Permalänk
Medlem

Överclocka i7-980X med BCLK!

Hej!

Har tidigare överklockat min professor endast med multipliern och höjt lite på v-core men nu efter ett tag känner jag att jag vill klocka även med BCLK! Känner till att denna kommer att höja frekvensen på mina RAM minnen, QLL osv men problemet är att jag inte hittar någon vettig guide till detta!

Någon som känner till en guide eller har lust att sammanfatta tillvägagången för att överklocka med BCLK?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Har tidigare överklockat min professor endast med multipliern och höjt lite på v-core men nu efter ett tag känner jag att jag vill klocka även med BCLK! Känner till att denna kommer att höja frekvensen på mina RAM minnen, QLL osv men problemet är att jag inte hittar någon vettig guide till detta!

Någon som känner till en guide eller har lust att sammanfatta tillvägagången för att överklocka med BCLK?

Tack!

Det är ganska enkelt att hitta en bra balans med BCLK. Börja med sätta allt på stock manuellt. Sedan drar du ner multipeln på processorn markant, samt på DRAM. På så vis fokuserar du på BCLK. Hitta ett värde på BCLK som du vill uppnå. Något som kommer fungera för din CPU frekvens och DRAM frekvens. 200 brukar vara ett bra val. Med 200BCLK kan du köra t.ex DRAM x8 för 1600MHz och CPU x20 för 4GHz, bara ett exempel.

Men för att stabilisera 200BCLK vill vi utesluta alla andra faktorer. Så ställ ner DRAM via multipel till markant lägre än stock, och samma för CPU. Dra upp BCLK till 150 och kör P95 på blend o drygt en timme eller IBT 3-4 cyclar för att konstatera att det fungerar mer eller mindre. Börja öka på BCLK med intervaller av 5-10MHz och fortsätt testa. Skulle du få errors eller krasha vill jag att du ökar QPI/DRAM volt. Fortsätt upprepa tills du uppnår 200.
När du nått 200 bör du köra ett 8-12 timmars pass på P95 eller IBT för att säkerställa stabiliteten.

Värt att notera:

CPU och DRAM frekvens kommer att ökas i samband med att du ökar BCLK. Var noga med att du ställer ner multipeln mer om du börjar nå stock frekvenser för att försäkra dig om att felen inte ligger någon annanstans.

För dig som har en gulftown bör du också vara noga med att ha UCLK (Uncore) frekvensen minst x1.5 DRAM frekvensen. Så har du 1333 i DRAM måste UCLK vara minst 2000 o.s.v...

Om du ska köra 2000 minnen i 2000.
När BCLK är stabil på 200, börja med att stabilisera minnena. Öka multipeln på DRAM tills du ser uppnådd hastighet på "target frequency" t.ex 2000MHz. Nu ställer du tillbaka BCLK på 150-180 beroende på hur väl du känner dina minnen, men behåll QPI/DRAM voltage på samma värde som för BCLK 200.

Öka successivt på BCLK och testa minnena på önskat sätt tills du uppnår önskad hastighet. Skulle du få errors, så kan du antingen mata Vdimm eller QPI/DRAM. Föreslår att du provar en i taget för att identifiera problemet.

Viktigt! Uncore måste alltid vara x1.5 DRAM. Föreslår att du kör uncore ytterligare 200MHz snabbare.

När du är klar med minnena ställer du ner multipeln tills DRAM är non-factor. Nu gör du exakt likadant med CPU. BCLK 150, börja lek med multipel, Vcore och CPU PLL.

Skulle du märka att varken Vcore eller Vdimm hjälper för att öka stabilitet, kan du fokusera på QPI/DRAM och CPU PLL lite mer och se om det hjälper. I vissa fall har en liten ökning på IOH och ICH gjort skillnad, beroende också på hur många grafikkort du har.

En tumregel brukar vara att 1 kort = 1.1V IOH
2 kort = 1.15V
3 kort = 1.2V
4 kort = 1.25V

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Det är ganska enkelt att hitta en bra balans med BCLK. Börja med sätta allt på stock manuellt. Sedan drar du ner multipeln på processorn markant, samt på DRAM. På så vis fokuserar du på BCLK. Hitta ett värde på BCLK som du vill uppnå. Något som kommer fungera för din CPU frekvens och DRAM frekvens. 200 brukar vara ett bra val. Med 200BCLK kan du köra t.ex DRAM x8 för 1600MHz och CPU x20 för 4GHz, bara ett exempel.

