Värt att uppgradera från i5-2500k till i7-4790k ?

Permalänk

Värt att uppgradera från i5-2500k till i7-4790k ?

Hej ,

Nu har jag haft den här processorn i mer är två år och undrar om i7 4790k är värt att uppgradera till. Jag spelar för det mesta och använder mest words och surfar förutom spelande.

Jag har sett flera benchmarks men skillnaden på spel verkar inte vara så stor. Kan ni ge lite tips och vad ni tycker angående en aktuell uppgradering?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nja för spel gör nog ett nytt grafikkort klart mer skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Så länge man kör bara spel så är skillnad en minimal är möjligtvis med flera gpu det blir nån vinst så jag tycker inte det är någon större idé om man nu inte vill köpa nytt för det är skoj med nya saker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hej,

Vill bara ställa frågan; vart är det du känner att din rigg inte räcker till? Spelar du i högre upplösningar än full-hd?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Vill bara ställa frågan; vart är det du känner att din rigg inte räcker till? Spelar du i högre upplösningar än full-hd?

Nej jag spelar 1080 har 22" skärm. Jag känner att processorn klarar det mesta men har bara övervägt ett nytt köp om det kan göra en stor skillnad i spel som är CPU baserade.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Nej jag spelar 1080 har 22" skärm. Jag känner att processorn klarar det mesta men har bara övervägt ett nytt köp om det kan göra en stor skillnad i spel som är CPU baserade.

Precis som alla kloka människor säger så är det ingen ide att köpa nytt mobo och cpu om syftet är främst spel. Skulle du investera i en gpu till så skulle du vinna lite. Överklocka skiten ur din sandy b så kommer du bra långt med redan det !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Tack , det verkar som uppgradering inte behövs. Men hur mycket ska jag överklocka? Har redan överklockat till 4.4 och det enda jag ändrar på är multipliern. Vågar inte riktigt att ändra på något annat.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Tack , det verkar som uppgradering inte behövs. Men hur mycket ska jag överklocka? Har redan överklockat till 4.4 och det enda jag ändrar på är multipliern. Vågar inte riktigt att ändra på något annat.

Hur mycket ska man överklocka Jag skulle säga att det beror mycket på vem du frågar Frågar du mig ska du överklocka så långt din kylar orkar hålla tempsen på vettig nivå. Men din 4.4 räker bra till men om det finns rum för mera så kör för guds skull på

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Vad jag kan tilläga är att Sandy b är riktigt trevliga cpun att överklocka ! Du ska nog på luft redan kunna nå 4.6 ganska lätt redan med ett medioker exemplar.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Om du märker att processorn ligger på hög belastning eller 100% och du tycker spelen är för krävande för din processor så är det antagligen värt att uppgradera processorn
Men om du inte känner av att processorn flaskhalsar eller är seg så tycker jag det är helt onödigt.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Finns det något program så man kan se hur hög belastad processorn är under spel?
GPU ligger ibland på 99% när jag spelar Arma 3.

Permalänk

Spela i windowed fullscreen och ha task manager framför spelet, där kan du se belastningen.

Men som du själv kan se i recensioner, så är skillnaden på en 2500 (stock) och de de allra dyraste i7:orna mycket liten i spel.

Att uppgradera prolle är en stor grej, eftersom du behöver nytt moderkort också. Då är det betydligt vettigare att lägga de pengarna på det allra fetaste grafikkortet, för att sedan sälja ditt nuvarande. Men med tanke på hur bra grafikkort du har nu, så är även det ingen vidare uppgradering. Jag tycker att du ska spara pengarna, helt enkelt.

Permalänk

Tack Obligatorisk tänkte inte på det . Ska prova ikväll och testa CPU usage under spel.
Ni är bäst!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tack Obligatorisk tänkte inte på det . Ska prova ikväll och testa CPU usage under spel.
Ni är bäst!!

Skulle det vara så att du inte vill ha task managern så kan du även använda Coretemp som även ger dig tempsen på din CPU.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Nej jag spelar 1080 har 22" skärm. Jag känner att processorn klarar det mesta men har bara övervägt ett nytt köp om det kan göra en stor skillnad i spel som är CPU baserade.

Du har ju redan bra grafikkort(nvidia 770) och CPU. Tycker inte du behöver uppgradera "bara för att". Du kommer inte så någon skillnad speciellt inte iom att du har överklockat. Du kör ju dessutom på 1080 så tveksamt om jag kan se att det finns någon titel som flaskar?

Skulle jag gjort något skulle jag uppgraderat den där lilla skärmen till en större med 144Hz och G-sync (när de billigare modellerna kommer snart).
Ohh... möjligtvis 8GB RAM till. Finns väl några spel som är väldigt minneshungriga. Mest för "feelgood"

Permalänk

Hahah tack lundagrabb:)

Mer minne kanske och du fick mig att börja tänka på ny bildskärm :).
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Vad tycks?

Permalänk

Jag skulle vänta på denna (som jag själv gör):
https://www.komplett.se/acer-27-led-g-sync-xb270ha/816992

Den har G-sync (som gör otroligt mycket för flytet) och har en 8-bit TN-panel (de flesta andra är 6-bitar och dithrar för att få utökade färger).
Den skall vara liknande som http://www.sweclockers.com/recension/19072-asus-rog-swift-pg2... bara att den har 1080 upplösning (vilket du tjänar på för det blir mer lättdrivet).

Permalänk

Mycket pengar det har jag tyvärr inte råd med. Men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Mycket pengar det har jag tyvärr inte råd med. Men tack för tipset

Spara pengar och köp inte mer minne. Har också 8GB och aldrig kommit över 6GB...

Permalänk
Medlem

Japp om du ska köpa skär vänta på att gsynk blir billigare eller att freesync har släppts! Det är det som fått mej att vänta.(och pengarna...)

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob