Permalänk

uppgradering av dator

Tjena! Har funderat på att uppgradera min rigg, har inte så mycket erfarenhet av datorer, iallafall med att byta delar. Min spec är följande: Nvidia Geforce GTX 650
Intel Core i5-2400 3,10 GHz
12 gb ram
Asus PBZ68-v-LX antar att det är moderkortet? Vad tycker ni jag ska uppgradera för att få bästa flyt på datorn spelar mest csgo,dota2 och bf4 länka gärna till delar som ni skulle rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du sitter på 12GB ram så lär ju det räcka.. Men vänta.. 12GB ram på en i5?

Skulle du kunna informera om vad du har för moderkort?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Om du sitter på 12GB ram så lär ju det räcka.. Men vänta.. 12GB ram på en i5?

Skulle du kunna informera om vad du har för moderkort?

4+4+2+2 = 12Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

4+4+2+2 = 12Gb

Mja, det är ju sant. Har själv inte brukar göra så, men det borde ju gå.

Hursomhelst. Moderkort hade varit intressant. Processor och grafikkort är ju de två lite mer givna uppgraderingspunkterna, men det beror också lite på att du har ett OK nätagg.

:edit: Jaha, TS hade uppdaterat sin tråd med moderkort. Svårt att veta om..
Hursomhelst. Tyvärr saknar ditt moderkort stöd för lite senare processorer. Ett grafikkortsbyte kan absolut hjälpa dig, men du kan nog inte skaffa speciellt mycket kraftfullare än vad du har innan din processor börjar flaska. Och för att byta processor så behöver du mer eller mindre ett nytt moderkort.. Detta beror förstås på vad du vill spela, upplösning, osv.

:edit2: Jag ändrar mig lite.
http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_LX/HelpDesk_CPU/
Visar sig ju att du kan köra t.ex 2600K, vilket fortfarande är en kompetent processor ur spelsynpunkt. Hade letat efter en sådan begagnat, för att sedan uppgradera grafikkortet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Mja, det är ju sant. Har själv inte brukar göra så, men det borde ju gå.

Hursomhelst. Moderkort hade varit intressant. Processor och grafikkort är ju de två lite mer givna uppgraderingspunkterna, men det beror också lite på att du har ett OK nätagg.

:edit: Jaha, TS hade uppdaterat sin tråd med moderkort. Svårt att veta om..
Hursomhelst. Tyvärr saknar ditt moderkort stöd för lite senare processorer. Ett grafikkortsbyte kan absolut hjälpa dig, men du kan nog inte skaffa speciellt mycket kraftfullare än vad du har innan din processor börjar flaska. Och för att byta processor så behöver du mer eller mindre ett nytt moderkort.. Detta beror förstås på vad du vill spela, upplösning, osv.

:edit2: Jag ändrar mig lite.
http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_LX/HelpDesk_CPU/
Visar sig ju att du kan köra t.ex 2600K, vilket fortfarande är en kompetent processor ur spelsynpunkt. Hade letat efter en sådan begagnat, för att sedan uppgradera grafikkortet.

3770K passar även den.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

3770K passar även den.

Ja, jag skrev t.ex och länkade listan. 3770K hade också varit ett bra val.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/annons/101716-saljes-lite-gott-o-b...

Ny annons för dagen, här har du en processor du kanske kan ta och buda på!
Med det sagt kanske uppgraderingen inte blir jättestor. Din processor är ändå "helt ok".
Du har mer spelprestanda att hämta i uppgradering av grafikkort.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

http://www.sweclockers.com/annons/101716-saljes-lite-gott-o-b...

Ny annons för dagen, här har du en processor du kanske kan ta och buda på!
Med det sagt kanske uppgraderingen inte blir jättestor. Din processor är ändå "helt ok".
Du har mer spelprestanda att hämta i uppgradering av grafikkort.

Länka gärna något grafikkort som skulle passa min setup, som passar dagens spel budget på 1500-2000kr

Skickades från m.sweclockers.com