Men för att stabilisera 200BCLK vill vi utesluta alla andra faktorer. Så ställ ner DRAM via multipel till markant lägre än stock, och samma för CPU. Dra upp BCLK till 150 och kör P95 på blend o drygt en timme eller IBT 3-4 cyclar för att konstatera att det fungerar mer eller mindre. Börja öka på BCLK med intervaller av 5-10MHz och fortsätt testa. Skulle du få errors eller krasha vill jag att du ökar QPI/DRAM volt. Fortsätt upprepa tills du uppnår 200.
När du nått 200 bör du köra ett 8-12 timmars pass på P95 eller IBT för att säkerställa stabiliteten.

Värt att notera:

CPU och DRAM frekvens kommer att ökas i samband med att du ökar BCLK. Var noga med att du ställer ner multipeln mer om du börjar nå stock frekvenser för att försäkra dig om att felen inte ligger någon annanstans.

För dig som har en gulftown bör du också vara noga med att ha UCLK (Uncore) frekvensen minst x1.5 DRAM frekvensen. Så har du 1333 i DRAM måste UCLK vara minst 2000 o.s.v...

Om du ska köra 2000 minnen i 2000.
När BCLK är stabil på 200, börja med att stabilisera minnena. Öka multipeln på DRAM tills du ser uppnådd hastighet på "target frequency" t.ex 2000MHz. Nu ställer du tillbaka BCLK på 150-180 beroende på hur väl du känner dina minnen, men behåll QPI/DRAM voltage på samma värde som för BCLK 200.

Öka successivt på BCLK och testa minnena på önskat sätt tills du uppnår önskad hastighet. Skulle du få errors, så kan du antingen mata Vdimm eller QPI/DRAM. Föreslår att du provar en i taget för att identifiera problemet.

Viktigt! Uncore måste alltid vara x1.5 DRAM. Föreslår att du kör uncore ytterligare 200MHz snabbare.

När du är klar med minnena ställer du ner multipeln tills DRAM är non-factor. Nu gör du exakt likadant med CPU. BCLK 150, börja lek med multipel, Vcore och CPU PLL.

Skulle du märka att varken Vcore eller Vdimm hjälper för att öka stabilitet, kan du fokusera på QPI/DRAM och CPU PLL lite mer och se om det hjälper. I vissa fall har en liten ökning på IOH och ICH gjort skillnad, beroende också på hur många grafikkort du har.

En tumregel brukar vara att 1 kort = 1.1V IOH
2 kort = 1.15V
3 kort = 1.2V
4 kort = 1.25V

Tack för en bra genomgång! Har testat att överklocka i några dagar nu och CPU:n verkar köras helt ok! Dock undrar jag vilken maximal QPI/DRAM Core Voltage (VTT) som man bör köra med 24/7? Är 1.4V skadligt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för en bra genomgång! Har testat att överklocka i några dagar nu och CPU:n verkar köras helt ok! Dock undrar jag vilken maximal QPI/DRAM Core Voltage (VTT) som man bör köra med 24/7? Är 1.4V skadligt?

Så lite så.

1,4 V skulle jag sätta gränsen för 24/7 körning. Har man 6 RAM moduler skulle det kunna behövas mera kräm beroende på moderkort så ett absolut sista bud vore 1,45 V. Har läst alla möjliga galna folk som behövt 1,45 V till 1,55 V. Men det är verkligen extremt få fall. Kan inte tänka mig att du behöver gå över 1,38 V. Jag driver 6 RAM moduler i 1924MHz 8-9-8-24 med 1,35 V QPI och kan även gå lägre, men tycker om att ge en extra kick för att vara på säkra sidan. Så någonstans där lär du hamna.

Om du känner att din dator vägrar bli stabil oavsett hur generös du är med Vcore, QPI, Vdimm o.s.v. kan det vara så att Uncore Frequency ligger på en nivå där det blir en aning för mycket för moderkortet. Man kan vinna några MHz på CPUn genom att ha lite lägre Uncore, men gör på så vis att du har Uncore på lägsta möjliga och se hur mycket du kan få ut av CPU och DRAM. Sen kan du försöka få ut lite extra Uncore över minimum kravet.

Så om ditt slutmål är att köra DRAM på 2000MHz, sätt då Uncore på 3000MHz medans du maxar CPUn, och samma när du maxar DRAM. För den ska stå på minst 3000 i detta fall.

Om du tillfälligt har sänkt DRAM till 1333MHz och försöker maxa CPU med Uncore på 2000MHz så kan du få 'falska' CPU värden. För sen när du ska maxa DRAM och Uncore ska tillbaka till 3000MHz kan din CPU misslyckas med den högre Uncore kombinationen.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Så lite så.

