är i stort sett ofarligt. Smakar lite sött.

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Glykol är giftigt så nej det låter inte som en vettig idé.

Han ska inte dricka en liter av det, hade det varit så toxiskt så hade man inte kunna köpa en dunk på macken av det. Har ni aldrig felsökt en läcka på ett fordon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azerpmi:

men smaka är i stort sett ofarligt

hahahaha, betryggande att höra..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

hahahaha, betryggande att höra..

haha jo men vissa kan få illamående av mindre mängder, jag menar ju inte att man skulle bli sjuk eller dö av de små dropparna man får i sig med fingret.

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem

Ser det ut ungefär så här:

Ja, det är antagligen glukol som läcker ut ur kylaren. Det är antagligen inget fel på fläkten, det smörjmedel som används i fläktar är oftast väldigt tjockt och vax likt. Det brukar antingen vara transparent eller brunt men med åldern blir det mörkare. Däremot har jag aldrig sett smörjmedel som är grönt någonsin förut. Men det finns säkert special varianter som är gröna...

Dock tror jag att det är kylaren som börjat läcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle påstå att det påminner lite om oxiderad koppar, men vet ej huruvida det kan vara relevant här eller ej.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Skulle påstå att det påminner lite om oxiderad koppar, men vet ej huruvida det kan vara relevant här eller ej.

Tror inte det men intressant tanke, saxat ifrån wikipedia:

Citat:

Ärg är en grön eller blågrön missfärgning som drabbar föremål av koppar eller kopparlegeringar som till exempel mässing eller brons. Missfärgningen orsakas av att föremålet har angripits kemiskt av olika ämnen i sin omgivning, oftast luft och vatten (naturlig ärg) eller av olika syror eller oxidationsmedel (konstgjord ärg).[1]

Den gröna patinan anses ofta vara estetiskt tilltalande, men eftersom det tar minst 50 år innan ett heltäckande lager naturlig ärg har bildats så ärgas ibland föremål (oftast konstföremål) på konstgjord väg redan vid tillverkningen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Ser det ut ungefär så här:

http://i72.photobucket.com/albums/i174/timmahtiburon/Coolit/b...

Ja, det är antagligen glukol som läcker ut ur kylaren. Det är antagligen inget fel på fläkten, det smörjmedel som används i fläktar är oftast väldigt tjockt och vax likt. Det brukar antingen vara transparent eller brunt men med åldern blir det mörkare. Däremot har jag aldrig sett smörjmedel som är grönt någonsin förut. Men det finns säkert special varianter som är gröna...

Dock tror jag att det är kylaren som börjat läcka.

Hmm, då var det nog bra att jag bytte. Märkte aldrig av någon skillnad i prestanda eller problem i systemet, kan inte ha varit någon stor läcka.

Då vet jag i alla fall var den gröna geggan kom ifrån. Vilken diskussion det blev!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Glykol är väl blått?

Det finns glykol i många färger.
Under 80-90 talen blev grön glykol mer och mer vanlig i bilar och tillslut hade dom flesta grön sen började VW med röd glykol nån gång under 90 talet och det har sedan dess blivit mer o mer vanlig.
Så idag är det mestadels grön och röd glykol i bilar från fabrik vet inte ens om det finns nån bilfabrikant som använder blå längre.
Sen när det kommer till eftermarknads glykol så är blå ganska vanlig följt av grön och sen röd sen finns det fler special varianter som kostar lite mer och då kan man få istort sett vilken färg som helst.

En kul grej med glykol är när jag var 16år (början av 90 talet) jobbade jag på en bilskrot o gubben som ägde stället (har för mig att han var 68år då) hade inte kollat fryspunkten på kylarvätskan med glykolprovare på minst 40år (enligt han själv).
Det han gjorde var att doppa ner fingret och smaka på en droppe heller två och det jävliga var att han var ALLTID inom 2-3° av vad fryspunkten låg.
Enligt han själv så hade han vunnit många vadslagningar under åren på detta

Han lever fortfarande (snart 90år) och är mer på skroten än hemma trots att andra har tagit över och han jobbar en del med då han tycker det är kul men då mest på äldre bilar då nytt plast o elektronik bara är skit (kan bara hålla med).
Kontentan av detta är att nån droppe inte är direkt skadligt då gubben måste ha fått i sig mängder under sin livstid för att hålla sina men även familjs o andras bilar igång under vintrarna och sen att även utveckla talangen att ställa rätt tempvärde på smaken borde ju kräva en hel del smakande.
I övrigt är han en frisklevnads människa dvs han drack minst en grogg per kväll rökte i stort sett konstant under dagarna (troligen samma sak än idag) äter fett osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Haha, glykol är alltså inte alls farligt, det är ett livselixir!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Volvo använder blå gykol

Som sagt ser ut som gykol, smaka på det. Som sagt ingen stor mängd bara

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Det går att lukta på det med, olja luktar annorlunda än glykol. Men annars bara smaka, tror det krävs runt en halv deciliter för att det skall vara riktigt farligt

Permalänk
Medlem

Då glykol är sött så bör man även se till att hålla det undan från djur som tex katter/hundar som annars slickar i sig det som finns (inte nyttigt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!