Väldigt många chrome.exe 32bit-processer - normalt?

Permalänk
Medlem

Väldigt många chrome.exe 32bit-processer - normalt?

Tja!

Kollade igenom min aktivitetshanterare lite precis, och när jag kollade lite extra noga vad som inte köras och så, så upptäckte jag att det finns sjukt många chrome.exe 32bit-processer! Bilden nedan visar hur många det är.

Nu är frågan: är detta normalt? Antal flikar som jag har aktiva just nu är 10 flikar totalt. Räknade processerna till 16, alltså är det 6 processer som jag inte har en aning om som bara står och drar ram och cpu-kraft känns det som?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Tja!

Kollade igenom min aktivitetshanterare lite precis, och när jag kollade lite extra noga vad som inte köras och så, så upptäckte jag att det finns sjukt många chrome.exe 32bit-processer! Bilden nedan visar hur många det är.
http://puu.sh/bOP9s/142a05eff4.png

Nu är frågan: är detta normalt? Antal flikar som jag har aktiva just nu är 10 flikar totalt. Räknade processerna till 16, alltså är det 6 processer som jag inte har en aning om som bara står och drar ram och cpu-kraft känns det som?

Tack på förhand för svar

Fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem

Chrome har minst en per flik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chrome startar en process för varje:
webbläsar skal
tabb
extension
bakgrunds app

för att se till att om en crashar så tar den inte med hela webbläsaren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kort och gott

Skrivet av mrqaffe:

Chrome har minst en per flik.

Hmm okej

Skrivet av swehunter2000:

Chrome startar en process för varje:
webbläsar skal
tabb
extension
bakgrunds app

för att se till att om en crashar så tar den inte med hela webbläsaren.

Hmm... Har iofs 4 extensions så ok! Va bra, då vet jag att inget buggar eller så då

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Chrome arbetar med många processer samtidigt. GUI är en egen, varje webbsida en egen etc.

Konstruktionen medför att programmet kringgår normala begränsningar som finns i Windows, ex. max 2GB RAM/32-bit process och man kan hålla fokus på att utveckla programmet för 32-bitarsarkitekturen eftersom den "håller" mycket längre. Även om du kör ett 64-bitarssystem så är det inte många program som klarar av att använda mer än 2GB RAM. En stor del av dessa är 32-bitarsprogrammen.

Om du kör chrome på ett system med mycket RAM och summerar alla flikars RAManvändning kommer du se att "hela" programmet tar upp mer än 2GB RAM. Detta trots begränsningen för 32-bitar.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Rekordmedlem

Chrome finns i 64 bit version numera, den släpptes som 37 så man kan installera om den i 64 bit version om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant och bra att fler tar steget till x64

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Rekordmedlem

Ja 64bit börjar snart bli ett måste om webbsidorna i sig ska fungera, det är synd att FF tar efter Chromes otydliga grafiska design och inte har kommit i 64 bit version men Pale Moon är nog den bästa läsaren idag, den är Mozillabaserad och finns som 64 bit och så gott som alla FF plugins fungerar.
http://www.palemoon.org/palemoon-x64.shtml

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 64bit börjar snart bli ett måste om webbsidorna i sig ska fungera, det är synd att FF tar efter Chromes otydliga grafiska design och inte har kommit i 64 bit version men Pale Moon är nog den bästa läsaren idag, den är Mozillabaserad och finns som 64 bit och så gott som alla FF plugins fungerar.
http://www.palemoon.org/palemoon-x64.shtml

Det är därför jag använder Opera 12 x64 ibland. Denna orkar dock inte med sig själv när det blir för tungt eftersom den är enkeltrådad. Snart är den dock tyvärr utdöd och Opera 22 har blivit = Chrome så då har jag bara FF kvar.

I linux är FF x64 om OSet är det

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2