1,4 V skulle jag sätta gränsen för 24/7 körning. Har man 6 RAM moduler skulle det kunna behövas mera kräm beroende på moderkort så ett absolut sista bud vore 1,45 V. Har läst alla möjliga galna folk som behövt 1,45 V till 1,55 V. Men det är verkligen extremt få fall. Kan inte tänka mig att du behöver gå över 1,38 V. Jag driver 6 RAM moduler i 1924MHz 8-9-8-24 med 1,35 V QPI och kan även gå lägre, men tycker om att ge en extra kick för att vara på säkra sidan. Så någonstans där lär du hamna.

Om du känner att din dator vägrar bli stabil oavsett hur generös du är med Vcore, QPI, Vdimm o.s.v. kan det vara så att Uncore Frequency ligger på en nivå där det blir en aning för mycket för moderkortet. Man kan vinna några MHz på CPUn genom att ha lite lägre Uncore, men gör på så vis att du har Uncore på lägsta möjliga och se hur mycket du kan få ut av CPU och DRAM. Sen kan du försöka få ut lite extra Uncore över minimum kravet.

Så om ditt slutmål är att köra DRAM på 2000MHz, sätt då Uncore på 3000MHz medans du maxar CPUn, och samma när du maxar DRAM. För den ska stå på minst 3000 i detta fall.

Om du tillfälligt har sänkt DRAM till 1333MHz och försöker maxa CPU med Uncore på 2000MHz så kan du få 'falska' CPU värden. För sen när du ska maxa DRAM och Uncore ska tillbaka till 3000MHz kan din CPU misslyckas med den högre Uncore kombinationen.

Hm jo jag har haft lite problem att köra under 1.4V VTT med 200 MHz BCLK och UCLK Clock Ratio på x18. Kör just nu ett P95 test med dessa värden och det funkar bra, men sänker jag VTT till t.ex. 1.38 V får jag krasch efter ca 15 min. Har också 6 RAM moduler så kan tänka mig att det är det som är problemet, ska testa med att sänka UCLK Clock Ratio till x15 (d.v.s. köra detta i 3000 MHz). Blir det någon prestandaförlust med att köra UCLK på 3000 MHz jämfört med 3600 MHz?

EDIT: En till fråga! Har förutom ett grafikkort också ett ljudkort inkopplat (PCIe x1). Ska jag höja IOH Voltage eller räcker det med 1.1 V?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har en till fundering kring överklockning.. Kollade på mina RAM-minnen och det står 1.5 V på dessa. Innebär detta att jag inte kan köra DRAM Bus Voltage på 1.65V utan måste köra på 1.5V för att inte skada CPU:n/RAM-minnena?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har en till fundering kring överklockning.. Kollade på mina RAM-minnen och det står 1.5 V på dessa. Innebär detta att jag inte kan köra DRAM Bus Voltage på 1.65V utan måste köra på 1.5V för att inte skada CPU:n/RAM-minnena?

Minnena är specificerade för 1.65V men om det fungerar stabilt på 1.5V behöver du inte höja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Minnena är specificerade för 1.65V men om det fungerar stabilt på 1.5V behöver du inte höja den.

Grymt, tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har stött på ett problem under överklockningen av RAM-minnena. För tillfället så klarar datorn av följande värden utan problem (oklockad CPU och minnen):

BCLK: 200 MHz
UCLK Ratio: x15
DRAM Ratio: x6
QPI/VTT Voltage: 1.35V
IOH Voltage: 1.1 V

Problemet är att så fort jag överklockar minnena så får jag ett problem.. Satte DRAM Ratio till x10 (UCLK körs 1.5 ggr högre än minnena vilket är OK för Gulftown-CPU:n) och BCLK till 150. Ökar stegvis BCLK fram tills 180. Försöker jag med 190 kraschar datorn vid boot, startar inte m.m. utan jag måste göra en hard reset en/två ggr för att komma in i BIOS. Samma sak händer om jag tar BCLK 185, 187, 183 och 200. Har försökt att öka QPI/VTT Voltage till 1.4V men detta hjälper inte. Mina minnen ska klara 2000 MHz på 1.5V. De är av följande modell:

Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A2000C10

Nu fastnar jag på ca 1800 MHz, både om jag kör med 1.5V eller 1.65V. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har stött på ett problem under överklockningen av RAM-minnena. För tillfället så klarar datorn av följande värden utan problem (oklockad CPU och minnen):

BCLK: 200 MHz
UCLK Ratio: x15
DRAM Ratio: x6
QPI/VTT Voltage: 1.35V
IOH Voltage: 1.1 V

Problemet är att så fort jag överklockar minnena så får jag ett problem.. Satte DRAM Ratio till x10 (UCLK körs 1.5 ggr högre än minnena vilket är OK för Gulftown-CPU:n) och BCLK till 150. Ökar stegvis BCLK fram tills 180. Försöker jag med 190 kraschar datorn vid boot, startar inte m.m. utan jag måste göra en hard reset en/två ggr för att komma in i BIOS. Samma sak händer om jag tar BCLK 185, 187, 183 och 200. Har försökt att öka QPI/VTT Voltage till 1.4V men detta hjälper inte. Mina minnen ska klara 2000 MHz på 1.5V. De är av följande modell:

Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A2000C10

Nu fastnar jag på ca 1800 MHz, både om jag kör med 1.5V eller 1.65V. Vad gör jag för fel?

Glöm aldrig att hårdvaran har en gräns också. Mina vill inte förbi 1924MHz. Då tror jag inte minnena i sig är problemet, utan mer att jag har nått moderkortets gräns. Men för allt som står specificerat som (O.C) måste man respektera (moderkortet). Om ingenting du gör hjälper minnena att nå högre frekvenser måste du lossa lite på timings. IMO så är det inte värt att lossa timings för att uppnå högre frekvenser för att minnena är ändå det snabbaste du har i datorn.

Min Base är på 192, minnen 1924MHz på 1,68 V (1,65 V Specs) och 1,35 V QPI. Med 8-9-8-24, det tar jag vilken dag som helst istället för 2000MHz i 10-11-10-27 eller dylikt. Så bli inte allt för blind på just frekvensen.

För att svara på din Uncore fråga:

Ja du kommer se förbättring i prestanda med 3600 vs 3000. Men du ser mer prestanda med högre CPU Freq än Uncore. Uncore kan va lite speciellt att handskas med, men kan nästan säga direkt att det märks när man nått sin gräns. Det är så illa att det fungerar helt med 3000 för mig, men krashar efter några timmar i Prime på 3200. ->Oavsett spänningsvärsen<- helt enkelt nått gränsen. 3600 är väldigt högt för en gulftown. Du ska va väldigt nöjd med 3000 eller 3200. 3200 kan jag köra men då blir det oönskade spänningsvärden lite overall.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har en till fundering kring överklockning.. Kollade på mina RAM-minnen och det står 1.5 V på dessa. Innebär detta att jag inte kan köra DRAM Bus Voltage på 1.65V utan måste köra på 1.5V för att inte skada CPU:n/RAM-minnena?

Du kan ignorera den varningen mer eller mindre. Om du har problem med minnena och dom är specade till 1,65 V från tillverkaren, då kan du försöka kräma på lite 1,7 V - 1,75 V om inget annat verkligen fungerar. Var noga med en sak dock, QPI Voltage måste vara inom en ram av 0,5 V av DRAM Voltage. Så om QPI står på 1,3 V så får du aldrig ställa minnena på högre än 1,8 V.

Edit: Glömde svara på ljudkortsfrågan. Ska inte behövas. Men om du märker att ljudet krånglar på något vis alls kan du prova höja lite för att se ifall det ökar stabiliteten.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Glöm aldrig att hårdvaran har en gräns också. Mina vill inte förbi 1924MHz. Då tror jag inte minnena i sig är problemet, utan mer att jag har nått moderkortets gräns. Men för allt som står specificerat som (O.C) måste man respektera (moderkortet). Om ingenting du gör hjälper minnena att nå högre frekvenser måste du lossa lite på timings. IMO så är det inte värt att lossa timings för att uppnå högre frekvenser för att minnena är ändå det snabbaste du har i datorn.

Min Base är på 192, minnen 1924MHz på 1,68 V (1,65 V Specs) och 1,35 V QPI. Med 8-9-8-24, det tar jag vilken dag som helst istället för 2000MHz i 10-11-10-27 eller dylikt. Så bli inte allt för blind på just frekvensen.

För att svara på din Uncore fråga:

Ja du kommer se förbättring i prestanda med 3600 vs 3000. Men du ser mer prestanda med högre CPU Freq än Uncore. Uncore kan va lite speciellt att handskas med, men kan nästan säga direkt att det märks när man nått sin gräns. Det är så illa att det fungerar helt med 3000 för mig, men krashar efter några timmar i Prime på 3200. ->Oavsett spänningsvärsen<- helt enkelt nått gränsen. 3600 är väldigt högt för en gulftown. Du ska va väldigt nöjd med 3000 eller 3200. 3200 kan jag köra men då blir det oönskade spänningsvärden lite overall.

Har testat lite fler saker och verkar som att med BCLK på över 180 MHz så klarar inte mina RAM minnen högre ratio än x8! Men vilka timings ska jag ändra på? Finns timings under 1st Information, 2nd Information och 3rd Information. Är det endast följande timings man ska ändra på?

CAS# Latency
RAS# to CAS# Delay
RAS# PRE Time
RAS# ACT Time

d.v.s. de fyra första alternativen?

Och vilken frekvens är dina minnen ratade på?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har testat lite fler saker och verkar som att med BCLK på över 180 MHz så klarar inte mina RAM minnen högre ratio än x8! Men vilka timings ska jag ändra på? Finns timings under 1st Information, 2nd Information och 3rd Information. Är det endast följande timings man ska ändra på?

CAS# Latency
RAS# to CAS# Delay
RAS# PRE Time
RAS# ACT Time

d.v.s. de fyra första alternativen?

Och vilken frekvens är dina minnen ratade på?

CAS# Latency (tCL)
RAS# to CAS# Delay (tRCD)
RAS# Precharge (tRP)
Activate to Precharge delay / Row Active Time (tRAS)

Dem fyra är det som gäller i första hand, sen kan man även gå djupare om man vill, främst...

Refresh to Activate Delay / Refresh Cycle Time (tRFC)
Command Rate (CMD)

Mer än så ur prestandasynpunkt är inte intressant.

Gugel's minnen: Corsair Dominator GT 6x2GB 2000MHz 8-9-8-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har testat lite fler saker och verkar som att med BCLK på över 180 MHz så klarar inte mina RAM minnen högre ratio än x8! Men vilka timings ska jag ändra på? Finns timings under 1st Information, 2nd Information och 3rd Information. Är det endast följande timings man ska ändra på?

CAS# Latency
RAS# to CAS# Delay
RAS# PRE Time
RAS# ACT Time

d.v.s. de fyra första alternativen?

Och vilken frekvens är dina minnen ratade på?

Fungerar inte 200x8 för dina minnen? Då med stock timings och angiven Vdimm på minnena?

Eller 160x10 kanske? Du har ju X CPU så utnyttja flexibiliteten. Jag är låst till 25 multipel så därför pressar jag moderkortet. Även för att 1866+ minnen behöver moderkortet överklockas för att kunna köras. 1600 måste fungera utan problem.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

CAS# Latency (tCL)
RAS# to CAS# Delay (tRCD)
RAS# Precharge (tRP)
Activate to Precharge delay / Row Active Time (tRAS)

Dem fyra är det som gäller i första hand, sen kan man även gå djupare om man vill, främst...

Refresh to Activate Delay / Refresh Cycle Time (tRFC)
Command Rate (CMD)

Mer än så ur prestandasynpunkt är inte intressant.

Gugel's minnen: Corsair Dominator GT 6x2GB 2000MHz 8-9-8-24

Mitt ASUS kort har andra namn under DRAM Timing Control i BIOS än de du specificerade (uppifrån ner):

1st Information:
CAS# Latency
RAS# to CAS# Delay
RAS# PRE Time
RAS# ACT Time
RAS# to RAS# Delay
REF Cycle Time
WRITE Recovery Time
READ to PRE Time
FOUR ACT WIN Time
Back-To-Back CAS# Delay

2nd Information:
Timing Mode
Round Trip Latency on CHA
Round Trip Latency on CHB
Round Trip Latency on CHC

3rd Information:
WRITE To READ Delay(DD)
WRITE To READ Delay(DR)
WRITE To READ Delay(SR)
READ To WRITE Delay(DD)
READ To WRITE Delay(DR)
READ To WRITE Delay(SR)
READ To READ Delay(DD)
READ To READ Delay(DR)
READ To READ Delay(SR)
WRITE To WRITE Delay(DD)
WRITE To WRITE Delay(DR)
WRITE To WRITE Delay(SR)

Om jag har fattat rätt så ändrar man normalt de fyra första alternativen? Men vad är Refresh to Activate Delay / Refresh Cycle Time och Command Rate (CMD) ?

Skrivet av gugel:

Fungerar inte 200x8 för dina minnen? Då med stock timings och angiven Vdimm på minnena?

Eller 160x10 kanske? Du har ju X CPU så utnyttja flexibiliteten. Jag är låst till 25 multipel så därför pressar jag moderkortet. Även för att 1866+ minnen behöver moderkortet överklockas för att kunna köras. 1600 måste fungera utan problem.

Jo minnena fungerar med 200x8, inga problem där (får då 1600 MHz). 160x10 funkar också, det gör 180x10 med men 181x10 och högre funkar ej!

På vilket sätt bör jag utnyttja flexibiliteten? Några rekommendationer på hur hög UCLK bör vara? Minns att jag hade problem tidigare med just denna och kunde inte köra högre än x18 med 200 MHz BCLK. Kör för tillfället x15 men då måste DRAM vara högst x10.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mitt ASUS kort har andra namn under DRAM Timing Control i BIOS än de du specificerade (uppifrån ner):

1st Information:
CAS# Latency
RAS# to CAS# Delay
RAS# PRE Time
RAS# ACT Time
RAS# to RAS# Delay
REF Cycle Time
WRITE Recovery Time
READ to PRE Time
FOUR ACT WIN Time
Back-To-Back CAS# Delay

2nd Information:
Timing Mode
Round Trip Latency on CHA
Round Trip Latency on CHB
Round Trip Latency on CHC

3rd Information:
WRITE To READ Delay(DD)
WRITE To READ Delay(DR)
WRITE To READ Delay(SR)
READ To WRITE Delay(DD)
READ To WRITE Delay(DR)
READ To WRITE Delay(SR)
READ To READ Delay(DD)
READ To READ Delay(DR)
READ To READ Delay(SR)
WRITE To WRITE Delay(DD)
WRITE To WRITE Delay(DR)
WRITE To WRITE Delay(SR)

Dold text

Om jag har fattat rätt så ändrar man normalt de fyra första alternativen? Men vad är Refresh to Activate Delay / Refresh Cycle Time och Command Rate (CMD) ?

tRFC är det första man bör kolla på om man har mycket (t.ex. 6x2GB) ram installerat som inte blir stabilt i stock klocks och man vet med sig att man har matat tillräckligt med spänning till minneskontrollen.
Lägre siffra betyder att man får mer bandbredd till priset av stabilitet, att sätta värdet för högt kommer bara ge dig mer stabilitet och lägre bandbredd. Använd valfritt program för att se testa bandbredden.
Vid för lågt värde så lär du antingen inte hitta alla stickor eller så kommer den inte klara POST alls.

Command Rate är antingen 1T eller 2T och det är många faktorer som spelar roll om man kan köra på den lägre 1T eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jo minnena fungerar med 200x8, inga problem där (får då 1600 MHz). 160x10 funkar också, det gör 180x10 med men 181x10 och högre funkar ej!

På vilket sätt bör jag utnyttja flexibiliteten? Några rekommendationer på hur hög UCLK bör vara? Minns att jag hade problem tidigare med just denna och kunde inte köra högre än x18 med 200 MHz BCLK. Kör för tillfället x15 men då måste DRAM vara högst x10.

Här är en grundregel för just Bloomfield och Gulftown när det gäller QPI Link, Uncore och DRAM. Eftersom du har Gulftown ska vi utgå från det. QPI Link BÖR vara 9:8 i förhållande till Uncore för högsta stabilitet. Så var noga med att inte övertrassera Uncore nära 1:1 mot QPI Link. Man kan driva QPI Link och Uncore i samma frekvens men när man överklockar så ökar risken för obalans/oscillation och skulle då Uncore gå över 1:1 i förhållande till QPI Link kommer systemet att krasha på ett eller annat sätt.

Tester har gjorts och högsta stabilitet har visat sig vara på QPI Link 9:8 mot Uncore som maxvärde. Så börja med att ställa in din QPI Link på det lägsta värdet (inte slow mode). Den multiplicerar x18 eller x22, kör på x18. Asus kör oftast med MT/s som enhet och för att beräkna det i MHz behöver du helt enkelt halvera värdet (vilket du ser i CPU-Z under CPU frekvensen). Observera att QPI Link skalar med BCLK frekvensen, så höll ett öga på den.

För Gulftown vet vi redan att du bara har ett krav på x1.5 för Uncore i förhållande till DRAM, vilket du oftast aldrig hamnar under p.g.a. det låga kravet (Bloomfield har x2). För att maxa din Uncore ska din Uncore vara, Uncore x 1,11 = QPI Link eller lägre, om du vill vara "garanterad" stabilitet. QPI Link bör helst ligga under 4GHz då det finns en dold gräns för den som visat sig ligga runt 4GHz. Men återigen, vid överklockning är det lite ostabilt med frekvenserna så håll dig gärna under 3,9GHz eller 3,8GHz för att vara bombsäker.

Att du kan vara flexibel innebär att du kan använda din CPU multipel till att överklocka istället för att pressa moderkortet. En oförklarlig metod är att gärna använda sig av udda multiplar, vilket verkar överklocka bättre för Gulftown och tidigare arkitekturer. Min i7-970 visade inga skillnader på udda eller jämna multiplar, däremot ogillar den allt över 195BCLK. Du måste helt enkelt prova dig fram.

Så här gjorde jag för att hitta bästa kombinationen för mitt chip.
Först tog jag fram min högsta DRAM frekvens. Hamnade på 1924 vilket gav 192x10. Därefter drog jag ner multipeln på DRAM och började med CPU.

Hade ett mål för min CPU. Testade mig fram till en stabil 4,6GHz på 192x24 1,5 Vcore. Testade sedan dra upp DRAM samtidigt och lyckades.

I hopp om att sänka Vcore eller få högre frekvens med andra kombinationer gjorde jag så här.

Drog ner DRAM för att den inte ska vara i vägen och började prova andra kombinationer mellan CPU och BCLK. Har testat 184x25, 200x23 och 210x22 utan framsteg. Faktum är att den krashade på varenda en, vilket tyder på att CPU behövde mer Vcore för att köras i de kombinationerna. Notera att alla BCLK värden testades i 12h + för att garantera stabilitet innan jag provade ihop med CPU. Det är viktigt att ta sig tid att isolera hårdvaran innan man kombinerar dom.

Glöm inte att jag kör med 6 minnesmoduler så naturligt kräver det mer för mig för att åstadkomma högre frekvenser, därav höga spänningar och snäppet lägre frekvenser än jag hade kunnat köra med 3 moduler. De sätter gärna press på IMC så det är en ond sak det där.

Mina stabilaste värden blev 3,4GHz QPI Link, 3GHz Uncore, 192x24 med 1924 CL8 DRAM.
Vcore: 1,5 V
DRAM: 1,68 V
QPI/DRAM: 1,35 V
CPU PLL: 1,3 V

Hade jag haft en 980X hade jag nog suttit på betydligt högre multipel på CPU och lägre frekvenser på moderkortet. Hade kunnat vara mycket mer flexibel med din CPU. Mitt lägsta BCLK är 184 för att nå 4,6GHz, eftersom min multipel är låst till 25. Hade den varit olåst hade jag haft fler BCLK möjligheter och även kunnat köra QPI Link på x22 närmare 3,85GHz (175x22) och därmed höjt Uncore från 3000GHz~ till 3,4GHz~. Så där har du flexibiliteten för dig. Ju högre Uncore desto större chans att få högre DRAM frekvens. Kom ihåg dock att multipeln är inte alltid den bästa överklockaren, luck of the draw.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Har min CPU degraderat?

Hej igen!

Återupplivar denna tråd istället för att skapa en ny då det är en fortsättning på mitt äventyr med överklockningen av i7-980X! Efter att jag hade testat att överklocka min CPU tidigare (lyckades komma upp i 4.3 GHz om jag minns rätt utan några problem) så körde jag i stock ganska länge (verkar redan ha gått nästan 1.5 år sedan jag startade denna tråd, så ja - 1.5 år med stockinställningar). Jag har även hunnit uppgradera datorn lite och kör nu med följande CPU-kylare:

Noctua NH-U14S, 2 fläktar
Arctic Silver MX-4 kylpasta (ny tub, ca 0.5 år gammal)

I stockinställningar får jag väldigt bra temperaturer - ca 25-30 grader/core i Idle och ca 55-60 grader/core i load.

Nu har jag suttit och fiddlat med mina komponenter och kommit fram till följande:

1) Mina 6x4GB RAM (2000 MHz, 10-10-10-27, 1.5V) VÄGRAR att köra allt över 1799 MHz i 9-9-9-24 utan att skapa problem, oavsett BCLK och DRAM Ratio inställningar samt alla möjliga storlekar på spänningarna. Problemen som skapas är t.ex. krasch under boot (innan splash screen, ca 1-3 ggr), allmän instabilitet i Windows m.m. Så nu har jag bestämt mig att köra dem i max 1794 MHz 1.5V (vilket fungerar perfekt med t.ex. 8-8-8-24, får pröva att köra med tightare timings sen också).

2) BCLK över 179 MHz kräver av någon anledning att QPI/DRAM Core Voltage ligger på minst 1.3V, medan med BCLK på 179 MHz eller under så funkar QPI/DRAM Core Voltage på 1.25V utan några problem. För att nå BCLK 200 MHz så måste jag köra med minst 1.39V på QPI/DRAM Core Voltage (1.38V skapar Blue Screen direkt under P95, detta med DRAM, Uncore och CPU Ratio nedskruvat så de inte är i vägen).

Nu till själva problemet

För tillfället kör jag med följande inställningar, och dessa har fungerar utan några problem (både i Memtest86+ med minst 3 pass, Prime95 Blend i över 24h samt i vardagligt användande i ca 2 månader nu):

CPU Ratio Setting - 19
BCLK Frequency - 179
DRAM Ratio Setting - x10 (ger 1794 MHz)
UCLK Ratio Setting - x17 (ger 3050 MHz)
QPI Link Data Rate - Auto (visar 3230 MHz under stresstest, d.v.s. kör på 6460 MT/s eller x18)
DRAM Timing Control - 9-9-9-24

CPU Load-Line Calibration (LLC) - Enabled
CPU Spread Spectrum - Disabled

CPU Voltage - Auto (körs i 1.2V under load)
CPU PLL Voltage - Auto (körs i 1.8V under load)
QPI/DRAM Core Voltage - 1.25V
IOH Voltage - 1.12V
DRAM Bus Voltage - 1.55V

Nuvarande inställningar i BIOS

Förra veckan tänkte jag ta och leka lite med överklockning av min CPU och har hållit på ända tills idag. Jag började med att endast skruva upp CPU Ratio och CPU Voltage och kom fram till följande:

CPU Ratio = x23
CPU Voltage = 1.275V
-> CPU Frequency = 4117 MHz

Fungerar utan problem. Under load i Prime95 efter ca 12 timmar så ligger jag på en max temperatur på 80 grader/kärna. Tack vare LLC så skruvas även Vcore upp till 1.288V.

Test 1 - OK

CPU Ratio = x24
CPU Voltage = 1.375V
-> CPU Frequency = 4296 MHz

Här börjar problemet. Så fort jag skruvat upp CPU Ratio från x23 till x24 så tvingas jag att öka CPU Voltage till minst 1.375V (blir 1.400V under load tack vare LLC). Problemet här ligger i mina temperaturer - de går uppemot 95 grader/kärna, fastän fläktarna snurrar på i full hastighet.

Test 2 - Inte OK

Efter Test 2 så blev jag orolig. Jag tog bort CPU-kylaren, rengjorde den och CPU:n och testade med Noctua's egna kylpasta NT-H1. Samma problem där - så fort jag gick över 1.35V i load så når temperaturerna över 90 grader. Rengjorde än en gång, applicerade MX-4 igen - samma problem. Fläktarna och allt inuti chassigt är f.ö. dammfritt (jag håller det rent).

Nu så tänkte jag testa något nytt och försöka nå 4.25 GHz istället för att passera 4.3 GHz. För att kunna göra detta var jag tvungen att ändra på BCLK och jag försökte därmed att hålla den under 179 MHz. Detta är resultatet av mina tester:

CPU Ratio = x23
BCLK = 179 MHz
CPU Voltage = 1.275V
-> CPU Frequency = 4117 MHz
Max temperatur/kärna = 80 grader

Fungerar utan problem i Prime95 minst 12h.

CPU Ratio = x24
BCLK = 175 MHz
CPU Voltage = 1.325V
-> CPU Frequency = 4200 MHz
Max temperatur/kärna = 86 grader

Fungerar utan problem i Prime95 minst 12h.

CPU Ratio = x25
BCLK = 170 MHz
CPU Voltage = 1.35V
-> CPU Frequency = 4250 MHz
Max temperatur/kärna = 92 grader

Fungerar utan problem i Prime95 minst 12h, når dock ganska höga temperaturer.

Test 3

Igår satte jag mig och läste på diverse forum om i7-980X och dess temperaturer. Jag hittade bl.a. denna tråd:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/260063-29-980x-temp

En person skriver där att han når 70 grader tillsammans med sin Thermalright 120 tornkylare (som ser betydligt mindre och klenare än min) med en CPU Voltage på hela 1.45V !

Här visar en annan hur han når endast 65 grader/kärna med CPU Voltage på 1.317V under load tillsammans med en Corsair H70:

http://forums.evga.com/Corei7-980x-idle-and-load-temp-ranges-...

bild

Nu till min fråga
Varför får jag så höga temperaturer? Är det så att min CPU har degraderat? Eller är det så att jag helt enkelt har missat något?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII